Aansturing ventilatie op basis van temperatuur en logica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:48
Sinds ruim een jaar is ons huis voorzien van een:

- Brink Elan 16 2.0
- LG kanaal unit airco
- Brink Excellent 300m3/h WTW
- Intergas CV ketel
- domoticz met zwave (en RFXcom)

Er zijn twee scenario's voor verwarmen eentje en voor koelen eentje:

Verwarmen: Zet de airco op verwarmen, het thermokoppel op de Brink Elan 16 pakt de warme lucht op en begint deze door het huis te verspreiden.
Nadeel: Airco bedienen met de app van LG. Gas verwarmen gaat met de thermosstaat beneden en kan ook, die zit effectief op de Intergas namelijk.
Voordeel: Electrisch verwarmen zonder al te veel gedoe. Effectief verwarmen we 95% van de tijd electrisch, dit werkt prima.

Koelen: Airco op koelen. De koude lucht wordt echter niet verspreid door de woning. Ik moet de Elan dan met de hand op de ventileerstand zetten. Het thermokoppel kent geen automatische koelstand.
Nadeel: de schakelaar zit aan het apparaat en ik moet dus niet vergeten dat te doen anders is de zolder heel kouid en de rest van het huis niet. Kans op condens.
Voordeel: koeling door het hele huis 8)

Doel:
1. De schakelaar zoals in deze handleiding op pagina 26 onder X2 automatiseren met een Zwave schakelaar. Ik heb Domoticz met Zwave. Dit moet een potentaal vrije Zwave gestuurd relais zijn dan.
2. Temperatuur gestuurd relais. Het zou helemaal tof zijn dat als er aan bepaalde condities wordt voldaan deze gewoon net als nu met verwarmen, ook met koelen gaat ventileren. Of dat het op z'n minst een zomerprogramma kan worden die zegt 'als kouder dan x, dan ventileren' ofzo. Kom er wel uit hoe dit werkt, als ik het maar kan aansturen/programmeren.
3. We zijn tweakers, ik verwacht op z'n minst nog betere oplossingen :+

Het domoticz deel lukt me wel, maar de schakelingen vinden/maken alleen niet.

Dus wat ik wil is automatisch ventileren bij koeling.

(volgens mij is die schakelaar pakweg identiek aan die van de centrale ventilatie / WTW, alleen andere bedrading, dus kan er meteen twee maken, kan ik de centrale ventilatie ook gestuurd maken via domoticz bijvoorbeeld)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zou eens kunnen meten welke spanningen het over gaat. Maar goed, als ik even kijk vind ik zo een potentiaalvrije Zwave module. Daarmee zou je al 2 standen kunnen schakelen.

En heeft de LG echt 0 interface anders dan de app? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:47:
Je zou eens kunnen meten welke spanningen het over gaat. Maar goed, als ik even kijk vind ik zo een potentiaalvrije Zwave module. Daarmee zou je al 2 standen kunnen schakelen.

En heeft de LG echt 0 interface anders dan de app? :X
Volgens mij is het hele systeem 12 of 24v, maar inderdaad, of dat ook over die schakelaar gaat kan ik checken. Met welk doel eigenlijk?

Er is overigens ook nog een ingang op het aansturingsbord voor traploze aansturing (kan ik niet vinden in deze handleiding) en een koelrelais als je de bijbehorende koeling zou hebben gekocht:

+ = Koelrelais (24 VDC zit gemonteerd bij Elan Interface)

Maar: die Fibaro ga ik dan mee beginnen. Ik had er eentje geadviseerd gekregen van Robbshop, maar tijdens het testen stond daar gewoon spanning op het schakeldeel en dat durfde ik niet aan, bang om iets te slopen. Dat was geen Fibaro.

Volgende vraag kan zijn: welke oplossing is er voor permanente temperatuurmeeting in Domoticz? Het valt me op dat Zwave devices, zelfs met vaste voeding, altijd alleen de temperatuur doorgeven als ze schakelen of toevallig in het Zwave netwerk opduiken. Het lijkt wel de bedoeling dat het zo werkt. Ik wil alleen dat het vlot reageert en niet pas na een hele tijd.

Want dan kan ik in ieder geval de temp meten bijvoorbeeld bij de airco en buiten de airco en met logica de ventilatie stand bedienen.

Vwbt de Airco: ja das dus mooi shit, want er zit een API in gekoppeld aan de LG ThinQ app en daar kun je alleen toegang toe krijgen als je een API key als bedrijf (Apple, Amazon, etc) bent. Kan dus niet tegen dat ding praten en heb ook nog geen zinvolle domotica oplossing gevonden, behalve wat controllers die ik niet wil. Had ik beter moeten checken c.q. minder moeten hopen toen ik deze airco bestelde.

Ps; dank voor je reactie btw :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:53:
Volgende vraag kan zijn: welke oplossing is er voor permanente temperatuurmeeting in Domoticz?
Er zitten ook van die weather services in domoticz. Misschien kun je daar wat mee.
En anders een weerstation (bijv alecto ws-5500;ing met rentepunten) die je kan koppelen me Weather Underground. Die zit ook in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jobr schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:18:
[...]

Er zitten ook van die weather services in domoticz. Misschien kun je daar wat mee.
En anders een weerstation (bijv alecto ws-5500;ing met rentepunten) die je kan koppelen me Weather Underground. Die zit ook in domoticz.
Ik wil alleen de temperatuur in huis en van de airco-lucht meten zodat ik aan de hand van de temp en de div tussen die twee logica kan maken in de ventilatiestand :+

Heb wel weerstations toegevoegd aan Domoticz, maar dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:30:
Ik wil alleen de temperatuur in huis en van de airco-lucht meten zodat ik aan de hand van de temp en de div tussen die twee logica kan maken in de ventilatiestand :+
Nodemcu of Wemos ESP8266 met een DS18B20 en espeasy of tasmota erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jobr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Nodemcu of Wemos ESP8266 met een DS18B20 en espeasy of tasmota erop.
Ik heb het liggen en ga dat niet voor elkaar krijgen - focus en plezier ligt op andere dingen. Domoticz aanslingeren tot daar aan toe, maar dat stuk niet. Wel goede, want ik weet dat je het er mee kunt maken.
Heb zelfs gezocht naar mensen die het tegen betaling wilen maken, maar je blijft wel met betrouwbaarheid zitten als je het niet zelf kunt repareren / snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:27:
Ik heb het liggen en ga dat niet voor elkaar krijgen - focus en plezier ligt op andere dingen. Domoticz aanslingeren tot daar aan toe, maar dat stuk niet. Wel goede, want ik weet dat je het er mee kunt maken.
Heb zelfs gezocht naar mensen die het tegen betaling wilen maken, maar je blijft wel met betrouwbaarheid zitten als je het niet zelf kunt repareren / snappen.
Moet je natuurlijk zelf weten. Dit wel bijna de meest eenvoudige schakeling die er is. 1 weerstandje en een 3 draadjes van de sensor. En natuurlijk nog een voeding (kan een telefoonoplader zijn)

En anders zoiets: https://www.amazon.nl/Son...-activering/dp/B08CKM12N2

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 04-06-2021 20:44 ]

Pagina: 1