Pioneer VSX-409RDS: 5.1 speakers aansturen met stereosignaal

Pagina: 1
Acties:
  • 593 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emieel97
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09-2022
(Vorig topic per ongeluk vroegtijdig geüpload door buiten de tekstbox om op enter te drukken, excuses hiervoor! Hierbij het volledige verhaal.)

Hallo Tweakers!

Wij hebben het volgende probleem met onze 5.1 geluidsinstallatie:

We willen graag muziek afspelen vanaf een 3.5mm jack op een 5.1 surroundsound speakerset. De versterker die we gebruiken is een Pioneer VSX-409RDS. We snappen dat we niet daadwerkelijk een surroundsound effect krijgen, dat hoeft ook niet. Als het geluid maar uit alle speakertjes komt.

We hebben een 3.5mm jack naar stereo tulp kabel (rood en wit) voor de input in de versterker.
We lopen tegen het volgende probleem aan:

Als we de stereo CD-input gebruiken, doen zowel de outputs voor de front als de surroundsound speakers het. Het lukt dus om de muziek op alle speakers tegelijk te beluisteren. Echter klinkt dit geluid erg dof, alsof het onder water afgespeeld wordt. Dit geldt voor alle speakers, zowel die in de front als die in de surround outputs. Weet iemand hier de oorzaak van?

De versterker heeft ook een DVD 5.1 CH input optie. Als ik het stereo inputsignaal in de front inputs hiervan stop, klinkt het signaal wel normaal! Niet meer dof, dus dat is fijn. Echter, alleen de front outputs doen het nu. Omdat er niets is aangesloten op de surroundsound inputs, krijgen we hier ook geen output als de versterker in 5.1 surround stand staat.

Kan iemand ons helpen een manier te vinden om toch een outputsignaal te krijgen op alle kanalen, zonder dat het geluid zo gek klinkt? Alvast ontzettend bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Daarvoor moet je in de eq instellingen kijken, mcacc genoemd bij Pioneer. Bij de 5.1 analoge input wordt dit gebypassed namelijk, dus dat zal het verschil geven verwacht ik. Je kan de instellingen van mcacc neutraal zetten, opnieuw laten calibreren met meet microfoon of helemaal uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emieel97
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09-2022
Jag schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:04:
Daarvoor moet je in de eq instellingen kijken, mcacc genoemd bij Pioneer. Bij de 5.1 analoge input wordt dit gebypassed namelijk, dus dat zal het verschil geven verwacht ik. Je kan de instellingen van mcacc neutraal zetten, opnieuw laten calibreren met meet microfoon of helemaal uit zetten.
Bedankt voor uw reactie! Op de versterker zie ik geen knop o.i.d. met mcacc of eq. Ook in de manual kan ik hier niks over vinden. Zou u iets kunnen uitbreiden over wat u bedoelt?

(manual: https://data2.manualslib....741fab182f92df733896209d2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Mcacc zit niet op deze oude versterker. Ik zou zeggen lees de handleiding vooral het gedeelte over het instellen van de DSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
emieel97 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:48:
(Vorig topic per ongeluk vroegtijdig geüpload door buiten de tekstbox om op enter te drukken, excuses hiervoor! Hierbij het volledige verhaal.)
Ten eerste is dat totale onzin, je hebt dit topic alleen meer vorm gegeven doordat het vorige topic op slot is gezet. Ten tweede is dit weer een hit and run topic en gaat dus weer op slot. Hetzelfde zal gebeuren met je eerstvolgende topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.