Google Maps GPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 19:52
Beste Tweakers, ik ben nu toch al een tijd bezig om het volgende voor elkaar te krijgen.

Ik zou heel graag Google Maps met GPS werkend willen hebben op een pc/notebook.
Heeft er iemand hier ervaring mee, ik heb een GPS device gekocht maar helaas werkt dit niet zomaar.
De GPS module is succesvol geinstalleerd echter doet Chrome ( of welke browser dan ook ) helemaal niets en laat geen locatie zien.

Nu heb ik uiteraard gekeken op google maar daar kom ik tot de conclusie dat dit niet mogelijk is.
En dat vindt ik gek aangezien op elk telefoon toestel mogelijk is moet dit toch ook op de PC mogelijk zijn.

is er iemand die hier meer ervaring over heeft of meer over weet ?

Beste antwoord (via Insomnia1988 op 01-06-2021 18:43)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik neem aan dat je dit op Windows 10 wil bereiken? Theoretisch zou het moeten werken:
- Windows heeft iets dat heet 'Windows Location Service'
- Deze Location Service zou ook een GPS moeten kunnen gebruiken

Als dat dan werkt, dan zou je wel een browser moeten hebben die de Windows Location Service gebruikt. Dikke kans dat Microsoft Edge die browser is. Dus ik zou een oplossing in die richting zoeken: Zorgen dat Windows 10 de locatie kan bepalen via jouw externe GPS en dan kijken of Edge dat kan gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:49
In welke situatie wil je dit gebruiken?
Is het voor varen dan kan je beter uitwijken naar ANWB waterkaarten als voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:44
Je geeft maar weinig info. Google maps is toegespitst op een telefoon icm ingebouwde gps module. Wil je een externe GPS dongel werkbaar maken, dan zou het betreffende programma toch de dongel moeten ondersteunen, of anders een soort van emulator programma waarmee je de externe dongel kan herkennen als interne gps. Zo deed ik dat vaak met externe gps dongle en mijn telefoon. Maar ik geef je weinig kans met Google maps op de laptop en een externe dongel.

Ik denk dat je moet uitwijken naar een programma wat beter geschikt is voor het doel wat jij voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
D-dark schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:32:
In welke situatie wil je dit gebruiken?
Is het voor varen dan kan je beter uitwijken naar ANWB waterkaarten als voorbeeld.
Nee ik wil het eigenlijk gaan gebruiken om makkelijk puntjes te maken om deze op google maps te plaatsen eigenlijk het zelfde als op je android toestel. dan hoef ik maar op die location knop te drukken en ik weet waar ik ben.
Dacuuu schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:37:
Je geeft maar weinig info. Google maps is toegespitst op een telefoon icm ingebouwde gps module. Wil je een externe GPS dongel werkbaar maken, dan zou het betreffende programma toch de dongel moeten ondersteunen, of anders een soort van emulator programma waarmee je de externe dongel kan herkennen als interne gps. Zo deed ik dat vaak met externe gps dongle en mijn telefoon. Maar ik geef je weinig kans met Google maps op de laptop en een externe dongel.

Ik denk dat je moet uitwijken naar een programma wat beter geschikt is voor het doel wat jij voor ogen hebt.
Ik geef toch duidelijk aan wat ik wil, Google Maps met GPS locatie het zelfde als op een android/telefoon toestel.

Welke programma zou ik dan volgens jou nodig hebben ? ik heb namelijk ook al met Google Earth 3D geprobeerd om mijn Bluetooth GPS dongle te connecten ook dit zonder succes.

