Netwerk wijziging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dony123
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Beste

De voorbije periode zitten nadenken hoe ik onderstaand netwerk kan aanpassen en optimaliseren.
De tijd is hier wat blijven stilstaan vandaar ik nu even bij jullie pols. Graag had ik wat feedback gekregen tot welke keuzes ik zou kunnen maken. Het netwerk is in een soort 'instelling' waar jongeren gehuisvest worden die geen stabiele woon- en thuissituatie hebben.

Op dit moment is het zo dat:
Het internet-signaal komt binnen op een modem van Telenet (coax) zonder WiFi (192.168.0….)
Van hieruit vertrekken er 2x kabels naar 2 verschillende routers om 2 verschillende netwerken te hebben.

-

1e netwerk A (rood) voor begeleiders en vrijwilligers

-> Dus 1 kabel vanuit de modem naar Router TP Link Archer C7
-> DHCP Server staat actief (192.168.1….) met Dual Band WiFi actief (2.4 & 5 Ghz zelfde SSID & WW)
-> Vanuit de Archer C7 vertrekken 4x kabels (Cat5) naar verschillende locaties in het gebouw
1) Computer
2) Switch met fax, netwerkprinter en Computer op aangesloten
3) Switch met 2 computers op aangesloten
4) AP D-LINK DAP-1360 met WiFi actief en 1 laptop die op deze locatie werkt.
Dit netwerk A geeft niet echt internet problemen.
De Archer C7 heeft ook een voldoende bereik qua WiFi

-

2e Netwerk B (blauw) voor jongeren

-> 1 kabel vanuit de Telenet Modem naar een Router D-Link DIR 842 op het 1e verdiep.
-> DHCP Server staat actief (192.168.4….) met Dual Band WiFi actief (2.4 & 5 Ghz), met uiteraard een andere SSID en WW dan Netwerk A
-> Van de Router DIR 842 gaat er 1 kabel naar de TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch
Vanuit de Switch vertrekken er 8 Cat5 kabels naar verschillende kamers (2x gelijkvloers en 6x op de 1e verdieping) waar er jongeren (1 per kamer) wonen.

Hieraan zijn 8 er AP aangesloten (D-Link DAP-1360) met op dit moment dezelfde SSID en WW.
Op deze manier zou iedereen genoeg WiFi-dekking op zijn kamer/studio moeten hebben. Op sommige kamers werkt dit perfect, op andere kamers heeft men ondanks de AP in de kamer toch een mindere snelheid. Soms neemt de gsm het WiFi-signaal niet of verspringt hij constant van signaal. Ik heb toen 1 AP weggenomen van een kamer dichtbij maar dit gaf niet de gewenste oplossing.
Ik vermoed dat dit komt doordat het geen OneMesh systeem is en de GSM telkens connectie probeert te maken met de dichtste AP en dat men net op de rand tussen 2 signalen zit?
Ik heb hetzelfde SSID genomen en wachtwoord zodanig iedere jongere in ons gebouw (idem keuken en leefruimte) een internetverbinding heeft.
Voordien was iedere AP ingesteld met een andere SSID en een persoonlijk WW, dan had iedereen zijn persoonlijke WiFi maar dit gaf ook connectieproblemen.
Op 2 kamers hangt er nog een extra switch waarna de AP aangesloten is en een kabel naar een vaste computer.

Mijn vragen voor Netwerk A:
- Zou het niet interessanter mocht ik de Router Archer C7 instellen als een Acces-Point met hieraan de kabels en die extra AP in die bureauruimte? Op die manier verdeelt de modem van Telenet alle IP-adressen en niet de Archer C7 Of maakt dit weinig uit?

Mijn vragen vooral voor netwerk B:
- Kan een OneMesh systeem van TP-Link een oplossing zijn en wat stel je hierin voor?
- Zou het kunnen dat er te veel AP’s in de ruimte zijn en dat ik niet beter investeer in 3 of 4 sterke AP om overal WiFi-dekking te hebben? (incl. 5 Ghz signaal want dit er nu niet)
- In iedere kamer ligt er een kamer. Als de jongeren met een vaste computer een bekabelde verbinding wensen te hebben, kan dit nog? Op wat moet ik dit dan aansluiten? Moet ik dan de siwtch van 16 poorten op een nieuw aangekochte OneMesh router (bv. De Archer C7 of een andere Router) aansluiten?
- Bestaat er nog een andere mogelijkheid waarmee we zouden kunnen werken?
- Kan het nog steeds voordelig zijn om in iedere kamer een AP te installeren met dual band WiFi bv de TP Link C50? Gaan er dan niet terug te veel AP’s staan? En allemaal met dezelfde SSID of allemaal aparte SSID per kamer?
- Ik ga ervan uit dat ik de Modem van Telenet niet in Bridge modus kan zetten?
- Als ik dezelfde SSID neem en bv. met OneMesh werk en 1 of 2 jongeren hebben een google chromecast. Dan kan in principe iedereen streamen op hun tv?

In bijlage de plattegrond. In Rood is netwerk A, blauw is netwerk B

Alvast bedankt voor de informatie.
Is een volledige boterham, maar wel de beste oplossing bieden prijs/kwaliteit dat betaalbaar is.

