Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Wanneer ik onze Amino decoder tv decoder direct aansluit op ons router werkt live tv kijken goed.

Wanneer ik hier tussen een TP-link TL-SG108 unmanaged switch zet (met verder niets daarop aangesloten!) kan ik geen live tv meer kijken, enkel terugkijken/pauze tv.
Met live tv blijft het beeld bevroren en krijg ik na een tijdje een foutcode.
Deze TP-Link switch is 4 weken geleden gekocht en kan niet meer retour.

Ik heb nog een oude D-link 5 poorts unmanaged switch van 7 jaar oud...
Wanneer ik tussen tussen het router en de tv decoder zet werkt live tv kijken prima.

Nou, koop een D-link en vervang de TP-link denk je dan.
De TP-link vervangen wordt het waarschijnlijk ook...
Maar ik wil geen verouderdere (2012 techniek) D-link terugkopen.

Hoe kan het dat deze nieuwe TL-SG108 dit veroorzaakt, komt het misschien door het een "green" switch is?
Een firmware update lijkt helaas niet beschikbaar.

Wanneer ik de "non-green" variant koop is dan het gokken/hopen dat het goed gaat werken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:45

servies

Veni Vidi Servici

igmp snooping is waarschijnlijk het antwoord...

Kijk hier maar even:
pricewatch: TP-Link TL-SG108

[ Voor 59% gewijzigd door servies op 01-06-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
servies schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:53:
igmp snooping is waarschijnlijk het antwoord...

Kijk hier maar even:
pricewatch: TP-Link TL-SG108
Toevallig recent een probleem opgelost met weer een andere switch en een heel ander probleem.
Een computer in slaapstand legde het tv signaal plat.
Dat lag schijnbaar ook aan igmp snooping...

Ik heb de V5 van deze switch.

Bijzonderheden V1 ondersteunt géén IGMP snooping icm KPN TV streams

Wat mij betreft wordt het dan gewoon een serviceaanvraag / RMA bij de winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Geen igmp snooping is niet erg, dan gaat er een paar megabit naar teveel poorten, soit (wel opletten met wifi)

Onjuiste/brakke igmp snooping gaat je iptv van kapot en om een of andere reden is juiste igmp snooping een erg complex iets voor vendoren. De netgear gs105e is een topper hierin, voor jouw situatie zou ik kijken naar firmware updates/settings

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2021 10:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:00:
Geen igmp snooping is niet erg, dan gaat er een paar megabit naar teveel poorten, soit (wel opletten met wifi)

Onjuiste/brakke igmp snooping gaat je iptv van kapot en om een of andere reden is juiste igmp snooping een erg complex iets voor vendoren. De netgear gs105e is een topper hierin, voor jouw situatie zou ik kijken naar firmware updates/settings
Ik dacht ook gelijk aan een firmware update voor deze TP-Link... helaas is daar geen download voor.
Dan zou ik er nog een mail naar TP-Link aan willen wagen.

Maar dan ga ik inderdaad liever voor een Netgear alternatief.

Grappig iets dus dat de oude D-link het beter doet dan deze TP-Link.
Zie overigens ook een review van deze TL-SG108 waar medetweaker klaagt over het tv kijken i.c.m. deze switch.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:00:

Het is een unmanaged switch, dus zoveel zal er niet in te stellen zijn... Als dat al überhaupt al kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
servies schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Het is een unmanaged switch, dus zoveel zal er niet in te stellen zijn... Als dat al überhaupt al kan...
De TP-Link TL-SG108 wordt in het Fritzbox router overzicht van verbonden devices ook niet gevonden.

@servies @laurens0619

Ik overweeg toch deze:

https://eu.dlink.com/nl/n...t-gigabit-ethernet-switch

Aangezien het gewoon goed werkt met de 5 poorts variant.
igmp snooping staat duidelijk vermeld bij het specificatie sheet.
Er is schijnbaar een nieuwere revisie in omloop... maarja het "2012 hardware kopen gevoel" blijft toch...

De jumbo frame grootte is toch ook aanzienlijk minder dan modernere switches.

[ Voor 110% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@HugoBoss1985 helaas moet je echt per switch onderzoek doen of iptv wel goed werkt.

Ik weet dat deze perfect werkt, ik weet niet zeker of dat ook zo is bij de 8 poort variant (of dat je dat nodig hebt)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:58:
@HugoBoss1985 helaas moet je echt per switch onderzoek doen of iptv wel goed werkt.

Ik weet dat deze perfect werkt, ik weet niet zeker of dat ook zo is bij de 8 poort variant (of dat je dat nodig hebt)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Ik las net ook nog iets over verschillende versies van igmp snooping...
Welke versies een switch heeft kom je al helemaal niet achter.
Iets met bomen en een bos 8)7

Netgear adverteert er niet duidelijk mee bij hun spec sheets D-link doet dat wel.
Ik geloof je wel direct, daar niet van ;)

Als ik de reviews mag geloven werkt de gewone GS108 ook prima met iptv.

pricewatch: Netgear Prosafe GS108

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb het idee dat je erg op prijs aan het selecteren bent :P
mijn advies: koop een managed switch bij iptv. Due de E variant
GS108E is geloof ik ook prima

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:35:
Ik heb het idee dat je erg op prijs aan het selecteren bent :P
mijn advies: koop een managed switch bij iptv. Due de E variant
GS108E is geloof ik ook prima

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
Oh nee, absoluut niet ;)

Vanwaar managed over unmanaged?

Nog even de dozen van 2 TP link routers opgezocht (inclusief de 8 poort waarmee IPTV hier niet goed werkt).
En op beide dozen staat duidelijk dat igmp snooping ondersteund wordt...
Het probleem zal zijn dat de 8 poorts niet managed is terwijl igmp wél ondersteund wordt... vaag hoor allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Over het algemeen kunnen unmanaged switches geen igmp snooping en managed switches juist wel.
Maar dat is dus niet per definitie zo, daarom kom je ook die TP link tegen.

Je hebt eigenlijk 3 smaken:
1 Kan geen IGMP snooping (TV werkt wel maar je overbelast de rest van je netwerk, vooral wifi kan hierdoor kapot gaan)
2 Brakke IGMP snooping
3 Goede IGMP snooping

Het verschil tussen 2 en 3 is lastig te achterhalen, reviews lezen en testen is het enige wat je kunt doen.
Je kunt ook een tientje besparen en de gok wagen, dat is aan jou :)

Hier nog wat meer info, helaas niet te achterhalen of ze nu de switch wel of niet gekocht hebben maar je ziet wel dezelfde netgear geadviseerd worden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Als die switch geen IGMP snooping ondersteund dan zal de IGMP Querier (in dit geval de router) het multicast signaal (tv stream) niet naar die switch sturen en krijg je geen beeld op je tv.
Het multicast signaal wordt alleen geforward naar devices die correct reageren op een "IGMP group membership queries" .

Kortom vervang die switch door een model dat wel IGMP snooping ondersteund.
En IGMP snooping ondersteuning heeft niets met managed of unmanaged switches te maken dat kan in beiden prima werken.

Uit de specs van die D-link switch (https://eu.dlink.com/nl/n...t-gigabit-ethernet-switch):
Multicast Features
• L2 multicast functions including IGMP snooping optimise multicast data streams for bandwidth instense applications like IPTV.
En alle switches in deze categorie zijn oude ontwerpen( zitten allemaal dezelfde chipset in) en dat is prima (never change a winning team).

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 01-06-2021 12:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:06:
Over het algemeen kunnen unmanaged switches geen igmp snooping en managed switches juist wel.
Maar dat is dus niet per definitie zo, daarom kom je ook die TP link tegen.

Je hebt eigenlijk 3 smaken:
1 Kan geen IGMP snooping (TV werkt wel maar je overbelast de rest van je netwerk, vooral wifi kan hierdoor kapot gaan)
2 Brakke IGMP snooping
3 Goede IGMP snooping

Het verschil tussen 2 en 3 is lastig te achterhalen, reviews lezen en testen is het enige wat je kunt doen.
Je kunt ook een tientje besparen en de gok wagen, dat is aan jou :)

Hier nog wat meer info, helaas niet te achterhalen of ze nu de switch wel of niet gekocht hebben maar je ziet wel dezelfde netgear geadviseerd worden ;)
Een tientje maakt mij echt niet uit, ik ben meer bang voor extra werk (managed switch).
Of is dat niet het geval?

Plug-and-play ben ik wel fan van w.b.t. een switch ;)

@Ben(V) Dat zeg je inderdaad mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@HugoBoss1985 die gs105e is plug and play

@Ben(V) fout, zonder igmp support kan iptv prima werken, het gaat alleen naar teveel poorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb de TP-Link TL-SG108PE en die werkt prima met IP tv van Tele2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:09:
@HugoBoss1985 die gs105e is plug and play

@Ben(V) fout, zonder igmp support kan iptv prima werken, het gaat alleen naar teveel poorten
In 99 van de 100 gevallen gaat het op (langere) termijn fout. Je veroorzaakt zoveel extra verkeer dat zo'n switch over de zeik gaat...
Mr_gadget schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:19:
Ik heb de TP-Link TL-SG108PE en die werkt prima met IP tv van Tele2
Dat is dus een managed switch

[ Voor 21% gewijzigd door servies op 01-06-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
servies schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:27:
[...]

