laptop voor de komende jaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:18
Mijn ouders hun laptop is na een jaar of 8 niet meer vooruit te branden en het is tijd voor wat nieuws. Ze draaien geen ingewikkelde programma's en gebruiken 'm met name voor surfen en mailen. Qua specs is het al snel goed maar als je iets nieuws koop dan wil je toch iets kopen waar je weer wat jaartjes mee vooruit kunt.

Wat ga je met je laptop doen?
Niets bijzonders, mailen, youtube, surfen, dat soort dingen

Wat is je budget?
600-700

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee vrijwel nooit. We kijken voor nu naar 15,6 inch

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
[i]Ik ben wel gecharmeerd van HP als merk dus daar heb ik zelf naar zitten kijken. Ik heb dan bijvoorbeeld de DW1600nd en de FQ2710nd bekeken. De 2710 is de betere van de 2 (11e generatie i5) maar mijn ouders willen graag een laptop met keyboard verlichting en dat heeft die 2710 niet. Wat zouden jullie aanbevelen qua laptop?[j/i]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wat betreft de HP laptops, er zijn wel wat opmerkingen wat betreft de goede zichtbaarheid van het toetsenbord bij de laatste modellen.
Misschien ook wel iets om rekening mee te houden voor je ouders?
Youtube: Just Josh - HP Keyboard Visibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
ExTaxi schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:19:
Mijn ouders hun laptop is na een jaar of 8 niet meer vooruit te branden en het is tijd voor wat nieuws.
Tijd voor een SSD upgrade?, dat kan al een dramatisch verschil maken.
Windows 10 kan eigenlijk niet meer fatsoenlijk functioneren zonder SSD.
Misschien is 17 inch dan ook een optie?, kijkt toch heel wat comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Goeie tip vwb de toetsenborden. Misschien moeten ze toch ook eerst eens even in een winkel die dingen gaan bekijken ipv op basis van specs op internet kopen. Zichtbaarheid toetsen en verlichting is 'key' als je wat ouder wordt. :-)

Mja, 17" heb ik ook aangegeven maar vinden ze te groot worden. En ik denk dat je met een goed 17" scherm wel wat inlevert op de specs van de laptop bij gelijkblijvend budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met jouw wensen en budget zou ik voor de volgende kiezen:
pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE0047MH)

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Hi Diederik, vanwaar een i3 met 2 cores en niet een i5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
ExTaxi schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:33:
Hi Diederik, vanwaar een i3 met 2 cores en niet een i5?
De snelheid van de CPU maakt voor het gewenste gebruik niet uit. Ik heb deze laptop gekozen vanwege zeer goede ervaringen met het merk, degelijke bouw, IPS scherm en verlicht toetsenbord.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Diederik schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:37:
[...]

De snelheid van de CPU maakt voor het gewenste gebruik niet uit. Ik heb deze laptop gekozen vanwege zeer goede ervaringen met het merk, degelijke bouw, IPS scherm en verlicht toetsenbord.
Snap ik, maar mijn vrouw doet ook niet zo gek veel met haar laptop en we hebben een paar jaar terug voor een Lenovo i3 gekozen en die kan na een paar jaar gewoon al niet meer mee. Retetraag geworden. Ik heb dus het idee dat ik dan beter net iets boven het noodzakelijke kan gaan zitten om er langer wat aan te hebben.

Ik ben niet zo weg van merken als Asus en Acer (obv ervaring uit het verleden) maar dat is misschien iets wat ik moet heroverwegen......merken kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Traag is natuurlijk relatief, overigens heb je voor een paar tientjes meer hetzelfde model met een i5, daar had ik overheen gekeken.

pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE006LMH)

Ben wel benieuwd welke type laptop jouw vrouw heeft.

Edit: gefilterde pricewatchlink:
https://tweakers.net/lapt...ewa9ftbkVXrC_uvk7V7Ej7PPw

Edit 2: zou het misschien kunnen dat de laptop van jouw vrouw nog een HDD heeft? Dan snap ik wel dat die traag is.

[ Voor 41% gewijzigd door Diederik op 01-06-2021 21:56 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Hi Diederik, het is deze:
pricewatch: Lenovo Ideapad 520s-14IKB (81BL005RMH)

Ik zal 'm eens op malware gaan testen, want met een SSD en het werk wat ze er mee doet zou dat ding niet zo traag moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Goede suggestie, maar het gaat hier om een chromebook, een €400 budgetlaptop (die geen 8 jaar mee gaat) en een thin&light terwijl men een grotere laptop zoekt die waarschijnlijk nooit het huis zal verlaten.

