Hulp nodig: zelf behuizing maken voor PCB's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:29
Ik heb een aantal (2) PCB's en een weerstand die ik graag in een behuizinkje wil zetten, maar ik moet daar zelf iets voor gaan bouwen (ik dacht eerst een oude PSU om te bouwen zodat ik daar ook de AC Inlet van kon gebruiken, maar dat is gefaald).

Ik heb wel ervaring met elektro spulletjes, maar behuizingen heb ik nog nooit gemaakt.

Heeft iemand goede tips voor een universeel iets, er zelf een te maken of kan hiermee helpen en vind het leuk dat te doen?

Zal ook iets moeten verzinnen om bij de connectors te komen dan. Moet een USB kabel, een 15 pin d sub en een NL4FX op komen.

[ Voor 12% gewijzigd door IKON op 31-05-2021 13:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij conrad zijn er 1001 soorten behuizingen waar je vrijwel alles van kan maken al dan niet met behulp van een dremel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
DukeBox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:49:
Bij conrad zijn er 1001 soorten behuizingen waar je vrijwel alles van kan maken al dan niet met behulp van een dremel.
Waar moet ik dan op zoeken? Ik kan een PCB natuurlijk niet zomaar droog op de bodem schroeven en als ik gaatje moet gaan tappen ben ik ook dagen zoet. Kan ook niks met Holec kastjes dus.

Ben echt op zoek naar of er iets is specifiek voor PCB's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je hebt universele doosjes waar je als je het snel wilt doen met een lijmpistool een PCB in vast kunt zetten. Ik heb op die manier wel eens een Arduino in zo'n doosje gezet. Wil je het netjes doen dan gebruik je spacers en fatsoenlijke boutjes of je vraagt iemand een behuizing te printen met een 3D printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

IKON schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:52:
Waar moet ik dan op zoeken? Ik kan een PCB natuurlijk niet zomaar droog op de bodem schroeven ..
Heb je überhaupt al gekeken ? Vele hebben ook standoffs. Je hebt ook van die kant en klare klevende/verlijmde kunststof printhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:09
Eerste product wat ik vind geeft in de beschrijving aan "Schuif uw printplaten gewoon tussen de ribbels aan de binnenzijde van de behuizing.".

https://www.conrad.nl/p/h...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
AlphaRomeo schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:54:
Je hebt universele doosjes waar je als je het snel wilt doen met een lijmpistool een PCB in vast kunt zetten. Ik heb op die manier wel eens een Arduino in zo'n doosje gezet. Wil je het netjes doen dan gebruik je spacers en fatsoenlijke boutjes of je vraagt iemand een behuizing te printen met een 3D printer.
Voor de spacers moet ik gaatjes boren en draad tappen toch?

Ik zag wel dat er doosjes zijn met PCB geleiders, maar die is niet zo handig omdat ik handig bij de connectoren moet komen en vooral de NL4FX graag aan de behuizing wil vast schroeven om wat trekontlasting te geven.

3D printen kan altijd, heb je een tip voor me bij wie ik daarvoor terecht zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

IKON schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:56:
Voor de spacers moet ik gaatjes boren en draad tappen toch?
Nee, die zitten er bij velen standaard al in. En anders heb je ook dit soort dingen:
https://www.conrad.nl/p/t...-1-stuks-1593474?WT.mc_id
(niet dat ik ze aanraad maar het kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:10

dragonhaertt

@_'.'

Als je even googled naar pcb behuizingen kan je ook zat voorbeelden vinden.

Zonder zelf wat onderzoek te doen kan niemand je helpen, een paar woorden in google typen kan je zelf waarschijnlijk ook wel.

Heb je een specifieke vraag omdat je ergens niet uitkomt? Prima, dan zijn er vast mensen die je willen helpen, maar zonder eigen inzet is dit niet echt een topic waardig...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 21:06
is 3D printen een optie?

Vaak kun je van je PCB design makkelijk een 3D STL/STEP file genereren en kun je in CAD/Fusion 360 makkelijk een compacte behuizing omheen designen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
IKON schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:56:
3D printen kan altijd, heb je een tip voor me bij wie ik daarvoor terecht zou kunnen?
Via Vraag & Aanbod is er misschien wel iemand in je buurt te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKON
DukeBox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Nee, die zitten er bij velen standaard al in. En anders heb je ook dit soort dingen:
https://www.conrad.nl/p/t...-1-stuks-1593474?WT.mc_id
(niet dat ik ze aanraad maar het kan)
Ah, dan is het voor mij dus een kwestie om een kistje te zoeken met de houders op de juiste afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
encryped schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:59:
is 3D printen een optie?

Vaak kun je van je PCB design makkelijk een 3D STL/STEP file genereren en kun je in CAD/Fusion 360 makkelijk een compacte behuizing omheen designen.
Ja absoluut, kreeg al een goede tip voor de 3D print optie, zal eens kijken of iemand die daar wat ervaring mee heeft kan helpen.

Heb helaas geen STL/STEP files. Zou voor het kistje op zich geen probleem moeten zijn daar ik in principe de maatvoering wel kan uittekenen / doorgeven.

