Beste Tweakers,
Ik zou graag jullie advies willen over de aanschaf van zonnepanelen op ons plat dak. Het dak is onlangs voorzien van een nieuwe laag bitumen, vervolg is de installatie van zoveel mogelijk panelen.

) Waarschijnlijk is door creatieve plaatsing deze ruimte ook wel op te vullen met panelen, opzich niet nodig aangezien ik ter hoogte van de pijpjes ook veilig het dak op kan.
De buurman heeft 10 panelen, ons dak is iets groter dus ik denk er 14 kwijt te kunnen.
Opstelling is met deze panelen van 170x103
). Er is geen 'hard' budget, met alles wat ik nu (snel) bij elkaar geklikt heb kom ik ergens rond de 2300excl. BTW. Dat is nog zonder montageoplossing & kleinmateriaal, hier heb ik nog vragen over (zie onder).
-Wat denken jullie van een OW opstelling (is meer NO/ZW) met 7 panelen per richting. Is dit rendabel, en geeft dit voldoende spanning voor de omvormer?
-Kies ik voor een 1 of 3-fase omvormer? Ik neem aan dat ik met een 3-fase wat meer eigen verbruik heb. En kan ik het advies uit SunnyDesign overnemen, of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
-Hoe zit het met de afstand tot de rand? als ik bij mijn buren en overburen kijk dan liggen de panelen vlakbij de rand (zeker niet de geadviseerde afstand van minimaal de hoogte van het paneel). Er is rondom wel een opstaande rand, weet niet of je hierdoor iets mag afwijken? Als ik op internet wat rondkijk is het ook maar net wie je het vraagt, aangezien de adviezen uiteenlopen.
-Andere tips/adviezen zijn natuurlijk altijd welkom, mocht er informatie ontbreken dan hoor ik dat graag even.
Groet,
Niels
Ik zou graag jullie advies willen over de aanschaf van zonnepanelen op ons plat dak. Het dak is onlangs voorzien van een nieuwe laag bitumen, vervolg is de installatie van zoveel mogelijk panelen.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Bedoeling is om het rode kader op de SunnyDesign layout vrij te laten. Dit is het gedeelte met de pijpjes, hier komt later een airco unit te staan (volgende investeringDe buurman heeft 10 panelen, ons dak is iets groter dus ik denk er 14 kwijt te kunnen.
Opstelling is met deze panelen van 170x103
Schaduw
Voor zover ik heb kunnen monitoren geen. Bovenstaande foto's zijn op een zonnige dag (30-5) genomen rond 14:30-15:00u.Jaarverbruik
Circa 3500kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Doel is om alle beschikbare ruimte te gebruiken, en zoveel mogelijk KWH op te wekken tegen een zo'n laag mogelijke prijs (duhWie gaat het project uitvoeren
Montage en trekken van alle kabels doe ik zelf, het meterkast gedeelte laat ik uitvoeren door mijn vaste elektricien.Bijhouden van data
Belangrijkste is via een overzichtelijke portal van de omvormer leverancier (SMA ziet er wel 'netjes' uit), lokaal uitlezen misschien interessant voor later. Ik zag ook dat SMA een actie heeft voor garantieuitbreiding, dus misschien om die reden ook wel interessant.Reeds verkregen offertes
Geen, misschien dat ik nog ga opvragen op basis van de input die ik hier ontvang.Regio
Friesland, LeeuwardenVragen
-Wat denken jullie van het huidige legplan? Bedoeling is om de panelen ZW te leggen. Voor montage zat ik te denken aan een schans-systeem (van der Valk) of betonvoeten. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze systemen? voordeel is dat ik dakruimte zo goed kan benutten omdat de panelen tegen elkaar liggen (geen tussenruimte).-Wat denken jullie van een OW opstelling (is meer NO/ZW) met 7 panelen per richting. Is dit rendabel, en geeft dit voldoende spanning voor de omvormer?
-Kies ik voor een 1 of 3-fase omvormer? Ik neem aan dat ik met een 3-fase wat meer eigen verbruik heb. En kan ik het advies uit SunnyDesign overnemen, of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
-Hoe zit het met de afstand tot de rand? als ik bij mijn buren en overburen kijk dan liggen de panelen vlakbij de rand (zeker niet de geadviseerde afstand van minimaal de hoogte van het paneel). Er is rondom wel een opstaande rand, weet niet of je hierdoor iets mag afwijken? Als ik op internet wat rondkijk is het ook maar net wie je het vraagt, aangezien de adviezen uiteenlopen.
-Andere tips/adviezen zijn natuurlijk altijd welkom, mocht er informatie ontbreken dan hoor ik dat graag even.
Groet,
Niels