Extra kabels trekken naast bestaande Cat 7 kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-05 13:10
Onlangs is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, vanuit de bouw zit hier naar elke verdieping 1 cat 7 kabel. Dit wil ik uitbreiden naar 2 kabels per wcd.

Ik vraag me af wat de beste optie is: naast de bestaande cat 7 kabels een extra cat 7 kabel trekken
of naast de bestaande cat 7 kabels een extra cat 6a kabel trekken.

Uiteindelijk wil ik in de meterkast een 10inch patch paneel plaatsen.

Ook benieuwd naar welke kabels worden aangeraden, voor cat 6a heb ik die van Belden hier al voorbij zien komen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ernaasttrekken = no no

alles eruit en opnieuw = maybe

heb je wel 19mm pijpjes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
Zelfs al heb je 19mm dan gaat 2 x cat 7 niet lukken. Zelfs 2 x 6a lukt je niet. Aangezien het nieuwbouw is heb je 95÷ kans dat het flexbuis is.

Dat worden dus twee keer cat 6 per pijpje. En dan gewoon utp geen shielded variant nemen want dat is al weer snel te dik (en onnodig).

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 29-05-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Jan-man schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:49:
Zelfs al heb je 19mm dan gaat 2 x cat 7 niet lukken. Zelfs 2 x 6a lukt je niet.
tuurlijk wel ...ik heb Draka UC900 cat7 S/FTP thuis, buitendiameter 7.8mm
2x 7.8mm is 15.6mm
19mm pijp binnenmaat is 16,7mm
je hebt nog een 1 mm over zelfs :-)
ik heb in mijn verbouwing zelfs coax + 2x cat7 in 1x 19mm lege pijp gestoken , dus gelijk kabel gelijk bij de aanleg al in pijp gestoken alvorens er cement over werd gestort .. (die komen er wel nooit meer uit, dat weet ik ook goed)...

maar inderdaad, vanaf je 1 flexibel ertussen hebt kan je het vergeten

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 29-05-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
ijske schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:46:
ernaasttrekken = no no

alles eruit en opnieuw = maybe

heb je wel 19mm pijpjes ?
Waarom is ernaast trekken een no no? Omdat het niet past?

Ik weet niet zeker of ik 19mm pijpjes heb, ga er vandaag weer naartoe dus even kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
ijske schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:15:
[...]

tuurlijk wel ...ik heb Draka UC900 cat7 S/FTP thuis, buitendiameter 7.8mm
2x 7.8mm is 15.6mm
19mm pijp binnenmaat is 16,7mm
je hebt nog een 1 mm over zelfs :-)
ik heb in mijn verbouwing zelfs coax + 2x cat7 in 1x 19mm lege pijp gestoken , dus gelijk kabel gelijk bij de aanleg al in pijp gestoken alvorens er cement over werd gestort .. (die komen er wel nooit meer uit, dat weet ik ook goed)...

maar inderdaad, vanaf je 1 flexibel ertussen hebt kan je het vergeten
Ja zoals je zegt voordat ze vast waren gestort. Je kan het echt wel vergeten als het er al zit met bochten dat je het 2x erdoor krijgt.

Heb zelf vorig jaar cat 6a getrokken kreeg er echt geen 2 door 1 buis. Als het ooit bij een nieuw huis over moet pak ik mooi cat 6. Voor thuis is dat meer dan zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

2 x CAT6a (diameter 7mm) door 19mm pijp lukt prima, heb zelf bijna 500meter door mijn huis getrokken, zie hier:

MisteRMeesteR in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Bij korte (<4meter) rechte stukken lukte het zelfs om er 3 kabels doorheen te krijgen.

@happylife, ik zou sowieso adviseren om er geen kabel bij te trekken maar om de bestaande kabel te gebruiken als ‘trekveer’ voor 2 nieuwe kabels.

Ik hoop voor jou dat je overal 19mm pijp hebt zonder flex ertussen want dan gaat het denk ik niet lukken.

Andere tip is voor een paar euro een tube 3M kabelglijmiddel te kopen, heeft hier ook zijn nut bewezen!

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:26
In een (project)nieuwbouwhuis wordt meestal zo snel mogelijk gewerkt en daarom soms wat mindere keuzes gemaakt. Ik had sommige waar ik (met moeite) 2 kabels in kreeg… maar heb ook paar gehad waarbij ergens een tussenstuk was losgeschoten (moest de muur open).
Het is dus geluk hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
MisteRMeesteR schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:08:
2 x CAT6a (diameter 7mm) door 19mm pijp lukt prima, heb zelf bijna 500meter door mijn huis getrokken, zie hier:

MisteRMeesteR in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Bij korte (<4meter) rechte stukken lukte het zelfs om er 3 kabels doorheen te krijgen.

