Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 20:30
Ik vraag me af in hoeverre ik een realistisch beeld heb van mijn baankansen/carriere in de nabije toekomst, en hoop dat men mij hieromtrent wat tips zou kunnen geven.

Ik wil als software engineer dan wel programmeur aan de slag gaan na mijn studie, met een nog nader te bepalen focus. Ik heb een vaag beeld opgebouwd van wat er van je verwacht wordt in zo'n functie, en ik probeer een wat concreter beeld te krijgen van wat ik kan verwachten.

- 29, beta opleiding maar niet CS/SE
- Veel maar ook lang gestudeerd, WO, bijna afgestudeerd
- Tijdens de studie wat ontwikkelingservaring opgedaan:
+ Python, OOP, git, beetje C++, linux basics, wat architectuur dingetjes.
- Nog geen ervaring met webdev/databases/devops/netwerken, CS/SE fundementals missen nog.

Mijn vraag luidt dan; wat kan ik hiermee op de arbeidsmarkt?

Bij voorkeur zou ik aan producten werken die direct dan wel ondersteunend zijn in technische apparatuur. Ik zou liever niet in fintech werken.

EDIT: heb het lange verhaal maar weggehaald en ongeveer verbatim @wm1234's TLDR overgenomen, want er stond een kilometer quasi-relevante informatie in.

[ Voor 96% gewijzigd door sierraechoxray op 31-05-2021 22:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:56
Dit klinkt eigenlijk prima. Veel grote IT werkgevers hebben alleen WO opleiding in beta richting als echte verplichting en jij hebt zo te horen al een stuk meer relevante opleiding / ervaring opgedaan.

Instromen bij de IT Traineeship van een Capgemini, Sogeti of bijvoorbeeld de Rijksoverheid lijkt mij geen enkel probleem. Ik zou daar gewoon eens vrijblijvend informeren naar de mogelijkheden met een duidelijk CV en up to date LinkedIn profiel met daarop werkervaring in stage beschreven en alle relevante technieken die je beheerst.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:50
Sorry ik heb niet alles gelezen, maar ik begreep dat je het een en ander hebt geknutseld met Python voor je studie. Als je ook maar een klein beetje goed bent in solliciteren moet het niet moeilijk zijn meerdere aanbiedingen voor masterclasses/ traineeships op het gebied van programmeren te krijgen. De grote detacheerders liggen het meest voor de hand, maar je kunt ook bij grote bedrijven of de overheid kijken of ze iets hebben lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sierraechoxray
Jealgu schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:31:
Sorry ik heb niet alles gelezen ...
Begrijpelijk want het was een hele lap tekst :P. Ik ben al lang blij; had niet per se verwacht dat er uberhaupt feedback zou komen, laat staan zo snel (ben nooit actief op de Tweakers fora geweest dus had niet zo'n beeld bij de community).

De reacties van @Davidshadow13 en jou zijn in ieder geval al een flinke opluchting :)

[ Voor 3% gewijzigd door sierraechoxray op 31-05-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sierraechoxray
Davidshadow13 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:29:
Dit klinkt eigenlijk prima.
...
technieken die je beheerst.
Bedankt voor je input! Erg fijn om te horen, zeker omdat ik dacht dat het lastiger zou zijn. Ik ga wat je schrijft eens noteren.

Is de vraag naar dergelijke functies dan zodanig hoog dat de opleiding minder belangrijk worden geacht? Of is 'een' beta opleiding meer een bewijs dat je een instapniveau hebt, en je de rest toch nog zult moeten leren ongeacht je opleiding? Of iets anders natuurlijk.

Heb je er overigens toevallig een idee van of bedrijven zoals ASML en Itility ook zo'n traject zouden kunnen bieden, ondanks dat b.v. ASML software zeker niet als kernfocus heeft? Ik vind specifiek in tech of biotech werken erg gaaf, maar zou minder graag werken in/met b.v. fintech.

