Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Steiger verven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon_F
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 05-06 08:37
Beste,

Ik woon nu bijna een jaar een een prachtig huis met een aanlegsteiger.
Nu heeft de vorige eigenaar voor de verkoop nog de steiger mooi geschilderd maar na 1 jaar is het één droevenis.
Nu is mijn vraag, waarmee kan ik ik dit beste schilderen en voorbehandelen?
Eerst hogedruk reinigen? Volledig schuren?
En wat is dan beter? Beits of verf?
Ik wil graag dat het een paar jaar zo mooi blijft ipv elk jaar opnieuw te doen.

Alle reacties

Acties:
  • +6Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zacht hout + hogedrukreiniger is een NO-GO. Je blaast de hele houtstructuur open waardoor je het niet meer strak krijgt.

Afschuren of krabben is de beste oplossing, daarna goed laten drogen voordat je het weer in de verf zet. Helaas is het bij dit soort plankjes alleen maar voor het oog wat je doet, je verft alleen maar de bovenkant en niet de zijkanten en kopse kanten (die zitten in het gras). Beter vervang je de planken door geïmpregneerde vlonderplanken of hardhouten vlonderplanken, die zijn er voor gemaakt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Vervangen door composiet planken?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:23

Matis

Rubber Rocket

Mijn voorstel zou ook composiet materiaal zijn.

Bij de jachthaven van mijn ouders is dat recentelijk ook geplaatst op alle steigers. Het ziet er fraai uit, wordt niet glad!! en blijft zijn kleur behouden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Dit glijdt steeds verder van je af, wat je er ook aan doet.

Voor de korte termijn, krabben en/of borstelen(staalborstel op haakse slijper) en daarna verven. En hopen dat het weer even blijft zitten. Lange termijn, vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Korte oplossing, gewoon met een roller er wat zwarte teer overheen smeren. Echte teer wordt niet meer verkocht, maar genoeg namaak spul. Ik heb zo'n pot van Impraline en smeer dat altijd op de houten delen die met de grond in aanraking komen. Blijft er bij mij jaren op zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:37
Zorg dat je de verfresten opvangt, je weet niet op welke basis de verf is en kan vervuilend zijn.

Verder composiet is de meest langdurige en onderhoudsvrije optie, wel minder "warm" dan echt hout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik zou richting beits (of gekookte lijnolie) gaan, dat trekt in het hout dus blijft beschermen ook al zit er een krasje in het oppervlak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:35:
Korte oplossing, gewoon met een roller er wat zwarte teer overheen smeren. Echte teer wordt niet meer verkocht, maar genoeg namaak spul. Ik heb zo'n pot van Impraline en smeer dat altijd op de houten delen die met de grond in aanraking komen. Blijft er bij mij jaren op zitten.
Ik ben benieuwd hoe dat spul zich gedraagt op warme zonnige dagen, kan je er dan nog met een witte broek op zitten?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat spul zich gedraagt op warme zonnige dagen, kan je er dan nog met een witte broek op zitten?
Vast, maar of de helft van je broek blijft achter, of de helft van het teer komt mee bij het opstaan... 8)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:52
Dit lijkt op geimpregneerd hout waar tbv verkoop even snel een kwast over gehaald is.
Het beste lijkt hier vervangen door ander materiaal; hardhout of composiet.

Schilderen en schuren boven een wateroppervlak is erg vervuilend, dan moet je alle resten/spatten opvangen. Dat doet de gemiddelde particulier niet en met dit hout ben je over 2-3 jaar weer aan de beurt.

Vervangen door hardhout hoeft niet eens zo duur te zijn en ziet er weer jaren netjes uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon_F
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 05-06 08:37
Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Voor de lange termijn zal ik idd voor composiet gaan maar voor nu zal het denk ik krabben en beitsen worden.
Gr Leon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Die moeite van krabben/schuren zou ik dan eerlijk gezegd niet meer nemen als je met een paar jaar composiet planken gaat plaatsen.
Dan zou ik gewoon de hogedrukreiniger gebruiken en een antislip beits / impregneer erop rollen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Mogen we aannemen dat het zoet water is? Bij zout water wordt het nog een stuk lastiger om je steiger mooi te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:16

BazzH

Kei-goed...