@happylife, ik zou sowieso adviseren om er geen kabel bij te trekken maar om de bestaande kabel te gebruiken als ‘trekveer’ voor 2 nieuwe kabels.

Ik hoop voor jou dat je overal 19mm pijp hebt zonder flex ertussen want dan gaat het denk ik niet lukken.

Andere tip is voor een paar euro een tube 3M kabelglijmiddel te kopen, heeft hier ook zijn nut bewezen!
bedankt voor de tips, vanmiddag maar even de mogelijkheden doornemen.

Ik denk dat ik even contact opneem met de bouwer, als er flex buizen zijn gebruikt zie ik het niet zo zitten om een tweede kabel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 21:51
Jeetje, wat een stellige reacties hier op een zondag. Hier heb ik een nieuwbouwhuis en nadat alles klaar is heb ik er nog gewoon 3 cat-kabels door 1 leiding gekregen.

Je kan echt een huis niet oordelen zonder kennis. De afstand doet wel degelijk wat en natuurlijk de bochten die erin zitten.
Hier heb ik een leiding liggen van ene kant van huis naar andere kant (zolder). Zitten zonder enige moeite 3 cat kabels in. Ik heb een stukje van 3 meter op dezelfde verdieping en ik ben helemaal kapot gegaan om er überhaupt 2 door te krijgen.

TS kan beste zelf proberen. Ernaast trekken gaat eigenlijk nooit lukken, maar als je de oude kabel eruit haalt en samen met een nieuwe kabel er weer doorheen trekt dan moet het vaak geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:45

Ankh

|true

In ons nieuwbouw huis hadden we overal 19mm leidingen besteld, maar de onderaannemer was lui en heeft nagenoeg overal flexbuizen neergelegd. Dat is niet hetzelfde als 19mm! Oftewel wij hebben een klapgeld teruggekregen..

Nu is elke bouwer en onderaannemer anders. De vraag is dus even, wat staat er op je meerwerk lijst? Leidingen of 19mm leidingen? Daarnaast is even de vraag of je tijdens de bouw bent gaan kijken (foto's)? Want dan kan je nog misschien zien of ze met 19mm of flex hebben gewerkt.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 19:46
happylife schreef op zondag 30 mei 2021 @ 06:46:
[...]

Ik weet niet zeker of ik 19mm pijpjes heb, ga er vandaag weer naartoe dus even kijken
Heel officieel mag je Cat.6 en Cat.7 kabel niet meer ‘trekken’, deze kabels moet je leggen en mogen geen trekbelasting hebben. Enfin, dat werkt in de praktijk zelden tot niet en voorzichtig trekken gaat prima.

Wel vraag ik mij af waarom de aannemer Cat.7 kabels in een woonhuis installeert. Is dit niet wat over de top?
Volgens mij wordt Cat.7 hoofdzakelijk in de industrie gebruikt waar hoge eisen aan netwerkverbindingen zijn geeist. Behoudens het feit dat je volgens mij dan ook pittig prijzige Cat.7 outlets/wcd’s moet gebruiken.

Ik zou in jouw geval eens onderzoeken of je voorzichtig een stalen trekveer in de buis met datakabel bij kunt steken en of de trekveer makkelijk door te steken is totdat hij in de inbouwdoos bij het eindpunt uitkomt. Met 19mm buis zou je redelijk wat ruimte over moeten hebben waardoor dit voorzichtig gedaan moet kunnen.
Lukt het vrij makkelijk dan zou je gelijk een Cat.6 kabel aan de trekveer kunnen binden en deze doortrekken.
Persoonlijk vind ik een Cat.6 kabel zonder afscherming voldoende voor een woning, dit gebeurd het meest.

In de nieuwbouw kwam het vroeger nog wel eens voor dat lege leidingen naar lege dozen slecht waren gelegd maar dit valt de laatste jaren erg mee. Zeker als het 19mm buis is en er een trekdraad in zit, dan kun je er gevoeglijk van uitgaan dat het redelijk makkelijk moet lukken om hier bedrading in te trekken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

grote_oever schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:24:
Jeetje, wat een stellige reacties hier op een zondag. Hier heb ik een nieuwbouwhuis en nadat alles klaar is heb ik er nog gewoon 3 cat-kabels door 1 leiding gekregen.

