Enkel snelbouwsteen veranda isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proximuis
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
Beste klussers!

Ik heb zoals zovelen een afrekening ontvangen van mijn gasleverancier, ik moest flink bijbetalen +1000 euro bovenop mijn huidige facturen. Dit even ter zijde denk ik dat dit door mijn veranda komt (zie foto). Deze is achteraf bijgezet met een enkele snelbouwsteen hier en daar kan ik er ook doorheenkijken. De vorige eigenaars hebben de deur van de woonkamer naar de veranda verwijderd, dit vind ik persoonlijk zeer leuk alleen is het nu ook zeer koud in mijn woonkamer en is mijn gasrekening een stuk omhoog gegaan. Het huis is van 1936 en heeft dus geen spouw of isolatie in de buitenmuren maar laat ik beginnen bij het begin en dat is de veranda.

DE VRAAG:
Hoe ga ik nu het best te werk voor het isoleren van de enkele snelbouwsteen? Is het beter om een bakstenen muur rondom te metselen of kan ik goedkoper de binnenkant isoleren? Doe ik dit met vaste platen of isolerende wol? Kan ik simpelweg vurenlatjes tegen de stenen bevestigen en hier gipsplaten op monteren of krijg ik dan schimmel en vocht? Kortom ik weet niet hoe te beginnen aan deze klus? Het probleem van een muur met spouw rondom metselen is wel een probleem bij de zijkanten want deze staat op de scheiding met mijn buren en daar kan ik dus niets meer tegen zetten.

Bij deze wil ik jullie al bedanken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWeDtOkbolPECY9Q-NO4eqv8rVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OHGNMW8K13U1I8tBuIqI8zhY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCMmcflOdBvrS2mRc1yhDbI0sgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OpWqyR2YxH4hoTzF3fIB53CV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAIT-GNo0uxy06HtXaKwBkb7BBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8m1uTkAhidwF8D3hBqudNgX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch7uT8m38kbvVVWdLBYVIY_5-oc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSB16JorqgiXMbbKP99SIvZP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dpac4Stu6H4JpCEZXhBZK9PeZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d2T7chDo1o7h1aP154953EXn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad je aan om eens contact op te nemen met Martijn van deisolatieshop.nl uit Zevenaar (0316 330365), hij heeft zeer veel inhoudelijke en praktische kennis over dit soort onderwerpen en kan je daarmee goed op weg helpen. hij heeft mij een jaar geleden zeer goed geadviseerd over verschillende isolatiemogelijkheden en hoe je dat fatsoenlijk opbouwt en monteert.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-05 20:15

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Lastig als je geen spouw hebt in de muur.
Je kan natuurlijk ook langs binnen isoleren, volgens mij het beste met vaste isolatie platen. Dit geeft minder kans op vochtproblemen denk ik?
Nadien kan je het binnenin afwerken met gyproc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Als ik die foto's zo zie kan ik maar 1 ding concluderen: het is nog niet af. Ik zie zowel binnen als buiten kalkzandsteen blokken (niet geschikt voor buitengebruik icm vorst en vocht) die waarschijnlijk aan de buitenzijde nog voorzien hadden moeten worden van EPS isolatie en stucwerk.

Dit lijkt mij ook de beste oplossing. De wand aan de buitenzijde voorzien van een dikke laag EPS en laten stuccen.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
België? Dit ziet er nl. uit als bouwen met het geld dat je hebt en er was dus nog niet genoeg geld om het af te maken :P Aan de buitenkant zou je nog iets van afwerking verwachten, zeker omdat het gezien de indeling ook de bedoeling is geweest om dit echt bij het huis te trekken. Er zal dus nog wat isolatie aan de buitenkant toegevoegd moeten worden.
Dit zie je trouwens ook op de bouwtekening, die muur is dikgetekend wat betekent dat het dus niet alleen een enkelsteensmuur zou moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 02-06-2021 10:25 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximuis
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
MrDry schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:20:
Als ik die foto's zo zie kan ik maar 1 ding concluderen: het is nog niet af. Ik zie zowel binnen als buiten kalkzandsteen blokken (niet geschikt voor buitengebruik icm vorst en vocht) die waarschijnlijk aan de buitenzijde nog voorzien hadden moeten worden van EPS isolatie en stucwerk.

