Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo,

Ik ben door vrienden verwezen naar dit forum om wat meer informatie te winnen over de haalbaarheid en het kopen van een huis.

Als startende ik ben werkende, 23 jaar oud en heb via studentonderneming/voltijdse onderneming, consistent vakantiewerk en zo goed als geen geld uit te geven nu 109.000 euro gespaard afgerond en vind momenteel huur betalen een beetje beu worden. Momenteel ben ik ook zelfstandig in bijberoep.
Ik ga beginnen met de belangrijke dingen op te lijsten:
  • Ik verdien 1883€ netto en werk voltijds in IT
  • Ik heb niemand ten laste behalve men vis Geku :p
  • Ik ben volledig financieel onafhankelijk van iedereen sinds ik 17 was
  • Ik spaar minimum 1000 euro per maand
  • Momenteel zet ik 750 euro per maand aan de kan voor huur en vaste kosten
  • Mijn huur momenteel is 595€
  • Vaste kosten zijn gemiddeld 83 euro in de maand
  • Ik heb geen auto ik leen een indien nodig (zelden)
Mijn zelfstandige activiteit in bijberoep is 3D en teken. Dit is afhankelijk van hoeveel mensen mij aannemen per maand/tijd ik heb/wil in steken. Ik kan tussen de 100-1000+ hiermee maken per maand afhankelijk, maar ik wil dit niet mee tellen want dit gebruik ik als mijn ondernemingsfonds en staat op een aparte rekening. Indien nodig kan het wel maar liefst wil ik dit laten.

Nu na zo een lange saaie intro komt eindelijk de vraag :p? Zou het haalbaar zijn voor mij om een gemiddelde familiewoning met tuin te kopen om streken sint-niklaas?

De prijsklasse waar ik zou voor gaan is rond de 200.000 - 250.000. Alles wat ik eigenlijk wil is een deftige tuin, een bureau, deftige keuken en aparte slaapkamer. Ik heb zelf al rondgekeken en er is mogelijkheid tot alles dat ik hier wil in de prijsklasse samen met niet te ver van mijn werk zijn. Wel is de EPC waarde van de gebouwen rond de D-C wat wat minder is, maar als het gewoon een dak isoleren is of zo is dat snel op een weekje gedaan. Ik ben niet bang te klussen aan een woning en zo aangezien ik serres, shuren, kleine stenen gebouwen,... al heb gebouwd samen met mijn grootouders op de bloemisterij.

De reden dat ik het nu vraag is omdat mijn huurcontract nu is overgetikt op kosteloos opzeggen en ik het gemis van een tuin erg begin te vinden. Ook omdat ik nu netto 100 euro heb gekregen die in juli start. Dus ik zou het zonde vinden om te blijven huren ipv een huis te kopen en dan zogezegd de "huur" te betalen tot alles is afbetaald en van mij is 100%.

Nu zou zo iets haalbaar zijn voor mij in men huidige situatie? Ik heb 2 kleine lenigingen bij de KBC al genomen en vlot terugbetaald in het verleden.

Ook laat me weten als iets niet duidelijk is of ik iets verkeerd gedaan heb met posten. Ik denk dat dit men eerste post hier is en vond straks uit dat ik hier een oud account op de site had :p.

EDIT: Vergeten melden is in BELGIE sorry foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:31
ik zou beginnen met een hypotheekadviseur en eens proberen te achterhalen of banken je een hypotheek willen geven.

Verder is je huur nu echt superlaag, dus verkijk je niet op eventueel geld besparen door een huis te kopen. Dit is een afweging die over veel meer gaat dan alleen euro's, je gaat waarschijnlijk straks wel meer kwijt zijn maar misschien is het je dat waard omdat je bijv. dan een tuin hebt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Het is relatief simpel:
1. Hoeveel hypotheek kun je krijgen?
2. Hoeveel eigen geld wil je inleggen?