Enige wat ik dan nog moet doen is proberen de connectors goed te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

IKON schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Waar moet ik dan op zoeken? Ik kan een PCB natuurlijk niet zomaar droog op de bodem schroeven en als ik gaatje moet gaan tappen ben ik ook dagen zoet. Kan ook niks met Holec kastjes dus.

Ben echt op zoek naar of er iets is specifiek voor PCB's.
Voor een gaatje tappen dagen zoet? Met metaalbewerking als hobby met vele machines en gereedschappen heb ik er misschien niet veel verstand van maar ik boor een tap een gaatje in een paar tellen.

Is ook niet nodig, gewoon een gaatje boren, eventueel verzinken boutje erin, afstandsbusje, print en dan moertje. Je gaat nergens een kastje vinden waar ieder printje zo in past tenzij je de print naar het kastje maakt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqqm_b65K1MJTEVyMgSwnGdgL3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ihLfPSl6ozh2q2trlmBaN2DG.jpg?f=user_large

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor iedereen die roept dat je gewoon even een 3D-printje moet maken: beseffen jullie wel dat je daarvoor wel een passend model moet hebben? 8)7 Gezien TS geen gaatjes kan boren, zal een model maken of aanpassen helemaal geen reële kaart zijn, gok ik zomaar.

@IKON, ik weet niet waar je woont, maar in het geval van de regio Den Haag: Radio Twenthe heeft tal van projectdoosjes op voorraad (zie links op de foto @ voorpagina) die geen knoop kosten. Buiten de regio zijn vast vergelijkbare winkels; zoek desnoods een verkoper van Velleman producten.

Een schroefdraad tappen lijkt me overkill; bij zacht plastic boor je een gaatje voor van 80% van de boutdiameter en jas je de bout "koud" in 't plastic.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 21:28
gewoon een afstandsbus met aan beide kanten schroefdraad, dan kun je het schroefje in het kastje verzinken.

Er zullen ook wat gaten voor de connectors in moeten, dan is het gat voor die subd-15 nog de grooste uitdaging vrees ik.

Maar met een paar boortjes een handzaag en een setje vijlen kom je een heel eind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCRZaBgOFQJoPQic5qjwLR3Cjns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BpfZmgN6VzRoGAlrzlhen73.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
van een stukje 9mm multiplex / underlayment kan je ook zelf een doosje maken. Kan je gaatjes in boren voor de connectors en alles op de juiste plaats vastschroeven.
Bovenkant met 2 schroeven vastzetten als deksel en kan je evt ook van plexiglas maken

edit> theedoos van de action kan natuurlijk ook: https://www.action.com/nl-be/p/theebox-met-tekst/ bodem is wel te dun om in te schroeven maar dat is op te lossen met een stukje multiplex / underlayment / mdf

[ Voor 30% gewijzigd door Rrob op 01-06-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 21:28
Eeh, houten kastjes en elektronica is niet mijn favoriete combinatie.

"echte" behuizingen zijn brandvertragend, een stukje ultradroog theedooshout is zo ongeveer het tegengestelde.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meestal maak je een print naar het doosje dat je kunt krijgen en niet andersom (behalve als je een bedrijf hebt dat een custom doosje nodig heeft)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Sine schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:36:
Eeh, houten kastjes en elektronica is niet mijn favoriete combinatie.

"echte" behuizingen zijn brandvertragend, een stukje ultradroog theedooshout is zo ongeveer het tegengestelde.
Het is anders nog best lastig om zonder vuur massief, dus geen dunne stukjes, hout aan het branden te krijgen, probeert het maar eens zou ik zeggen :) . Maar als er regelmatig vlammen uit je elektronica komen ben ik het met je eens.
Liever hout dan iets uit een 3D printer wat mij betreft.
Ik gok dat het huis van de TS vol staat met zware verbruikers (>2000W) van plastic (wasmachine, droger, waterkoker etc) dan lijkt een klein stukje elektronica van een paar watt in een houten behuizing me niet het grootste probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Rrob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:41:
[...]

Het is anders nog best lastig om zonder vuur massief, dus geen dunne stukjes, hout aan het branden te krijgen, probeert het maar eens zou ik zeggen :) . Maar als er regelmatig vlammen uit je elektronica komen ben ik het met je eens.
Liever hout dan iets uit een 3D printer wat mij betreft.
Ik gok dat het huis van de TS vol staat met zware verbruikers (>2000W) van plastic (wasmachine, droger, waterkoker etc) dan lijkt een klein stukje elektronica van een paar watt in een houten behuizing me niet het grootste probleem ;)
Waarom geef je de voorkeur voor hout vs. 3D printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
IKON schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Waarom geef je de voorkeur voor hout vs. 3D printer?
mij lijkt het beide prima, maar als iemand stelt dat hout gevaarlijk is omdat het brandbaar is dan geldt dat volgens mij minstens zo goed voor kunststof uit een 3D printer.

edit> terechte opmerking van Alpharomeo hieronder dat bedoelde ik wel maar stond er niet

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 03-06-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:44:
[...]

mij lijkt het beide prima, maar als iemand stelt dat hout gevaarlijk is omdat het brandbaar is dan geldt dat volgens mij minstens zo goed voor kunststof.
Voor 3D prints inderdaad wel, kant en klare behuizingen zullen in een aantal gevallen wel brandvertragend zijn zelf als ze van kunststof zijn.
Pagina: 1