Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
Mijn vraag

Ik zou graag LineageOS (De KonstaKang versie) van AndroidTV willen installeren op een Raspberry PI 4 2GB RAM.

Probleem:
- De Raspberry PI start wel hardwarematig op (Ik zie een lichtje van de power en een regeboogkleurenscherm bij het starten), maar daarna is het scherm zwart en blijft zwart, ook na een uur wachten, verder zie ik wel dat er geprobeert wordt om van de SD card te lezen, het groene lichtje knippert voor 10 seconden, maar verder gebeurt er niets.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware:

- Raspberry PI4 met 2GB RAM
- Originele Raspberry PI 4 Voeding
- Een 15 inch monitor
- SanDisk 16GB MicroSD Card
- Een MicroHDMI naar HDMI Adapter

Software:

- LineageOS (KonstaKang AndroidTV 18.1 versie)
- Etcher Imager Software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Ik heb met exact dezelfde hardware en Imager ook de 17.1 versie geprobeerd voor de RaspPi4
- Ik heb de 17.1 versie van Android (niet AndroidTV) versie voor de RaspPi3 geprobeerd op een Raspberry PI3
Beide versies op beide Raspberry Pi geven exact dezelfde problemen.

Met exact dezelfde hardware en imager software heb ik als proef ook een keer PI OS geflashed op hetzelfde SD kaartje en in de Raspberry PI3 en PI4 gestopt, met exact dezelfde configuratie en voeding etc. en die doen het vlekkeloos.

Dit doet me vermoeden dat het een specifiek probleem is met de KonstaKang Image / software.
En is het geen Hardware, voedings of Imager probleem.

Ik heb gezocht op internet, vele voorbeelden van mensen die het met de Raspberry PI4 wel aan de praat hebben gekregen, op forums ook meldingen van mensen die exact dezelfde problemen hebben (Regenboogscherm bij opstarten en daarna een zwart scherm), maar helaas geen oplossingen.

Ik ben erg benieuwd of er mede tweakers zijn die dezelfde problemen hebben ervaren met LineageOS Konstakang versie AndroidTV voor de Rasp Pi?
En of jullie een oplossing hebben gevonden, of mogelijk meer ideeen hebben van wat ik nog kan proberen? Alle hulp, suggesties en tips zijn meer dan welkom.

Edit:
Probleem is opgelost: Ik heb de Pi aan een andere grotere monitor gehangen en daar deed dezelfde installatie het wel, probleem heeft te maken dat LineageOS klaarblijkelijk met een vast hoge resolutie (1280x1024) opstart en dat mijn 15 inch monitor daar op de een of andere manier niet mee om kan gaan.
...

[Voor 6% gewijzigd door Chimichurri op 31-05-2021 14:26. Reden: spelfouten verbeterd]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 06:54
Op https://konstakang.com/devices/rpi4/LineageOS18-ATV/ staat een FAQ waar dit in staat ;)
Q: My display is not working. I can only see the rainbow screen but no Android boot animation. What should I do?
A: This build only supports HDMI displays that report supported resolutions using EDID. See this page under ‘Which values are valid for my monitor?’ to see how to check in Raspberry Pi OS which resolutions your display supports. 1920x1080 resolution is used by default with this build. You can try changing value in /boot/resolution.txt to use a different resolution that your display supports. Removing /boot/resolution.txt will try to use the preferred resolution for your display.
Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen. Dit staat ook nog op mijn lijstje van wil-ik-wel-eens-proberen-maar-waarschijnlijk-komt-het-er-niet-van :P Ga je er op streamen? Ik zoek nog iets om op een TV Prime te kijken. Via Kodi is nogal omslachtig en traag. Een andere optie is een Shield maar wel duurder.

