Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 10 clonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik wil een grotere Samsung 970 EVO (1TB) in mijn NUC zetten en op de oude EVO (0,5TB) is natuurlijk Windows 10 geïnstalleerd.
Mijn vraag is eigenlijk, kan ik de kleine EVO clonen naar de grotere EVO zonder dat ik problemen krijg met de registratie van Windows ?

Beste antwoord (via RobAkm op 02-06-2021 16:09)

• cudl0457
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-12-2024
m2 en mechanische schijf in de nuc. Boot schijf schijf kiezen tijdens start nuc (F10). Dan zou de nuc van de mechanische schijf moeten starten. Minitool Partion wizzard downloaden. installeren. En hier kiezen voor de mechanische schijf (hele schijf, niet alleen je c-partitie): copy disk. Omdat je je boot partitie wil kopieren zal het programma om een herstart vragen en na het opnieuw opstarten de kopieer-actie voltooien. Na kopieer actie mechanische schijf verwijderen. Systeem moet nu van de m2 1tb booten. Welke m2 1tb heb je aangeschaft (merk/type) ?

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, dat kan, dat is geen probleem. Naderhand kun je de partitie dan uitbreiden op de 1TB SSD of een tweede partitie aanmaken op diezelfde SSD, zodat je de disk ten volle kan benutten. Dit heeft ook geen effect op de activatie van Windows, de configuratie-wijziging is daarvoor 'te klein'.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2021 01:02 ]

• RobAkm
Morgen zal ik de oude M2.2280 gaan clonen naar de nieuwe en dan maar zien of het werkelijk gaat werken....het zweet breekt me nu al uit en het zal wel een zware nacht worden.
Mijn nieuwe NUC had problemen en werd omgewisseld voor een nieuwe, daarna ben ik 3 dagen met Microsoft in de chat geweest om W10 weer werkende te krijgen.....vandaar de vraag.

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 01-06-2021 20:20 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Qua activatie haalt Windows de key dan uit het BIOS van het systeem en valideert die bij Microsoft. In het ergste geval moet je dan weer even met hun activatie-telefoon bellen, maar nogmaals, ik denk dat dat niet nodig gaat zijn, omdat jouw hardware ID niet echt wijzigt, omdat daarvoor de "wijziging" (het wisselen van de hardeschijf) te klein is. Een grote wijziging is dan bijvoorbeeld ander moederbord, andere GPU of CPU of een combinatie daarvan. ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe ga je het clonen?

Ik heb goede ervaringen met Macrium Reflect.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RobAkm
Ik heb ook Macrium Reflect dus dat clonen zal wel goed komen, maar ik twijfel(de) aan die Microsoft-sleutel.
Als een stipje vervangen geen rede is om weer Microsoft te bellen dan ga ik morgen direct aan de slag, het stripje ligt hier al een week op het bureau te liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 01-06-2021 20:20 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mocht het wel problemen opleveren, kun je altijd de oude M2 SSD terug doen natuurlijk, dan zou het gewoon weer moeten werken, maar dat je dat nodig zult zijn, acht ik echt uiterst minimaal. :)
Zo heb ik zelf ooit ook een Windows 10 installatie over gezet zonder problemen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Doe svp geen M$, dat soort naamsverbasteringen worden hier niet gewaardeerd. Gewoon Microsoft schrijven.

Verder gewoon de oude schijf eruit halen en als backup klaar hebben liggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:30
Samsung heeft een uitstekende eigen data migration tool (ver 4.0.3) om opslag te klonen. Daar heb je geen Macrium Reflect voor nodig.

• RobAkm
Al vanaf 11 uur vanmorgen bezig met clonen, maar tot op heden zit er weinig schot in de zaak want de boel blijft hangen op 15% (was om ~13 uur vanmiddag).
Blijkbaar wil de 250GB niet gecloond worden naar een 1 TB M2.
Telkens krijg ik een "blackout" te zien, ook met dat programma van Samsung, en de snelheid is miserabel te noemen.
Heb ook geprobeerd om op het nieuwe stripje een 250GB partitie te maken, maar brengt ook geen soelaas.

Heb een speciale NVMe enclosure voor Samsung EVO gekocht, maar blijkbaar werkt dat niet....althans voorlopig niet.
Wie heeft nog een goede aanwijzing zodat het wel gaat lukken ?

• cudl0457
Je nuc heeft waarschijnlijk geen 2 m2 slots. Wel een sata en een m2. Dus eerst klonen naar een ssd op sata en dan dan terug naar je nieuwe m2 1tb.

• RobAkm
Dat had ik al een keer geprobeerd, maar er werd aangegeven dat de SSD (240GB) te klein was voor de clone van de M2.
Zou het wel kunnen werken als ik tijdelijk een 500GB SSD in de NUC zou zetten of loop ik dan ook tegen het probleem aan waar ik nu ook mee zit ?

Ergens begrijp ik het niet wan ik heb al eens een NUC8i5 gecloond naar een grotere M2 en dat liep perfect terwijl het nu met een NUC8i3 niet wil lukken.

