Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pretje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 22:16
Mijn (destijds) nieuwe computer blijkt lastig te troubleshooten. Hij heeft het eerst ongeveer een jaar zonder problemen gedaan, tot hij opeens om onverklaarbare reden in augustus 2020 begon met vastlopen en direct daarna rebooten. In het begin merkte ik het alleen tijdens gamen, later gewoon in Windows, soms al na een paar minuten.

Eerst ben ik mijn lijst met mogelijkheden afgegaan: alle overbodige hardware afgekoppeld, geheugen in andere slots, booten vanaf mijn nieuwe m.2 of mijn oude ssd, cpu eruit en schoon er weer in. Helaas had ik geen andere gpu, mobo, cpu of voeding om te wisselen en te kijken of het daaraan lag. Doordat mijn eigen voeding al wat jaartjes meeging dacht ik dat die het kon zijn, dus mijn Lepa G700 vervangen door een Seasonic Prime TX-750. Helaas geen enkel verschil, beide voedingen werken probleemloos in mijn oude pc.

Omdat ik er niet uitkwam en helaas mijn onderdelen bij verschillende winkels online gekocht had, waarbij ik (achteraf blijkbaar terecht) dacht dat dat dus problemen met het leveren van service/garantie zal geven ben ik naar een locale pcboer gegaan om te vragen of die iets konden vinden. De eerste dag merkten zij in de nog te korte tijd dat ze bezig waren de crash niet (ondanks zeer uitgebreid en duidelijk uitgelegd), maar na een belletje meer tijd genomen en zagen ze het ook regelmatig voorkomen. Om te testen waar het aan lag is er daar veel tijd voor genomen en hebben ze meerdere oplossingen geprobeerd. Onder andere met een versie Windowsinstallatie en op een ander ouder B350-mobo. Mijn aanname was dus dat het zeer waarschijnlijk de cpu zou zijn.

Contact opgenomen met de leverancier van de cpu, zij vroegen mobo en andere onderdelen op te sturen en gaven aan niets te vinden, alles leek correct te werken (met zeer uitgebreide uitleg over telefoon en mail vanuit mijn kant), dus een week later alles weer thuis ontvangen. Omdat ik mijn dank wilde laten blijken aan de lokale pc-boer die alle controles gratis voor mij gedaan hadden hebben ze tegen betaling alle onderdelen weer ingebouwt (nog nooit door een ander laten doen ;) ) en zonder wijziging van enig onderdeel deed hij het weer (ondanks 1 crash op de eerste dag dat hij weer thuis was).

Nu 3 maanden verder. Gisteravond bij het afsluiten van Windows ging de pc weer rebooten en zei hij Preparing Automatic Repair waarna hij uit zichzelf weer ging rebooten en dat in een loop bleef/blijft doen.
Bios kom ik in en heb ik geflashed naar de nieuwste versie (van F33c naar F33h), 1 monitor aangekoppeld, toetsenbord + muis eruit, alleen gpu, m.2 en processor erin om te kijken of dat wil booten, maar helaas nog steeds niet. Tijdens het typen krijgen ik tussen 1 van de reboots door een BSOD met de volgende melding: Stop code IRQ not less or equal.

Ik heb geen zin om weer geld uit te geven aan het vervangen van een onderdeel als dat niet de oplossing blijkt dus: help? Wat kan ik verder doen? Waar ligt het aan? Wat zou er kapot kunnen zijn? Kan ik het zonder geld uit te geven oplossen of moet er echt iets vervangen worden?

Vanavond haal ik de computer van een vriend op waar ik onderdelen mee zou kunnen wisselen om te kunnen testen waar het aan ligt aangezien zijn mobo en cpu compatibel zijn <3.

Wat zit er op dit moment in mijn pc:
Thermaltake Level 20 XT
Gigabyte X570 AORUS ELITE
AMD Ryzen 7 3700X + stock cooler (in bios max rond de 40 graden)
G.Skill Sniper X F4-3600C19D-32GSXKB 32GB DDR4 3600 MHz
EVGA GeForce GTX 1070 - FTW Gaming ACX 3.0
Seasonic Prime TX-750
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 1TB M.2
En nog een paar extra hdds/ssds, maar die zijn nu dus niet aangesloten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• piertje1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23-08 10:03
"Vanavond haal ik de computer van een vriend op waar ik onderdelen mee zou kunnen wisselen om te kunnen testen waar het aan ligt aangezien zijn mobo en cpu compatibel zijn" ik zou dit even afwachten, kijken of het wisselen tussen onderdelen effectief gaat zijn. Daarnaast mocht het toch in de CPU liggen dan zal je toch in gesprek moeten met jouw leverancier en hoop ik voor jou dat je niet weer in die cirkel terecht komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Bij bovenstaand verhaal denk ik gelijk aan instabiel geheugen. Dat is namelijk heel nasty. Soms problemen / soms niet. Met een bios update kan het probleem weg zijn om vervolgens terug te komen bij update van hardware, firmware, drivers of de bios versie daarna.

Op de QVL van G.Skill wordt alleen Intel als compatibel gezien. Dit wil niet zeggen dat het niet werkt, maar kan wel instabiel werken met reboots of bsod’s tot gevolg. Ryzen is heel kieskeurig.

Wat je kan doen zijn testprogramma’s voor geheugen draaien en zoeken naar fouten.

• manzonderdas
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:37
Het is hynix ram - ik zou overwegen om voor samsung b of micron e te gaan.

• Pretje
Lol! Heb wel dus geprobeerd met de pc/onderdelen van een vriend.
Na wisselen van cpu (ook een 3700x) werkten beide pc's met zijn cpu wel en mijn cpu niet. Dus ik heb toen de cpu opnieuw opgestuurd. Als ze aangeven nu weer niets te vinden dan wordt het dus het uitwisselen van geheugen. Daar niet aan gedacht.
Dank @Djarune en @manzonderdas voor de tips. Zal sowieso tests draaien zodra ik alles weer in elkaar heb zitten. Ook als het op dat moment probleemloos lijkt <3

• Pretje
Als update. Hij is ook door leverancier defect bevonden en doorgestuurd naar AMD zelf. EINDELIJK duidelijkheid. Nu wachten op de afhandeling aldaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wtonnema
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 10-09 10:59
Heel interresant.. Mijn build met een Ryzen 3800x heeft precies dezelfde fouten na 5 maanden..

Zit er niet op te wachten om mijn processor 1 maand kwijt te zijn haha...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wtonnema
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 10-09 10:59
Had je van te voren ook benchmarks gedraaid zo ja hoe kwamen die eruit met de processor?

• Pretje
Voor mij speelt dit helaas al sinds augustus vorig jaar. Meerdere mensen en bedrijven naar laten kijken en uiteindelijk van de winkel waar ik het gekocht heb gewoon weer teruggestuurd gekregen omdat ze na lang testen aangeven niets te kunnen vinden.

Ik ben hem al weer een tijdje kwijt, maar ben ZO vreselijk blij dat er EINDELIJK duidelijkheid is. Ik keek er namelijk enorm tegen op om WEER te moeten gaan aantonen dat er iets mis is, vorige keer ook andere onderdelen op de post gezet naar ze.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee