Slapen met Ereader schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackieee
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-12-2021
Ha Tweakers,

Misschien een domme vraag maar soms zit ik er even over in. Ik val al lang slecht in slaap door gepieker en merk dat lezen voor het slapengaan me helpt om te slapen. Dus een Ereader was voor mij een uitkomst - niet meer vergeten de lamp uit te zetten en lekker in slaap vallen.

Ik heb de wifi op het apparaat nooit aan en de Ereader gaat vanzelf in slaapstand of uit na 15 minuten, maar toch vraag ik me af of het kwaad kan om dat ding naast mn kussen te hebben liggen s nachts. Het klinkt misschien dom, maar ik ben bang dat er alsnog een soort straling vrij kan komen. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk dat veel bezoekers van deze website met een telefoon, tablet of ereader naast hun kussen slapen, daarnaast weet ik vrij zeker dat de gemiddelde puber met zijn/haar telefoon in bed slaapt. Dus nee, vanuit een technisch standpunt denk ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Je router zend overigens constant een signaal uit, dus af dat nu wordt opgevangen door een apparaat of niet, het is er sowieso.

Normaliter zou ik zeggen: doe zelf wat onderzoek hiernaar. Maar alsjeblieft kijk uit waar je je op het internet begeeft.... Voor je het weet zit je in een anti-5G Facebook groep en vliegt het "wetenschappelijke" bewijs dat het wel schadelijk is je om de oren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Elk voorwerp met een temperatuur boven absolute nulpunt genereert een zekere hoeveelheid (infrarode) straling. Als het dat meer doet dan de omgeving, neemt de omgeving netto warmte op ervan. Doet het dat minder dan de omgeving, dan staat de omgeving netto warmte af eraan.

Is dat schadelijk? Alleen bij zeer hoge waardes, wat je bij zo'n ding niet gaat krijgen.

Even een vergelijking: je noemt een lamp. Stel het is een zuinige LED-lamp. Wattages daarvan kunnen verschillen, maar minimal zal het 2.5W zijn. Een eReader gebruikt alleen stroom om een pagina om te slaan, met zelfde pagina zal het niets verbruiken. Maar gesteld dat je in slaap valt met je hoofd op de 'next page'-knop. Dan verbruikt zo'n ding ongeveer 1W. Dus ten opzichte van het licht aan laten staan zal het al midner zijn.

Verder qua verschillen in golflengte: enige significante daar is de grens tussen ionserend (kankerverwekkend) en niet-ioniserend. Die grens ligt rond de 124nm. Alles daaronder is ioniserend en gevaarlijk, alles erboven is dat niet. Een eReader straalt geen zichtbaar licht uit, dus zit het boven de 800ns. Dat zit ver boven de ioniserende grens, dus het is veiliger dan die LED-lamp, die ook al veilig is.

Als je desondanks last denkt te hebben van zo'n apparaat moet je op ander vlak gaan kijken. Meest voorkomende probleem is hoogfrequent geluid door zingende spoelen. Dat vergt wisselspanning, dus kans daarop bij een eReader acht ik klein, maar groter dan enig issue met EM-straling.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

Nobby

Nuts!

Het kan alleen schadelijk zijn voor de e-reader die van je bed valt en daardoor stuk gaat.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.