P.S. ik snap dat niet iedereen tijd heeft om willekeurige forumvragen te beantwoorden dus negeer die vervolgvragen gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
sierraechoxray schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Is de vraag naar dergelijke functies dan zodanig hoog dat de opleiding minder belangrijk worden geacht? Of is 'een' beta opleiding meer een bewijs dat je een instapniveau hebt, en je de rest toch nog zult moeten leren ongeacht je opleiding?
Allebei, er is een hoop vraag naar developers en bijna iedereen moet toch nog de exacte taal e.d. leren die er bij een specifieke bedrijf word gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:38
Je hebt al een behoorlijk late start maar één ding moet je zeker doen, je opleiding afmaken. Het is eigenlijk overal een verplichting, als je dat niet hebt, kom je de eerste drempel niet over (ongeveer overal).

Verder moet je er gewoon een mooi verhaal van maken plus motivatie, dan kom je wel aan de bak.

Of je kans maakt bij een ASML (Itility ken ik persoonlijk niet), is de volgende vraag. Gewoon de vacatures in de gaten houden en proberen met een goede brief/ proberen te netwerken.

Er zijn meerdere manieren om je doelen te bereiken, dat betekend niet dat je in 1x dat ook bereikt. Gewoon bouwen aan je vaardigheden, dan kom je er vanzelf wel.

Plus wat korter en bondiger leren schrijven. Ik lees hier zo vaak een gigantisch verhaal met allemaal uiteenzettingen waarom je niets bereikt hebt al die jaren, geen opleiding etc. Het is elke keer hetzelfde verhaal, dat zien werkgevers ook.

Volgens mij de kern van je verhaal, TLDR;

- 29 jaar
- Veel gestudeerd WO, nog geen diploma maar wel inzicht
- Tijdens de studie ontwikkelingservaring op gedaan, kan ik hier wat mee?
- Vraag: Heb ik kans op de arbeidsmarkt, in een specifieke hoek.

[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 31-05-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
wm1234 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:28:
Je hebt al een behoorlijk late start maar één ding moet je zeker doen, je opleiding afmaken. Het is eigenlijk overal een verplichting, als je dat niet hebt, kom je de eerste drempel niet over (ongeveer overal).

Verder moet je er gewoon een mooi verhaal van maken plus motivatie, dan kom je wel aan de bak.

Of je kans maakt bij een ASML (Itility ken ik persoonlijk niet), is de volgende vraag. Gewoon de vacatures in de gaten houden en proberen met een goede brief/ proberen te netwerken.

Er zijn meerdere manieren om je doelen te bereiken, dat betekend niet dat je in 1x dat ook bereikt. Gewoon bouwen aan je vaardigheden, dan kom je er vanzelf wel.

Plus wat korter en bondiger leren schrijven. Ik lees hier zo vaak een gigantisch verhaal met allemaal uiteenzettingen waarom je niets bereikt hebt al die jaren, geen opleiding etc. Het is elke keer hetzelfde verhaal, dat zien werkgevers ook.

Volgens mij de kern van je verhaal, TLDR;

- 29 jaar
- Veel gestudeerd WO, nog geen diploma maar wel inzicht
- Tijdens de studie ontwikkelingservaring op gedaan, kan ik hier wat mee?
- Vraag: Heb ik kans op de arbeidsmarkt, in een specifieke hoek.
Bedankt voor de tips. Daar kan ik wat mee. Wat bedoel je met 'hetzelfde verhaal'? Gejank met excuusjes, om het maar even plat uit te drukken?

En ja dat is inderdaad de TLDR.

Edit; Ik ga die lap tekst weghalen; het was misschien ook niet handig om dat online te gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door sierraechoxray op 31-05-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:38
Exact, meestal is het een heel verhaal en dan geen opleiding of mbo. Het is een soort manier om je te verschuilen achter je eigen daden, heb ik gemerkt op dit forum (het is echt vaste prik). Iedereen verkloot wel eens wat of heeft het privé lastig maar benoem het probleem, maak een plan (stap voor stap) en ga ervoor.