Dit lijkt mij ook de beste oplossing. De wand aan de buitenzijde voorzien van een dikke laag EPS en laten stuccen.
Bedankt voor je reactie

Kan het ook zijn dat hij oranje snelbouwstenen gebruikt heeft? Zijn deze wel vochtwerend of ook niet?
https://www.hubo.be/nl/p/...en-29x14x14-cm/82778.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Dat is een zogenaamde poriso steen. Die zijn van klei en dus rood van binnen. Heb je wel eens een gaatje geboord in die wand om te zien wat voor kleur het boorgruis heeft?
Zover mij bekend kan je die Poriso blokken ook echt alleen binnen gebruiken. Ze zijn poreus en daardoor gevoelig voor vocht.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 07:58

BrZ

redwing schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:24:
Dit zie je trouwens ook op de bouwtekening, die muur is dikgetekend wat betekent dat het dus niet alleen een enkelsteensmuur zou moeten zijn.
Mwa, daar zal ik niet teveel waarde aan hechten. Dat lijkt gemaakt door de verkoper met een random tooltje die de buitenmuren dik maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Het is inderdaad niet klaar. Misschien dachten de vorige bewoners dat, maar dat is het niet.
Goedkoop is duurkoop ;)

Ik zou het volgende doen:

Binnenkant

1. Dampdoorlatende folie plaatsen op de binnenmuur
2. Voorzetwanden maken van SLS 38x89
3. Glaswol 90mm in de voorzetwanden plaatsen
4. Dampremmende folie daar weer overheen
5. Gipsplaat 12,5mm plaatsen
6. Afwerking eroverheen (behang, stucwerk, etc.)

Buitenkant

De buitenkant zou ik laten stuccen. Als je de binnenkant ook direct laat mee pakken ben je wat goedkoper uit waarschijnlijk.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-05 20:15

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:36:
Het is inderdaad niet klaar. Misschien dachten de vorige bewoners dat, maar dat is het niet.
Goedkoop is duurkoop ;)

Ik zou het volgende doen:

Binnenkant

1. Dampdoorlatende folie plaatsen op de binnenmuur
2. Voorzetwanden maken van SLS 38x89
3. Glaswol 90mm in de voorzetwanden plaatsen
4. Dampremmende folie daar weer overheen
5. Gipsplaat 12,5mm plaatsen
6. Afwerking eroverheen (behang, stucwerk, etc.)

Buitenkant

De buitenkant zou ik laten stuccen. Als je de binnenkant ook direct laat mee pakken ben je wat goedkoper uit waarschijnlijk.

Succes!
Wat is het voordeel van glaswol t.o.v. Vaste isolatieplaten? Naar mijn ervaring zijn vaste platen handiger om te hanteren en ze kunnen nooit doorzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Zweetkonijn schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Wat is het voordeel van glaswol t.o.v. Vaste isolatieplaten? Naar mijn ervaring zijn vaste platen handiger om te hanteren en ze kunnen nooit doorzakken.
Simpel: Het is goedkoper en hebben vrijwel dezelfde eigenschappen (ervan uitgaande dat je glaswoldekens en steenwolplaten bedoelt). Op het gebied van akoestiek isoleert steenwol wel iets beter. Maar daar draait het niet om neem ik aan, aangezien de TS de uitbouw prima vindt behalve dan de stookkosten.

Hieronder zie je een tabel die ik net gemaakt heb gebaseerd op prijzen van isolatiemateriaal.nl

Glaswoldeken 90mm vs. Steenwolplaat 90mm
Uitgegaan van 70m2 voor de uitbouw, is teveel maar dat laat het prijsverschil goed zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUZV8N_R88lAu5LpLP22znErmhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m0CkZMPAzpxN9DJtiLJ8zc0e.png?f=user_large

Natuurlijk zullen de prijzen hier en daar verschillen. Punt is dat glaswol over het algemeen goedkoper is. (Steenwol)Platen zijn daarentegen inderdaad makkelijker te monteren.

Je hebt natuurlijk ook gewoon glaswolplaten 8)7, die zijn misschien ietsje duurder maar dat maakt elkaar niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Frieks op 03-06-2021 12:22 ]

Pagina: 1