Je kan echt een huis niet oordelen zonder kennis. De afstand doet wel degelijk wat en natuurlijk de bochten die erin zitten.
Hier heb ik een leiding liggen van ene kant van huis naar andere kant (zolder). Zitten zonder enige moeite 3 cat kabels in. Ik heb een stukje van 3 meter op dezelfde verdieping en ik ben helemaal kapot gegaan om er überhaupt 2 door te krijgen.

TS kan beste zelf proberen. Ernaast trekken gaat eigenlijk nooit lukken, maar als je de oude kabel eruit haalt en samen met een nieuwe kabel er weer doorheen trekt dan moet het vaak geen probleem zijn.
Omdat, als het een flexibele buis is, de ervaring leert dat je dat er bijna onmogelijk door kunt krijgen. 1 bevestigingspunt waar een vernauwing zit en je hebt een probleem. 1 bocht die te scherp is en je hebt een probleem. Een flexibele buis is NIET bedoeld om na installatie nog kabel door te trekken.

Als het echte, stijve buizen zijn en deze zijn correct geïnstalleerd, dan is het een ander verhaal. Dan kan je het wel proberen. Nieuwe kabels aan de oude vastmaken en erdoor trekken. 1 iemand die aan de ene kant de kabels netjes invoert, en 1 iemand die aan de andere kant trekt.

Maar als het een flexibel is, zou ik er echt niet aan beginnen, loop je het risico dat je de ene kabel er uit trekt en er achteraf niets meer in krijgt, dan heb je helemaal niets meer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Ankh schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:29:
In ons nieuwbouw huis hadden we overal 19mm leidingen besteld, maar de onderaannemer was lui en heeft nagenoeg overal flexbuizen neergelegd. Dat is niet hetzelfde als 19mm! Oftewel wij hebben een klapgeld teruggekregen..

Nu is elke bouwer en onderaannemer anders. De vraag is dus even, wat staat er op je meerwerk lijst? Leidingen of 19mm leidingen? Daarnaast is even de vraag of je tijdens de bouw bent gaan kijken (foto's)? Want dan kan je nog misschien zien of ze met 19mm of flex hebben gewerkt.
Op de meerwerkspecificatie staat enkel 'leiding', een afmeting van de leiding wordt niet genoemd. We zijn wel wezen kijken tijdens de bouw, maar helaas alles was al dichtgemaakt. Door de coronamaatregelen konden we pas heel laat in het traject naar de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Blokker_1999 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Omdat, als het een flexibele buis is, de ervaring leert dat je dat er bijna onmogelijk door kunt krijgen. 1 bevestigingspunt waar een vernauwing zit en je hebt een probleem. 1 bocht die te scherp is en je hebt een probleem. Een flexibele buis is NIET bedoeld om na installatie nog kabel door te trekken.

Als het echte, stijve buizen zijn en deze zijn correct geïnstalleerd, dan is het een ander verhaal. Dan kan je het wel proberen. Nieuwe kabels aan de oude vastmaken en erdoor trekken. 1 iemand die aan de ene kant de kabels netjes invoert, en 1 iemand die aan de andere kant trekt.

Maar als het een flexibel is, zou ik er echt niet aan beginnen, loop je het risico dat je de ene kabel er uit trekt en er achteraf niets meer in krijgt, dan heb je helemaal niets meer.
In de tijd van de bouw ben ik veel in huizen geweest die aangebouwd werden. Misschien een andere prijsklasse. Maar ik heb nog nooit een installateur gezien die flex buizen gebruikt in hele huis.

Ik zeg niet dat het niet bestaat… maar waarom er iedereen vanuit gaat dat TS flex in de muur heeft snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
happylife schreef op zondag 30 mei 2021 @ 06:46:
[...]

omdat het rubber tegen rubber is, en dat werkt nooit echt mee...
als je overal volle 19mm pijp hebt , dan zou ik inderdaad de oude eruittrekken met een trekveer eraan, daar al 3M aan zodat je de pijp al goed insmeert voor wat eraankomt...

dan zou je kunnen proberen er ineens 2x cat7 aan de trekveer te binden en samen 2 nieuwe kabels erdoor te trekken (als je toch nieuwe kabel moet nemen, cat6A f/utp) is ietsje flexibeler ivm minder shielding afscherming en kan toch evenzeer probleemloos 10gbps halen)

omdat je dan beide kabels simultaan erin kan duwen (terwijl iemand anders trekt) is de slaagkans veel groter dan ernaast proberen

en persoonlijk ben ik wel fan van eerst 1 kabel erdoor, en als die er volledig doorzit, dan pas de 2e eraan en opnieuw gaan (ja dan moet de 1e kabel wel 2x zo lang zijn en heb je een stuk overschot, maar liever dat dan potentieel trekveerkoppeling afknakken en niks meer hebben)

en idd, 3M , 3M en meer 3M... !
(ditte dus : https://www.elektrobode.n...-l-1-per-stuk-fe510045597 )

ow en ik hoop echt voor je dat je niet zoiets hebt ... want dan is het gelijk einde vh verhaal
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/245919/files/270633511/450x450x2/flexibele-buis-met-s-ftp-cat7-rol-50m.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door ijske op 30-05-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:04
Ik weet niet of de leiding ergens zichtbaar is, maar dan kan je het opmeten toch. Bij 16mm zou ik het niet eens proberen, kans dat je straks een waardeloze leiding hebt is dan groot.

Bij mijn nieuwbouw huis had ik gevraagd of ze overal 19mm willen leggen voor loze leidingen, uiteraard waren ze dat vergeten en hebben ze het moeten corrigeren. Naar zolder konden ze het niet meer aanpassen en hebben ze coax en UTP er zelf doorheen getrokken. Nu zijn de plannen gewijzigd, maar je moet er niet op rekenen dat ik ze er nog uit krijgt, het zit muurvast. De wijze waarmee het er doorheen getrokken is kan je uberhaubt al afvragen of die kabels wel werken. Beneden in de meterkast hing hij letterlijk aan de kabel om er maar beweging in te krijgen en boven 1 duwen. Alle niet zelf aangevraagde leidingen zijn met loze leiding en kan je dus nooit weer wat mee :-(.

Wil niet zeggen dat dit bij jouw ook zo is, maar het zou goed een mogelijkheid zijn. Als je halverwege bent en je komt vast te zitten dan baal je behoorlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
Waarom geen glas kabels trekken?
Ben je gelijk voorbereid voor de toekomst.
10G, 25G, zelfs 100G.:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Erbij trekken werkt bijna nooit, maar je kunt proberen of je er een trekveer door krijgt.
Als dat niet luk kun je proberen of je twee CAT 6 kabels aan de bestaan de kabel vast kunt maken en die erdoor trekken.
Grote probleem hierbij is dat als het fout gaat de boel halverwege vast komt te zitten of loskomt en dan heb je helemaal niets meer.

Overigens is elke andere kabel dan CAT 6 onzin, tot 55m kan CAT 6 zelfs 10Gbps aan en afgeschermde kabel is helemaal onzinnig.

Maar nu het beste advies:
Laat alles lekker zitten en koop voor heel weinig geld en nog minder inspanning een paar switches en plaats die op de plek waar je meer aansluitingen nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ben(V) schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:29:
Maar nu het beste advies:
Laat alles lekker zitten en koop voor heel weinig geld en nog minder inspanning een paar switches en plaats die op de plek waar je meer aansluitingen nodig hebt.
Absoluut dit. Je haalt je nu een hoop ellende op de hals, terwijl (kleine) switches hier de perfecte oplossing zijn. Mocht er geen stroom aanwezig zijn op de plekken waar de wandcontactdozen uitkomen, dan kun je overwegen daar PoE powered switches te gebruiken (en natuurlijk PoE injectors in de meterkast dan), zoals (bijvoorbeeld) deze: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:05
Je moet idd blij zijn dat je netwerk hebt gekregen. Ik heb 1 aan de verkeerde kant woonkamer gekregen :( En voor de rest niks.

Paar leuke switches er tussen en klaar.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb begrepen dat je in een 19mm buis wel 3x een cat6 kabel kan trekken, namelijk deze van Belden.

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flubbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06-2021
GarBaGe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:02:
Waarom geen glas kabels trekken?
Ben je gelijk voorbereid voor de toekomst.
10G, 25G, zelfs 100G.:)
Dit dus.
Waarschijnlijk nog goedkoper dan koper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:32
Wolly schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:35:
Ik heb begrepen dat je in een 19mm buis wel 3x een cat6 kabel kan trekken, namelijk deze van Belden.

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Ook in 16mm is dat nog best goed te doen als er zeg max. drie 90 graden bochten zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
flubbr schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:16:
[...]