[ Voor 51% gewijzigd door Insomnia1988 op 01-06-2021 12:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik neem aan dat je dit op Windows 10 wil bereiken? Theoretisch zou het moeten werken:
- Windows heeft iets dat heet 'Windows Location Service'
- Deze Location Service zou ook een GPS moeten kunnen gebruiken

Als dat dan werkt, dan zou je wel een browser moeten hebben die de Windows Location Service gebruikt. Dikke kans dat Microsoft Edge die browser is. Dus ik zou een oplossing in die richting zoeken: Zorgen dat Windows 10 de locatie kan bepalen via jouw externe GPS en dan kijken of Edge dat kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Best kans dat de de geolocation inderdaad is geblokkeerd. Omdat je ooit 'nee bedankt' hebt aangeklikt of omdat een of andere adblocker het tegenhoudt. Check de instellingen van de gebuikte browser (welke? Erg relevant info) en gebruikte plugins, tools, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
Hmm inderdaad helemaal niet gedacht aan de location service van windows te gebruiken !

Ik heb er eens even na gekeken, maar zo te zien kun je er geen GPS device op aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Insomnia1988 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:08:
Ik heb er eens even na gekeken, maar zo te zien kun je er geen GPS device op aansturen.
Kan AFAIK (zeg ik puur obv Google-resultaten, ik heb het zelf niet gebruikt sinds Windows 2..holy moly wat ben ik oud..000).

Wel moet er een juiste driver zijn die Windows location ondersteunt, en moet location natuurlijk aan staan in en de browser en de Windows instellingen, en moet je de browser daar ook toegang hebben gegeven. Locatie is wat privacygevoelig, dus dat staat standaard goed uit :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:49
Wat denk ik wel kan is via een smartwatch of gps tracker wayponts opslaan en de route later importeren in googlemaps. Importeren GPX bestand.
Anders de gps coördinaten opslaan en daarop zoeken in googlemaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
F_J_K schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Kan AFAIK (zeg ik puur obv Google-resultaten, ik heb het zelf niet gebruikt sinds Windows 2..holy moly wat ben ik oud..000).

Wel moet er een juiste driver zijn die Windows location ondersteunt, en moet location natuurlijk aan staan in en de browser en de Windows instellingen, en moet je de browser daar ook toegang hebben gegeven. Locatie is wat privacygevoelig, dus dat staat standaard goed uit :)
Ja of ik ben hartstikke scheel maar ik vindt geen supported gps devices er voor.
Wat denk ik wel kan is via een smartwatch of gps tracker wayponts opslaan en de route later importeren in googlemaps. Importeren GPX bestand.
Anders de gps coördinaten opslaan en daarop zoeken in googlemaps.
Nee dat is voor mij geen optie, ik wil namelijk af van mijn android toestel ( omdat ik er gewoon weg stom niet goed mee over weg kan )en wil alles uiteindelijk met mijn Surface doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Insomnia1988 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:20:
[...]
Ja of ik ben hartstikke scheel maar ik vindt geen supported gps devices er voor.
Huh, inderdaad. https://answers.microsoft...b9-459c-b344-10a5dbb55bf4 lijkt er een te noemen, https://www.amazon.com/Gl...sor-Windows/dp/B07676QJQZ maar ik heb geen idee.

Maar een ander tool (edit: niet webbased en niet uit de app store) gebruiken om de coordinaten te genereren kan ook, misschien kan je vinden welke tools compatible zijn met de dongle die jij hebt (welk?)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 01-06-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als alternatief voor Google Maps:
Misschien proberen via Open Street Maps en een van de vele viewers die er voor WIndows zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
F_J_K schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Huh, inderdaad. https://answers.microsoft...b9-459c-b344-10a5dbb55bf4 lijkt er een te noemen, https://www.amazon.com/Gl...sor-Windows/dp/B07676QJQZ maar ik heb geen idee.

Maar een ander tool (edit: niet webbased en niet uit de app store) gebruiken om de coordinaten te genereren kan ook, misschien kan je vinden welke tools compatible zijn met de dongle die jij hebt (welk?)
Ja dat topic had ik ook gezien, en daar werd het mij niet geheel duidelijk.
Ik heb een of andere vage Bluetooth dongle besteld voor zo weinig mogelijk geld ( mag weer niks kosten he :+ ) dus ik denk dat ik daar mee pech heb.