Voor 1 is je salaris uit loondienst van belang. Maak eens een proefberekening bij een paar banken.
2 kan je eigenlijk alleen zelf bepalen, maar je geeft al aan wat je maximum is.

Als je bijverdiensten niet consistent zijn, kun je ze waarschijnlijk niet meenemen. Maar dat lijk je zelf ook niet te willen, lijkt me verstandig.

Volgende stap: kijk op Funda om te zien wat er te koop is. Hou rekening met 10-20% overbieden en 5% kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
Fr33z schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:24:
ik zou beginnen met een hypotheekadviseur en eens proberen te achterhalen of banken je een hypotheek willen geven.

Verder is je huur nu echt superlaag, dus verkijk je niet op eventueel geld besparen door een huis te kopen. Dit is een afweging die over veel meer gaat dan alleen euro's, je gaat waarschijnlijk straks wel meer kwijt zijn maar misschien is het je dat waard omdat je bijv. dan een tuin hebt etc.
Het is laag met een goeie reden :p. Zo goed als een studio met een loftje in the middle of nowhere. Ook een echte broeikast van de hitte.

Ik ben compleet bereid meer te betalen per maand dat is perfect in orde voor mij. Goed idee voor een hypotheekadviseur te vragen. Nog niet aan gedacht juist KBC gecontacteerd en zij willen tot 80.000 gaan zonder moeite, maar voor hoger moet ik in bespreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik weet niet precies wat je wel/niet meerekent als vaste kosten, maar 83 euro klinkt heel laag?

Voor mij vallen gas/water/stroom, internet, verzekeringen, woonbelastingen en bijdrage VVE onder de noemer "vaste kosten", en dan kom ik een flink stuk hoger uit :)

Wat ik maar wil zeggen, reken je niet te rijk door je vaste kosten te laag in te schatten. Als huiseigenaar heb je ook andere vaste kosten dan als huurder (opstalverzekering en belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sint-Niklaas is Vlaanderen, toch?
En heb je een vast contract?

In Nederland werd pre-crisis tot 6x bruto jaarsalaris geleend, tegenwoordig tot 4 keer. Als je max 3x bruto jaarsalaris leent, zit je voor Nederlandse begrippen aan de veilige kant. Dat gezegd hebbende, NL en BE hebben andere salarisconstructies, belasting en hypotheekrente aftrek.

Je kunt bij de meeste banken een indicatie krijgen, bijv https://www.argenta.be/nl...hoeveel-kan-ik-lenen.html

De rente is historisch laag, dus nu is het wel een mooi moment. Aan de andere kant, in NL zijn de huizenprijzen compleet oververhit.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:27:
Het is relatief simpel:
1. Hoeveel hypotheek kun je krijgen?
2. Hoeveel eigen geld wil je inleggen?

Voor 1 is je salaris uit loondienst van belang. Maak eens een proefberekening bij een paar banken.
2 kan je eigenlijk alleen zelf bepalen, maar je geeft al aan wat je maximum is.

Als je bijverdiensten niet consistent zijn, kun je ze waarschijnlijk niet meenemen. Maar dat lijk je zelf ook niet te willen, lijkt me verstandig.

Volgende stap: kijk op Funda om te zien wat er te koop is. Hou rekening met 10-20% overbieden en 5% kosten koper.
1. Momenteel 80.000 bij kbc zonder moeite voor meer moet ik in bespreking. Ze wouden mij 2x wat ik bij hun in totaal geleend heb en terugbetaald heb lenen zonder probleem. Ik ga zeker nog met het goeie advies van jullie beiden eens naar een adviseur hiervoor.
2. Alles wat moet ik heb daar geen probleem mee. Wel ga ik zowieso een beetje aan de kant houden voor onverwachtse kosten om zo enige problemen te vermijden.

