RTX 3080 semi-crash op alles dat HW accelerated is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 14:45
Hi Tweakers,

Ik heb echt een vreemd issue maar het komt net vaak genoeg voor dat het vervelend is.

Ik heb enkele maanden terug een nieuwe PC gebouwd op basis van:
- Gigabyte B550I moederbord
- Ryzen 5600x
- MSI RTX 3080 Gaming X Trio

Ik prijs me gelukkig dat ik de hardware hiervoor aan "normale" prijzen heb kunnen bemachtigen. Maar het zorgt er wel voor dat ik niet erg happig ben om bvb de grafische kaart terug te sturen onder garantie.

Probleem is als volgt. Op bepaalde momenten (1 tot enkele keren per dag) crasht alles dat HW accelerated is. Meestal komt het zelf niet voor in een game (komt wel sporadisch voor) maar gewoon tijdens een youtube video of een andere stream in de browser. Plots stopt de video maar verder werkt alles nog behalve alles waarvoor de GPU nodig is (en dat is blijkbaar veel tegenwoordig). Een nieuw venster openen in windows lukt al niet meer, simpele zaken als de zoekfunctie openen lukt niet, de taakbalk blijft halve iconen tonen, etc. Wanneer ik taakbeheer open staat de GPU activiteit op -1% op dat moment.

Wanneer ik vervolgens iets als HWInfo open crasht de GPU volledig bij het laden van de sensor info en kan ik enkel resetten en opnieuw opstarten.

Ik heb reeds geprobeerd om de nvidia drivers volledig te verwijderen via DDU en opnieuw te installeren maar dat blijkt geen oplossing te zijn.

Op fora vind ik gelijkaardige issues, meestal enkele jaren oud maar geen oplossingen.

Heeft 1 van jullie al ooit iets gelijkaardig meegemaakt? Ik vermoed dat het een software/driver probleem is maar ik kan het blijkbaar niet oplossen...

Alvast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via Cirolf op 31-05-2021 22:47)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Gigabyte X570i Aorus Pro wifi. De oplossing was de meest recente UEFI installeren, gelijk alle problemen weg.

Hoe het kan? Geen idee... Maar wellicht biedt het voor jou ook soelaas.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zegt dat je met DDU de drivers al hebt verwijderd, welke driver heb je daarna geinstalleerd? Ik zou eens proberen of een oudere driver wel werkt, of heb je dat al geprobeerd?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Mavamaarten schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:30:
Je zegt dat je met DDU de drivers al hebt verwijderd, welke driver heb je daarna geinstalleerd? Ik zou eens proberen of een oudere driver wel werkt, of heb je dat al geprobeerd?
Ik heb enkel de meest recente driver geprobeerd inderdaad en heb het probleem ervaren met de voorbije 3 updates van de nvidia drivers. Eerst dacht ik dat het probleem wel ging verdwijnen wanneer ik de drivers een update gaf.. bleek niet het geval. Vervolgens dit weekend DDU gedraaid en de meest recente drivers opnieuw geïnstalleerd.

Oudere drivers kan ik inderdaad eens proberen. Maar dan moet ik al terug naar drivers van februari denk ik.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Welke voeding heb je op je GPU zitten? Kun je eigen nieuwe gpu bij iemand anders in het systeem proberen die een nvidia kaart heeft? Als het daar dezelfde problemen krijgt dan is die kaart stuk,ben je snel klaar met testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Oban606 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:14:
Welke voeding heb je op je GPU zitten? Kun je eigen nieuwe gpu bij iemand anders in het systeem proberen die een nvidia kaart heeft? Als het daar dezelfde problemen krijgt dan is die kaart stuk,ben je snel klaar met testen...
De voeding is een nieuwe Corsair SF750, die zou geen probleem mogen zijn denk ik. Ik ken 1 iemand waarbij ik het zou kunnen testen maar die heeft een Radeon 5700XT dus niet ideaal om te testen. Ik zou ook alle drivers bij hem moeten verwijderen...

Misschien is het de kaart maar dan vind ik de symptomen zo vreemd.. (plus een RTX3080 nu binnensteken in garantie is niet echt aan te raden als je geen weken/maanden zonder kaart wil zitten :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
Ik denk het niet aan de gpu ligt en aan cpu/platform. CPU/RAM/BIOS op default gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Hey TS,

Ik heb dit probleem ook een aantal keer ervaren de afgelopen tijd. Echter is mijn setup als volgt:

R5 3600X
B450 Gaming Pro Carbon AC
Radeon RX 6900 XT

Mijn probleem is verdwenen nadat ik 2 van mijn 4 sticks ram verwijderde. Ik kwam erachter dat het niet exact dezelfde sticks zijn (andere die fabrikant) waardoor mijn XMP profiel niet stabiel was voor alle sticks.
Sindsdien heb ik geen issues meer gehad.

Succes!

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Gigabyte X570i Aorus Pro wifi. De oplossing was de meest recente UEFI installeren, gelijk alle problemen weg.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
lexkalin schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:53:
Ik denk het niet aan de gpu ligt en aan cpu/platform. CPU/RAM/BIOS op default gezet?
Blaat schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:04:

Bedankt voor de tips! Ik ga deze avond eens m'n volledige BIOS updaten naar de meest recente versie en dan alles op default zetten :) Ik hou jullie op de hoogte.
bjvdven schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:00:
Hey TS,

Ik heb dit probleem ook een aantal keer ervaren de afgelopen tijd. Echter is mijn setup als volgt:

R5 3600X
B450 Gaming Pro Carbon AC
Radeon RX 6900 XT

Mijn probleem is verdwenen nadat ik 2 van mijn 4 sticks ram verwijderde. Ik kwam erachter dat het niet exact dezelfde sticks zijn (andere die fabrikant) waardoor mijn XMP profiel niet stabiel was voor alle sticks.
Sindsdien heb ik geen issues meer gehad.

Succes!
Ik heb slechts 2 16GB sticks. Kingston HyperX DDR4-3200. Dus 1 ervan verwijderen is niet echt een optie héhé. Maar als de BIOS updaten niet helpt zal ik in elk geval eens proberen om XMP profiel af te zetten en zien of dat helpt.

Laatste redmiddel is een oude driver voor de GPU maar dat vind ik geen lange termijn oplossing.

Echt superbedankt voor al jullie feedback. Ik zal de het de komende dagen testen (want om zeker te zijn dat het probleem verholpen is moet ik minstens een dag aan de PC zitten...)

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Ik heb ongeveer dezelfde setup, hier geen problemen op de F13i bios met resizable bar aan. Hiervoor heb ik ook de bios van de GPU moeten updaten.

-Gigabyte B550i
-5900X
-RTX3080FE
-32GB
-SF750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Blaat schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:04:

jwtje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:56:
Ik heb ongeveer dezelfde setup, hier geen problemen op de F13i bios met resizable bar aan. Hiervoor heb ik ook de bios van de GPU moeten updaten.

-Gigabyte B550i
-5900X
-RTX3080FE
-32GB
-SF750
Ik had nog de F13g driver van 2 maand terug. Ik probeer het meestal up to date te houden maar nu ik erover nadenk zou het effectief kunnen dat de problemen dan ongeveer begonnen.

Ik heb nu de F13i bios erop gezet, alles default behalve XMP profiel. Tot nu toe geen problemen, laat ons hopen dat het zo blijft ;) Stom dat ik hier zelf niet op gedacht heb. Ik was zodanig gefocust op de GPU dat ik andere zaken uit het oog verloor.

Kijk, ik leer nog elke dag bij blijkbaar ;) Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Nu online
Oke mijn issue is nog steeds niet verholpen. Had net weer een windows freeze. Ik zit echter al op de meest recente BIOS, XMP staat op stock. Ben ten einde raad

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
bjvdven schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:45:
Oke mijn issue is nog steeds niet verholpen. Had net weer een windows freeze. Ik zit echter al op de meest recente BIOS, XMP staat op stock. Ben ten einde raad
Ik heb momenteel nog geen issues gehad sinds de BIOS update maar moeilijk te zeggen of het nu volledig is verholpen.. Gebruik de vaste PC ook niet continu (heb een werklaptop).

Je kan nog proberen een oude GPU driver te installeren, dat was hierboven ook gesuggereerd. Bijvoorbeeld van de maand februari :) Laatste mogelijkheid is vermoedelijk een verse windows installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Nu online
Ik heb 2 weken geleden een volledige reinstall gedaan dus daar heb ik voorlopig nog geen zin in. Ik ben er alleen vrijwel zeker van dat het geen GPU issue is aangezien jij een Nvidia hebt en ik een Radeon.

Pagina: 1