Beregening vanuit schuur aansturen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik ben voornemens om een beregeningsysteem aan te leggen vanuit onze schuur. Ik wil van daaruit slangen trekken naar de voor en achtertuin. Uiteindelijk 4 stuks waarbij de langste (vanaf de schuur gezien) zo'n 40 meter zal zijn. Afstand hoofdkraan - schuur is zo'n 12 meter.

Ik vraag mij af of ik daar ook gewoon een 16mm tyleen voor kan gebruiken? De aanvoer vanaf huis naar de schuur kan een 16mm tyleen worden, maar omdat ik 'm aftak vanaf de hoofdkraan, kan dit wellicht ook dikker worden.

Ik wiil gebruik maken van druppelslangen (voor borders). Dus veel water hoeft er niet door.

- Red ik het met alleen 16mm tyleen?
- Zal ik een dikkere tyleen trekken vanaf huis naar de schuur?

In de schuur tak ik dan de tyleen af naar 4 computergestuurde zones in de tuin.

[ Voor 3% gewijzigd door NeFoRcE op 31-05-2021 12:13 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 08:41
Je moet een grotere diameter tyleen gebruiken want je hebt te maken met drukval en op 16mm is die vrij fors. Minimaal 25mm nemen maar 32mm is voor grote afstanden aanbevolen. Zelf hier 50 meter 40mm tyleen liggen van bron naar voortuin om daar de volle druk beschikbaar te hebben.
Voor druppelslangen is 16mm per zone waarschijnlijk genoeg, maar 40 meter is wel fors. Beter dan eerst met 19 of 25 mm er naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
_Piwi_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:22:
Je moet een grotere diameter tyleen gebruiken want je hebt te maken met drukval en op 16mm is die vrij fors. Minimaal 25mm nemen maar 32mm is voor grote afstanden aanbevolen. Zelf hier 50 meter 40mm tyleen liggen van bron naar voortuin om daar de volle druk beschikbaar te hebben.
Voor druppelslangen is 16mm per zone waarschijnlijk genoeg, maar 40 meter is wel fors. Beter dan eerst met 19 of 25 mm er naartoe.
Wellicht wat verkeerd uitgelegd, wat jouw verhaal mogelijk nog doet veranderen:

- De druppelslang zal pas starten na een meter of 35-40 vanaf de schuur. De druppelslang zelf zal dan, wat zal het zijn, meter of 6 zijn en dan 2-3 banen, dus 20 meter denk ik? En dat dan per border. Maar de meest verre zone zal dus zijn:

- 12m voor hoofdkraan -> schuur
- 35m voor schuur -> begin druppelslang
-> 20 meter druppel slang

Zou dan alsnog een 25 of 32mm tyleen van hoofdkraan naar schuur moeten, en van daaraf bijv die 35-40m overbruggen met ook een 25mm slang om vervolgens over te gaan in een druppelslang? En kan een te dikke leiding kwaad, of liever te dik dan te dun? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 08:41
Liever te dik dan te dun, maar het kost ook meer in aanschaf. Je zal moeten kijken wat je druppelslang aan m3/h doet. Dan kun je op de drukvalgrafieken bekijken wat de ideale diameter is voor jouw lengte i.c.m. diameter. Dat is voor 1 m3/h anders dan voor 5 m3/h.

https://www.empas.nl/uploads/downloads/Tabel_drukverlies.pdf

Maar het valt en staat met de hoeveel m3/h. Als je slechts 1 m3/h doet gaat 16mm prima werken volgens die tabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Als je toch bezig bent met leidingen leggen, zou ik (persoonlijk) ook direct een paar kranen daar plaatsen. Wie weet waar je dat ooit voor nodig hebt. Emmertje water, hogedrukspuit, een kleine bar :p je kan het maar vast hebben. Dus ik zou zelf een dikkere slang nemen en niet alleen uitgaan van het bewateren van de tuin :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
_Piwi_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:42:
Liever te dik dan te dun, maar het kost ook meer in aanschaf. Je zal moeten kijken wat je druppelslang aan m3/h doet. Dan kun je op de drukvalgrafieken bekijken wat de ideale diameter is voor jouw lengte i.c.m. diameter. Dat is voor 1 m3/h anders dan voor 5 m3/h.

https://www.empas.nl/uploads/downloads/Tabel_drukverlies.pdf

Maar het valt en staat met de hoeveel m3/h. Als je slechts 1 m3/h doet gaat 16mm prima werken volgens die tabel.
Daar kom ik nog niet eens op schat ik. Ik zie 100 meter druppelslang met 700 liter per uur. Ik ga me ook niet de wereld besproeien trouwens. Straks verbruikt de tuin meer water dan ik per jaar zelf zou verbruiken... ;)

Ik ga denk ik voor 25mm tyleen. Is wat duurder, maar dan weet ik wel zeker dat ik geen issues zal krijgen als ik bijvoorbeeld toch meer druppelslang moet gebruiken. De druppelslang bepaalt uiteindelijk toch hoeveel water eruit stroomt.

Dus wat ga ik doen, per groep (langste uitgelicht):
12 meter 32 mm tyleen van hoofdkraan naar schuur op 60cm diepte.
+- 40m 25mm tyleen naar de verste border
+- 20-30m 16mm druppelslang

Ik verwacht dat dit mooit toekomstbestendig is en geen problemen op zal leveren.
Voor de slangen alleen in de achtertuin zal ik dan 16mm tyleen gebruiken. Dit gaat maar om een paar strekkende meters.

[ Voor 5% gewijzigd door NeFoRcE op 31-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 09:26
Tipje: zelf de tyleenslangen bij fvr-trading gekocht...

Geen super fancy site, maar wel goed spul met een top service! (Geen aandelen)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:52
veel parameters zijn van invloed op je installatie, kijk hier even: https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
emielbf schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:11:
veel parameters zijn van invloed op je installatie, kijk hier even: https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html
Die had ik al eens doorgenomen inderdaad. Maar heb het gevoel dat daar wel erg veel info in staat wat mogelijk niet bij ons van toepassing is. We krijgen een stuk of 4 borders van een paar meter lang. Dat is het enige wat water moet hebben. Gaat er dus om dat er voldoende druk nog op de druppelslangen zit. Maar wat ik kan doen is de slang eerst even aansluiten, en dan kijken of er nog genoeg uit de druppels komt, alvorens is alles de grond in stauw :)

Het is alleen al even geleden dat ik die site heb doorgenomen. Zal eens met een frisse blik er weer naar kijken. Thanks! :)

Pagina: 1