BSOD vlak na koude start

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 13:49

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Bijna elke keer als mijn PC opgestart wordt, komt na enkele minuten een blauw scherm in beeld. De foutcode onderaan varieert tussen een bericht met 'kernel', 'irql' en een paar andere variaties. Soms herstart de PC nogmaals, maar vaak blijft het bij 1 blauw scherm, net na het aanzetten

Ik heb vanmorgen schijfcontrole gestart en de laatste kwaliteitsupdate van Windows 10 verwijderd. Ik denk namelijk dat het in de software zit.
Als de PC eenmaal goed opgestart is, kan er een hele dag mee gewerkt worden en/of kunnen de kinderen er probleemloos op gamen en video's kijken.

Het systeem is inmiddels ruim 10 jaar oud en heeft altijd probleemloos gewerkt. Specs zou ik naar moeten zoeken. Ik vroeg in dit topic destijds om advies en heb het geheugen een paar jaar later nog eens uitgebreid.
Volgens een tool moet dit er nu inzitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hj7SWmGj/mem1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdS26CR4/mem2.jpg

In een ander topic zag ik de tip voorbijkomen om de tool linX te gebruiken om fouten in het geheugen op te sporen.
Dat heb ik gedaan, met dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fynMwb3v/lin-X-fout.jpg

Nu heb ik er geen verstand van, maar dit wijst op een fout in een module op bank 4? :?

Nu mijn vragen?

- Kan dit probleem softwaregerelateerd zijn en wat kan ik verder doen om dit uit te sluiten en/of op te lossen?
- Is dit een probleem in het geheugen en kan het helpen de betreffende reepjes tijdelijk uit de PC te halen?
- Is er een ander verdacht onderdeel (bijvoorbeeld een SSD) waaraan ik verder kan testen?

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:07
TheShadow schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:02:
Nu heb ik er geen verstand van, maar dit wijst op een fout in een module op bank 4? :?
Ik ken LinX ook niet, maar zie niets wat daar op wijst. Volgens mij voert het dezelfde set berekeningen uit, zolang daar telkens hetzelfde uitkomt lijkt alles te werken volgens verwachting. Bovendien lijkt het me vooral een CPU benchmark die niet perse het hele geheugen test. Vaak is het nuttig om het geheugen apart, uitgebreider (dwz. allerlei bit patterns) en vollediger (dwz. buiten Windows) te testen.
- Kan dit probleem softwaregerelateerd zijn en wat kan ik verder doen om dit uit te sluiten en/of op te lossen?
Meestal duiden de BSODs waar je naar refereert op een hardwareprobleem. Je kunt met een tooltje als BlueScreenView handig de BSODs inzichtelijk maken. Dat heeft vooral nut om te bepalen of het telkens eenzelfde driver betreft - dan zou het wel een softwareprobleem kunnen zijn.

Klinkt echter niet heel waarschijnlijk. Het kan geen kwaad als je nog even een overzichtje van de bluescreens post. Als je dat met BlueScreenView doet: zorg dat alle relevante kolommen volledig zichtbaar zijn (met name de code, parameters en de betrokken driver).
- Is dit een probleem in het geheugen en kan het helpen de betreffende reepjes tijdelijk uit de PC te halen?
Dat zou kunnen en dat is inderdaad een hele goede manier om vast te stellen of je geheugen nog goed is. Zeker als je toch 4 bankjes hebt kun je makkelijk experimenteren.

Dit kun je combineren met memtest. Als je daarmee snel fouten weet te reproduceren kun je dat goed combineren met het verwijderen van geheugenreepjes.

Als dat niets oplevert dan is het meest productieve om hardware (cpu, moederbord, ram, voeding) zo kaal mogelijk te testen en uit te wisselen.

[qupte]
- Is er een ander verdacht onderdeel (bijvoorbeeld een SSD) waaraan ik verder kan testen?
[/quote]

Niet echt. Er zal wel weer iemand langskomen die je vertelt dat je daar SMART-gegevens van kunt posten, maar dat is niet heel nuttig.