Ja mijn bijverdiensten op zen best zie ik als een welkome bonus en doe ik soms iets leuk me zoals een nieuwe kast kopen, tekentablet, muis,... die dingen. Er staat 12000 op die rekening wel dus ik kan die in nood ook gebruiken (was eigenlijk ook aan het zoeken naar een nieuwe grafische kaart aangezien men huidige bijna de geest geeft dus zowieso verdwijnt er binnekort 1000+ uit :p).

Wegens overbieden kijk ik vooral naar lagere prijzen om het wat in te calculeren. Ook de vaste kosten er bijberekend met notaris enz. Ken dat genoeg met de verkoop van men oma haar huis nog :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:25

Haan

dotnetter

Gaat het hier om Nederland of België? Indien België is dat wel handig om te vermelden. Ik zie namelijk wat woorden die in NL niet heel gebruikelijk zijn, vandaar ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfehy
migchiell schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:34:
Ik weet niet precies wat je wel/niet meerekent als vaste kosten, maar 83 euro klinkt heel laag?

Voor mij vallen gas/water/stroom, internet, verzekeringen, woonbelastingen en bijdrage VVE onder de noemer "vaste kosten", en dan kom ik een flink stuk hoger uit :)

Wat ik maar wil zeggen, reken je niet te rijk door je vaste kosten te laag in te schatten. Als huiseigenaar heb je ook andere vaste kosten dan als huurder (opstalverzekering en belastingen).
Dat zijn men huidige vaste kosten. Daar heb ik verzekering niet in bijberekend. Ik ben vrij besparend op alle vlakken uit pure gewoonte dus daarom zijn die extreem laag :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
Haan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:39:
Gaat het hier om Nederland of België? Indien België is dat wel handig om te vermelden. Ik zie namelijk wat woorden die in NL niet heel gebruikelijk zijn, vandaar ;)
In België. Ja dat krijg ik van mijn Nederlandse vrienden ook genoeg te horen gaan vaak van "heh wat zegt die nou" :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:36

Rmg

Voor de bank is je inkomen belangrijk en je uitgaven niet zozeer.

Ga gewoon praten met een hypotheekadviseur. Die kan jou gewoon vertellen hoeveel je kan lenen en wat de voorwaarden zullen zijn.

https://www.hypotheekwink...atie/hoeveel-kan-ik-lenen als ik zo op een Belgische hypotheekadvies site kijk kan je met 1883 netto 164k lenen en je hebt 100.000 spaargeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
KabouterSuper schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:36:
Sint-Niklaas is Vlaanderen, toch?
En heb je een vast contract?

In Nederland werd pre-crisis tot 6x bruto jaarsalaris geleend, tegenwoordig tot 4 keer. Als je max 3x bruto jaarsalaris leent, zit je voor Nederlandse begrippen aan de veilige kant. Dat gezegd hebbende, NL en BE hebben andere salarisconstructies, belasting en hypotheekrente aftrek.

Je kunt bij de meeste banken een indicatie krijgen, bijv https://www.argenta.be/nl...hoeveel-kan-ik-lenen.html

De rente is historisch laag, dus nu is het wel een mooi moment. Aan de andere kant, in NL zijn de huizenprijzen compleet oververhit.
Belgie inderdaad heb dat er net bijgezet was dat vergeten. Mijn excuses ervoor.

