Hulp Fujitsu Waterstage WC10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:43
Beste Tweakers,

Twee en een half jaar geleden ben ik mijn huidige woning ingetrokken, een bestaande woning welke ik helemaal omgebouwd heb tot een nul-op-de-meter woning.
In deze woning is dus ook een warmtepomp geïnstalleerd, een Fujitsu Waterstage WC10.

Tijdens de installatie en oplevering zijn er heel veel dingen fout gegaan met de partij welke deze geïnstalleerd heeft, uiteindelijk zijn we er financieel uit gekomen voor de dingen die fout zijn gegaan, maar dat heeft mij wel achtergelaten met een warmtepomp die goed zijn werk doet, maar niet efficiënt.

Ik ben zelf iemand die snel leert, er is voor mij als particulier echter geen doorkomen aan om technische dan wel installatie documentatie te vinden van deze warmtepomp en heb geen flauw idee wat alle opties doen en hoe ik dat zelf kan instellen. Op dit moment is het alweer ruim 20 graden buiten en die warmtepomp blijft elk uur maar aan slaan om het verwarmingscircuit op te warmen, terwijl mijn vloerverwarming overal dicht staat.

Lang verhaal kort, ik ben eigenlijk op zoek naar óf documentatie, óf iemand (of bedrijf) met verregaande expertise die mij uit kan leggen hoe dit apparaat werkt en in te stellen is zoals dat ding hoort te werken.

Daarnaast vraag ik mij af, hoeveel onderhoud moet er aan een warmtepomp gedaan worden? Is het slim om hier eens in de 2-5 jaar iemand naar te laten kijken of alles goed gaat?
Ik woon zelf in de buurt van de grens tussen provincies NH, UT en ZH.

Gezien we ook in hetzelfde forum als domotica zitten, de installateur gaf aan dat deze aangesloten kon worden op domotica systemen, echter kan ik nergens ook maar iets vinden over hoe dit zou moeten. De WP zit vol met gegevens, alleen ik zie niet hoe ik dit er uit moet krijgen. Iemand ervaring mee of een partij die hier mee kan helpen?

Update: Ik heb mijn installatie inmiddels aan het netwerk hangen. Het hele proces heb ik ondergebracht in een handleiding (Engels), zie https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/

Alle informatie zou top zijn, ik wil na twee jaar kloten en handmatig zomer naar winter omzetten en weer terug wel eens een keer dat het ding gaat doen waar ik voor betaald heb.

[ Voor 4% gewijzigd door drocona op 07-07-2022 14:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Ik heb ook een Waterstage en @Jan Treur volgens mij ook, of iig een Fujitsu. Verder zijn er volgens mij niet veel hier die Fujitsu warmtepompen hebben.
Mijn systeem is prima geïnstalleerd en werkt ook prima dus heb ik er verder weinig aandacht aan besteed, behalve dan de stookmomenten etc aangepast. Wellicht dat Jan je verder kan helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 31-05-2021 15:14 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk meijer
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-08-2021
beste drocona,
Heb je geen documentatie bij de Warmtepomp gekregen?
ik heb zelf ook een Fujitsu 10 kW warmtepomp, ook slechte ervaring met installateur. wellicht je al bekend maar door op "ÖK" te drukken en dan gedurende 3 sec knop "i" ingedrukt te houden kan je het installateurs .menu kiezen en allerlei instellingen aanpassen. Ik heb nog wel een PDF bedienings- of installatie handleiding. geen idee overigens hoe ik je die toe kan sturen Laat maar even weten of je daar wat aan hebt. groet, Henk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:43
Na een lange tijd een update omtrent domotica gezien deze thread bovenaan staat in Google als je op domotica i.c.m. Fujitsu/Waterstage zoekt!

Na lang zoeken ben ik via allerlei buitenlandse fora en specifieke zoektermen op een oplossing gekomen om de Fujitsu Waterstage een interface te kunnen geven en te kunnen bedienen/uitlezen over het netwerk. Uiteindelijk is de controller van de Waterstage gewoon Siemens apparatuur, wat betekent dat dus ook dezelfde communicatie wordt gebruikt en daarmee gespeeld kan worden.
Siemens levert zelf een "Webserver" apparaat voor ~500 euro, maar de documentatie is heel erg sumier en de kosten gigantisch hoog. Ik heb dat dus niet gedaan en ben zelf aan de slag gegaan.

Met behulp van een ESP32 en een printplaat van BSB-LAN doet de ESP32 zich voor als een thermostaat/ruimtecontroller en heeft daardoor toegang tot alle instellingen via de BSB bus (wat het communicatieprotocol van vele heaters is). De software van het project BSB-LAN maakt al deze instellingen en waarden vervolgens beschikbaar via een web-interface en API. Daarnaast is MQTT ook inbegrepen.

In Duitsland is dit een gigantisch bekend project en ze ondersteunen meerdere tientallen heaters/airco's/warmtepompen op de markt. Support van de maker Frederik is uitstekend.
Je kunt BSB-LAN op github vinden: https://github.com/fredlcore/BSB-LAN

Als mensen vragen hebben over wat ik precies heb gedaan, voel je vrij om ze te stellen.
Verwacht van Fujitsu zelf geen antwoorden, volgens hen is dit alles onmogelijk en bestaat niet (zelfs de officiele webserver is geen optie).

Update: Volledige handleiding is gemaakt: https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/

[ Voor 8% gewijzigd door drocona op 07-07-2022 14:14 ]