Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wij zijn van plan om beide dakkapellen vol te leggen met panelen. Omdat er geen ruimte onder en boven de dakkapellen is (lees; net minder dan 99cm onder en tot nok) en de ruimte hierop beperkt is heb ik het een en ander samengesteld. We gaan het zelf installeren.

Het doel is; zoveel mogelijk wp op het dakvlak, zo snel mogelijk terugverdient

Het budget is om en nabij 2.000,-/2.250,- ex btw jaarverbruik voor aanschaf airco 3500kWh
Huidige aansluiting is 3x25a waarvan 1 fase vaak op 250v-253v komt

het boodschappen lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ktPRyTeKxqpyDzKReu3yRu2nnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXkHYUot8oOJz4WZpn61tyZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we in de ruimte beprekt zijn; 460 cm x 200 cm, kan ik 4 panelen portrait kwijt per dakkapel. 4 oost en 4 west. Nu heb ik begrepen dat dit eigenlijk te weinig voltage geeft op een enkele omvormer, daarom heb ik 2 kleinere omvormers gekozen 1 per dakvlak;

2x goodwe 1500-xs; mppt 40-450, 360 nom

-hebben op zuid 1 enkele dakdoorvoer van cv ketel, heeft wifi en schaduwmanagement

2x growatt 1500tl-x; mppt 50-500, 250 nom

-gekozen om nominale voltage en goedkoper

of combonatie van beide

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw18B0m_Dh0ZCh1wRVJ4pqBcnRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1KEIRKpfarTlpNFMQz1mkUmN.jpg?f=user_large

Nu is mijn vraag eigenlijk; doe ik er goed aan om voor 2 omvormers te gaan? Zijn er mogelijk beter opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
2 kleine omvormers lijkt me de veiligste optie. Met een dual mppt omvormer zit je ongeveer op het uiterste, dat zou in theorie moeten kunnen maar raad ik je inderdaad niet aan (mogelijk geluidsoverlast door vaak klikkende relais).

Als beide omvormers naast elkaar hangen en op dezelfde fase komen, dan kan het mogelijk met 1 hoofdschakelaar (heb ik ook gedaan met mijn beide APS QS1's.

De wartels etc moet je toch elders kopen.
https://www.sandervunderi...hakelaar-25a-2-polig.html
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html

De Growatt vermeld een lager nominaal voltage, ik weet niet of je daar echt iets van merkt.

Er komen nog DC kabels en MC4 connectoren bij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Even controleren of SolarStell Connect die enorme joekels aan kan; ik heb de indruk van niet.
Valk Pro+ zou het wel moeten kunnen.

Als je met 2 omvormers moet werken, dan komt een SolarEdge oplossing gierend hard om de hoek als prijstechnisch gunstig alternatief.

Het simuleert in Utrecht zonder aftop op een SE3000H+8xp505. Kost een haar minder dan de 2 Goodwe's, fractie meer dan 2 Growatt's...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb er verder weinig verstand van, maar je moet wel zeker zijn dat je dakkapel de fysieke last van de panelen kan dragen. De panelen zijn al vrij zwaar (en keer 4) maar de ballast komt er nog bij. Ik meen dat niet iedere dakkapel blij wordt van 200 kilo, dus let daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Huidige aansluiting is 3x25a waarvan 1 fase vaak op 250v-253v komt
Die fase kan je al niet gebruiken.

Wat is de spanning van de andere fases?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@busscherski mc4 en dc 4mm² kabels zijn aanwezig, aangekocht bij 2ehands set er is nog een meter of 20 van beide over.

@Ronald het klopt dat in de handleiding Solarstell tot 1840mm bedoeld is, ondersteund tot 1640mm. De panelen komen met de boven kant (bijna) tegen het schuine dak aan. Mocht het te veel zijn kan ik ze daar koppelen. Ook worden de panelen op 6 punten per panneel ondersteund

Wat betreft valkPro+ p10, ik kan nergens op internet vinden hoeveel ballast ze nodig hebben voor een rij van 1x4. Ook vind ik het lastig te bepalen wat ik nodig heb kwa onderdelen, zijn moeilijk sets te vinden. ValkPro+ is ook berekend op 1700mm panelen en wordt maar op 4 plekken per paneel ondersteund. Kunnen de montagepunten verder uit elkaar?

En @Ronald wat ik op internet tegenkom is dat een losse SE3000H zonder optimizers al minimaal €100,- duurder dan 2 losse Goodwe's. Daar moeten nog 8 optimizers bij. Zou je een link willen geven?