Ja ik heb een vast contract voor onbepaalde duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:42
Waarschijnlijk zal je een flink deel van je spaargeld moeten inleggen om dit voor elkaar te krijgen. Je moet dan in je berekening ook rekening houden met de alternatieve kosten. Als je die €100k zou beleggen zou je daar misschien wel 5% rendement op kunnen halen, dus de "kosten" van dat bedrag inleggen in je huis zijn ~€400/maand. Dat maakt het misschien minder aantrekkelijk dan je denkt; je moet niet puur naar de maandlasten kijken maar ook naar wat je anders met het geld zou kunnen doen.
Je zou aantal jaar kunnen wachten totdat je salaris is gestegen zodat je meer kunt lenen en minder eigen geld nodig hebt, met de huidige lage hypotheekrentes is eigen geld inleggen niet zo aantrekkelijk (en in ieder geval in Nederland is het lastig geld dat eenmaal in een huis zit daar weer uit te halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-07 11:08
Tom-Z schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:52:
Waarschijnlijk zal je een flink deel van je spaargeld moeten inleggen om dit voor elkaar te krijgen. Je moet dan in je berekening ook rekening houden met de alternatieve kosten. Als je die €100k zou beleggen zou je daar misschien wel 5% rendement op kunnen halen, dus de "kosten" van dat bedrag inleggen in je huis zijn ~€400/maand. Dat maakt het misschien minder aantrekkelijk dan je denkt; je moet niet puur naar de maandlasten kijken maar ook naar wat je anders met het geld zou kunnen doen.
Je zou aantal jaar kunnen wachten totdat je salaris is gestegen zodat je meer kunt lenen en minder eigen geld nodig hebt, met de huidige lage hypotheekrentes is eigen geld inleggen niet zo aantrekkelijk (en in ieder geval in Nederland is het lastig geld dat eenmaal in een huis zit daar weer uit te halen).
Pff wat weer een manier van redeneren. Op die manier kun je alles wel duur maken. Ja, je had je spaargeld ook kunnen beleggen in bitcoins, daar had je misschien wel 500% rendement op kunnen maken, dus door dat huis te komen heb je 5 ton verlies gemaakt 8)7

Zo werkt dat dus niet. Je spaargeld investeren in je huis is misschien wel de beste investering die je kunt doen. Je bespaart weliswaar niet veel op je maandlasten omdat de rente zo laag is, maar je hoeft veel minder af te lossen. En het is een veilige investering, want huizen blijven altijd nodig. Zolang je huis een beetje in trek is en je het goed onderhoudt, kun je het geld er altijd weer uit halen. In NL kun je er zelfs winst op maken...

Wat TS betreft. Ik heb geen idee van de huizenprijzen en hypotheekvoorwaarden in BE, dus ga daarvoor naar een hypotheekadviseur. Banken vinden het wel leuk als je zelf flink investeert in je huis, want daardoor lopen ze minder risico. Misschien kun je daar nog wat rentekorting op bedingen. Het zal wel niet hard opschieten, want korting op bijna niks is heel weinig, maar toch. Wellicht heb je ook nog groeiperspectief in je inkomen, dat vinden banken vaak ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:42
PhilipsFan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Pff wat weer een manier van redeneren. Op die manier kun je alles wel duur maken. Ja, je had je spaargeld ook kunnen beleggen in bitcoins, daar had je misschien wel 500% rendement op kunnen maken, dus door dat huis te komen heb je 5 ton verlies gemaakt 8)7
Dat is geen beleggen maar speculeren gokken. 5% rendement kan je daarentegen (over de lange termijn) halen met een redelijk niveau van zekerheid. Je doet met je "8)7"-smiley nu alsof mijn redenering krankjorum is maar dat is gewoon hoe economen redeneren. Je eigen geld uitgeven is niet gratis, en €100k is (zeker voor een 23-jarige) een dusdanig groot bedrag dat 'ie daar wel even over mag nadenken.

Kijk, dat huis zal over de lange termijn ook best wel in waarde stijgen dus als de keuze is of géén huis kopen of je spaargeld inleggen is dat laatste waarschijnlijk beter, maar als het even kan is het verstandig om zo veel mogelijk van je eigen geld in je portemonnee te houden.
Je spaargeld investeren in je huis is misschien wel de beste investering die je kunt doen. Je bespaart weliswaar niet veel op je maandlasten omdat de rente zo laag is, maar je hoeft veel minder af te lossen.
Wat je minder moet aflossen is precies het geld dat je er het in begin in hebt gestopt, dus dat is een non-argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:34
Als je een woning koopt voor 250k, ben je met kosten koper een dikke 260 kwijt. Verder zul je wat moeten stofferen etc, reken op 270 totaal. Eigen inleg 100 (9k blijft als buffer), lening 170.