BTW, is het normaal dat die M2's zo heet worden ?
Ik heb nu de enclosure open gemaakt en er een blowertje op gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door RobAkm op 01-06-2021 15:59 ]

• cudl0457
Je kan je bronpartitie terug brengen naar kleiner dan 240gb zodat deze op de kleine ssd past. Op de 500 gb ssd moet de actie sowieso lukken. Ik heb 5 nuc8i5 in gebruik en deze bevallen goed. Beter dan de nuc10. Je kan ook een kale windows install doen. Als je het invullen je licentiecode dan overslaat in je kiest de juiste windows versie waarop je licentie loopt wordt de nuc automatisch geactiveerd. Bij mij duurt dat 15 minuten tot windows 10 dan helemaal is bijgewerkt. Kale installatie kan alleen als je geen software wil meenemen.

• RobAkm
Er zit 1 M2 in van 250GB in 2 partities verdeeld, 1x 100GB (C) en 1x 150GB (D).
Maar het programma wil met alle geweld de hele M2 (250GB) gecloond hebben naar die 1TB en dat snap ik niet.....waarom niet alleen die 250GB (of alleen C van 100GB) clonen ?
Ik gebruik trouwen Macrium Reflect voor te clonen, dat programma van Samsung doet het sowieso niet.

• cudl0457
Clonen gaat bijna altijd op fysieke schijfnivo. Dan gaan alle partities mee. 100 gb voor windows is wat krap. Dus alleen je c partitie gaat niet dat kan alleen als je eerst D kopieert en deze D partitie dan verwijderd. Dat kopieren kan dan nog niet naar je nieuwe m2 1tb. Die heb je nodig voor C en de overige partities die windows voor het opstarten nodig heeft.

• cudl0457
Als je eerst je oude m2 naar de 500gb ssd overzet met de kloon software (alle partities incl c en d). En dan booten vanaf de 500gb ssd en alles op de nieuwe m2 1tb zet zou je in max 2 uurtjes klaar moeten zijn.

• RobAkm
De NUC8i3 wordt gebruikt voor de bewakingscamera's, dus 100GB is genoeg voor W10 + programma(s), alleen zie ik dat die 150GB te weinig is om een knappe log te kunnen maken, vandaar de overstap naar de 1TB.
Daarnaast doet de NUC8i3 niets, er draaien geen andere programma's op en voldoet aan wat ik er van verwachte.
Als ik eea had geweten wat ik nu weet had ik 2 NUC8i5 gekocht toen ze nog 250€ koste........nu 365€ !

• cudl0457
De prijzen van geheugen (vorig jaar 32 gb ddr4 sdram voor 89 euro), schijven 12 tb vorig jaar voor 120 euro nu 400, deze nucjes zijn op dit moment extreem hoog. En dat blijft nog wel even zo.

• cudl0457
Waarom zet je de ssd van 500 gb niet in deze nuc en maak je daar je d-schijf van ? Hoef je niet opnieuw te installeren.

• cudl0457
Waarom zet je de ssd van 500 gb niet in deze nuc en maak je daar je d-schijf van ? Hoef je niet opnieuw te installeren.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet wat je vraagt, maar gezien de tijd die je er nu al aan kwijt bent, is het niet een idee om Windows 10 opnieuw te installeren?

Je maakt dan eerst een bootable USB met de Media Creation Tool van Microsoft, daarna kan je met je nieuwe SSD ingebouwd die USB booten. Je hoeft je geen zorgen te maken over het activeren, dat gaat automatisch goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Diederik op 01-06-2021 16:33 ]

Invoegen doe je zo!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
RobAkm schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:13:
Er zit 1 M2 in van 250GB in 2 partities verdeeld, 1x 100GB (C) en 1x 150GB (D).
Maar het programma wil met alle geweld de hele M2 (250GB) gecloond hebben naar die 1TB en dat snap ik niet.....waarom niet alleen die 250GB (of alleen C van 100GB) clonen ?
Ik gebruik trouwen Macrium Reflect voor te clonen, dat programma van Samsung doet het sowieso niet.
"Clonen" betekent dan ook letterlijk kopieren van de hele schijf natuurlijk. ;)
Als je alleen de systeem partitie(s) wilt overzetten heb je daar vaak een aparte functie voor zoals "Migrate OS" of iets dergelijks.
De freeware versies van veel partitie/backup programma's zijn ook nog vaak beperkt qua functionaliteit.
Maar partities aanpassen na een volledige clone kan dan weer eenvoudig met een WINPE/Partitie tool?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 01-06-2021 16:46 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:47

Marc H

- - Is wakker - -

Wat je ook kan doen is het volgende.

Maak in Macrium reflect een Bootable USB stick met de rescue media. (onder Other tasks) Kijk even of je er vanaf op kan starten als je klaar bent

Maak een image en geen clone van de 250 gb M2 naar de 240 GB Sata SSD. Dat kan gewoon met macrium reflect. Daarna verwissel je de M2 SSD voor het 1 TB model.

