Glasvezelaansluiting in flatgebouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
In mijn flatgebouw is glasvezel mogelijk, alleen zou hiervoor een kabel via de meterkasten van de onderburen/bovenburen getrokken moeten worden. Het is helaas lastig om alle buren gelijktijdig thuis te krijgen omdat KPN Netwerk toegang nodig heeft tot de meterkasten.

Volgens Proximus (BE) lijkt het een aparte verbinding per appartement te zijn: https://docplayer.nl/6386...tsgebouwen-glasvezel.html. Geen idee of we in Nederland dezelfde methode hebben.

Ik dacht om het volgende te doen: zelf een stevige kabel naar beneden trekken tot de traforuimte, en later deze kabel weer met glasvezel omhoog te trekken (zoals je doet met elektriciteitskabels in het plafond). Ik had dit voorgesteld aan KPN Netwerk, maar zij zeggen dat ze persé bij de onderburen moeten zijn (en ook alleen van onder naar boven kan) voor het doortrekken (maar dat kan toch ook op mijn manier?). Helaas geen verdere toelichting gekregen wat er nog meer gedaan moest worden bij de onderburen ondanks doorvragen.

Mijn vraag is, hoe wordt een glasvezelkabel door een flat getrokken? Welke verborgen stappen mis ik? En weet iemand of mijn idee alsnog mogelijk is of dat er toch echt toegang nodig is tot de onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
glas word geblazen en niet getrokken! de kans dat je iets stuk trekt is vrij groot.

onder de grond word glas dus altijd geblazen. in huizen of flats is de afstand belangrijk. dus ja als ze eerst bij 3 buren omhoog moeten hoef je er niet vanuit te gaan dat dat met een simpel trekveertje gebeurt!

Antwoord ... ja je buren moeten aanwezig zijn als de glasvezelblazer inderdaad in hun meterkasten moet zijn. Dat hoeft dan weer niet als er al een mantelbuis van de begane grond aan 1 stuk door naar jouw woning loopt. dan zouden ze in principe niet bij de buren hoeven te zijn! .... Maar ja is er zo een mantelbuis aanwezig?

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik dacht dat er eerst een holle kabel was die getrokken werd en daardoor de glasvezel werd geblazen? Er was namelijk zo'n holle kabel aanwezig, maar niet doorgetrokken tot beneden.
Er is bij ons een mantelbuis aanwezig, maar ik vrees niet dat die in 1 stuk doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
zo'n glasvezel invoerbuis noemt een "duct"

de provider kan daar een kabel doorduwen met voorgemonteerde connectoren (meestal SC als ik me niet vergis), maar dan moeten ze een fiberverdeler in de kelder plaatsen & daar hun fibers op connecteren
de provider zal bij het plaatsen van zo'n fiberverdeler hun inkomers wel moeten lassen vermoedelijk

afhankelijk dus van hun setup, maar ik vermoed dat ze de glasvezel dus rechtstreeks tot bij de gebruiker willen blazen , en niet via een fiber verdeler in de kelder ... (zoiets noemt een "Fibre Splice Enclosure")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Volgens mij is het in NL zo dat buren moeten mee werken aan het plaatsen van AOP.
het bedrijf dat de AOP komt plaatsen dient hier afspraken mee te maken met de onder buren.

Zelfde met lekage, je moet mee werken en toegang tot je woning geven om de lekage op te lossen. Ook al heb jij er zelf geen last van..

Met andere woorden. Ik zou het overlaten aan de Instalateurs, misschien alvast je buren verwittigen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij ons in de flat (eveneens vier hoog) hebben ze overal in 1x glasvezel aangelegd. Onze benedenburen waren op dat moment in het buitenland, maar hebben iemand geregeld die de monteurs even binnen konden laten.

Maar het verschil met jouw is (denk ik) dat de buren er zelf ook een voordeel aan hadden. Bij hen werd namelijk ook een gratis aansluiting gerealiseerd zonder abonnements-verplichting. Een aanwezige glasvezelaansluiting is (in een normale woningmarkt) namelijk een plus bij de verkoop van je appartement.

Mogelijk kun je bij je buren iets regelen dat ze ofwel zelf thuis zijn op die dag, ofwel iemand regelen die de monteur even binnen kan laten. (Of, nog makkelijker, dat ze jouw de sleutel geven).
Pagina: 1