Alhoewel...
@ExTaxi is een chromebook niet iets voor je ouwelui? Je zegt zelf dat ze geen bijzondere software draaien.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Die HP Chromebook is een luxe variant, die alles kan wat er gewenst wordt. Of hij 8 jaar meegaat hangt erg af van hoe lomp de gebruikers ermee omgaan. Gezien de doelgroep neem ik aan relatief voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
ExTaxi schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:00:
Hi Diederik, het is deze:
pricewatch: Lenovo Ideapad 520s-14IKB (81BL005RMH)

Ik zal 'm eens op malware gaan testen, want met een SSD en het werk wat ze er mee doet zou dat ding niet zo traag moeten zijn.
Inderdaad, deze laptop zou gewoon vlot moeten zijn voor alle voorkomende kantoortaken. Ofwel is er een defect of softwarematig iets niet in orde.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
99ruud99 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:19:
Die HP Chromebook is een luxe variant, die alles kan wat er gewenst wordt. Of hij 8 jaar meegaat hangt erg af van hoe lomp de gebruikers ermee omgaan. Gezien de doelgroep neem ik aan relatief voorzichtig.
ik heb zelf nooit met een chromebook gewerkt, maar is het dan niet zo dat je net zoals op een tablet met die apps dingen gaat missen in applicaties die je wel gewend bent als je in de browser werkt met bv Facebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
ExTaxi schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:38:
[...]

ik heb zelf nooit met ee chromebook gewerkt, maar is het dan niet zo dat je net zoals op een tablet met die apps dingen gaat missen in applicaties die je wel gewend bent als je in de browser werkt met bv Facebook?
Als je voornamelijk in je browser leeft (Facebook, Youtube, Gmail, etc.) dan is een Chromebook prima. Maar zodra je iets buiten de browser wil doen wordt het tricky. De betere Chromebooks kunnen dan Android en Linux apps draaien, maar geen gewone Windows or Mac programma's.

Heb er zelf ooit eentje gekocht maar zal dat nooit weer doen. Voor mij persoonlijk is het echt veel te beperkt en zoveel goedkoper dan een Windows laptop is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Word enzo kan wel, maar geen fotoshop etc. Je moet het echt als een basis ding zien.
Perfect voor je ouders dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
99ruud99 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:33:
Word enzo kan wel, maar geen fotoshop etc. Je moet het echt als een basis ding zien.
Ja ik heb het voorgelegd en ook even een leuk fimpje die uitlegt wat de voordelen er van zijn
YouTube: Chromebook VS Laptop 🥊 | 10 Redenen om te kiezen voor een Chromebook!

Dank voor de tip! De zaken die disk space vragen (foto's) kun je altijd nog ergens op een externe schijf zetten, ze hebben ook nog een desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
In de cloud bedoel je :p

Voor rest wel liever een IPS scherm, tn heeft rampzalige kojkhoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
99ruud99 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:33:
Tja perfect?
Ze zijn wel al jarenlang gewend aan een Windows laptop natuurlijk.
Misschien is dan wel wat TE beperkt allemaal?
En dit filmpje is er dan ook nog:
Youtube: Laptop Vs Chromebook | DIT is waarom je GEEN Chromebook moet kopen!

Wat zijn nu eigenlijk de specs van de oude laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
ExTaxi schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:09:
Goeie tip vwb de toetsenborden. Misschien moeten ze toch ook eerst eens even in een winkel die dingen gaan bekijken ipv op basis van specs op internet kopen. Zichtbaarheid toetsen en verlichting is 'key' als je wat ouder wordt. :-)

Mja, 17" heb ik ook aangegeven maar vinden ze te groot worden. En ik denk dat je met een goed 17" scherm wel wat inlevert op de specs van de laptop bij gelijkblijvend budget.
En in de winkel (vooral BCC) heb je vaak extra korting op de modellen die er nog staan.
Zo heb ik vorige week ideapad3 gaming van 849,95( orginele prijs op de site) voor €650 mee kunnen nemen.
Sowieso vind ik met zulke aankopen dat je het in het echt moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Diederik schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:25:
[...]

Inderdaad, deze laptop zou gewoon vlot moeten zijn voor alle voorkomende kantoortaken. Ofwel is er een defect of softwarematig iets niet in orde.
dat bleek dus inderdaad zo te zijn......draait nu weer als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert55
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
Mijn ouders hun laptop is na een jaar of 8 niet meer vooruit te branden en het is tijd voor wat nieuws. Ze draaien geen ingewikkelde programma's en gebruiken 'm met name voor surfen en mailen. Qua specs is het al snel goed maar als je iets nieuws koop dan wil je toch iets kopen waar je weer wat jaartjes mee vooruit kunt.