In dit scenario heb je ten minste nog zicht op een WO diploma, de economie zit mee in het goede vakgebied dus zo kritisch zijn werkgevers niet op dit moment dus dat is jouw geluk. Nu nog verzilveren in kansen, gas geven en er wat van maken. Als je ambitie hebt: ervaring op doen, avond cursussen, veel certificaten halen en een werkgever zoeken die dat ondersteund.

Het leven is wat dat betreft hard, presteren en anders op een lager niveau instromen en gaan bouwen aan je vaardigheden of zelf wat opstarten.

[ Voor 7% gewijzigd door wm1234 op 31-05-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:56
sierraechoxray schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:50:
[...]
Heb je er overigens toevallig een idee van of bedrijven zoals ASML en Itility ook zo'n traject zouden kunnen bieden, ondanks dat b.v. ASML software zeker niet als kernfocus heeft? Ik vind specifiek in tech of biotech werken erg gaaf, maar zou minder graag werken in/met b.v. Fintech.
Zeker! Sterker nog bij ons gaan we ervan uit dat zelfs mensen met een HBO/WO Informatica opleiding nog “niks” kunnen. Het niveau van de opleiding toont eigenlijk alleen een bepaald niveau aan en leer capaciteit. Vaak zijn technieken die aangeleerd worden vrij verouderd en wordt er weinig conceptueel aangeleerd over bijv. Architectuur, Cloud of Design Patterns bijvoorbeeld.

Het zal je nog verbazen hoeveel IT personeel ASML nog nodig heeft hele afdelingen developers maar ook DevOpsers en Data Science / BI mensen ik schat het op zo’n 600 ongeveer alleen al in Veldhoven/Eindhoven. Ook ASML heeft traineeships en vaak willen dat soort bedrijven juist WO schoolverlaters voor in-house functies omdat ze die nog kunnen vormen en ze nog niet “verpest” zijn door een werkgever waar dingen op een bepaalde vaste manier zijn aangeleerd. In de consultancy is een bewezen track record en CV veel belangrijker om binnen te komen bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
ASML was - tot een paar jaar geleden - zeker niet allergisch voor afgestudeerde Natuurkundigen/Electrotechnici die konden programmeren. Nu heb ik het wel idee dat de internationale recruitment inmiddels goed loopt, en misschien hebben ze minder behoefte aan Nederlandse afstudeerders als ze voor een vergelijkbaar bedrag ervaren buitenlanders kunnen krijgen. Houd er wel rekening mee dat het een heel bureaucratische organisatie is.

Het hele verhaal over certificaten halen heb ik nooit begrepen. Je bent immers programmeur met een WO-diploma, geen airco-monteur. De Speld vat het heel goed samen.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 31-05-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sierraechoxray schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:23:
- 29, beta opleiding maar niet CS/SE
- Veel maar ook lang gestudeerd, WO, bijna afgestudeerd
- Tijdens de studie wat ontwikkelingservaring opgedaan:
+ Python, OOP, git, beetje C++, linux basics, wat architectuur dingetjes.
- Nog geen ervaring met webdev/databases/devops/netwerken, CS/SE fundementals missen nog.
Ik heb wél WO informatica gestudeerd, maar daar leer je echt geen devops of webdev hoor. Tuurlijk, wel wat fundamentele en theoretische kennis en dat komt meer dan eens best van pas, maar als je al wat programmeervakken hebt gehad dan heb in ieder geval een basis.

Maar voor een leuk traineeship bij Cap, Sogeti, Ordina, etc. is het perfect. ASML kun je ook prima rondkijken. Beta-WO dus hersenen, en ook al best wat programmeerkennis. Dat is meer dan mensen die ik ken met geografie, psychologie en andere alfa-studies, die stiekem ook allemaal aan het scrummen en/of programmeren zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
wm1234 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:03:
Exact, meestal is het een heel verhaal en dan geen opleiding of mbo. Het is een soort manier om je te verschuilen achter je eigen daden, heb ik gemerkt op dit forum (het is echt vaste prik). Iedereen verkloot wel eens wat of heeft het privé lastig maar benoem het probleem, maak een plan (stap voor stap) en ga ervoor.

