Vloerverwarming aanleggen in een bestaand huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:37
Hallo mede Tweakers,

Ik wil graag wat vragen betreft vloerverwarming aanleggen.

Waar moet je opletten? En kan je dat in bestaande gebouwen aanleggen. Dit vraag ik omdat ik misschien een nieuwe huis ga kopen (2 woningen) en vloerverwarming wil aanleggen. Momenteel zit er in her huis olie-verwarming (Duitsland en wil dit gaan vervangen) goed idee of niet?

Kan je dit makkelijk aanleggen of moet je betonvloer gaan wegschrapen? En zo ja hoeveel?
En waarop werkt een ketel van de verwarming.

Ik denk in het algemeen dat vloerverwarming overal het zelfde functioneert?

[ Voor 7% gewijzigd door theduke1989 op 30-05-2021 00:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 15:06
Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt. Bij een watersysteem zul je leidingen moeten infrezen in de zandcement deklaag. Als je elektrisch wilt verwarmen (kost meer stroom, maar kan wellicht in Duitsland een goede optie zijn, gezien je daar je niet mag salderen) kan het onder de vloer gelegd worden. Dan heb je ook nog infrarood, daar weet ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Pizza_Boom bedankt voor de antwoorden.

Heb me inderdaad wat meer verdiept. Op waterbasis lijkt dit de beste oplossing. En ik denk dat uiteindelijk olie-verwarming eruit gaat in Duitsland.

Op waterbasis is dan de volgende stap. Er is geen gas aansluiting helaas, anders was dat wel iets.

Heb gezien dat je het ook kan vrezen in de beton. Echter denk ik dat er dan geen isolatie mogelijk is. Wat erg belangrijk is voor de tweede verdieping aangezien we die willen verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Isolatie is toch wel heel belangrijk, je wilt namelijk ook dat de warmte de goeie kant op gaat. Vooral op een begane grond vloer. Als het bij een tussen verdieping is dan zou je kunnen zeggen de warmte komt alsnog ten goede van de verdieping eronder.

Als je kleine ringen moet leggen zou je ze ook achter een RTL ventiel kunnen zetten, deze worden aangesloten vanuit de retour van de radiator. Kun je de buizen niet op de bestaande vloer leggen met een nieuwe estrich vloer er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Indien er geen gasaansluiting is: gewoon een warmtepomp gebruiken. De combinatie van vloerverwarming + warmtepomp is ideaal.

Wanneer er aan de onderzijde van de vloer waarop de vloerverwarming ligt geen verwarmde ruimte zit, dan is isolatie van de vloer wel heel belangrijk. Je wilt tenslotte niet dat 40% van de warmte-energie die je in de vloer stopt naar de muizen en wormen toe gaat. Dat is immers niet zo leuk voor je energierekening.

Er zijn verschillende vloerverwarmingsystemen op basis van water. Welke daarvan het meest geschikt is, hangt af van hoe de woning is opgebouwd en wat de isolatie mogelijkheden zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Je moet toch echt wel een gemiddelde isolatie hebben om het een beetje warm te krijgen,hoe zit het daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Het gaat om deze huis:
https://www.immobiliensco..._toolbar&utm_source=other

Er moet veel aan gedaan wordeny verwarming is daar eentje van.

Maar het aanleggen van de verwarmingsbuizen in de vloer is denk ik internationaal het zelfde? Allemaal in een slakkenpatroon. Echter bij nieuwbouw woningen wordt dat eerst gedemmt en dan alles wat erna komt. Bij bestaande heb ik dus geen ervaring.

Moet dat echt dus even navragen. Inderdaad wil niet isolatiewarmte kwijtraken.

Bovenverdieping hadden ze het over dat de plafonds onder van hout zijn. Dus moet dat dus met cement later gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Pizza_Boom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 01:58:
Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt. Bij een watersysteem zul je leidingen moeten infrezen in de zandcement deklaag. Als je elektrisch wilt verwarmen (kost meer stroom, maar kan wellicht in Duitsland een goede optie zijn, gezien je daar je niet mag salderen) kan het onder de vloer gelegd worden. Dan heb je ook nog infrarood, daar weet ik niks van.
Je kan ook de dekvloer eruit knallen en vernieuwen. Dat heb ik gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
Google eens op de term droogbouw vloerverwarming, dat wat?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Pagina: 1