Ga ook nog even na of het enkel bij een (echte) koude start gebeurt, of ook als je al een tijdje draait, de boel helemaal uitzet en weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Jij bent erg behulpzaam!

Ik ga kijken of ik verder kom met bluescreenview en zal de rest van de lijst met tips ook doorlopen en de resultaten doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Thralas schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:32:
[...]

[qupte]
[/quote]

Niet echt. Er zal wel weer iemand langskomen die je vertelt dat je daar SMART-gegevens van kunt posten, maar dat is niet heel nuttig...
OK, I'll bite ;o)
Die Maxtor 233GB is ondertussen bijna 20 jaar oud
@TheShadow kan eenvoudig even testen of het verwijderen van het ding de problemen oplost.
Voor de crucial SSD wordt dat wat minder eenvoudig. Maar het is in ieder geval nuttig om even na te gaan of je in de afgelopen 5 jaar geen firmware update gemist hebt.
https://www.crucial.com/support/storage-executive kan je dat vertellen en kan de disk ook testen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Net opnieuw getest nadat de PC een half uurtje uitgestaan had. Binnen 5 minuten weer een blauw scherm met de melding CACHE MANAGER.

Het zijn telkens nieuwe meldingen, soms dezelfde.
Hieronder een screenshot van bluescreenview, waar ik die laatste BSOD niet op terugzie. Ik denk dat er sowieso meer blauwe schermen zijn geweest dan wat hier weegegeven wordt. Hopelijk geeft het een goed inzicht wat er mis gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NjJpVsjJ/bluescreenview.jpg

Ik zal eens zoeken hoe ik de reepjes geheugen moet plaatsen als ik er 2 uithaal. Zojuist even gekeken en er zitten 2 reepjes Corsair en 2 reepjes Kingston in. Zodra er tijd voor is, zal ik er 2 uithalen.

Ik denk dat ik stap voor stap te werk ga. Als het testen met minder geheugen geen effect heeft, zal ik de harde schijven afkoppelen.

De tool van Crucial zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bNR6xHcj/crucial.jpg

Kan die AHCI mode het probleem verklaren? En kan ik dit veilig veranderen zonder dat ik data verlies?
De firmware is in ieder geval goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 23:08

Zorian

What the fox?

Je kan het omzetten naar AHCI... Mits je zin hebt om Windows te herinstalleren. Niet doen dus.
Klinkt me meer in de oren als defecte ram/moederbord of een driver die ergens ligt te bokken. Op zich best mogelijk met zulke oude hardware en oude drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Dan beargumenteer ik hem: storage is nu juist de enige laag die naar alle redelijkheid valt uit te sluiten.

Er zitten zoveel checksums/error-correctie in het pad van/naar de disk; er wordt wel vaker gesuggereerd dat dit ertoe zou kunnen leiden dat deze spontaan 'foutieve' informatie teruggeeft. Dat gebeurt nu juist in de praktijk daardoor niet. Of je krijg helemaal geen data (bad sector/block, I/O timeout), of de disk begeeft het helemaal.

Daarbovenop komt dat heel Windows is volbehangen met integriteitschecks omwille van beveiliging. Je machine zal nooit een corrupte driver of kernel kunnen laden. Eenmaal geladen heb je die garanties niet meer - en dat is waar het wel mis kan gaan als je er ergens tussen je cpu of geheugen bitjes omvallen. Zoals hier het geval lijkt.

En ja, je hebt gelijk, het is makkelijk te testen. Maar de kans dat het wat uithaalt is, op basis van de BSODs, nihil.
TheShadow schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:57:
Het zijn telkens nieuwe meldingen, soms dezelfde.
Hieronder een screenshot van bluescreenview, waar ik die laatste BSOD niet op terugzie. Ik denk dat er sowieso meer blauwe schermen zijn geweest dan wat hier weegegeven wordt. Hopelijk geeft het een goed inzicht wat er mis gaat.
Ja, dat is duidelijk niet één driver, maar algehele instabiliteit die hoogstwaarschijnlijk wordt veroorzaakt door brak geheugen/moederbord/cpu/psu.

Relatief vaak ligt het aan het geheugen, maar aangezien jij het hebt over (echte) cold boots waarbij het optreedt vraag ik me af of je daarmee niet meer kans maakt op andere oorzaken. Geheugen is in ieder geval het makkelijkste uit te sluiten, de rest is afhankelijk van wat je zelf nog hebt liggen..
Kan die AHCI mode het probleem verklaren? En kan ik dit veilig veranderen zonder dat ik data verlies?
Dat eerste: absoluut uitgesloten, dat bepaalt slechts de interface van de disk naar het OS, plus zie m'n relaas hierboven.

Aanpassen gaat niet zomaar, omdat Windows na installatie ongebruikte storage drivers niet zomaar laadt. Bij een spontane wijziging zal Windows niet meer starten (je krijgt dan gegarandeerd een bluescreen). Er staat op internet her-en-der beschreven hoe je storahci kunt enablen voor je de interface wijzigt.

Afgezien dat het wellicht wat (met name theoretische?) performance scheelt, lost het je probleem niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:46

DeTeraarist

#Boots2Asses

Thralas schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:20:
Dan beargumenteer ik hem: storage is nu juist de enige laag die naar alle redelijkheid valt uit te sluiten.
Heb je het plaatje van BlueScreenView goed bekeken? Daar staan zeker 4 drivers bij die direct met storage te maken hebben.
ntfs.sys => Filesystem probleem.
atapi.sys => IDE Interface probleem.
mv91xx.sys => Marvel Storage Controller probleem.
FLTMGT.sys => Filter Manager probleem.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
DeTeraarist schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:55:
Heb je het plaatje van BlueScreenView goed bekeken? Daar staan zeker 4 drivers bij die direct met storage te maken hebben.
ntfs.sys => Filesystem probleem.
atapi.sys => IDE Interface probleem.
mv91xx.sys => Marvel Storage Controller probleem.
FLTMGT.sys => Filter Manager probleem.
Dat is software, geen hardware. Ik had het niet gezien, maar word er om eerlijk te zijn ook niet bijzonder warm van. Als Windows crashes aan haar eigen drivers/kernel (ntfs.sys, atapi.sys) begint te attribueren ligt dat meestal juist aan brakke hardware - tenzij een third party driver het wel heel erg bont maakt.

Maargoed, mv91xx.sys is ongetwijfeld een stuk minder robuust dan Microsofts storahci.sys, dus allicht kan wisselen naar AHCI geen kwaad om dat uit te sluiten. Zie daarvoor de link in m'n eerdere post, dan zou dat moeten werken zonder volledige herinstallatie van Windows (en zo niet zet je de settings weer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Ik heb de twee Corsair reepjes eruit gehaald en even gezocht naar het nummer op de sticker. Het is dit product.

Ik zie staan dat er levenslange garantie op zit.

De PC startte deze keer foutloos op, dus als hier het probleem in zit, ga ik mijn geluk eens beproeven bij de retailer. Niet dat nieuw geheugen nou zo duur is, maar dan zou ik gaan voor 8 gig verdeeld over 2 reepjes.

Ik ben erg blij met alle reacties en houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Na een week testen denk ik het probleem gevonden te hebben.

Met enkel het Kingston geheugen bleef het probleem bestaan, dus haalde ik dat setje eruit en drukte het paartje Corsair reepjes erin. Sindsdien is de PC niet meer vastgelopen en zijn er geen blauwe schermen meer geweest.

Met de helft aan geheugen zijn er wat klachten dat de computer soms wat traag reageert, dus ga ik kijken naar 2x4gig als vervanging van de oude 4x2gig opstelling. Dan weet ik zeker dat er geen sprake is van ellende door verschillende merken.

Bedankt allemaal voor de hulp en het meedenken over de problemen met mijn 'oude' PC. Het ding doet het verder nog prima, dus de investering van nieuw RAM is wat mij betreft een prima idee.

Pagina: 1