Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turniphead
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 10:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt gaan worden voor het streamen van kerkdiensten. Onder andere de volgende peripherals zullen worden aangesloten:
- HDMI beamer: Toont mededelingen, liedteksten etc.
- HDMI scherm: Toont aparte presentatie voor de mensen op het podium
- 2x HDMI scherm: Gebruikt voor beheer van alle tools
- 8 USB devices: Webcams, audiokaart, etc.

Dus 4x HDMI en 8x USB. De HDMI kan wat mij betreft ook via DP -> HDMI. USB willen we wel zonder dongels kunnen gebruiken.

De belangrijkste software:
- OBS
- FreeWorship
- Office PowerPoint
- Chrome Browser
- DroidCam

Veel opslag is niet percé nodig, de streams worden direct door YT opgeslagen.

De pc zal naast een mixpaneel en beamer geplaatst worden. We willen een custom houten case maken met daarin:
- Mixpaneel
- 2 schermen (voor beheer)
- Plek om beamer op te zetten
- PC case ingebouwd

Daarom is het belangrijk dat de pc een horizontale kast heeft, of bijv. rack mount is zodat we hem makkelijk in de custom case kunnen monteren.

Om het een beetje te visualiseren heb ik een slechte schets gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bacyXyOz7Kix_yONn2SYGX0zwPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9kNffSDtQG9cviGm71jFI0W.jpg?f=fotoalbum_large

De stippellijntjes rechts onderin zijn de pc. Zoals je ziet kan het geheel "makkelijk" opgeruimd worden door de "plank" van de tafel af te lichten. Dit moet overigens nog gebouwd worden, dus we zullen het ontwerp van de "plank" aanpassen aan de pc case.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er zit niet echt een hard limiet aan de kosten het wordt immers min of meer gecrowdfund (a.k.a. collecte :P). Maar het moet wel redelijk zijn. Dacht zelf aan ongeveer 1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven genoemd alleen USB en HDMI poorten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De ideeen die ik had zijn:
- Ryzen 5
- Een videokaart met minimaal 4 HDMI (of DP). Performance daarvan is niet super belangrijk omdat de processor het meeste werk moet doen.
- 1TB M.2 SSD
- PCI boordje met 8 USB-3 poortjes
- Horizontale case (rack mount? case)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zag dat AMD Ryzen geadviseerd werd i.v.m. de multi-threading. Ook zag ik dat de Ryzen 5 goedkoper is, maar even goed presteert als een i7. Maar ik zit daar niet heel erg vast aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet niet te groot worden omdat we het zo portable mogelijk willen houden. Het hoeft niet fluister stil te zijn, maar het geluid moet niet storend zijn voor tijdens het luisteren naar de sprekers. I.v.m. het inbouwen in de "plank" zijn de thermals wel een aandachtspuntje.

Ga je overklokken?
N.v.t.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb behoorlijk wat specifiek wensen, vooral rondom de HDMI poorten en de case. Ik heb op verschillende sites een PC samen gesteld die ongeveer was wat ik wilde, maar dan was vaak de 8 USB poorten het probleem. Ook hebben de configurators meestal geen horizontale cases.

Omdat dit geen huis tuin en keuken opstelling is ben ik benieuwd naar de inzichten van de experts over de hele situatie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door turniphead op 01-06-2021 09:33 . Reden: typos ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Wij hebben vrij vergelijkbare vraag net beantwoord door deze laptop te kopen:
pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6H (82JY0021MH)
Reden voor laptop voor ons is vooral dat we helaas niet zo'n mooie plek kunnen inrichten, maar elke week alles moeten op- en afbouwen.

Denk goed na over de GPU. Het is belangrijk dat OBS hardwarematig je stream kan encoden naar Youtube. NVENC van Nvidea is dan ideaal. Daarom voor ons een laptop met goede Nvidea GPU, alles vanaf de 2060 schijnt de juiste NVENC encoder te hebben. AMD GPU is vrij hopeloos met OBS, vermijd die dus.

Wij gebruiken easyworship ipv Freeworship en doen ook alles op één laptop, je hebt dan direct al één scherm. Naast beamer nog één extra scherm en dat gaat goed bij ons.