Wat ga je met je laptop doen?
Niets bijzonders, mailen, youtube, surfen, dat soort dingen

Wat is je budget?
600-700

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
[i]Ik ben wel gecharmeerd van HP als merk dus daar heb ik zelf naar zitten kijken. Ik heb dan bijvoorbeeld de DW1600nd en de FQ2710nd bekeken. De 2710 is de betere van de 2 (11e generatie i5) maar mijn ouders willen graag een laptop met keyboard verlichting en dat heeft die 2710 niet. Wat zouden jullie aanbevelen qua laptop?[j/i]
denk eens na over een chromebook.heerlijk snel en super licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ja daar ging het hierboven al over. Maar mijn ouders weten nu net hoe een laptop werkt, een totale switch naar Chromebook weet niet of dat zo handig is. Ze zouden eens een keer in een winkel moeten kijken hoe simpel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Diederik schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Let wel, dat is een ThinkBook, geen ThinkPad.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@Compizfox klopt, en dat is nog altijd stukken beter qua bouw dan de gemiddelde Pavilion of Acer.

Durf zelfs te beweren dat ik liever een ThinkBook heb dan een ProBook.

Maar niets gaat boven een ThinkPad uit de T series (als je het mij vraagt) maar daar moet je wel budget voor hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 21-06-2021 13:59 . Reden: Caps ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Hoi,
Mijn ouders hun laptop is na een jaar of 8 niet meer vooruit te branden en het is tijd voor wat nieuws.
Hoeveel gebruiken ze de laptop? Wat zijn de specificaties (vooral het werkgeheugen) van het ding om bijvoorbeeld toch nog over te schakelen naar een SSD en Windows 10 als OS? Zelf laatst nog voor de moeder van een vriend haar oude Acer voorzien van een nieuwe accu en een SSD om het weer werkend te krijgen. Voor nog geen 70 euro was ze weer helemaal blij. De acer gaat nu weer een ronde mee. Voorwaarde is natuurlijk dat de rest ook nog wel goed is. Dus toetsenbord, scherm e.d. Ik weet niet hoe graag je van een experiment houdt en/of een euro-tje of 40 wil investeren in een ssd die je mogelijk als testschijf kan blijven gebruiken. Als het een traag ding blijft na de installatie van een ssd :)

Groet

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 21-06-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
RonnieKo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:04:
Hoi,

[...]

Hoeveel gebruiken ze de laptop? Wat zijn de specificaties (vooral het werkgeheugen) van het ding om bijvoorbeeld toch nog over te schakelen naar een SSD en Windows 10 als OS? Zelf laatst nog voor de moeder van een vriend haar oude Acer voorzien van een nieuwe accu en een SSD om het weer werkend te krijgen. Voor nog geen 70 euro was ze weer helemaal blij. De acer gaat nu weer een ronde mee. Voorwaarde is natuurlijk dat de rest ook nog wel goed is. Dus toetsenbord, scherm e.d. Ik weet niet hoe graag je van een experiment houdt en/of een euro-tje of 40 wil investeren in een ssd die je mogelijk als testschijf kan blijven gebruiken. Als het een traag ding blijft na de installatie van een ssd :)

Groet
Ze hebben nu deze: pricewatch: HP Pavilion g6-2079sd
Laptop wordt dagelijks gebruikt. Denk dat dat echt niet meer te redden is.
En het is ook wel lekker om iets nieuw te hebben na zoveel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Hoi,
ExTaxi schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:52:
Ze hebben nu deze: pricewatch: HP Pavilion g6-2079sd Laptop wordt dagelijks gebruikt. Denk dat dat echt niet meer te redden is. En het is ook wel lekker om iets nieuw te hebben na zoveel jaar.
Dat eerste deel over niet meer te redden. Denk dat het meevalt als je er een nieuwe ssd er in propt. Hier een Dell 530s staan. Tig jaar oud (minimaal 12 jaar) met een Intel Core 2 Duo E6750 2,67 GHz met 4Gb en een ssd-schijf en windows 10 home 64 bit geïnstalleerd. Sinds het thuiswerken mijn vaste PC om op te werken. Een beetje de standaard dingen zoals Citrix. Word, Excel en Opera werken goed op het ding.

Over het iets nieuws hebben: Dat is zeker lekker. :) En mogelijk ook voor je ouders wel fijn. Een 8 jaar oude laptop is toch een klein risico dat andere onderdelen het gaan begeven.

Groet
Pagina: 1