Levensduur routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:27
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaringen horen over de levensduur van een router in het midden segment tot ca. €200.

Mijn ervaring is dat ze rondom de 3 jaar mankementen gaan vertonen.

Ik heb de TP-Link Archer C7 gehad, deze vervangen voor de C3150 en nu de AX50.

De C7 ging na 2,5 jaar onderbrekingen geven met de WiFi, bekabeld bleef goed werken. Toen de C3150, deze begon na een maand of 6-7 al te haperen.

Gelukkig in overleg met Bol.com en TP-Link kreeg ik een nieuwe router, dat is nu de AX50 met WiFi 6.
Deze bevalt tot nu toe goed. De AX50 is nu overigens al onder de €100 te koop.

Ik heb alleen ervaring met TP-Link. Ligt het aan het merk of is dit 'normaal' dat routers rond de 3 jaar het opgeven?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:22
Er zijn teveel factoren om te zeggen dat een router maar 3 jaar levensduur heeft.

Je hebt met de provider te maken, verstoringen in de omgeving. ( channels, frequentie etc )
Updates van de router die wel of niet gedaan worden.
Apparatuur die de router verstoren.

Etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee; heb een Asus 66U gehad die 7 jaar meegegaan is. En heb nu al 7 jaar een 68U in gebruik.

Dus nee, in mijn geval kan ik helaas / gelukkig 100% van jouw "bewering" weerleggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
3 jaar is wel wat kort. Hoe lang een router meegaat kan ik eigenlijk niet zeggen omdat ik ze meestal wel vervang voordat ze echt kapot gaan. De oudste, die nu bij mijn ouders dienst doet, is een TP-Link van een jaar of 8 oud.

Je router staat niet in een snikhete kast stof te happen? Of op dezelfde groep als iets wat flinke piekspanningen veroorzaakt? Het zijn niet de meest robuuste apparaten, maar onder normale omstandigheden is 5+ jaar toch wel te doen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
In mijn ervaring zijn het de goedkope voedingen die na een aantal jaar gaan haperen waardoor er geen stabiele werking meer mogelijk is van het gevoede apparaat.

Rimpel, hoog frequent storing en dergelijken steken dan de kop op, soms pas onder last waardoor de ervaringen wisselend zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door mash_man02 op 01-06-2021 20:41 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Ik heb hier een pfsense bak die al jaren en jaren draait. Maar dat draait op "normale" computerhardware en zelfs met een volgetrokken 300Mbit verbinding staat de processor (celeron j3 nogwat) nog uit zijn neus te eten.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Moet zeggen dat ik mij niet kan herinneren ooit een kapotte router te hebben gehad...
Naja ooit een Sweex ding zo'n 16-17 jaar terug die niet erg goed was maar nog steeds even goed/slecht zou werken vandaag.
Vraag me dan ook echt af hoe je vast stelt dat het aan de router ligt en niet aan configuratie of externe zaken, als een router 1 keer kapot gaat lijkt me dat een gevalletje pech, 2 routers die kapot gaan lijkt me erg onwaarschijnlijk, 3 routers die niet (goed) werken moet wel iets anders aan de hand zijn.

Misschien liggen ze in de stof, staat de router in de (nu lekker warme) zon te bakken of heb je een niet erg stabiele netspanning waardoor de voeding van de router steeds flinke klappen krijgt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48
Ik heb nog nooit een router vervangen vanwege een defect, wel vanwege de prestaties.

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 01-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik hier een 15 jaar oude router, twee 12 jaar oude routers en een 9 jaar oude router.
Allemaal werken ze nog, alleen de voedingsadapter heeft het opgegeven; kun je voor een tientje oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Routers kunnen heel lang mee gaan.. het is nog steeds TCP/IP over ethernet. Het ligt denk ik aan je zelf of een 'corrupt' apparaat die misschien een reset / update nodig heeft.

