Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schoorsteen gesloopt, ruimte voor zonnepanelen!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pim H.
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07 09:41
Heren,

Alvast bedankt voor het lezen/advies!

Al enige tijd heb ik het plan om zonnepanelen te plaatsen.
Ik heb een woning met dakvlakken op oost en west.
Dakvlakken zijn beide ca. 900*460.
Er stond een schoorsteen maar deze heb ik afgelopen weekend verwijderd. Deze gaf schaduw (en was lelijk).
Ik heb aan de oostkant nog 1 pijp door het dak van de CV-ketel. Aan de Westkant 2 pijpjes van standleiding en mechanische ventilatie. Deze op de west-kant zouden vervangen kunnen worden door een ventilatiepan.
Dakhelling is ca. 30 graden.

Ondanks het (volgens mij) vrij gunstige dak kom ik niet tot een goede installatie.
Graag ontvang ik hierbij wat hulp.
(Ik heb al diverse offertes opgevraagd, maar echt advies krijg ik niet). 2 bedrijven zagen de hele schoorsteen over het hoofd.

Momenteel verbruik ik 3.000 kwh per jaar. 1 airco geplaatst vorige maand en wellicht komt er 1 bij.
Ik wil proberen deels te gaan verwarmen met de airco.
Aansluiting: 1-fase

Idee is om aan beide zijden ca. 7 panelen te plaatsen.
Beide in een aparte string lijkt mij nodig vanwege Oost/West opstelling.
Een opstelling met simpele panelen lijkt mij mogelijk.

In het plaatje zien jullie een rode punt met lijntje. Dit geeft de schaduw aan van de rookgasafvoer van vandaag 13 mei om 17.00.
Ik kan slecht beoordelen of dit (ook vanwege het tijdstip en zonnestand) veel invloed heeft op een string met simpele panelen (zonder micro-omvormers of optimizers). Ik heb het gevoel dat ik de panelen daar niet moet plaatsen.

Wie kan mij verder helpen?

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch3101mhBG2H1Sr51pJUKic8A2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lk4GxdzyILWoT01iPoyPjzK5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYpcx1LxBNRiCmQPKF_SlNd_o94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j13UgdTHLi6IxeB2qaeyUTLW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2z-vM-Q3XGxv2Abb3EVUmx_2ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9LUpqM1z8pHytnHimsUGW0m.jpg?f=fotoalbum_large

17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Allereerst een thumps op voor het slopen van je schoorsteen voor PV.

Wees niet te bang voor een beetje schaduw
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Ik denk een oprit te zien, een stekkerauto zou er in de toekomst kunnen komen. Waarom niet het dak helemaal vol? Nu je het toch zelf aanlegt verdien je die paar extra panelen zelfs terug indien die stekkerauto er niet komt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

voor en na side bij side https://imgur.com/sEQeUJ0

Dit was een jaar geleden, de eerste maand wekte ik minder op als een vriend die 10 panelen had, daarna is de schoorsteen weggehaald . en nu heb ik 4200 opgewekt (14x320WP)

FYI ik had een foto van een gelijkwaardig huis in de straat die ook deze opstelling had (met schoorsteen) ..

Maar goed, als je het geld kan besteden waarom niet ? wellicht dat je deze foto's bij je aanvraag mee kan sturen

In mijn quest naar een leverancier waren ze ook allemaal niet even happig maar uiteindelijk er 1 gevonden die aan mijn wensen kon voldoen.

Tja vanalles

• Pim H.
busscherski schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:23:
Allereerst een thumps op voor het slopen van je schoorsteen voor PV.

Wees niet te bang voor een beetje schaduw
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Ik denk een oprit te zien, een stekkerauto zou er in de toekomst kunnen komen. Waarom niet het dak helemaal vol? Nu je het toch zelf aanlegt verdien je die paar extra panelen zelfs terug indien die stekkerauto er niet komt.
Bedankt voor je reactie.

Deze panelen zijn toch duurder lijkt mij dan panelen zonder OptiTrac?
Ik vraag mij af of dit prijstechnisch voordeel heeft. Het gaat namelijk maar om 1 pijpje.

17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Alle panelen hebben diodes.
Het filmpje is van de omvormer fabrikant. SMA heeft schaduwbeheer behoorlijk goed geimplementeerd maar alle merken omvormers kunnen in meer of mindere mate omgaan met schaduw (hoe langer de string hoe beter het werkt)

Ik wou je eventuele angst voor schaduw hiermee wegnemen. Maar ik begrijp dat je die angst toch al niet had. Je hoeft inderdaad niets extra's te investeren om toch geen problemen te hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Pim H.
Dank je! Ik begrijp wat je bedoelt!
En ja, de angst voor schaduw was er wel ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GoodWe zakt zelfs van 280 Volt naar 207 Volt heb ik gemeten met een uitgeschakelde schaduwmanagment. Was wel een minimale schaduw om 18:00 uur. Een goeie MPPT heeft dus niet altijd een global MPPT nodig :)
Pagina: 1