SSD-Schijf 0, wordt opeens schijf 2, [SSD in bios op 0]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 17:36
Ik draai Windows 10 pro, laatste build 19043.1023

Het volgende wil het geval;
In de bios heb ik,
Een SSD op sata 0,
Een HDD op sata 1
Een HDD 3TB op sata 2
En het is fysiek ook zo op het moederbord aangesloten.

Maar als windows is opgestart. dan is de SSD opeens op SATA 2, en de HDD 3TB op SATA 0 in windows.

Ik kan er veel over vinden van gebruikers die schijf posities willen veranderen, maar dit is niet mogelijk, het is alleen mogelijk als je ze fysiek omplugt in de sata poorten op je moederbord.

Dus hoe kan het dat ze bij mij dan wel wisselen. :?
Ik heb gisteren de bios opnieuw gesaved en toen bootte hij wel zoals ik in de bios heb staan,(ssd op 0) Maar vandaag was het dus weer SSD op poort 2 en HDD van poort 2 weer op poort 0

Hebben meer dit fenomeen? of doe ik iets fout?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mel33 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:22:
...
Maar als windows is opgestart. dan is de SSD opeens op SATA 2, en de HDD 3TB op SATA 0 in windows...
De vraag is natuurlijk: "levert dit een probleem op?"
AFAIK kent windows drive letters toe mbv een guid, dus ongeacht of ze op SATA port 0, 1, 2 of 3 zitten, zouden ze altijd dezelfde drive letter moeten krijgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 23:08

Zorian

What the fox?

Dit is normaal. De poort 0 op je moederbord is niet automatisch schijf 0 in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Brahiewahiewa Het werkt allemaal wel oke. Alleen bij het starten moet hij blijkbaar een HDD aanspreken waardoor het starten wat langer duurt.

@Zorian Ja ergens is in windows die toewijzing veranderd. De SSD was iig altijd schijf 0 geweest. De schijf heeft de bootpart, en windows c: schijf erop staan, en is natuurlijk nog wel goed).

Missc is de SSD aant overlijden. Ik krijg ook geen juiste status ‘goed’ of ‘slecht’ info in crystaldisk, zal morgen even kijken wat ‘smart’ zegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 30-05-2021 18:55 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Mel33 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:44:
@Brahiewahiewa Het werkt allemaal wel oke. Alleen bij het starten moet hij blijkbaar een HDD aanspreken waardoor het starten wat langer duurt.

@Zorian Ja ergens is in windows die toewijzing veranderd. De SSD was iig altijd schijf 0 geweest. De schijf heeft de bootpart, en windows c: schijf erop staan, en is natuurlijk nog wel goed).

Missc is de SSD aant overlijden. Ik krijg ook geen juiste status ‘goed’ of ‘slecht’ info in crystaldisk, zal morgen even kijken wat ‘smart’ zegt.
Dat het nummer veranderd betekent niet dat je SSD stervende is. Zoals reeds gezegd was koppelt Windows de boel via GUID die wel uniek is. De schijfletter/poort is dat niet. Als je nu 2 schijven fysiek omwisselt blijven de letters ook hetzelfde bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De volgorde waarin de schijven in Windows staan wijkt wel vaker af van de fysieke aansluitingen en dat is zoals @Zorian aangeeft, volkomen normaal.

De achterliggende gedachte is dat toegang tot de schijven op verschillende manieren geregeld kan worden:
- De harddisks kunnen vrijwel direct op je PCIE-bus zitten (M.2 schijven)
- De schijven kunnen via een SATA controller in je north-bridge of south-bridge zitten
- De schijven kunnen via een aparte controller op je moederbord of via een insteekkaart zitten
- De schijven kunnen via USB, USB-C of Thunderbolt zijn aangesloten
- ....

Welke disk wordt dan disk 0 in Windows? En wat als je eerst Windows hebt draaien op een externe USB-disk en je sluit dan een M.2 schijf aan? Over het algemeen kun je stellen dat die disk-volgorde vanuit je UEFI komt. Die scant je systeem voordat Windows gestart wordt en maakt een tabel aan met de apparaten die het gevonden heeft. De eerste disk die UEFI heeft gevonden, wordt disk 0 in Windows. Al kan een UEFI implementatie er ook voor kiezen om de bootdrive altijd bovenaan de tabel te zetten. Maar we zijn er nog niet. Tijdens het starten van Windows initieert Windows alle systeemdrivers. Elke driver gaat op zoek naar de bijbehorende hardware. Zodra een driver iets vind, wordt het toegevoegd aan de tabel.

Nadat alle hardware gevonden is, zal Windows op zoek gaan naar filesystems waar het iets mee kan. Op elke aangesloten disk zal Windows proberen om het UUID uit te lezen. Die wordt weggeschreven op het moment dat je (een nieuwe) disk voor het eerst in een Windows machine plaatst en de disk 'initieert'. Daarnaast krijgt elke partitie een eigen UUID zodra je die formatteert. Op basis van die UUID's kijkt Windows of hij de disk eerder heeft gezien en zo ja, of de partities nog hetzelfde zijn en als dat het geval is, zoekt Windows de driveletter erbij die je de laatste keer aan die disk hebt toegewezen. Als die driveletter nog beschikbaar is dan zal die partitie weer zijn oude driveletter krijgen. Voor de duidelijkheid, die driveletter staat niet in de partitieinfo op de disk, maar bevindt zich in het Windows register. Dus als je een dual-boot systeem hebt dan kunnen de driveletters compleet verschillen tussen de beide Windows installaties.

Het is dus heel normaal dat er geen relatie is tussen 'disk 0' in Windows en de fysieke disk 0 aansluiting op je moederbord. De enige reden dat de aansluitingen op je moederbord genummerd zijn is dat je in de handleiding kunt nakijken welke poorten bij elkaar op dezelfde controller zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Noi ik heb een paar updates gehad van windows update, en het werk nu vanzelf weer goed, zoals het was, SSD is weer schijf 0, en veranderd niet weer.

Het maakt mij niet uit hoor, maar als het gaat spoken op mijn pc met locaties van schijven, terwijl ik in de bios vast instelde, en de boel fysiek ook op 0 aansluit, (je zal maar 2 dezelfde schijven hebben of 10,). Je kan mij alles vertellen dat het normaal is, maar hoe pik je de juiste eruit als je ziet in windows, dat sata 4 stuk is, maar hij zit fysiek op sata 3. (ik weet dat windows in principe een eigen bios maakt)

Ik kan het niet geloven dat het normaal gedrag is van een OS. dit was gewoon een dikke fout en is gepatched.
Lijkt mij iig logischer.

Of heb jij een microsoft doc/pdf/link die het mij uit legt?

Maar het is nu weer stabiel, al 7dagen iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 10-06-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Dit was geen fout hoor, nogmaals, het werkt met UUID's (unieke nummers die per schijf verschillend zijn) en niet op basis van "schijfnummertje zoveel". Prik nu maar eens 2 schijven om van poort, zal je zien dat hun nummers veranderen maar de schijfletters gewoon keurig op hun plek blijven en er niks veranderd verder.
En qua wat je zei met sata 3 en 4, je begint in de computerwereld doorgaans bij 0 dus dan klopt het perfect. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Zorian op 12-06-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mel33 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:20:
Of heb jij een microsoft doc/pdf/link die het mij uit legt?
Hier heb je wat achtergrond info van Microsoft over het UEFI boot proces:
https://answers.microsoft...72-4a91-85aa-57fa783f0759

En mocht je een disk willen vervangen en je hebt er meerdere van dezelfde grootte in je systeem, dan is hier uitgelegd hoe je de serienummers achterhalen om te zien welke je moet wisselen:
https://winaero.com/find-hard-disk-serial-number-windows-10/
Pagina: 1