- backup de configuratie
- reset naar fabrieksinstellingen
- eventueel testen
- firmware updaten (voorzichtig / zorgvuldig uitvoeren)

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 01-06-2021 22:08 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Nog nooit gehad dat een router stuk ging. Meestal verouderd hij eerder. Hoogstens dat de voeding wellicht minder wordt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zijn meestal idd de externe voedingen die de geest geven ja.
Mijn Dlink dir825 heeft het denk ik 8 jaar 24/7 gedaan, en de Ubiquiti USG draait nu ook al een paar jaar onafgebroken. Tussentijds ook nog een simpele sitecom bij gehad, die draait denk ik ook al 8 jaar ofzo, eerst bij schoonouders, toen bij mij en nu bij mijn ouders. Mijn Linksys kocht ik in 2008 en heeft tot 2018 dagelijks gedraaid.
Merendeel waarom ze weg gingen was compatibiliteit, geen gbit op de wan kant of een dode voeding. Maar dat spul blijft gewoon draaien, geen issue.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:40:
In mijn ervaring zijn het de goedkope voedingen die na een aantal jaar gaan haperen waardoor er geen stabiele werking meer mogelijk is van het gevoede apparaat.

Rimpel, hoog frequent storing en dergelijken steken dan de kop op, soms pas onder last waardoor de ervaringen wisselend zijn.
Dit ja. Bij falende voeding zie je doorgaans als eerste dat 5GHz vermogen en stabiliteit inzakt, dan 2.4GHz ook.

Slechte voeding is simpel zat uit te sluiten, gewoon een andere met zelfde stekker en voltage, en minimaal zelfde stroom/vermogen aansluiten en kijken wat dat doet. Beter? Oude weggooien en nieuwe houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:24
Hier heeft tot voor kort een Linksys WRT54G uit 2003 gedraaid. Eerst als hoofdrouter, later als printservertje. Bijna 18 jaar 24/7 in bedrijf. Vijf jaar geleden een keer een nieuwe voeding moeten aanschaffen.
Ook goede ervaring met een Netgear WNDR3700 uit 2010. Hier afgedankt, maar nog steeds in gebruik bij familie als accesspoint op zolder.
Nu draait een Netgear X4S R7800 inmiddels al 4 jaar zonder issues.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 01-06-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:05
Mijn Netgear R7000 heeft het laatst na 7 jaar trouw en intensief gebruik opgegeven. Op den duur kwam er een coil whine in en viel hij steeds uit (meerdere adapters geprobeerd). De anderen zijn eigenlijk nooit defect geraakt, ik wilde weleens sneller dan 802.11g wireless ;)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Wat bij mij meestal de routers de das om deed was het geleidelijk sneeds snellere wordende internet en aantal apparaten dat er aan gekoppeld was. Op een gegeven moment kan de router dat dan niet meer bolwerken waarna het tijd werd voor vervanging.

Of wat ook al genoemd was je haalde niet meer op wifi de snelheid van je internetverbinding.
Tijd voor modernere standaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een beetje router gaat toch wel minstens 5 jaar mee. Minder zou ik echt van balen.

Na die tijd de meeste ook wel, maar dan gaan ze qua features wel achterlopen. Ik heb nog steeds prachtige Apple Airports uit 2013, die prima functioneren, 802.11ac, maar ja, geen MU-MIMO of wide bands... Ik ben ze maar aan het uitfaseren voor een puur Fritz! netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een 2e hands Airport uit 2012 die al sinds die tijd mijn hoofd WiFi-AP is.

Router alleen vervangen omdat de nieuwste Tomato er niet op draaide. Heb nu alweer 5 jaar een RT-N18U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Focus in dit topic lijkt nu wat op hardware te liggen; wat mij betreft is een router (ook) aan het eind van zijn leven als hij geen (security) updates meer ontvangt. En dat zal bij veel merken best snel zijn (daarom ben ik zo ontzettend blij met MikroTik).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:27
Goedemorgen Tweakers,

De stroom zit qua pieken goed, zit zo'n piekbeveiliging tussen.
De router staat boven op mijn computer kast en wordt met enige regelmaat schoon geblazen met zo'n spuitbus lucht en staat niet in de zon.
Op de WiFi draait best wel veel. Meerdere laptops, camera's, tv's, tv box, receiver, smart verlichting, tablets en nog een handje vol telefoons. Daarnaast een paar pc's, een NAS, 2 switches en een repeater over de kabel, alles CAT6.

De router helemaal terug naar fabriek instellingen heb ik al vaker geprobeerd. Helaas zonder resultaat.

Maar dan over de voeding, dat heb ik nog nooit geprobeerd en dit is ook de eerste keer dat ik er over lees, dus dat ga ik van het weekend eens proberen met de oude routers, misschien ligt het echt daar aan.

Iedereen bedankt voor de tips.

Ik laat het zsm weten
Pagina: 1