Start op van de USB stick en gebruik de image op de SAta SSD om die op de nieuwe M2 te schrijven. Als je even kijkt kan je ook meteen de Windows partitie op de 1TB SSD vergroten. Zet alle partities terug, anders heb je kans dat hij niet kan opstarten van de SSD.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• RobAkm
cudl0457 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:30:
De SSD die erin zit wordt gebruikt om 's nachts een backup te draaien van de C-drive.

Oei wat gaan jullie snel :)

Ik moet even op mijn gemak terug lezen wat er allemaal staat want dit zijn mijn eerste NUC's en ben nog niet zo thuis in de BIOS van die dingen.
Het zal allemaal wel gemakkelijk zijn, ik heb denk ik mijn leeftijd (67) niet mee :'(

• cudl0457
Valt wel mee ik ben van 1960.

• RobAkm
Ik ben nu even een backup van de backup SSD aan het maken zodat ik de clone op de backup SSD kan maken, misschien brengt dat wat meer met zich mee.

Wat ouderdom betreft; als je hiermee opgegroeid bent zal het allemaal wel een eitje zijn, voor mij is het nieuw om zo diep in het systeem te duiken....ik ben een simpele gebruiker met een beetje technische kennis (tenminste, de wil is er).
Mijn broertje is "maar" 3 jaar jonger, toch is hij slimmer op dit gebied dan dat ik ben.....steekt wel een beetje :)
Helaas woont hij aan de andere kant van het land anders zat ik allang met met NUC onder de arm bij hem thuis.

• cudl0457
Succes en misschien ga je dit leuk vinden. Mocht het niet lukken. Ik woon tussen Gouda en Rotterdam aan de Hollandse IJssel. Als het niet lukt en je woont in de buurt ...

• RobAkm
cudl0457 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:59:
Succes en misschien ga je dit leuk vinden. Mocht het niet lukken. Ik woon tussen Gouda en Rotterdam aan de Hollandse IJssel. Als het niet lukt en je woont in de buurt ...
Bedankt voor het aanbod maar een gewone mechanische SSD drive via de USB-poort kan wel een clone maken en het gaat nog rap ook.
Het programma heeft er 27 minuten over gedaan om de clone te maken.....snap er niks van :?
Waarom doet dat M2 stripje dat niet, wat vele malen sneller zou moeten zijn, en die 500GB drive aan een USB-poort wel ?????
Hier word ik toch echt heel moedeloos van.

Akm staat voor Alkmaar.....ietsjes uit de buurt helaas anders stond ik vanavond nog bij je op de stoep 8)

• RobAkm
Weer een stapje verder, het blijkt (?) dat er niet naar een M2 NVMe enclosure gecloond kan worden.....
Ik kom dit telkens weer tegen als ik naar een M2 slot M enclosure zoek, zelfs bij die zgn voor Samsung EVO's werkt clone software niet.

Nu ben ik dus op een punt aangekomen dat ik het anders aan moet gaan pakken.
Ik heb nu de oude M2 gecloond op een 500GB mechanische (laptop) drive, maar hoe kan ik daar nu vanaf booten zodat het systeem opstart er dat ik het stripje kan uitwisselen want ik neem aan dat ik wat moet wijzigen in de BIOS ?
Dat drive'je heeft een SSD aansluiting dus die kan ik op de plaats zetten van de SSD welke nu in de NUC8i3 zit.....maar dan ?

Acties:
  • Beste antwoord

• cudl0457
m2 en mechanische schijf in de nuc. Boot schijf schijf kiezen tijdens start nuc (F10). Dan zou de nuc van de mechanische schijf moeten starten. Minitool Partion wizzard downloaden. installeren. En hier kiezen voor de mechanische schijf (hele schijf, niet alleen je c-partitie): copy disk. Omdat je je boot partitie wil kopieren zal het programma om een herstart vragen en na het opnieuw opstarten de kopieer-actie voltooien. Na kopieer actie mechanische schijf verwijderen. Systeem moet nu van de m2 1tb booten. Welke m2 1tb heb je aangeschaft (merk/type) ?

• cudl0457
Ik zie het al samsung evo 970.

• RobAkm
Inderdaad was de oplossing om de lege EVO970 in de NUC te zetten, oude SSD drive verwijderen en mechanische drive met de clone plaatsen.
In zijn geheel niets gedaan in de BIOS, de NUC zocht even en starte gelijk op van de mechanische drive....duurde wel een behoorlijke tijd als je SSD gewend bent :)
Met Macrium de mechanische drive gecloond naar de EVO, NUC uit gezet en backup SSD weer geplaatst.
NUC weer opstarten en vond gelijk de EVO970 waarvan hij ging booten.
Daarna met MiniPartitionTool de partities aangepast, nogmaals opstarten waarbij de partities werden aangepast.
Daarna starte de NUC normaal op en draait weer als een zonnetje !

Of ik het nu leuk(er) ben gaan vinden......niet echt, maar het was wel een uitdaging om te doen :)

Ik wil graag iedereen bedanken voor de ondersteuning en het mee denken, zelf was ik hier nooit uitgekomen !
Pagina: 1