Qua USB poorten: Ik zou kiezen voor een USB-hub die je via een goede USB-c poort aansluit, dan heb je daar veel meer ruimte/flexibiliteit mee. Wellicht kan je die hub ook gebruiken voor extra HDMI uitgang. Onze laptop heeft 2x een "USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c" aansluiting. Dat geeft genoeg ruimte voor uitbreidingen via hubs.

Ik zie dat je Droidcam gebruikt. Denk ook over DroidcamOBS: Kan je direct telefoons via wifi --> bron in OBS toevoegen. Werkt bij ons vrij ideaal om twee extra camera's in te zetten zonder kabels & onopvallend :)

[ Voor 21% gewijzigd door vandermark op 01-06-2021 09:52 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turniphead
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 10:01
vandermark schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:45:
Wij hebben vrij vergelijkbare vraag net beantwoord door deze laptop te kopen:
pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6H (82JY0021MH)
Reden voor laptop voor ons is vooral dat we helaas niet zo'n mooie plek kunnen inrichten, maar elke week alles moeten op- en afbouwen.

...

Wij gebruiken easyworship ipv Freeworship en doen ook alles op één laptop, je hebt dan direct al één scherm. Naast beamer nog één extra scherm en dat gaat goed bij ons.
Oke! Voorkeur gaat voor ons toch uit naar een desktop met 2 schermen die we netjes kunnen wegwerken. Het opbergen moet zo weinig mogelijk handelingen zijn.
Denk goed na over de GPU. Het is belangrijk dat OBS hardwarematig je stream kan encoden naar Youtube. NVENC van Nvidea is dan ideaal. Daarom voor ons een laptop met goede Nvidea GPU, alles vanaf de 2060 schijnt de juiste NVENC encoder te hebben. AMD GPU is vrij hopeloos met OBS, vermijd die dus.
Goed om te weten, bedankt! Dan is het zoeken naar een NVIDIA GPU met NVENC ondersteuning en 4 HDMI poorten.
Qua USB poorten: Ik zou kiezen voor een USB-hub die je via een goede USB-c poort aansluit, dan heb je daar veel meer ruimte/flexibiliteit mee. Wellicht kan je die hub ook gebruiken voor extra HDMI uitgang. Onze laptop heeft 2x een "USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c" aansluiting. Dat geeft genoeg ruimte voor uitbreidingen via hubs.
De reden dat we het graag direct in de pc weg willen werken is dat het weer een handeling en een "failure point" scheelt.
Ik zie dat je Droidcam gebruikt. Denk ook over DroidcamOBS: Kan je direct telefoons via wifi --> bron in OBS toevoegen. Werkt bij ons vrij ideaal om twee extra camera's in te zetten zonder kabels & onopvallend :)
Blijft de audio goed in sync met je beeld als je het via wifi doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
turniphead schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Blijft de audio goed in sync met je beeld als je het via wifi doet?
Ja zeker, geen probleem. Audio komt OBS binnen via een Focusrite scarlet 2x2 usb interface. Beide camera's gaan prima in sync. Het is wel zaak een goede wifi te hebben. De bitrate van de beide telefoons (1080p) is 4mbit dus op beetje goed wifi netwerk gaat dat prima. Werkt al een jaar probleemloos. Wij gebruiken ze als extra beelden naast de hoofdcamera die bedraad via een Elgato HD60s binnenkomt.
[...]
De reden dat we het graag direct in de pc weg willen werken is dat het weer een handeling en een "failure point" scheelt.
Snap ik, dan zou ik zoiets aanschaffen, is ook niet duur:
https://www.bol.com/nl/p/...dBXHz-CSYrPRoCOKUQAvD_BwE
[...]
Goed om te weten, bedankt! Dan is het zoeken naar een NVIDIA GPU met NVENC ondersteuning en 4 HDMI poorten.
Nvidea en 4x HDMI ken ik niet. 3 HDMI wel maar die zijn erg duur en niet te krijgen...
https://tweakers.net/vide...hNLsgIJWMlHaXcxAowq7a2FgA

2x HDMI en 2x DP kan ook, maar daar geldt hetzelfde voor...
https://tweakers.net/vide...IJSMlHaXcxAowCyJpikOythYA

[ Voor 62% gewijzigd door vandermark op 01-06-2021 15:35 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Neem een Intel i5, moederbord met HDMI en DP en een klein videokaartje met HDMI en DP en je bent er.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 217,20€ 217,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenASUS GT1030-2G-BRK€ 106,-€ 106,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09€ 84,90€ 84,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 816,85