Heren,
Alvast bedankt voor het lezen/advies!
Al enige tijd heb ik het plan om zonnepanelen te plaatsen.
Ik heb een woning met dakvlakken op oost en west.
Dakvlakken zijn beide ca. 900*460.
Er stond een schoorsteen maar deze heb ik afgelopen weekend verwijderd. Deze gaf schaduw (en was lelijk).
Ik heb aan de oostkant nog 1 pijp door het dak van de CV-ketel. Aan de Westkant 2 pijpjes van standleiding en mechanische ventilatie. Deze op de west-kant zouden vervangen kunnen worden door een ventilatiepan.
Dakhelling is ca. 30 graden.
Ondanks het (volgens mij) vrij gunstige dak kom ik niet tot een goede installatie.
Graag ontvang ik hierbij wat hulp.
(Ik heb al diverse offertes opgevraagd, maar echt advies krijg ik niet). 2 bedrijven zagen de hele schoorsteen over het hoofd.
Momenteel verbruik ik 3.000 kwh per jaar. 1 airco geplaatst vorige maand en wellicht komt er 1 bij.
Ik wil proberen deels te gaan verwarmen met de airco.
Aansluiting: 1-fase
Idee is om aan beide zijden ca. 7 panelen te plaatsen.
Beide in een aparte string lijkt mij nodig vanwege Oost/West opstelling.
Een opstelling met simpele panelen lijkt mij mogelijk.
In het plaatje zien jullie een rode punt met lijntje. Dit geeft de schaduw aan van de rookgasafvoer van vandaag 13 mei om 17.00.
Ik kan slecht beoordelen of dit (ook vanwege het tijdstip en zonnestand) veel invloed heeft op een string met simpele panelen (zonder micro-omvormers of optimizers). Ik heb het gevoel dat ik de panelen daar niet moet plaatsen.
Wie kan mij verder helpen?
Bedankt alvast!
/f/image/Lk4GxdzyILWoT01iPoyPjzK5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j13UgdTHLi6IxeB2qaeyUTLW.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor het lezen/advies!
Al enige tijd heb ik het plan om zonnepanelen te plaatsen.
Ik heb een woning met dakvlakken op oost en west.
Dakvlakken zijn beide ca. 900*460.
Er stond een schoorsteen maar deze heb ik afgelopen weekend verwijderd. Deze gaf schaduw (en was lelijk).
Ik heb aan de oostkant nog 1 pijp door het dak van de CV-ketel. Aan de Westkant 2 pijpjes van standleiding en mechanische ventilatie. Deze op de west-kant zouden vervangen kunnen worden door een ventilatiepan.
Dakhelling is ca. 30 graden.
Ondanks het (volgens mij) vrij gunstige dak kom ik niet tot een goede installatie.
Graag ontvang ik hierbij wat hulp.
(Ik heb al diverse offertes opgevraagd, maar echt advies krijg ik niet). 2 bedrijven zagen de hele schoorsteen over het hoofd.
Momenteel verbruik ik 3.000 kwh per jaar. 1 airco geplaatst vorige maand en wellicht komt er 1 bij.
Ik wil proberen deels te gaan verwarmen met de airco.
Aansluiting: 1-fase
Idee is om aan beide zijden ca. 7 panelen te plaatsen.
Beide in een aparte string lijkt mij nodig vanwege Oost/West opstelling.
Een opstelling met simpele panelen lijkt mij mogelijk.
In het plaatje zien jullie een rode punt met lijntje. Dit geeft de schaduw aan van de rookgasafvoer van vandaag 13 mei om 17.00.
Ik kan slecht beoordelen of dit (ook vanwege het tijdstip en zonnestand) veel invloed heeft op een string met simpele panelen (zonder micro-omvormers of optimizers). Ik heb het gevoel dat ik de panelen daar niet moet plaatsen.
Wie kan mij verder helpen?
Bedankt alvast!
/f/image/Lk4GxdzyILWoT01iPoyPjzK5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j13UgdTHLi6IxeB2qaeyUTLW.jpg?f=fotoalbum_large)
17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden