TV signaal valt weg door computer in slaapstand of uit stand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:22
(jarig!)
Hier een heel vaag probleem.

Sinds kort zijn wij over naar glasvezel en dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Ons tv signaal in de gehele woning (2 tv's via LAN aansluiting) valt weg wanneer één van onze computers in de slaapstand gaat en/of uit gezet wordt.
Het beeld gaat op grijs en we horen enkel nog wat krakende geluiden.

Zodra de netwerkkabel (in de slaapstand en/of aan/uit stand) uit die computer wordt gehaald, is het probleem weg.

Geen probleem wanneer de computer aan staat.

Wake on LAN staat uit en het moederbord (Gigabyte B550I AX) heeft het nieuwste bios.
Alles heeft dynamische ip (behalve mijn webserver) toewijzing, een ipconfig refresh van de bewuste computer hielp niet.

Het bewuste systeem staat in een ruimte met een tv met decoder, nog een ander systeem (die niet dit euvel vertoond!) en nog een webserver, alles op één switch (dat is géén poe switch) in die ruimte.

In ons gloednieuwe Fritzbox router is niets aangepast, enkel een tweetal port forwarding voor mijn webserver.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2021 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:56
Dit klinkt eerder als een bug in je switch.
Wissel desnoods de kabels in de poortjes van de switch eens om en kijk wat er dan gebeurd, of dan een ander apparaat dit probleem gaat vertonen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2021 07:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
(jarig!)
mr_evil08 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:57:
Dit klinkt eerder als een bug in je switch.
Wissel desnoods de kabels in de poortjes van de switch eens om en kijk wat er dan gebeurd, of dan een ander apparaat dit probleem gaat vertonen.
Ik had geprobeerd om de kabeltjes van de decoder en de computer in de switch te wisselen, dat hielp niet.

Overigens krijgt deze ruimte via een andere switch internet.
Wanneer ik die switch van de stroom afhaal, dan werkt de tv in de huiskamer wel normaal.

Tijd om die te vervangen dus?

Ik zal nog eens mijn andere computer op dezelfde poort aansluiten en inderdaad kijken of deze dan het probleem "overneemt".

Net geprobeerd en de andere pc op dezelfde poort neemt het probleem niet over.
De veroorzakende computer blijft het veroorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Blijkbaar blijft de ethernetpoort toch actief, en in slaapstand valt de snelheid terug naar 10Mbps. Zorg ervoor dat de switch icmp-snooping ondersteunt, want anders zou deze al het iptv-verkeer naar alle actieve poorten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
(jarig!)
hcQd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:02:
Blijkbaar blijft de ethernetpoort toch actief, en in slaapstand valt de snelheid terug naar 10Mbps. Zorg ervoor dat de switch icmp-snooping ondersteunt, want anders zou deze al het iptv-verkeer naar alle actieve poorten sturen.
Ik zal de specs eens googlen.
Mijn vermoeden is zelf dat de switch in de meterkast (en niet de switch in deze ruimte) aan vervanging toe is ;)

Wanneer je de specs van een switch wilt opzoeken en de site van de fabrikant is down :+

Even wat gewisseld en de switch in de meterkast uitgesloten: probleem opgelost _/-\o_

@mr_evil08 @hcQd Hartelijk dank voor de snelle reacties en de hulp.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2021 09:24 ]