In dit scenario heb je ten minste nog zicht op een WO diploma, de economie zit mee in het goede vakgebied dus zo kritisch zijn werkgevers niet op dit moment dus dat is jouw geluk. Nu nog verzilveren in kansen, gas geven en er wat van maken. Als je ambitie hebt: ervaring op doen, avond cursussen, veel certificaten halen en een werkgever zoeken die dat ondersteund.

Het leven is wat dat betreft hard, presteren en anders op een lager niveau instromen en gaan bouwen aan je vaardigheden of zelf wat opstarten.
Ah begrepen. Het was niet de bedoeling om zo'n sympathievragend verhaal op te hangen; ik heb er geen moeite mee om verantwoordelijkheid te nemen voor dingen die ik (en causaliteit eigenlijk :+ ) heb verkloot. Maar ik kon het beter niet benoemen want het vormt nu geen probleem meer.

Mijn opleiding niet afmaken heb ik overigens nooit als een optie gezien want zo'n papiertje wordt toch wel als instapvoorwaarde gezien.

De rest van die tekst moest vooral uitdrukken dat ik niet goed weet wat ik nu al met mijn skillset zou kunnen doen, zoals je zelf al samenvatte.

Maar als je zegt dat de wind nu gunstig staat, dan is dat daarmee beantwoord. Bedankt.

Ik heb overigens wisselende verhalen over certificaten gehoord; heb je misschien voorbeelden van nuttige certificaten in de context van een developer/SE functie? Of is die vraagstelling te breed?

[ Voor 4% gewijzigd door sierraechoxray op 31-05-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
Davidshadow13 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Zeker! Sterker nog bij ons gaan we ervan uit dat zelfs mensen met een HBO/WO Informatica opleiding nog “niks” kunnen. Het niveau van de opleiding toont eigenlijk alleen een bepaald niveau aan en leer capaciteit. Vaak zijn technieken die aangeleerd worden vrij verouderd en wordt er weinig conceptueel aangeleerd over bijv. Architectuur, Cloud of Design Patterns bijvoorbeeld.

Het zal je nog verbazen hoeveel IT personeel ASML nog nodig heeft hele afdelingen developers maar ook DevOpsers en Data Science / BI mensen ik schat het op zo’n 600 ongeveer alleen al in Veldhoven/Eindhoven. Ook ASML heeft traineeships en vaak willen dat soort bedrijven juist WO schoolverlaters voor in-house functies omdat ze die nog kunnen vormen en ze nog niet “verpest” zijn door een werkgever waar dingen op een bepaalde vaste manier zijn aangeleerd. In de consultancy is een bewezen track record en CV veel belangrijker om binnen te komen bijvoorbeeld.
Waardevolle informatie. Ik ben overigens geen schoolverlater, het duurt allemaal gewoon wat lang :+ . Zo'n ASML traineeship ga ik in het oog houden, ondanks dat het zo'n bureaucratische onderneming schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
bwerg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:05:
Ik heb wél WO informatica gestudeerd, maar daar leer je echt geen devops of webdev hoor.
Hmm ik had me laten vertellen dat dat b.v. op HBO wel geleerd wordt, en er bij WO informatica impliciet verwacht wordt dat je die zaken in je eigen tijd leert tijdens je studie. Maar dat rijmt niet met jouw ervaring dus?
Tuurlijk, wel wat fundamentele en theoretische kennis en dat komt meer dan eens best van pas, maar als je al wat programmeervakken hebt gehad dan heb in ieder geval een basis.
Als ik nog even door mag vragen; aan welke fundamentele vakken heb je denk je het meeste gehad, en waarom?