Je bruto maandsalaris uit loondienst zal rond de 2500 bedragen. Met dat getal + vakantiegeld kom ik op 146k aan maximale hypotheek.

Voor je inkomsten als zelfstandige naast je baan moet je het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar nemen. Als je een beetje constante versienste hebt, zou dat helpen om het gat met de benodigde 170k te dichten. Bovendien heb je een relatief hoge eigen inleg, wellicht dat dat geldverstrekkers over de drempel trekt.

Ik zou gerust eens met een adviseur gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
je krijgt

ca. op basis van een jaarsalaris van 24.403
, ik begrijp even niet uit je verhaal of dit incl. of excl. je 3d teken werkzaamheden zijn.

Indien excl. is, dan kun je onderstaande bedrag eventueel verhogen, door inkomen uit je onderneming hiervoor mee te laten rekenen. hiervoor dien je gemiddeld inkomen van je onderneming te pakken / 3 ook al bestaat die nog geen 3 jaar.

Precieze berekening, kun je beter met een adviseur bespreken.

puur op basis van je salaris, kun je dus een hypotheek krijgen: 112.600 op basis van 10 jaar vast of 111.400
20 jaar vast. Sluit in dit geval vooral niet af via een bank, maar

middels een hypotheek verstrekker die met investeringsmaatschappijen werk, lagere afsluit kosten, nadeel hypotheken zijn soms op!

112.600 + 109.000 = 221.600

Dit is zonder inkomen uit je onderneming mee te nemen, je maximale limit.

Echter dien je overbieden, kosten koper, afsluit kosten hypotheek, nhg etc, zelf te betalen.

Echter voor een fulltime ict-er is je salaris laag, wat doe je precies en heb je geen mogelijkheid om ergens of binnen je bedrijf een flinke stap te kunnen maken?

[ Voor 0% gewijzigd door badboyqxy op 01-06-2021 14:25 . Reden: ongewenste smilie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik weet niet hoe het in België zit, maar ik gok hetzelfde: genoeg hypotheekadviseurs met een gratis intake-gesprek. Dan heb je natuurlijk nog niet alles rond maar die kan je wel vertellen of dit een beetje haalbaar is, of dat je meteen kunt stoppen met kijken.

En het meetellen van inkomsten als ZZPer kan erg per hypotheekverstrekker verschillen, dus als je ergens nul op het rekest krijgt, betekent dat niet dat het bij andere partijen ook niet kan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 18:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Fr33z schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:24:
Verder is je huur nu echt superlaag, dus verkijk je niet op eventueel geld besparen door een huis te kopen.
Voordat je aan 750€ rente zit, heb je een flinke hut gekocht.

En ja, aflossing betaal je ook, maar daarbij bouw je wel vermogen op.
--

Bijzonder goed gespaard wel!

Heb je nog geen vast contract en ben je op zoek naar een partner? Dan zou ik m.i. nog even wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 01-06-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
Accretion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:28:
[...]

--

Onderhoud van een huis is geen kattenpis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
badboyqxy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:20:
je krijgt

ca. op basis van een jaarsalaris van 24.403
, ik begrijp even niet uit je verhaal of dit incl. of excl. je 3d teken werkzaamheden zijn.

Indien excl. is, dan kun je onderstaande bedrag eventueel verhogen, door inkomen uit je onderneming hiervoor mee te laten rekenen. hiervoor dien je gemiddeld inkomen van je onderneming te pakken / 3 ook al bestaat die nog geen 3 jaar.

Precieze berekening, kun je beter met een adviseur bespreken.

puur op basis van je salaris, kun je dus een hypotheek krijgen: 112.600 op basis van 10 jaar vast of 111.400
20 jaar vast. Sluit in dit geval vooral niet af via een bank, maar

middels een hypotheek verstrekker die met investeringsmaatschappijen werk, lagere afsluit kosten, nadeel hypotheken zijn soms op!

