Custom loop fan's bijzetten: geen obstructie airflow ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Mensen, even een vraag :
Nu ben ik goed bekend met het airflow principe door een (PC) kast, alleen met mijn huidige setup ben ik aan het twijfelen.

Ik zou graag een paar fan's (120MM Noctua) aan de voorkant van mijn kast bij willen monteren.
Met de temperatuur van de afgelopen dagen neem ik bang dat als het echt warm word deze zomer de custom loop het niet gaat volhouden.

Tevens worden de PCI-E SSD's te warm naar mijn zin (tussen de 55 en 60 graden onder zware belasting, rond de 53 tijdens gamen)

Om even met harde cijfers te komen :
- Kamer temperatuur 23 graden.
- 1ste koelvloeistof temp sensor tijdens load 35 graden (dit is op het koudste punt in de loop)
- 2de koelvloeistof temp sensor tijdens load 40 graden (dit is op het warmste punt, net voor de kv de eerste radiator ingaat)

Dus 5 graden verschil tussen warm en koud, en een delta T van 17/18 graden welke op zich niet slecht is voor +/- 500 watt en VRAM koelen.

Normaal zou je zeggen als je een radiator bovenin je kast heb zet er aan de voorkant een paar fan's bij, zij het niet dat in de huidige setup ook nog een radiator aan de ZIJKANT zit.

Waar ik bang voor ben is dat als je een paar fan's aan de voorkant erbij zet, de airflow bij de zijradiator helemaal om zeep word geholpen : in plaats van extra koeling word het juist slechter.

PS :
Alle fan's, zowel bij de bovenste radiator als de zij radiator staan in outtake configuratie

Kan iemand dit bevestigen :?

Ter illustratie nog even een foto van zoals de loop er nu uitziet, dan zie je meteen waar ik dus over twijfel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw-0Yt7vKGE6uD6DBiqnCiIuT9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q73XRYznPVgdOPuUND3eutLZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 01-06-2021 12:14 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 01-06-2021 12:25)

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 18:10
Als nu alles outtake is, dan zouden extra fans wel degelijk kunnen helpen. Een paar voorin en, als het past, ook één achterin (waar je bij luchtkoeling de outtake zou plaatsen, misschien past dat niet i.v.m. de boven-radiator). Allemaal als intake, om je radiatoren van meer frisse lucht te voorzien en de luchttemperatuur in de hele kast wat omlaag te krijgen. Bovendien heb je er dan meer balans in waardoor je bestaande fans juist beter zouden moeten werken.

Edit: de fans voorin verstoren inderdaad iets de flow van de zijradiator, maar dat zou meer dan gecompenseerd moeten worden door de extra lucht die ze van buiten aanleveren. Nu moet alle lucht die de kast ingaat daar passief (door onderdruk in de kast) instromen.

[ Voor 22% gewijzigd door thomas_n op 01-06-2021 12:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Zo te zien zitten de fans op de zij-radiator als intake en op de boven-radiator als outtake. Als je extra fans voorin als intake zo kan plaatsen dat ze niet met hun behuizing de zij-radiator blokkeren (zo te zien is daar ruimte genoeg voor) dan zal dit geen nadelig effect hebben. Je mengt dan wat extra koele lucht door de warme lucht die uit de radiator komt, dus de temperatuur in je kast zal iets dalen. Bovendien blaas je de lucht dan meer richting je moederbord, wat ook alleen maar een voordeel is. Je krijgt wel iets van turbulentie, maar dat is geen probleem als het niet gebeurt op een plek waar een fan zijn lucht vandaan moet halen.

Of je een heel groot verschil gaat merken betwijfel ik. Je temperaturen zijn nu al prima dus de stappen vooruit die je kan zetten zijn klein. Bovendien zijn intake en outtake nu in balans. Eén fan meer intake kan dan nog wel helpen, maar als je er veel meer bijplaatst krijg je een steeds kleiner extra effect.

Als je de temperatuur van je SSD's echt nog wat wilt verlagen zou je moeten proberen een fan er van dicht bij lucht direct over te laten blazen, maar daar is in dit geval niet echt een eenvoudig monteerpunt voor. Of je kan kijken of je er een koelelement met meer oppervlak op kan plaatsen, zodat ze hun warmte beter kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
thomas_n schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:02:
Zo te zien zitten de fans op de zij-radiator als intake en op de boven-radiator als outtake. Als je extra fans voorin als intake zo kan plaatsen dat ze niet met hun behuizing de zij-radiator blokkeren (zo te zien is daar ruimte genoeg voor) dan zal dit geen nadelig effect hebben. Je mengt dan wat extra koele lucht door de warme lucht die uit de radiator komt, dus de temperatuur in je kast zal iets dalen. Bovendien blaas je de lucht dan meer richting je moederbord, wat ook alleen maar een voordeel is. Je krijgt wel iets van turbulentie, maar dat is geen probleem als het niet gebeurt op een plek waar een fan zijn lucht vandaan moet halen.

Of je een heel groot verschil gaat merken betwijfel ik. Je temperaturen zijn nu al prima dus de stappen vooruit die je kan zetten zijn klein. Bovendien zijn intake en outtake nu in balans. Eén fan meer intake kan dan nog wel helpen, maar als je er veel meer bijplaatst krijg je een steeds kleiner extra effect.

Als je de temperatuur van je SSD's echt nog wat wilt verlagen zou je moeten proberen een fan er van dicht bij lucht direct over te laten blazen, maar daar is in dit geval niet echt een eenvoudig monteerpunt voor. Of je kan kijken of je er een koelelement met meer oppervlak op kan plaatsen, zodat ze hun warmte beter kwijt kunnen.
Sorry, dat ben ik vergeten in de OP te zetten :X :
OP is nu aangepast
Zowel bij de bovenste radiator als de zijradiator zijn de fan's outtake.
(Bij mijn eerste custom loop erachter gekomen dat op 1 radiator de fan's op intake zetten niet zo'n briljant plan was : alles werd een beetje heel erg warm :X)

Omdat ik X-Flow radiatoren gebruik met de zij radaitor moeilijk moeten doen met de fan's, die staan in outtake pull configuratie inplaats van het "normale" outtake push.

Direct een fan boven de SSD's gaat jammer genoeg niet, heb hier al naar gekeken : de GPU en VRAM cooler zitten dan in de weg voor een fatsoenlijke flow op de SSD's.

Dat extra fan's geen wonder zou opleveren weet ik : mijn hoop was om op een (goedkope) manier iets van flow over de SSD's te krijgen en misschien nog 1 of 2 graden van de componenten/koelvloeistof af te halen ;)

Omdat bij de zijradiator de fan's dus op outtake staan ben ik bang dat om 2 fan's aan de voorkant op intake deze de flow over de zijradiator gaan verstoren.

Een 120mm fan zou idd zonder problemen passen aan de voorkant , een 140mm smaybe...

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 01-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Als nu alles outtake is, dan zouden extra fans wel degelijk kunnen helpen. Een paar voorin en, als het past, ook één achterin (waar je bij luchtkoeling de outtake zou plaatsen, misschien past dat niet i.v.m. de boven-radiator). Allemaal als intake, om je radiatoren van meer frisse lucht te voorzien en de luchttemperatuur in de hele kast wat omlaag te krijgen. Bovendien heb je er dan meer balans in waardoor je bestaande fans juist beter zouden moeten werken.

Edit: de fans voorin verstoren inderdaad iets de flow van de zijradiator, maar dat zou meer dan gecompenseerd moeten worden door de extra lucht die ze van buiten aanleveren. Nu moet alle lucht die de kast ingaat daar passief (door onderdruk in de kast) instromen.

[ Voor 22% gewijzigd door thomas_n op 01-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
thomas_n schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:20:

Check, duidelijk dank je :Y

[ Voor 16% gewijzigd door dierkx36 op 01-06-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Even een update :

Vandaag de 2 fan's binnen gehad : 2 Noctua NF-P12 Redux 1700 rpm's, dezelfde fan's die op de radiatoren zitten gemonteerd.
(140mm fan's gingen niet passen)
Ze zitten bovenaan in de kast, allebei aan de voorkant.

De insteek was om op deze manier te proberen iets van flow over de PCI-E SSD's te krijgen.

Om te beginnen met wat cijfers :
Kamer temperatuur : 25 graden
1ste temp sensor (koude gedeelte) : max 36 graden
2de temp sensor (warme gedeelte) : max 41 graden, hangt voornamelijk op 40 graden.

Dus deltaT is iets naar beneden : van 17/18 graden naar 15/16 graden.
Wel is te zien dat de temperatuur in het reservoir tijdens load 1 graden gestegen is.
Tevens is te zien dat het langer duurt voor dat de temperatuur van max warm naar max koud gaat.
De flow bij de 2de radiator (de zij radiator) word dus idd verstoort, waar ik eigenlijk wel al van uit ging.

Het valt dus best op dat de 2de radiator (de zij radiator) toch meer doet in de loop dan dat ik eigenlijk verwacht.

Is er verschil in temperaturen bij de PCI-E SSD's :?
De bovenste PCi-E SSD lijkt iets koeler te blijven (deze zit verstop achter de VRAM koeler op de GPU dus daar zat echt amper flow op)
De 2de PCI-E SSD, welke in het slot onder de GPU zit, lijkt weinig verschil te zitten in temperatuur.

Wat ik nou wil proberen :
- de 2 fan's aan de voorkant in plaats van helemaal boven helemaal beneden zetten, kijken of dit nog verschil maakt.
- de fan curve van de voorste 2 fan's veranderen : deze lopen nou tegelijk met de fan curves van de fan's op de radiatoren.
Ik wil de curve zo veranderen dat ze iets achter de fan curve van de anderen gaan lopen.
Bijvoorbeeld fan's op radiators gaan naar 50% bij 30 graden, de fan's aan de voorkant op 40%.
Hopelijk verstoor je op deze manier de flow bij de zij radiator iets minder.

Vermoed dat het weinig verschil gaat maken maar het is te proberen :)

Pagina: 1