Ik zou die graag (deels) zelf inhalen, en ik mag als het goed is ook nog 1 vak volgen na de studie.
Maar voor een leuk traineeship bij Cap, Sogeti, Ordina, etc. is het perfect. ASML kun je ook prima rondkijken. Beta-WO dus hersenen, en ook al best wat programmeerkennis. Dat is meer dan mensen die ik ken met geografie, psychologie en andere alfa-studies, die stiekem ook allemaal aan het scrummen en/of programmeren zijn.
Bedankt wederom.

Oei, maar hopen dat de vraag aanhoudt dan als er zo'n grote instroom van programmeurs komt :)

[ Voor 8% gewijzigd door sierraechoxray op 31-05-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
RagingPenguin schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Allebei, er is een hoop vraag naar developers en bijna iedereen moet toch nog de exacte taal e.d. leren die er bij een specifieke bedrijf word gebruikt.
Ah, goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sierraechoxray schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:54:
Hmm ik had me laten vertellen dat dat b.v. op HBO wel geleerd wordt, en er bij WO informatica impliciet verwacht wordt dat je die zaken in je eigen tijd leert tijdens je studie. Maar dat rijmt niet met jouw ervaring dus?
Mwah, docenten op de universiteit zijn vooral academisch, niet praktisch, dus hoe je een testomgeving integreert in het ontwikkelproces, ach... En dat komt dus ook niet snel op een tentamen terug. Bij HBO misschien eerder, maar ook daar verwacht ik niet dat het niveau over de hele linie zo hoog ligt dat je écht weet hoe dingen in de praktijk gaan.

Sowieso zijn ook de praktischere stages en scripties eerder een kennismaking dan dat je echt ervaring opdoet, al is het maar omdat ervaring nou eenmaal jaren duurt en dat prop je niet in een vak van 6 EC.
Als ik nog even door mag vragen; aan welke fundamentele vakken heb je denk je het meeste gehad, en waarom?

Ik zou die graag (deels) zelf inhalen, en ik mag als het goed is ook nog 1 vak volgen na de studie.
Pfoe, lastig te zeggen. Het is ook gewoon de manier van denken en het begrijpen en aan elkaar kunnen knopen van verschillende concepten. Denk aan
  • logica, om te beredeneren waarom je programma (niet) correct is,
  • automatenleer, om je programma te kunnen abstraheren naar een begrijpelijk model,
  • complexiteitsleer, om programma's efficiënt te krijgen en te beredeneren wat je knutselwerkjes nou eigenlijk doen,
  • algoritmen en datastructuren, zodat je niet voor alles opnieuw het wiel hoeft uit te vinden,
  • semantiek en typetheorie, zodat je de concepten van talen beter begrijpt.
En zo kun je wel even doorgaan. Dus als je een vak wil uitzoeken, kijk ook naar de beoordelingen en meningen van studenten die het vak gevolgd hebben.

Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat als je geen logica gehad hebt, je niet kan beredeneren of je programma correct is. Of dat ik dat altijd perfect kan. Maar zonder theoretische kennis moet je soms iets meer improviseren. Nou moet iedereen dat toch regelmatig, dus dat is geen ramp.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 01-06-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:40:
Het hele verhaal over certificaten halen heb ik nooit begrepen. Je bent immers programmeur met een WO-diploma, geen airco-monteur. De Speld vat het heel goed samen.
Hangt er een beetje vanaf wat je doet. Cloud providers zoals Azure of AWS hebben ook certificaten voor devops engineers e.d. En al wil je als bedrijf bijvoorbeeld een Microsoft partner zijn dan zijn er voor de verschillende levels eisen aan hoeveel mensen in je bedrijf een bepaald certificaat moeten hebben. Maar het ligt inderdaad anders dan bij mbo-ers waar bepaalde certificaten meer waard zijn dan hun hele opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Pfoe, lastig te zeggen. Het is ook gewoon de manier van denken en het begrijpen en aan elkaar kunnen knopen van verschillende concepten. Denk aan
  • logica, om te beredeneren waarom je programma (niet) correct is,
  • automatenleer, om je programma te kunnen abstraheren naar een begrijpelijk model,
  • complexiteitsleer, om programma's efficiënt te krijgen en te beredeneren wat je knutselwerkjes nou eigenlijk doen,
  • algoritmen en datastructuren, zodat je niet voor alles opnieuw het wiel hoeft uit te vinden,
  • semantiek en typetheorie, zodat je de concepten van talen beter begrijpt.
Dit verschilt natuurlijk erg per studie, er zijn meerdere richtingen in de informatica. De meeste studies hebben ook nog wel iets meer praktijk gerichte vakken zoals:
  • OOP en OOAD, zijn vooral praktisch en OOAD leert je een hoop goede principes aan als het gaat over code design
  • Databases, een beetje data kunnen normaliseren en begrijpen waarom een query traag is zijn beide belangrijke skills
  • Security, vaak een saai vak maar het voorkomt dat je domme dingen doet
  • FP, zelfs als je niet een die-hard fp-er word dan is het alsnog nuttig om een andere praktische invalshoek te leren
  • MMD of andere modelleer technieken: zodat je een goed datamodel kan opstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb met best veel mensen gewerkt die als trainee binnen kwamen. Je komt dan bij grote bedrijven binnen en na 2 jaar kan het bedrijf besluiten om jou in dienst te nemen. Vereiste is vaak alleen een HBO of WO diploma (en misschien een assesment). Ik ben ZZP er en werk nu bij een groot bedrijf waar een beta studie echt als meerwaarde wordt gezien ipv IT studie, dus kansen genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RagingPenguin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Dit verschilt natuurlijk erg per studie, er zijn meerdere richtingen in de informatica. De meeste studies hebben ook nog wel iets meer praktijk gerichte vakken zoals:
...
Je hebt gelijk, misschien komt mijn post iets te veel over als "WO is een academische hobby". Je gaat geen informatica afronden zonder vakken als OOP en FP gehad te hebben.

Ik wilde vooral zeggen dat ook een informatica-student echt nog niet even zo een project in een bedrijf gaat leiden, die heeft de eerste jaren ook nog genoeg te leren. Of omgekeerd, als je een andere beta-opleiding hebt gedaan is dat verschil wel in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Je geeft aan dat je aan producten wil werken die ondersteundend zijn in technische apparatuur. Waar zit je dan aan te denken? IoT oplossingen? PLC programmeren? Software voor bijvoorbeeld routers? BIOS-software? Aansturing van verkeerslichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sierraechoxray
Mastermind schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:30:
Je geeft aan dat je aan producten wil werken die ondersteundend zijn in technische apparatuur. Waar zit je dan aan te denken? IoT oplossingen? PLC programmeren? Software voor bijvoorbeeld routers? BIOS-software? Aansturing van verkeerslichten?
Mijn beschrijving is inderdaad enorm vaag. Als ik nu specifiek zou zeggen waar ik aan wil werken, zou ik tools voor analyse/simulatie/research doeleienden noemen (wederom nog steeds breed), maar ik vind nadenken over softwarearchitecturen en het programmeren an sich leuk, ongeacht het probleemdomein. Echter heb ik nog niet zo'n goed overzicht van het veld, of welke categorieen software er uberhaupt zijn om aan te werken.

Waar ik eigenlijk op doelde is dat ik het mooi zou vinden als de software in de breedste zin direct betrokken is bij tastbare innovatie. Werken aan een ERP systeem voor een verzekeringsmaatschappij of bank zou me zo verwacht ik veel minder voldoening geven dan werken aan een soortgelijk systeem voor een bedrijf wat werkt aan bijvoorbeeld agrarische automatisering, lithografiemachines, analysetools voor genetische data, of IOT apparaten.

Waaraan ik dan precies wil (en zou kunnen) werken in de ruimte van software die bedrijfsvoering faciliteert totaan embedded is voor mij nog een open vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Ok, want wat ik wil zeggen is dat je het makkelijkst binnenkomt als je al een kleine prive portfolio hebt opgebouwd, zeg maar eigen hobbyprojecten. En dat gaat lastig als je de fysieke apparatuur nodig hebt :)
Pagina: 1