Dit dus.
Waarschijnlijk nog goedkoper dan koper ook.
Je verliest alleen de mogelijkheid tot POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
https://www.kabelshop.nl/...100-CPR-i8119-t26387.html

Deze hebben wij vorig jaar door onze nieuwbouw getrokken, ik raad het echt niemand aan. Aan een kant duwen en insmeren, andere kant met mijn volle gewicht aan de trekveer hangen. Uiteindelijk hebben we maar 2 kamers gedaan, daarna hebben we het opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happylife
Ben net weer wezen kijken, overal 19mm buizen. In de meterkast komen er zelfs vier (cat7) kabels uit 1 buis.

Ik laat het idee van extra kabels voor nu even varen. Er komt een PoE switch van Unifi in de meterkast en op die zal 2 Unifi flex mini switches van stroom voorzien. Op zolder plaats in ook gewoon een switch en daarmee ben ik denk ik voorlopig voorzien.

Ik wilde de extra kabels zodat ik meerdere PoE devices aan kon sluiten, maar ik denk dat ik daarvoor wat injectors ga aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Renegade666 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:17:
Je moet idd blij zijn dat je netwerk hebt gekregen. Ik heb 1 aan de verkeerde kant woonkamer gekregen :( En voor de rest niks.

Paar leuke switches er tussen en klaar.
Bij ons zijn alle netwerkaansluitingen meerwerk, we kregen standaard alleen twee loze leidingen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dit soort dingen zijn daarvoor ideaal:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Of
pricewatch: TP-Link EAP235-Wall

Heb je ook direct je wifi geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 18:24

_Apache_

For life.

CurlyMo schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Je verliest alleen de mogelijkheid tot POE
Of je neemt een PoE switch voor 100eur met 4x poe, of een injector voor 11. Op de afwerking na nog een klap goedkoper ook.

pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 24V, 0.5A

Zelf heb ik een paar lijnen liggen, maar niet meer dan 2 per verdieping..
Anders had k 20+kabels nodig als ik het zonder switches wilde doen. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
En glas is never nooit goedkopere dan kabels.
Je hebt apparatuur nodig voor glas montage en je hebt voor elke kabel 2 sfp's nodig en je hebt switches of mediaconverters nodig om er weer utp van te maken.

En als je kant en klare glaskabels door een buis probeert te trekken wens ik je heel, heel, heel erg veel succes.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:41
Geen idee of dit helpt.
Maar in tijdschrift CT was ooit een testje van een overbruggingsset met kunststof "glas"-vezel.
kon veel meer buigen dan echt glas, dunne einden voor trekken, en 2 omvormers naar utp.

Alleen geen idee meer van naam of welk nummer... sorry.

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Misschien domme vraag :
Waar voor heb je 2e kabel nodig ?
vervolg vraag wat wordt je netwerk setup per kamer
ga je POE switches gebruiken ?
ga je voor unifi setup ?
bij 2 x ja kan je kiezen voor deze mini switch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1457158/ubiquiti-unifi-switch-flex-mini-per-stuk.html
bijna goedkoper dan een middag moeilijk doen voor 2e kabel er bij trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happylife
rc5proxy schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:57:
Misschien domme vraag :
Waar voor heb je 2e kabel nodig ?
vervolg vraag wat wordt je netwerk setup per kamer
ga je POE switches gebruiken ?
ga je voor unifi setup ?
bij 2 x ja kan je kiezen voor deze mini switch
[Afbeelding]
bijna goedkoper dan een middag moeilijk doen voor 2e kabel er bij trekken.
2x ja, ik heb precies die switches (x2) en die ga ik nu gebruiken samen met een poe injector voor een AP per verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 13:24
Door onze vorige aannemer werden overal flexibele buizen gebruikt. Toen deze vervolgens op de fles ging, heb ik onze nieuwe aannemer voor het netwerk overal harde plastic buizen laten aanleggen (voordat de cement dekvloer erop ging). Wij konden de bestaande kabels met geen mogelijkheid meer bewegen / aanvullen, zelfs niet toen een corpulente elektricien er aan ging hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Black Eagle schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:58:
https://www.kabelshop.nl/...100-CPR-i8119-t26387.html

Deze hebben wij vorig jaar door onze nieuwbouw getrokken, ik raad het echt niemand aan. Aan een kant duwen en insmeren, andere kant met mijn volle gewicht aan de trekveer hangen. Uiteindelijk hebben we maar 2 kamers gedaan, daarna hebben we het opgegeven.
Cat7 s/ftp … dat is een shielded kabel. Veruit overkill voor in huis. En dat gaat je inderdaad niet lukken.
Pagina: 1