[Voor 8% gewijzigd door D-Three op 06-06-2021 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chimichurri
@D-Three: Ik heb het nu een paar dagen draaien, het bevalt me uitstekend, in het begin moest ik even wennen aan de bediening, omdat ik geen verdere ervaring heb met Android TV, maar nu ik het door heb, vind ik de bediening erg intuatief. Ik gebruik de Raspberry Pi in combinatie met een goedekope RF afstandsbediening, (RF USB dongle in combinatie met RF afstandsbediening) dat werkt erg goed. Wat ik ook fijn vind is dat er een aan/uit knop op de afstandsbediening zit die de Pi op standby zet, en wanneer weer ingedrukt wordt deze weer aan zet. Waar ik wel aan moest wennen was dat de back button geen functie heeft in Android TV, terwijl deze in de Kodi app op het zelfde apparaat wel een functie heeft, tijdens het installeren wordt gevraagt om de home en back button in te drukken om deze toe te wijzen aan de knoppen, dat is dus niet helemaal goed gegaan, maar die gebruik ik nu toch niet meer, omdat de bediening hoofdzakelijk via de ronde orientatie buttons gaat, de OK button en de home button.

Qua prestaties ben ik zeer tevreden, ik gebruik hoofdzakelijk de Ziggo Go app en de Kodi App
Ik heb voor deze oplossing gekozen, omdat de Coax kabel in de slaapkaber niet van voldoende kwaliteit is om digitale TV via encoder te ontvangen.
Ik koos eerst voor een goedkope Chinese Android box, dat werkte redelijk, maar opeens begon deze te happeren, (er werd niet goed gebuffered, waardoor de stream haperend doorkwam. Dit heeft me doen besluiten om AndoidTV op de Raspberry Pi4 te installeren, wat na een korte gewenningsperiode erg fijn werkt.

Wel merk ik dat de Pi behoorlijk warm wordt, ik heb een roundcase met ventilator in gebruik, het apparaat wordt niet gevaarlijk heet, maar wel behoorlijk warm, maar tot nu toe geen probleem.

Voordelen van de Android TV opstelling tov van de goedkope AndroidTV box die ik eerst had:

- Betere prestaties
- Mooiere interface
- Betere bediening (mede door RF tov IR) Hierdoor hoef ik de afstandsbediening niet geforceerd te richten op het apparaat)
- Automatische updates (eigenschap van AndroidTV) = Geen omkijken naar qua updates
- Minder handelingen om van een ZiggoGo stream naar een Kodi Stream te gaan dan op de Android Box, dit heeft te maken met dat op de meeste goedkope Android boxen Android staat ipv AndroidTV
AndroidTV is voor gebruik van de apps die ik gebruik veel gebruiksvriendelijker.

Kortom voor mij is het een volwaardig alternatief voor digitale TV op de slaapkamer, ik ben er erg tevreden mee.

[Voor 0% gewijzigd door Chimichurri op 07-06-2021 23:15. Reden: typos]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
Bedankt! Geen haperingen zonder hw-acceleratie? Ik heb wel eens zin om te proberen op de Rpi die ik hier heb liggen maar zonder remote kan ik waarschijnlijk weinig. Heb je een linkje naar de remote die jij hebt?

De Rpi4 is inderdaad een beetje van een heethoofd. Ik gebruik deze passief gekoelde case waarmee de Rpi4 idle nog steeds 40°C bij een omgevingstemperatuur van 24°C is. Maar na een stresstest van 30 minuten tikt hij 'amper' ongeveer 51°C à 54°C aan, wat nog ruim binnen de veilige marges is. En compleet stil ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chimichurri
Graag gedaan hoor, dit is de URL naar de afstandsbediening die ik gebruik, die had ik al ingebruik voor kodi, maar werkt ook goed voor android TV, de back button zou moeten werken, maar ik mis het niet hoor. Ik doe alles met de navigatie ring , de OK button en de home button.

Ik heb verder geen tekst input mogelijkheden nodig, voor de apps waar ik deze afstandsbediening mee gebruik, maar ik zag bij SOSsolutions ook een airmouse met toetsenbord op de achterkant die compatible zou moeten zijn met AndroidTV, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Dit is de simpele afstandsbediening die ik voor AndroidTV en de apps gebruik:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

• timtilburgs
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-09 17:26
lineageos 18.1 voor rpi4 ondersteunt hdmi-CEC, De tv remote geeft de commando's via hdmi door aan de raspberry pi.

• D-Three
Het staat nog steeds op mijn lijstje om eens te proberen :P Maar ik zie net dat er enkel WidevineL3 support is. Dus geen HD content?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee