PC valt uit bij sommige spellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan93
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07-2022
Dag tweakers,

Mijn PC valt uit wanneer ik sommige spellen speel. Bijvoorbeeld bij Civilization VI of AoE 3 DE.

Het gebeurt veelal wanneer ik redelijk ver gevorderd ben met een match. Opeens valt de PC uit en start vervolgens opnieuw op.

In eerste instantie dacht ik dat mijn CPU te heet werd, dus heb ik een nieuwe cooler gekocht. Maar dat is het probleem niet aangezien de PC nog steeds uitvalt, terwijl de CPU hoogstens 45 graden is op moment van uitvallen.

Heeft iemand nog andere ideeën over waar het aan zou kunnen liggen?

Specs:

CPU: Intel i5-4460
MoBo: MSI H97 GAMING 3
RAM: Corsair Vengeance 4x 4GB
GPU: Nvidia GeForce GTX 970
PSU: Corsair CX750M Semi-Modulaire 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Bij uitvallen is de voeding vaak één van de hoofdverdachten. Het type wat je hebt is uitgekomen eind 2012, dus je hebt 'm mogelijk ook al zo'n 8 jaar?

Heeft het altijd goed gewerkt en is 'ie onlangs pas gaan uitvallen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan93
Ik heb deze computer overgenomen van schoonfamilie, dus het precieze aantal jaren weet ik niet. Maar het zou goed kunnen dat de voeding al zo'n 5 tot 8 jaar oud is.

Het uitvallen doet het al een hele tijd, ik denk zo'n halfjaar tot een jaar. Maar alleen bij specifieke spellen zoals Civ VI en AoE 3 DE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29

MsG

Forumzwerver

Welke temperatuur heeft de videokaart op het moment van uitvallen? En welk specifieke model heb je van de GTX 970?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan93
De temperatuur is rond de 35 - 40 graden bij uitvallen. Ik heb de MSI GTX 970 (MS-V316).

Het valt me wel altijd op dat de fans op de videokaart niet draaien. Maar ik was thans in de veronderstelling dat dit kwam omdat de kaart nog niet heet genoeg was voor de fans om te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:35
Matjan93 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:41:
De temperatuur is rond de 35 - 40 graden bij uitvallen. Ik heb de MSI GTX 970 (MS-V316).

Het valt me wel altijd op dat de fans op de videokaart niet draaien. Maar ik was thans in de veronderstelling dat dit kwam omdat de kaart nog niet heet genoeg was voor de fans om te starten.
Kan zijn dat het idd een 0db modus heeft dat daarom de ventilatoren niet starten. Al lijkt mij 35-40 graden voor de GPU uberhaupt wel heel erg koel voor als je gamed. Dan zou die vrijwel niet worden gebruikt namelijk.

Als je terugkijkt in event viewer, zie je dan ook nog error's of kritieke meldingen?
Ik gok zelf, zoals andere, ook op de voeding.
Wat je nog kunt proberen is de videokaart eruit halen en proberen te gamen op de integrated graphics. Even kijken of die dan ook uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan93
Hi MsG / lamaa1,

Ik heb eigk alleen nog gekeken naar de temperatuur na uitvallen. Ik heb nu eens de temps in de gaten gehouden terwijl ik game.

Ik zie dan dat mijn GPU wel heet wordt (en dat de fans ook gaan draaien). Hij haalde net een maximale temp van 77.3 graden. Over het algemeen hing het rond de 70.

Zodra ik echter alt+tab uit de game, zakt de temp binnen een seconde naar de 50 graden. Is dat normaal?

Is 70 - 80 graden überhaupt te heet voor een GPU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08

Creesch

bla bla!

Nee dat valt nog redelijk binnen de marges onder load (verschilt wel per kaart type).

Gezien de symptomen kunnen er verschillende oorzaken zijn
  • Zoals al genoemd de voeding, bij langer spelen kan het zijn dat de voeding warm word en aangezien de videokaart onder load meer vermogen vraagt kan dit zorgen voor stabiliteitsissues.
  • Iets met de videokaart zal, temperatuur zal het niet zijn maar het kan wel een driver issue zijn. Je kan met DDU de drivers helemaal verwijderen en daarna opnieuw installeren om dit uit te sluiten.
  • Een geheugen issue maar dan zou je het buiten spellen ook wel eens werken. Je kan alsnog memtest draaien om te zien of er iets aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29

MsG

Forumzwerver

Matjan93 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:18:
Hi MsG / lamaa1,

Ik heb eigk alleen nog gekeken naar de temperatuur na uitvallen. Ik heb nu eens de temps in de gaten gehouden terwijl ik game.

Ik zie dan dat mijn GPU wel heet wordt (en dat de fans ook gaan draaien). Hij haalde net een maximale temp van 77.3 graden. Over het algemeen hing het rond de 70.

Zodra ik echter alt+tab uit de game, zakt de temp binnen een seconde naar de 50 graden. Is dat normaal?

Neuh dat is prima. Een (moderne) videokaart zal zichzelf eerder terugklokken dan dat hij te heet wordt boven een bepaalde grens, hetzelfde geldt voor een processor. Ik heb een R9 290 lawaaikanon gehad, die 94 graden liep. Warmer werd hij niet, want hij zorgde er dan gewoon voor dat hij slomer ging lopen.

Het klinkt nog het meest als een voedingsprobleem. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van uitsluiten. Heb je iemand in de buurt met een voeding over, of wellicht iemand op V&A die in de buurt een voeding verkoopt?

Hij valt wel altijd alleen uit bij belasting?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan93
Creesch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:24:
[...]

Nee dat valt nog redelijk binnen de marges onder load (verschilt wel per kaart type).

Gezien de symptomen kunnen er verschillende oorzaken zijn
  • Zoals al genoemd de voeding, bij langer spelen kan het zijn dat de voeding warm word en aangezien de videokaart onder load meer vermogen vraagt kan dit zorgen voor stabiliteitsissues.
  • Iets met de videokaart zal, temperatuur zal het niet zijn maar het kan wel een driver issue zijn. Je kan met DDU de drivers helemaal verwijderen en daarna opnieuw installeren om dit uit te sluiten.
  • Een geheugen issue maar dan zou je het buiten spellen ook wel eens werken. Je kan alsnog memtest draaien om te zien of er iets aan de hand is.
Thanks! Ik ga de memtest iig direct eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matjan93
MsG schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Neuh dat is prima. Een (moderne) videokaart zal zichzelf eerder terugklokken dan dat hij te heet wordt boven een bepaalde grens, hetzelfde geldt voor een processor. Ik heb een R9 290 lawaaikanon gehad, die 94 graden liep. Warmer werd hij niet, want hij zorgde er dan gewoon voor dat hij slomer ging lopen.

Het klinkt nog het meest als een voedingsprobleem. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van uitsluiten. Heb je iemand in de buurt met een voeding over, of wellicht iemand op V&A die in de buurt een voeding verkoopt?

Hij valt wel altijd alleen uit bij belasting?
Ja, uitsluitend bij belasting. En alleen bij enkele spellen, bij andere weer niet. Ik kan nog niet echt pinpointen waarom het alleen bij die spellen is.

Ik ken wel iemand waarvan ik een oude voeding even kan lenen om uit te sluiten of dit het probleem is.
Pagina: 1