Ja dat 2de had ik dus geprobeerd met Google Earth maar helaas...

Ik vraag me zowiezo af hoe het kan dat zo iets niet gewoon werkt op een pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Insomnia1988 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Ik vraag me zowiezo af hoe het kan dat zo iets niet gewoon werkt op een pc.
Vraag & aanbod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
:) Je zou toch verwachten dat het 2021 toch wel mogelijk zou moeten zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Insomnia1988 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:45:
[...]

:) Je zou toch verwachten dat het 2021 toch wel mogelijk zou moeten zijn O-)
offtopic:
Je zegt het zelf al: men koopt de goedkoopste dongel. Daar valt niets te verdienen als er nog een net getekende driver moet worden gemaakt en onderhouden. En de meesten met Android of iOS werken. Blijkbaar.
Maar goed, ik ga off-topic in “mijn” forum, moet ik niet doen :+ Hopelijk heeft iemand anders wel de juiste kennis.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 01-06-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
Ik ga eens aan de slag met een wat duurdere dongle en zal jullie op de hoogte houden als er ooit iets van komt ( mijn projecten hebben... ja valve time)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insomnia1988
Even een status update
Ik heb de GPS reciever binnen, en het lijkt erop dat er iets begint te werken

[Handige URL]
https://www.u-blox.com/en..._file_category/driver-221

[26-08-2021] Aanvulling
Het werkt, maar niet realtime momenteel ben ik daar voor een oplossing aan het zoeken
Je dient de GNS driver van u-blox te installeren deze werkt met deze dongle
( ik weet het niet ZEKER maar je kunt het ook waarschijnlijk doen met de S4 versie die op amazon staat voor 36 euro er zijn drivers voor maar ik weet het niet zeker. Met deze versie van in totaal 90 euro werkt het zowiezo )
Ik zal later weer aanvullen

[ Voor 49% gewijzigd door Insomnia1988 op 27-08-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insomnia1988
Nog een extra aanvulling als dat mag, ik heb het nu perefect werkend en wel zo,
Met nog steeds de GPS module van dit merk https://www.amazon.com/Gl...sor-Windows/dp/B07676QJQZ onder Windows 11

Wat je dient te doen is het volgende.
- Android subsystem voor linux installeren
- GPS locatie toestaan voor het sub systeem.
- Google Maps APK sideloaden ( zo heb ik het gedaan dan hoef ik die hele amazonstore niet te installeren )

En voila.
Je kunt nu navigeren bijvoorbeeld met je Surface in de auto.
Mededelingen voor deze APP zou ik wel uitschakelen anders krijg je contineu de melding dat de GPS locatie veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perry2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
De u-blox driver link werkt niet meer, en ik had ook al geen driver gevonden op hun site. Echter, Navilock gebruikt u-blox chipsets EN heeft drivers daarvoor,

Opgezocht, geinstalleerd en presto, het werkt: Windows Location 10 services doen het nu.

DirectGPS zou ook moeten werken, echter ik wou alleen even op mijn laptop een eenmalig testje doen.

(bovenstaande getest met een u-blox (M-8030 chipset)

Perry

• Insomnia1988
perry2 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:03:
De u-blox driver link werkt niet meer, en ik had ook al geen driver gevonden op hun site. Echter, Navilock gebruikt u-blox chipsets EN heeft drivers daarvoor,

Opgezocht, geinstalleerd en presto, het werkt: Windows Location 10 services doen het nu.

DirectGPS zou ook moeten werken, echter ik wou alleen even op mijn laptop een eenmalig testje doen.

(bovenstaande getest met een u-blox (M-8030 chipset)

Perry
Hallo Perry,
Bedankt voor het aanvullen, inderdaad de link werkt niet meer. Als het goed is heb ik de driver nog op de surface staan. Als je wilt kan ik je deze toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perry2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
Dat is heel aardig van je, maar niet nodig. Voor nu was het een eenmalige test.

Perry
Pagina: 1