Instabiele elektriciteitsvoorziening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 19:03
Goede middag medetweakers,

Ik heb een vraagje over elektriciteit en groepen in een woning omdat ik het volgende probleem heb en 0,minimaal verstand heb van elektriciteit. Drinkwaterleidingen op papier zijn mijn ding :+

De situatie:
Ik zit een een gehuurd studio appartement. Het gebouw waar dit appartement in zit is een normaal huis dat is opgedeeld in zelfstandige woningen. Ieder een eigen keukentje en badkamer.

Hoewel we niet allemaal een eigen meter hebben voor de voorzieningen, zitten we wel allemaal op een eigen groep. Dus als bij mij de boel er uit klapt, heeft niemand daar last van (behalve dat het internet weg valt want de modem staat bij mij :p)

Wat staat er bij mij te draaien?
-Een kleine koelkast
-Een combimagnetron
-2 gietijzeren kookplaten in het keukentje
-Wat kleine dingen: modem, Google Home, soms wat LED lampen.

Dat zijn de grote energieslurpers die tegelijk aan staan. Mijn computer staat uit tijdens het koken.

Het probleem:
Sinds kort lijkt de energievoorziening erg instabiel. Het is vaker voorgekomen dat er vanalles aan stond en dat de groep er uit knalt. Begrijpelijk, een groep heeft z'n limiet.

Maar sinds kort hoeft het oventje maar aan te staan en de schakelaar geeft me de middelvinger. Ik heb gemakshalve het oventje vervangen, het was wel een oude dus misschien was het ding gewoon niet goed meer. We zijn wat voorzichtig gaan doen met de apparaten en het bleef goed gaan.

Gister avond was het zelfs zo dat ik kon koken met het oventje aan, de 2 pitjes aan (1 op een laag vermogen) en alles ging goed. Helaas: 1 minuut nadat alles uit stond ging het weer fout . Alleen de TV stond aan en alsnog sloeg de groep om.

Ik heb de stekkers van een aantal apparaten er uit getrokken, groep schakelaar omgezet, terug naar boven gelopen ennnnn... BAF! Weer uit.
Dit gebeurde 2 keer, bij de 3e keer voelde ik weerstand bij het aanzetten van de groep (ik vermoed dat ie meteen weer uit wilde?) en daarna ging het wel goed.

De huisbaas is langs gekomen met een haspel. Vriendelijk maar...joepie? en gaat een electricien bellen. Hij was echter meer geinsteresseerd in mijn mobiele airco: wat trekt die want ik zie sinds een maand een erg hoog verbruik!
Die airco staat al sinds eind vorige zomer uit en in een hoek. Dat is het probleem dus niet.

Ja, ik moet even geduldig wachten op de electricien van de huisbaas. Maar ik ben echter zeer benieuwd wat men hier met deze informatie aan problemen zou kunnen bedenken.
Zijn er zaken waarvan men nu al zegt: doe nou niet? Zijn die 2 pitjes + combimagnetron al teveel?
Wat zorgt ervoor dat een groep NA intensief gebruik alsnog omslaat?

Mocht een behulpzame kenner informatie missen, dan hoor ik het graag!

Beste antwoord (via EliteGhost op 07-06-2021 07:06)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
kooktoestel en oven horen elk op een eigen groep.
Verder kan je je automaat lange tijd overbelasten, dan worden ze warm en trippen ze uiteindelijk door de warmte. Als jij dan de stekkers eruittrekt en de groep weer inschakelt klapt ie bij kleine belasting er gewoon weer uit omdat de automaat nog niet is afgekoeld.

Heb het gezien in een winkel, 2 airco's en de balie op 1 groep. Dat ging een uur goed en daarna was alles uit. Dan mocht je 20 minuten wachten voor de kassa weer aan kon :X

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Voor de zekerheid: Het is de groepsschakelaar die uit gaat door overbelasting? En niet de aardlekschakelaar vanwege een lekstroom?

Afhankelijk hoeveel (teveel) stroom wordt gevraagd, kan het even duren voordat een groepsschakelaar af slaat. Hoe hoger de te hoge stroom, des te sneller schakelt hij af.
Een airco kan inderdaad een energieslurper zijn. Kijk eens op het typeplaatje hoeveel watt deze is. Maar misschien heb je nog verbruikers niet meegeteld zoals een boiler, stofzuiger of iets anders.

Heb je toegang tot de meterkast en de elektriciteitsmeter? Kijk eens hoe snel hij draait (of hoe vaak het lampje knippert), en ga dan eens elk apparaat na hoeveel deze extra verbruikt. Misschien ontdek je iets.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Huisbaas ziet sinds een maand een hoog verbruik en sinds kort heb jij meer problemen. Da's toch wel wat toevallig. Leen van iemand eens een meter en begin eens bij je koelkast, zou ik zeggen. Meten is weten. Aangezien je het over 1 groep hebt, gok ik dat het geen aardlek is. Er zitten meestal meer (tot max. 4) groepen achter 1 normale aardlekschakelaar. Blijft over: overbelasting.

Airco's verbruiken alleen veel als je ze gebruikt. En daar is het nog niet echt het seizoen voor. Zolang je die niet gebruikt, kun je die voor nu vergeten.

Het kan natuurlijk ook gewoon een defecte automaat zijn, maar dat is voer voor die electriciën.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-05-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
Onbekend schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:12:
Voor de zekerheid: Het is de groepsschakelaar die uit gaat door overbelasting? En niet de aardlekschakelaar vanwege een lekstroom?

Afhankelijk hoeveel (teveel) stroom wordt gevraagd, kan het even duren voordat een groepsschakelaar af slaat. Hoe hoger de te hoge stroom, des te sneller schakelt hij af.
Een airco kan inderdaad een energieslurper zijn. Kijk eens op het typeplaatje hoeveel watt deze is. Maar misschien heb je nog verbruikers niet meegeteld zoals een boiler, stofzuiger of iets anders.

Heb je toegang tot de meterkast en de elektriciteitsmeter? Kijk eens hoe snel hij draait (of hoe vaak het lampje knippert), en ga dan eens elk apparaat na hoeveel deze extra verbruikt. Misschien ontdek je iets.
Groepsschakelaar of aardlekschakelaar weet ik niet goed. Volgens mij is het een groepsschakelaar:

De zwarte schakel onder nr1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4-QtUvkmYHCE81Pk4bJPtOPsHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKTK0gm3DULpA46LfRoNqbba.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zie ik verder geen meter of lampje. Dit is het enige waar ik bij kan.

Inderdaad, vanwege het feit dat ik elektrisch kook gebruik ik al geen andere apparaten tijdens het koken. Ik ben me bewust van een limiet op een groep. De bovengenoemde apparaten zijn echt de enige die aan staan op 'mijn' groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoe zeker ben jij ervan dat deze groep echt alleen maar bij jouw uitkomt?
Op basis van wat je verteld heb ik een vermoeden dat er hier of daar in een ander apartement een stopcontact ofzo zit, waar die persoon dan sinds kort een wat grotere verbruiker aan heeft hangen.

Je kan ook last hebben van een defect apparaat wat dit veroorzaakt, met een vermogensmeter kan je alle apparaten nameten of ze verbruiken naar verwachting.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:58
remco_k schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:16:
Nou inderdaad :)

@EliteGhost
Als je bij je ouders gaat eten of de deur uit gaat.
Zet dan een paar keer de groep zelf uit.
(Paar keer omdat het vast niet in een keer raak is)

Als je terugkomt en hij staat weer omhoog, dan heeft iemand anders daar dus ook wat aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat kan dan iedereen zijn, want het modem staat bij hem. Dus we moeten even een andere manier bedenken om dit te testen. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
Verder kan je je automaat lange tijd overbelasten, dan worden ze warm en trippen ze uiteindelijk door de warmte. Als jij dan de stekkers eruittrekt en de groep weer inschakelt klapt ie bij kleine belasting er gewoon weer uit omdat de automaat nog niet is afgekoeld.

Heb het gezien in een winkel, 2 airco's en de balie op 1 groep. Dat ging een uur goed en daarna was alles uit. Dan mocht je 20 minuten wachten voor de kassa weer aan kon :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:09
Het zal echt niet de eerste (Hager) automaat zijn die een beetje moeilijk doet.
Op mijn werk meerdere nieuwe krachtgroep automaat vervangen die ruim onder de 16A al sprongen.
Meten is weten, hopelijk kan de electricien snel langs komen en even meten hoeveel stroom er wordt gebruikt voordat de groep er uit springt.

Wat eventueel ook kan:
Als er een slimme meter hangt kun je op de meter zien hoeveel stroom er verbruikt wordt.
Moeten eigenlijk alle overige groepen even uit (huisgenoten even lief aankijken ;) ), één persoon even op de meter kijken en de andere de oven/kookplaat aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
_JGC_ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:28:

Ah, dus toch een trip door warmte. Dank voor deze aanvulling. Dat verklaart in ieder geval het uitvallen na het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
remco_k schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:16:
Op basis van wat je verteld heb ik een vermoeden dat er hier of daar in een ander apartement een stopcontact ofzo zit, waar die persoon dan sinds kort een wat grotere verbruiker aan heeft hangen.

Je kan ook last hebben van een defect apparaat wat dit veroorzaakt, met een vermogensmeter kan je alle apparaten nameten of ze verbruiken naar verwachting.
80% zeker :p Er is voorgaande keren niemand komen vragen waarom iets het niet doet, maar dit is volkomen willekeurig: is er iemand aanwezig die net een apparaat op de groep gebruikt.

Ik heb 2 energiemeters, die meten alleen wattage. Vond ik een keer leuk om aan mijn computer te hangen en er zit er 1 op het stopcontact van de airco (die overigens al een jaar uit staat want warm was het niet).

Voor meer metingen zal ik helaas op de electricien moeten wachten.

Sinds een maand of 2 heb ik een nieuwe onderbuurvrouw. Die had het koud: ander werkritme waardoor ze laat thuis is en de verwarming gaat om 2300 uit. Kan zijn dat er een elektrisch kacheltje aan hangt maar die staat hopelijk uit...

Je merkt het: niets is hier zeker :p ik ben dus wel blij dat men hier de moeite neemt om mee te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
remco_k schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:58:
Dat kan dan iedereen zijn, want het modem staat bij hem. Dus we moeten even een andere manier bedenken om dit te testen. :)
Een weekje het modem met verlengsnoer elders aansluiten? Uiteindelijk hebben alle bewoners er baat bij dat het modem in de toekomst stabiel blijft draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

EliteGhost schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Ik heb 2 energiemeters, die meten alleen wattage. Vond ik een keer leuk om aan mijn computer te hangen en er zit er 1 op het stopcontact van de airco (die overigens al een jaar uit staat want warm was het niet).
Je deelt dit wattage door 230 en je hebt de stroom die er door gaat. ;)

Je zekering is 16A dus theoretisch gezien 3680 watt. Als al de toestelletjes dit niet halen dan is je zekering defect. Draai ook effe de klemmen aan van de bekabeling op die zekering, slecht contact kan ook voor hoge stroomwaarden zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:12
EliteGhost schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:08:

Sinds een maand of 2 heb ik een nieuwe onderbuurvrouw. Die had het koud: ander werkritme waardoor ze laat thuis is en de verwarming gaat om 2300 uit. Kan zijn dat er een elektrisch kacheltje aan hangt maar die staat hopelijk uit...
EliteGhost schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:05:

De huisbaas is langs gekomen met een haspel. Vriendelijk maar...joepie? en gaat een electricien bellen. Hij was echter meer geinsteresseerd in mijn mobiele airco: wat trekt die want ik zie sinds een maand een erg hoog verbruik!
Die airco staat al sinds eind vorige zomer uit en in een hoek. Dat is het probleem dus niet.
Ik voel hier iets aankomen...
Zou dit niet toevallig iets met elkaar te maken kunnen hebben?
Je denkt dat de groepen niks met elkaar te maken hebben, maar zou daar toch eens naar (laten) kijken.
Even e.e.a. uitsluiten.

Dat "vreemde gedrag" van je groepenkast, buurvrouw met een elektrisch kacheltje en een huisbaas die ineens een (veel) hoger verbruik opmerkt?
Ik merk een 1+1+1=3 aankomen... :+

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Gezien de 'moderne' installatie (en het verhaal wat klinkt alsof je bij een huisjesmelker 2000€ per maand betaalt voor een schimmelig klein hokje :X ): zeker dat je daar goed en veilig zit?

Het zou gerust kunnen dat de automaat 'trigger happy' is geworden, door ouderdom veel sneller uitslaat dan nodig (na 10 jaar cycleren tussen -50 en +65°C slaan automaten van 16A uit bij 6A, heb ik zelf ervaren). Je installatie ziet er heel wat ouder uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
naftebakje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:26:
Gezien de 'moderne' installatie (en het verhaal wat klinkt alsof je bij een huisjesmelker 2000€ per maand betaalt voor een schimmelig klein hokje :X ): zeker dat je daar goed en veilig zit?

Het zou gerust kunnen dat de automaat 'trigger happy' is geworden, door ouderdom veel sneller uitslaat dan nodig (na 10 jaar cycleren tussen -50 en +65°C slaan automaten van 16A uit bij 6A, heb ik zelf ervaren). Je installatie ziet er heel wat ouder uit.
Neuh zo erg is het allemaal niet. Het is een wat ouder pand met hier en daar wat achterstallig onderhoud. Maar tegenwoordig betaal je voor alles de hoofdprijs.
Antwoord op je vraag: nee ik zit hier niet goed, wel redelijk veilig :+ maar vertrekken is door de markt geen optie. Gelukkig maakt de huisbaas er nooit een punt van om problemen te verhelpen, dat doet ie netjes.
Als ik er nu werk van maak om problemen aan te kaarten heeft de volgende even geen problemen :)

Mijn grootste heikelpunt blijft het niet hebben van een eigen meter voor gwl. Daar zal nooit verandering in komen.

[ Voor 10% gewijzigd door EliteGhost op 31-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:27
even off topic, leuk een student van nu die nog fan is van Ghost Recon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
HvdBent schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:22:
even off topic, leuk een student van nu die nog fan is van Ghost Recon :p
Oh maar dat mag wel eens ;)

helaas al een paar jaar geen student meer, mooie tijd was dat. Ik verdien mijn eigen knaken als leidingingenieur (warmte- en drinkwater) :) De klassieke Ghost Recon blijft geweldig, ik ben gestopt bij Future Soldier: die vond ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
heel herkenbaar Ghost recon het origineel was geweldig, GRAW was goed, maar ubi trok de stekker uit de support, en daarna niet eens meer geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Rensjuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:24:

Dat "vreemde gedrag" van je groepenkast, buurvrouw met een elektrisch kacheltje en een huisbaas die ineens een (veel) hoger verbruik opmerkt?
Ik merk een 1+1+1=3 aankomen... :+
Ik zou ook even kijken of je kunt opsnorren wie/wat er nog meer op 'jouw' groep zit. Verlengsnoertje voor die modem, groep uitzetten, en kijken of iets niet werkt.

En dat kun je natuurlijk ook gewoon vriendelijk vragen aan je buren, ipv gewoon stiekem zitten wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
Oke, gister avond stond pardoes de huisbaas aan de deur met een electricien. Ze hebben even vragen gesteld, gekeken, maar niet gemeten.

Na het uitleggen van de situatie is de groep vervangen en zei de huisbaas: we houden even contact, mocht het probleem blijven, dan kijken we of we een 2e groep voor het keukentje aan kunnen leggen.

Dus nou, vanavond weer mijn vriendin weer eens lekker laten koken (nee, geen klassieke verdeling. Zij kookt gewoon beter. Ik doe de afwas :+ ) en dan gaan we het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Voor het koken heb je sowiezo een aparte groep nodig, ik heb liever een groep te veel dan een te weinig. Maar in een huursituatie is dat niet zo makkelijk te regelen, heb laatst nog eens iemand blij gemaakt met wat ouderwetse stenen stoppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:04

DropjesLover

Dit dus ->

EliteGhost schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Groepsschakelaar of aardlekschakelaar weet ik niet goed. Volgens mij is het een groepsschakelaar:

De zwarte schakel onder nr1.
[Afbeelding]

Helaas zie ik verder geen meter of lampje. Dit is het enige waar ik bij kan.

Inderdaad, vanwege het feit dat ik elektrisch kook gebruik ik al geen andere apparaten tijdens het koken. Ik ben me bewust van een limiet op een groep. De bovengenoemde apparaten zijn echt de enige die aan staan op 'mijn' groep.
Lekkere beun is die electricien van de huisbaas, B en C karakteristiek groepen door elkaar gebruiken. Het kan wel, zal niet direct problemen geven, maar erg ongebruikelijk is het wel. Ook iemand (of de wasmachine/droger) die dus 20A kan trekken en de rest 16 :?

Je zit op een 16A groep, waarmee je dus maximaal 3680W kan trekken.
Daarmee kan je zelf in ieder geval een overzichtje maken van wat je allemaal wel en niet tegelijkertijd aan kan hebben staan.

Gezien het gebeun in de installatie kan het maar zo zijn dat inderdaad iemand anders ook op "jouw" groep zit en hem dus laat trippen.

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 02-06-2021 12:09 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1