112.600 + 109.000 = 221.600

Dit is zonder inkomen uit je onderneming mee te nemen, je maximale limit.

Echter dien je overbieden, kosten koper, afsluit kosten hypotheek, nhg etc, zelf te betalen.

Echter voor een fulltime ict-er is je salaris laag, wat doe je precies en heb je geen mogelijkheid om ergens of binnen je bedrijf een flinke stap te kunnen maken?
Het is inderdaad zonder eigen onderneming inkomsten. Men gemiddelde van dat is 11141,78 als ik de 3 jaar berekening doe aangezien het "bedrijf" (ik in men living aan men pc) maar voor 645 dagen bestaat.

Men salaris is laag omdat ik tot voor kort as grafisch ontwerper and basis it support werkte bij een grafisch ontwerp bureau dat plots beslaat de branche waar ik werkte dicht te doen. Aangezien ik men diploma netwerkingenieur niet heb kunnen afwerken en enkel een simpel hbo5 webdev diploma heb is men loon wat gelimiteerd.

Ik ben de icter voor een bedrijf van 47 mensen samen met de grafisch ontwerper nu. Graag had ik meer gehad, maar zoals het probleem was bij veel interviews was men webdev + portfolio + goeie aanradingsbrief niet genoeg voor een veel hoger loon dan dit ook niet na onderhandelen. Het is vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Daarom ben ik nu zo veel mogelijk certificaten aan het behalen om aan te tonen dat ik idd meer waard ben/eventueel een ander bedrijf me oppakt.

Ik ben ook al op zoek gegaan naar een paar hypotheekadviseurs om te zien hoe ik dit best aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
Accretion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:28:
[...]

--

Heb je nog geen vast contract en ben je op zoek naar een partner? Dan zou ik m.i. nog even wachten.
Ik heb ene vast contract van onbepaalde duur (ook maaltijdcheques enz als bonus dus dat is super fijn voor nog wat meer te sparen kan ze nu al met moeite opgebruiken). Naar een partner ben ik niet op zoek en dat gaat ook zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
PatrickH89 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Onderhoud van een huis is geen kattenpis.
Dat weet ik zelf maar al te goed van toen ik bij men ouders woonde. Men weekenden waren meestal dat doen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfehy
PhilipsFan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Zo werkt dat dus niet. Je spaargeld investeren in je huis is misschien wel de beste investering die je kunt doen. Je bespaart weliswaar niet veel op je maandlasten omdat de rente zo laag is, maar je hoeft veel minder af te lossen. En het is een veilige investering, want huizen blijven altijd nodig. Zolang je huis een beetje in trek is en je het goed onderhoudt, kun je het geld er altijd weer uit halen. In NL kun je er zelfs winst op maken...

Wat TS betreft. Ik heb geen idee van de huizenprijzen en hypotheekvoorwaarden in BE, dus ga daarvoor naar een hypotheekadviseur. Banken vinden het wel leuk als je zelf flink investeert in je huis, want daardoor lopen ze minder risico. Misschien kun je daar nog wat rentekorting op bedingen. Het zal wel niet hard opschieten, want korting op bijna niks is heel weinig, maar toch. Wellicht heb je ook nog groeiperspectief in je inkomen, dat vinden banken vaak ook wel prettig.
Hier ga ik volledig mee akkoord. Investeren doe je met geld dat gemist kan worden want het kan altijd goed mislopen.

Ik heb een paar jaar geleden men 2 bitcoins die ik nog gemind had in 2013 verkocht voor 5000 in totaal toen ik ze plots terugvond op men oude hdd :p. Ook heb ik een paar aandelen in wat bedrijven maar ik doe er zo goed als niets mee want dit was meer te doen met mijn toen opleiding en een onderzoek dat ik dee dan iets anders en ik laat die gewoon staan.

Ik doe liefst geen investeringen want dat kan gokgedrag oproepen in mij en dat wil ik 1000% vermijden.
Pagina: 1