Bios opstart laat usb stick in de lijst maar er zit geen in

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Even een omschrijving:

Zodra de pc aan word gezet, druk ik op F8 voor een lijst met beschikbare drives, ik doe vaak een restore (of backup) en kan dan kiezen voor de usb drive die dit mogelijk maakt (daarop staat o.a. ATI)

Sinds een week staat er ook een stick tussen die er fysiek helemaal niet meer in zit :TS-RDF5 SD Transcend TS38. Heb gezocht via google: het mijn sd to usb 3.0 adapter, die had ik wel een week geleden even in gebruik maar daarna niet meer en toch blijft deze in de lijst voorkomen.

Bios naar default heb ik al geprobeerd, stroomkabel eruit voor 5 minuten, alle usb sticks en overbodige aansluitingen eruit gehaald maar het blijft in de lijst staan bij het opstarten, echter: in Windows 10 is de drive niet te zien, ook niet in apparatenbeheer.

Het zal waarschijnlijk op te lossen zijn met een bios reset maar als ik nou iedere keer de bios fysiek moet resetten zodra ik deze stick gebruik (en die gebruik ik vaak) is niet handig.

Negeer die regel dan, zou je denken, tja, dat kan, maar iedere stick met de installatie van Windows 10 start niet meer op als ik deze kies via F8, de geïnstalleerde Windows 10 wordt dan opgestart. Met andere woorden, pas als ik ook opstart drive afsluit dan pakt de Windows 10 usb installatie omdat er geen andere drive gevonden kan worden, niet erg handig want ik moet echt w10 installeren op de ssd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M8HThbIElP3qC5kiiOf-ua10TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mphr7u2ufg8OotGP8rn0qcWb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet stiekem de kaartlezer zonder kaart erin nog aangesloten? Dan verschijnt-ie namelijk ook als opstartoptie ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@nelizmastr zo een stiekemerd ben ik niet :) Nooit eerder zoiets meegemaakt dat ik deze lijst te zien krijgt met een usb die er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Opgelost, na een bios reset (hielp niet) batterij eruit (hielp niet) geheugen modules een voor een eruit (hielp niet) alle sata drives en usb connectors eruit gehaald (hielp niet) de enige oplossing was een bios flash naar dezelfde firmware.

[ Voor 11% gewijzigd door loek6000 op 30-05-2021 23:38 ]