Composiet inderdaad. Als je het er "verzorgd en strak" uit wil laten zien, zonder daar regelmatig wat voor te moeten doen, is hout niet echt bruikbaar voor deze toepassing. Kan prima, maar dan moet je daar wel wat voor over hebben in de vorm van jaarlijks of twee-jaarlijks aanpakken. Composiet maak je een keer schoon en dat was het. Kost wel wat overigens, maarja, hout wordt ook steeds duurder. Hier een composieten schutting bij ons "nieuwe" huis. Die staat er vanaf 2010 (buitenwanden van de schuur zijn hetzelfde composiet). Niks aan gedaan de afgelopen 11 jaar. De vorige eigenaren hadden een broertje dood aan klussen. Keertje schoonmaken en het is weer helemaal fris.

Heb hier laatste aan aantal nieuwe hardhouten kozijnen laten plaatsen, waaronder ook tuindeuren en de achterdeur. Hele kozijn is van hardhout, maar de "dorpel"..... is van composiet. (Heb ik niet om gevraagd overigens, daar komen ze dus zelf wel mee als je zoiets laat doen.)

[Voor 17% gewijzigd door BazzH op 04-06-2021 08:21]

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18:06
Tehh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:35:
Voor grondwerk en palen die direct in het water staan heb ik "Tenco garant zwarte lak voor grondwerk", met het plaatje er op van een oude boer (ik denk de doelgroep).
Ik heb geen idee hoe dat spul zich houdt bij regen en als er over gelopen wordt, maar nu met droog weer is het niet plakkerig.
Tenco heeft ook andere producten voor bootonderhoud, misschien dat daar wat tussen zit wat ook bestand is als er retgelmatig op gelopen wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18:06
En ik weet niet of dit een goed idee is voor een steiger die nat wordt en belopen wordt: Polyurethaan hars. Dat spul wordt kneiterhard en is goed bestand tegen stoten/lopen. Maar het is wel prijzig. Wordt ook gebruikt voor afwerking op boten.
Zelf gebruik ik wel eens Avis PU Lak, en ik zie dat Tenco ook gekleurde varianten heeft. Dit spul is ook gemakkelijk te verwerken.
Als ik jou was zou ik wel even uitzoeken of dat wijs is om op een stijger te smeren, en dat het geen glad oppervlak wordt.

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:32
Wij gebruiken ecoleum, maar dat is wel op potdeksel en ik vind het plakken in de warmte. Ben benieuwd wat het uiteindelijk worden zal :)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19:31

MLLL

Palm Treo 650

Als alleen de bovenkant geschilderd is gaat het nooit goed komen, vocht komt in het hout en kan niet weg doordat de het aan de bovenkant geschilderd is.

Zeker in dit geval, het schijnt namelijk dat water nogal vochtig is en dat vloeit rijkelijk onder de steiger.

Levensduur van composiet is trouwens ook niet oneindig, al diverse vlonders gezien die aan het vergaan waren binnen 10 jaar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou om te beginnen gaat schuren met een stofzuiger erop, zodat er zo min mogelijk in het water valt.
Dan even uitvogelen wat voor hout het is (maar het ziet er niet uit als hardhout overigens, maar waarschijnlijk iets als lariks? of geimpregneerd grenen) en de juiste produkten kiezen.

Ik wil je jotun demidekk aanraden, niet goedkoop, wel goed:
https://www.jotun-special...s/lariks-hout-behandelen/
https://www.jotun-special...advies/grenen-behandelen/

[Voor 16% gewijzigd door teacher op 06-06-2021 01:08]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True