@Delerium dak bestaat uit 2x4 daarop verlijmd en geschroeft 18mm multiplex aan beide zijde, 600mm h.o.h.
Is dat sterk genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6Xq5je-9qpF0lBmPu1z66KzBpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUPTxdY7IllQlZgTmPzjPDDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdcKytL2XYDuQUt1jiPTv2yNXns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv9yEnjkjmw6Js3FO7YWmE4y.jpg?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag Fase 1; 250v-253v, Fase 2; 240-244 Fase 3; 242-244. Keuze zal dan zijn F2 en F3. Dit is gemeten op de slimme meter. Met een Ymvk kabel 3x2,5mm² kom ik op zolder ongeveer 2 á 3 Volt hoger uit, vandaar de keuze een 5x4mm² mee te bestellen. Maar een paar euro duurder, maar in de toekomst misschien wel handig om daar op zolder 3 fase te hebben .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
En @Ronald wat ik op internet tegenkom is dat een losse SE3000H zonder optimizers al minimaal €100,- duurder dan 2 losse Goodwe's. Daar moeten nog 8 optimizers bij. Zou je een link willen geven?
Sorry, ik las je lijst verkeerd; 2x Growatt totaal = 578, niet per stuk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19
plaspvd schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:06:
@busscherski mc4 en dc 4mm² kabels zijn aanwezig, aangekocht bij 2ehands set er is nog een meter of 20 van beide over.

@Ronald het klopt dat in de handleiding Solarstell tot 1840mm bedoeld is, ondersteund tot 1640mm. De panelen komen met de boven kant (bijna) tegen het schuine dak aan. Mocht het te veel zijn kan ik ze daar koppelen. Ook worden de panelen op 6 punten per panneel ondersteund

Wat betreft valkPro+ p10, ik kan nergens op internet vinden hoeveel ballast ze nodig hebben voor een rij van 1x4. Ook vind ik het lastig te bepalen wat ik nodig heb kwa onderdelen, zijn moeilijk sets te vinden. ValkPro+ is ook berekend op 1700mm panelen en wordt maar op 4 plekken per paneel ondersteund. Kunnen de montagepunten verder uit elkaar?

@Delerium dak bestaat uit 2x4 daarop verlijmd en geschroeft 18mm multiplex aan beide zijde, 600mm h.o.h.
Is dat sterk genoeg?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@AUijtdehaag Fase 1; 250v-253v, Fase 2; 240-244 Fase 3; 242-244. Keuze zal dan zijn F2 en F3. Dit is gemeten op de slimme meter. Met een Ymvk kabel 3x2,5mm² kom ik op zolder ongeveer 2 á 3 Volt hoger uit, vandaar de keuze een 5x4mm² mee te bestellen. Maar een paar euro duurder, maar in de toekomst misschien wel handig om daar op zolder 3 fase te hebben .
toon volledige bericht
Wellicht kijk ik verkeerd, maar om de stevigheid van het dak globaal te bepalen mis ik de theoretische overspanning, sterkteklasse van de balk (C16, C18 etc) en de houtmaat. Vervolgens kan je via https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif netjes berekenen wat de geadviseerde max. h.o.h. is bij een dakkapel met ballast.

Even uit eigen ervaring: ik heb zelf 6 panelen op beide dakkapellen liggen waarbij ik slechts bij eentje een globale meting van de balken kon doen. Dak is niet ingestort, maar wellicht komt dat nog 8)7 . Afhankelijk van je balkmaat en overspanning vermoed ik wel dat 600mm h.o.h. niet binnen het geadviseerd maximum valt. Dakkapel waar ik de balken niet van kon zien heb ik berekend op basis van het @AUijtdehaag methodiek: springen op je dakkapel en kijken of het stevig voelt.

Disclaimer: ik heb 0 ervaring hierin, maar voor mijn eigen dakkapellen redelijk wat opgezocht. Zo ben ik ook op de balkenschuif gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@TalkingCarrot Overspanning is aan 1 zijde 4620mm, 70mm x 195mm c24 diepte dakkapel 2010mm 47mm x 95mm c18 (opgedikt met 2x 18mm multiplex. Wordt ondersteund in de nok.

andere zijde is overspanning 3200mm en 1420mm, zelfde maten.

houtinfo geeft alleen geen 47/95 weer, maar wat ik ook invoer (dunste balk), overal geeft hij max 600mm hoh aan.

Zelf dakpannen gelegd, 3 man a +/- 100kg, met een dakpan of 50 a 60 op dak niks gemerkt. Zal wel goed gaan vermoed ik.

Doel in achterzijde van montagesysteem vast te zetten aan schuindak/panlatten, zodat er minder balast op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19
plaspvd schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:17:
@TalkingCarrot Overspanning is aan 1 zijde 4620mm, 70mm x 195mm c24 diepte dakkapel 2010mm 47mm x 95mm c18 (opgedikt met 2x 18mm multiplex. Wordt ondersteund in de nok.

andere zijde is overspanning 3200mm en 1420mm, zelfde maten.

houtinfo geeft alleen geen 47/95 weer, maar wat ik ook invoer (dunste balk), overal geeft hij max 600mm hoh aan.

Zelf dakpannen gelegd, 3 man a +/- 100kg, met een dakpan of 50 a 60 op dak niks gemerkt. Zal wel goed gaan vermoed ik.

Doel in achterzijde van montagesysteem vast te zetten aan schuindak/panlatten, zodat er minder balast op gaat.
Nogmaals, ben geen expert, maar als ik het zo hoor klinkt het goed. Er zijn ondertussen al meerdere tweakers die op hun dakkapel zonnepanelen hebben geplaatst zonder problemen.
Pagina: 1