Gelijkvloers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8KAnvJQgoAgICptCQv1Aq3PWRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qABnjltkWgU7LX89YSb0i44R.png?f=fotoalbum_large

1 verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zammZMjrQgriwFn3116Q2DgRvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rXd5FGgTCeuzpX6QWWA5cSnz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Pfoe! Dit kan zoveel zijn maar 8 (of 10) unmanaged accesspoints die op de 2.4ghz zitten, grote kans dat daar je probleem zit

Mooiste is een complete managed wifi setup incl vlans en meerdere aps. Wat is je budget?

Denk aan:
- nieuwe vlan capabale router (100-200)
- managed (poe switches) (unifi poe lite 130 per stuk (8 poorts))
- unifi lite 6 (120 per ap)

Niet dat dit je setup moet zijn maar om een idee te krijgen van de kosten. Kijkende naar je setup gok ik op ongeveer 2000 euro. Is dat behapbaar?

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 31-05-2021 22:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dony123
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Dag Laurens

Bedankt voor jouw reactie!
Vermoed ook dat daar het probleem zit, deze AP's zijn indertijd ingesteld maar zijn inderdaad niet gemanaged.

Pfoe, als ik met die voorstel afkom dan zal ik sneller buiten zijn of ik binnen gekomen ben haha.

- Mocht ik de Unifi Lite aankopen, dan is er geen bekabelde verbinding meer mogelijk in een kamer of het is dat ik daar een switch met POE dan plaats en van hieruit 1 kabel naar de Unifi Lite en 1 naar de vaste pc?
Of dat ik de Unifi Lite daar verbindt zonder netwerk-kabel en als draadloze extender laat werken? Wat ook perfect mogelijk is maar dan heb je snelheidsverlies vermoedelijk.

Is het een mogelijkheid dat ik ipv 8x Unifi Lite er maar 4x/5x plaats, zou dit mogelijks genoeg dekking geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Klopt, de lite heeft die extra poort niet, dan moet je of een switch erbij kopen of een AP met 2 utp poorten (bv de unifi ac pro), dan ga je alleen al naar de 160 euro per ap.

Hoeveel accesspoints je nodig hebt is niet te stellen, dat hangt van de locatie af. Als je kijkt naar een normaal woonhuis dan zie je vaak dat je 1 AP per verdieping (50m2, 4 kamers) nodig hebt. Eigenlijk moet je een site survey gaan doen en een goed radioplan maken.

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee kunt spelen:
- Verdeling van de internet verbinding : door een goede router te kopen kun je hiermee spelen. Hoeft niet perse
- Aanleggen verschillende (eigen) netwerken in vlans (om chromecast bv prive te houden). Als je dit wilt moet je netwerk vlan aware gemaakt worden en moet je dus vlan aware router, switches en accesspoints halen.
- Wifi 5 vs Wifi 6 support. De hele wereld zit nog op wifi 5 maar wifi 6 biedt wat voordelen, helemaal in ruimtes waar je veel clients hebt (zoals in jouw geval). Ik zou hier niet zo snel op besparen
- DFS support. Met veel accesspoints bij elkaar wil je zoveel mogelijk kanalen tot je beschikking hebben, DFS zorgt hiervoor.

Mijn voorgestelde richting gaat je een goede en toekomstbestendige netwerk setup geven.
Echter het hoeft niet perse
Als jij gewoon bv 2x een deco m4 setje koopt, dan krijg je 6 Wifi 5accesspoints met 5ghz support (maar zonder dfs) die je bekabeld kunt aansluiten. Dan ben je voor 200 euro klaar.
Gaat dat je een beter netwerk geven? Zeker, maar dat komt vooral omdat je nu een super brakke setup hebt :P

Daarom de vraag, wat mag het kosten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
betreffende het telenet modem kan ik je wel al een aanbeveling doen.. vraag naar het "Marakele" modem
dit is type 8560E, en daar kan je 1 extern ip adres mee krijgen (moet je Mac Bridging" instellen in je "mijn.telenet.be" pagina)

betreffende je situatie ... het lijkt erop dat je in ieder geval genoeg spreiding/dekking hebt van je wifi ..
ik gok ..
- je hebt teveel broadcast traffiek van al die castende apparaten...
- gewoon teveel clients/traffiek voor dat oude 2.4 only meuk
- je hebt teveel 2.4 verzadiging ...

dat laatste kan je snel uitzoeken met een tooltje zoals "Wifi Analyzer" oid ..

ik kan hier weer veel blaten over wat te kopen ... maar je moet wel de koe eens bij de hoorns vatten zodat je toch ietswat inzicht krijgt wat er nu allemaal ligt rond te lopen op je netwerk
nu lijkt je netwerk op 2 snelwegen zonder verkeersborden of regels oid...

ga je al eens flink inlezen op bijvoorbeeld Vlanning .. want daar start jou verhaal .. dan ga je naar bv firewall regels ..
als je eenmaal weet wat je wilt bekomen kan je daar je aankopen op afstemmen

ik doe maar een dotje hier even
Vlan 1 - Beheerders
Vlan 10 - Personeel
Vlan 20 - Bewoners
Vlan 30 - Gasten

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 01-06-2021 14:39 ]