In 99 van de 100 gevallen gaat het op (langere) termijn fout. Je veroorzaakt zoveel extra verkeer dat zo'n switch over de zeik gaat...

[...]

Dat is dus een managed switch
Hoezo zou een switch over de zeik gaan van een 5-10mbit stream die naar teveel poorten gaat?
Igmp snooping support is veel beter hoor, vooral voor wifi maar het verhaal van @Ben(V) klopt gewoon niet dat het zonder niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Voor mij is het duidelijk (even er vanuit gaan de dat mijn 2 problemen -topics- inderdaad met igmp snooping te maken hadden) dat je de support gewoon wilt, doe jezelf een lol ;)
Tenzij je een masochist bent en op hoofdpijn hoopt.

1: pc in slaapstand/uit stand legde heel het iptv kijken binnen in huis (2 aparte decoders) plat.
Wanneer bewuste pc downstream van een ICIDU switch aangesloten ging dit probleem dus ook terug het router in en naar een andere ruimte met een tweede decoder.
Ga er vanuit dat deze ICIDU helemaal geen igmp support heeft :)

Switch met igmp snooping support (D-Link DGS 105 van 7 jaar out, C2 revisie) lostte dit op.

2: live tv kijken werkte niet op alle netwerkkabels die downstream van een TP-link TL-SG108 kwamen.
Ik noem dat dan maar "gare" igmp snooping support omdat deze niet het hele IPTV plat gooide via het
router?
En ik dus wel pauze tv/terugkijken/vanaf begin kijken kon.

Dezelfde D-link 105 inzetten verhielp dit ook.

Ik heb 2x de D-link DGS 105 en 1x de D-link DGS 108 besteld... unmanaged switches waarvan de D-link 105 goed werkt naar mijn ervaring.
Deze hebben inmiddels al weer 4 revisie versies gehad sinds 7 jaar... als ik het goed heb.
In ieder geval van C2 naar C6.
We gaan het meemaken.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@HugoBoss1985 Correlation does not imply causation :)

Wat ik daarmee bedoel: probleem 1 heeft niets met igmp support te maken en bij probleem 2 trad het zelfs op bij een switch die igmp support zou moeten hebben. Het IGMP support heeft je problemen waarsch niet verholpen, wel het gebruik maken van een betere switch :) (ik gok iets met WOL en het flushen van ARP tabellen)

Maar natuurlijk wil je liever igmp support! Echter ik wil 100% zeker weten dat ik goed igmp support heb en niet dat brakke gedoe wat veel vendoren (en schijnbaar nog steeds tplink, ik dacht dat ze dat gefixt hadden) doen

Laat nog even weten hoe de nieuwe dlinks bevallen want dat kan ons weer leren welke andere modellen er bekend staan om goed met iptv verkeer om te gaan.

Verder eens, dat de switch al jaren meegaat maakt qua technologie echt bar weinig uit, de gs105e komt ook uit 2010. Proven technology noemen we dat ;)

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:01:
@HugoBoss1985 Correlation does not imply causation :)

Wat ik daarmee bedoel: probleem 1 heeft niets met igmp support te maken en bij probleem 2 trad het zelfs op bij een switch die igmp support zou moeten hebben. Het IGMP support heeft je problemen waarsch niet verholpen, wel het gebruik maken van een betere switch :) (ik gok iets met WOL en het flushen van ARP tabellen)

Maar natuurlijk wil je liever igmp support! Echter ik wil 100% zeker weten dat ik goed igmp support heb en niet dat brakke gedoe wat veel vendoren (en schijnbaar nog steeds tplink, ik dacht dat ze dat gefixt hadden) doen

Laat nog even weten hoe de nieuwe dlinks bevallen want dat kan ons weer leren welke andere modellen er bekend staan om goed met iptv verkeer om te gaan.

Verder eens, dat de switch al jaren meegaat maakt qua technologie echt bar weinig uit, de gs105e komt ook uit 2010. Proven technology noemen we dat ;)
En assumption is the mother of all f*ckups (daarom zetten ik het even tussenhaakjes) :P

Nouja er is ook nog een V6 van die TP Link, dus wie weet (ik heb een V5) :+

Ik laat het hier even weten.

