Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Glaswol isolatie: ventileren aan koude zijde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TB
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 01-06 11:44
Ik ben plannen aan het maken om een geïsoleerd en verwarmd tuinhuis/schuurtje in mijn tuin te zetten, houtskeletbouw ca 12 m2. Nu zal 1 zijde tegen de erfgrens gebouwd worden, zodanig dat ik nadien deze wand niet meer zal kunnen bereiken voor bijvoorbeeld onderhoud (beitsen, schilderen etc). Ik wil die wand vanwege die reden bekleden met HPL, om een lange levensduur zonder onderhoud te garanderen.

Nu vraag ik mij af hoe ik deze wand zal isoleren. De stijlen van het houtskeletbouw worden 94 mm dik. Eenvoudigste en goedkoopste is om glaswol te gebruiken.De opbouw van buiten naar binnen zou er dan als volgt uit kunnen zien:

1. HPL
2. Glaswol
3. Dampdichte folie
4. Gipsvezelplaat

Mijn vragen:

1. Is er aan de koude zijde van de isolatie ventilatie (luchtpouw) nodig of kan ik glaswol direct tegen het het HPL plaatsen (de volledige ruimte vullen met bijv 90mm dik glaswol)?
2. Het lijkt mij in deze opbouw niet noodzakelijk een damp-open scherm te plaatsen achter het HPL, klopt dat?

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:08
Ik zou achter HPL altijd ventileren.
het dauwpunt van de constructie zit bij je glaswol, hier komt condensvorming.

Als dat niet weg geventileerd wordt heb je grote kans op rot in je hout.
Het beste is om aan de buitenzijde van je glaswol damp open folie toe te passen, en dan nog verticaal een rachel. Eventueel dan nog met horizontaal rachelwerk voor uitrichten van de beplating (afhankelijk van het type beplating

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:56
Wat bedoel je precies met de erfgrens? Is dit een muur/schutting of kan je er niet meer bij omdat je dan bij de buurman in de tuin moet?
1. Is er aan de koude zijde van de isolatie ventilatie (luchtpouw) nodig of kan ik glaswol direct tegen het het HPL plaatsen (de volledige ruimte vullen met bijv 90mm dik glaswol)?
Luchtspouw tussen glaswol en dampopen folie is niet nodig. 90mm kan er prima in.
2. Het lijkt mij in deze opbouw niet noodzakelijk een damp-open scherm te plaatsen achter het HPL, klopt dat
Ik zou wel een damp open folie toepassen en daarnaast rachelwerk waar je het HPL op bevestigt en het kan ventileren .

Dus als volgt (van bu-bi):

HPL
Gewolmaniseerd/geïmpregneerd rachelwerk 28x48mm o.i.d.
Dampopen folie
Glaswol
Dampdichte folie
Gips 12,5mm

[Voor 3% gewijzigd door Frieks op 01-06-2021 10:51]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True