Vloerverwarming aanleg vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Ik hoop dat ik hiervoor een nieuw topic mag aanmaken, ik kon geen centraal topic hiervoor vinden :)

Wij zijn bezig met ons huis verbouwen en de volgende stap is vloerverwarming.
Nu hebben we alle houten vloeren en balken er al uitgesloopt en deze vervangen voor betonnen liggers met RC5.0 EPS broodjes en een betonnen afdekvloer. De rest van de woning had al een betonnen vloer, deze heb ik van onderaf geïsoleerd met 13CM PIR.

Volgende stap is het aanleggen van de vloerverwarming, alleen hier loop ik even vast.
Het idee was om dit met die noppenmatten te doen, hier de dekvloer overheen te storten en dan tegels eroverheen. Ik heb hiervoor ongeveer 6-7 cm getekend.
Nu zie ik noppenplaten met verschillende isolatie diktes. Heb ik dit wel nodig aangezien de rest al zo goed geïsoleerd is? Tuurlijk verwarm ik het beton ook, maar dan koelt het geheel wel minder snel af lijkt me?

Of is dit een denkfout en ga ik die 6-7cm never nooit halen inclusief tegels?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 09:30
Bij mij is een cm of 7 op de broodjes gestort, en daarna heb ik getegeld.
Dus het kan zeker, alleen wordt de reactietijd van de VV wat trager.
Extra isolatie lijkt mij niet nodig en zal denk ik niet zoveel meer brengen.

PS: je kunt ook overwegen om (gegalvaniseerde) draadstaalmatten te gebruiken, dan zit het beton er iets meer "omheen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Denk dat het noppenplaten systeem hier weinig nut heeft.

Ik heb dezelfde vloer conversie er net in zitten.
- Broodjesvloer met betonnen balken in de woonkamer
- eps op zand in gang en keuken.
- Daarop (vanaf de kop van de balken) 3cm tot 6cm (op de eps) gewapende betonvloer
- Dan een isolatiemat op het beton en langs de kanten. (geen noemenswaardige dikte, puur voor loskoppelen en expansieruimte)
- gegalvaniseerde vlechtnetten waar de buizen aan geknoopt worden.
- ca 5cm cementdekvloer

Bij mijn weten is de noppenfolie vooral bedoeld voor op bestaande (houten) vloeren.

Ter inspiratie 8) :
Broodjesvloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8pC54Ch2A5S1szCfg63btdxeE4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rWUJty22l0GMRV5hZukShbA.jpg?f=fotoalbum_medium

Beton storten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECBsp9lTVxbUsWUI2438Z3o37wY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwZXedECeRvAkrkCeLHLcotx.jpg?f=fotoalbum_medium

Vv + cementdekvloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WibpkD1I4O-JUjVIDNbfqe1yEew=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfrPmIOHUwjUCWKAuabQwl2S.jpg?f=fotoalbum_medium

edit: sorry voor de nekspieren, het fotoalbum weigert de orientatie aan te passen |:(

[ Voor 69% gewijzigd door timberleek op 31-05-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 07:58
Je kan er voor kiezen een geïsoleerde noppenfolie toe te passen, daarop de draadmatten en slangen, dit geeft nog een extra isolatielaag tussen het beton en de afwerkvloer.
Eventueel een simpele PE-folie en daarop de draadmatten en slangen wordt vaak (meestal) toegepast
De 6-7cm afwerkvloer is dan optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:26
Wij hebben noppenplaten zonder isolatie op onze ribcasette vloer. We hebben noppen gekozen voor de legsnelheid. We krijgen een 7 cm dekvloer en daarop dan de vloer, tegels/pvc etc.