Proven technology, inderdaad zelf ervaren in dit geval.
Maar ik vraag me toch af of je geen snelheid/functionaliteit mist?
Ik las bijvoorbeeld ook iets over firmware kunnen flashen van managed switches.
Zodat je "in de toekomst eventuele nieuwe zaken kan toevoegen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@HugoBoss1985 Met een managed switch heb je meer functionaliteit dan een unmanagede switch.
Unmanaged switches have no configuration interface or options. They are plug and play. They are typically the least expensive switches, and therefore often used in a small office/home office environment. Unmanaged switches can be desktop or rack mounted.[14]
Managed switches have one or more methods to modify the operation of the switch. Common management methods include: a command-line interface (CLI) accessed via serial console, telnet or Secure Shell, an embedded Simple Network Management Protocol (SNMP) agent allowing management from a remote console or management station, or a web interface for management from a web browser. Examples of configuration changes that one can do from a managed switch include: enabling features such as Spanning Tree Protocol or port mirroring, setting port bandwidth, creating or modifying virtual LANs (VLANs), etc. Two sub-classes of managed switches are smart and enterprise managed switches.[14]
Dus je met een managed switch kun je meer. Vooral de ondersteuning van vlans is een leuk iets om in de toekomst mee te kunnen spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
laurens0619 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:09:
@HugoBoss1985

Vrees dat jij het fout hebt.

Als de IGMP Querier (in dit geval de router) goed functioneert zal die alleen het multicast verkeer op een poort zetten waar hij een na "IGMP group membership query" een antwoordt gekregen heeft dat het aangesloten device IGMP snooping ondersteund.
Dat veel routers het bij geen antwoordt het gewoon op zo'n poort gooien is een foute implementatie van het protocol of wat nog waarschijnlijker is die routers ondersteunen zelf helemaal geen IGMP snooping en gooien dat multicast altijd naar elke poort.

Anders zou TS geen probleem hebben want hij heeft verder helemaal niets op die switch hangen dus dat die switch dat multicast signaal op al z'n poorten zet zou van geen enkel belang zijn hier.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Vrees dat jij het fout hebt.

Als de IGMP Querier (in dit geval de router) goed functioneert zal die alleen het multicast verkeer op een poort zetten waar hij een na "IGMP group membership query" een antwoordt gekregen heeft dat het aangesloten device IGMP snooping ondersteund.
Dat veel routers het bij geen antwoordt het gewoon op zo'n poort gooien is een foute implementatie van het protocol of wat nog waarschijnlijker is die routers ondersteunen zelf helemaal geen IGMP snooping en gooien dat multicast altijd naar elke poort.

Anders zou TS geen probleem hebben want hij heeft verder helemaal niets op die switch hangen dus dat die switch dat multicast signaal op al z'n poorten zet zou van geen enkel belang zijn hier.
A Layer 2 switch supporting IGMP Snooping can passively snoop on IGMP Query, Report, and Leave (IGMP version 2) packets transferred between IP Multicast routers/switches and IP Multicast hosts to determine the IP Multicast group membership. IGMP snooping checks IGMP packets passing through the network, picks out the group registration, and configures Multicasting accordingly.

Without IGMP Querying/Snooping, Multicast traffic is treated in the same manner as a Broadcast transmission, which forwards packets to all ports on the network. With IGMP Querying/Snooping, Multicast traffic is only forwarded to ports that are members of that Multicast group. IGMP Snooping generates no additional network traffic, which significantly reduces the Multicast traffic passing through your switch.

If your network distribution core does not support IGMP Querying/Snooping, the AVN streams will still function as designed but your network may be subjected to high traffic loads and condensed collision domain due to the broadcasting action used by the older switch or hub. If this is the case, you may wish to isolate the streaming nodes within the network so that the streams may be viewed without crossing the normal network traffic along its path.
http://www.vsicam.com/_fa...-i-need-it-on-my-network/

Dit wordt verder een welles nietes dus dan verwijs ik liever naar het netwerk orakel @dion_b om hier uitspraak over te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb de 3 switches bij Informatique gekocht en de nieuwste C6 revisie varianten ontvangen.
De "oude" DGS 105 staat nu in de meterkast.
Daarvandaan heel even geprobeerd naar de nieuwe 8 poorts DGS 108 switch met hierop 3 computers en een IPTV decoder.
Beide problemen ervaar ik nu niet meer.
Tot zo ver alles goed.
Pagina: 1