Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkarra
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste allemaal,

Ik werk nu wtf 0.8 in het onderwijs. Ik wil graag terug naar 0.6 maar twijfel nu aan de volgende 2 opties:
1. Werktijdfactor deels ontslag aanvragen en dan 0.6 wtf in 1x
2. Werktijdfactor deels ontslag aanvragen naar 0.7 en dan onbetaald ouderschapsverlof voor 0.1 opnemen (uitkomende op 0.6.)

Voordeel is dat ik pensioenpremie blijf opbouwen over 0.7 .. echter, het pensioenfonds kan mij ook niet vertellen hoeveel mij dit gaat kosten extra. Netto zal het dan meer kosten dan als ik geen onbetaald verlof opneem. Heeft iemand een idee hoe ik kan berekenen wat het verschil netto is tussen 0.7 met onbetaald verlof voor 0.1 vs direct 0.6 werken? En welke voordelen muv de pensioen opbouw zijn er uberhaupt om onbetaald ouderschapsverlof op te nemen?
Ik zie geen directe voordelen muv behoud en zekerheid van je werktijdfactor en je pensioen opbouw.
Alvast dank voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froooooom
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:37
Ik heb een soortgelijke situatie (van 1.0 naar 0.8 fte) in het voortgezet onderwijs. Voor mijn nettosalaris is naar 0.8 fte gunstiger, maar voor pensioenopbouw is de variant met onbetaald verlof gunstiger.
Exacte getallen zou je toch wel kunnen laten uitrekenen door de afdeling P&O van je organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
jerkarra schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:09:
Heeft iemand een idee hoe ik kan berekenen wat het verschil netto is tussen 0.7 met onbetaald verlof voor 0.1 vs direct 0.6 werken? En welke voordelen muv de pensioen opbouw zijn er uberhaupt om onbetaald ouderschapsverlof op te nemen?
Ik zie geen directe voordelen muv behoud en zekerheid van je werktijdfactor en je pensioen opbouw.
De pensioenpremie zal naar rato lager zijn. Dus een zevende deel. Als afgesproken is dat je tijdens het ouderschapsverlof volledig voor dat deel van de pensioenpremie opdraait, dan kun je dat 'terugrekenen' met hulp van het percentage van de pensioenpremie dat je nu betaalt. Of je rekent met de percentages uit het pensioenreglement.

Voortzetten van het pensioen heeft trouwens vooral een groot voordeel in geval van overlijden. Er wordt bij overlijden namelijk nabestaandenpensioen uitgekeerd gebaseerd op het ouderdomspensioen dat je tot je AOW leeftijd had kunnen opbouwen. Het scheelt flink als dat 30 of 40 jaar opbouw voor factor 0,6 is of voor 0,7.

Daarnaast telt bij eventueel ontslag of arbeidsongeschiktheid het stukje ouderschapsverlof vaak mee bij de bepaling van de hoogte van de uitkering. Die komt dan dus hoger te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:45
Tip: laat dit door de salarisadministratie narekenen. Als jullie een goed HRM pakket hebben is dat zo gedaan en weet je precies waar je aan toe bent. Nu zal het toch gissen blijven.

Als ze geen goed HRM pakket hebben zullen ze wellicht wat langer nodig hebben: dat is gelukkig niet jouw probleem.

Rekenen is weten, gissen is missen ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
jerkarra schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:09:
2. Werktijdfactor deels ontslag aanvragen naar 0.7 en dan onbetaald ouderschapsverlof voor 0.1 opnemen (uitkomende op 0.6.)
Hoeveel jaar mag deze optie überhaupt? Ik neem aan dat dat niet 10+ jaar kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
President schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Hoeveel jaar mag deze optie überhaupt? Ik neem aan dat dat niet 10+ jaar kan?
Dit mag voor het equivalent van een half jaar werken. Dus een zevende deel korter werken kun je 7 keer een halfjaar = drieënhalf jaar. Per kind. Zolang het kind jonger dan acht jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:42
Geen idee hoe je je persoonlijk budget hebt ingezet, maar als je PB uren hebt gespaard, bekijk dan ook eens of je die een jaar kunt inzetten om minder te werken.

Dat doe ik komend jaar om mijn studie naast lesgeven af te kunnen maken.

Op deze manier kun je een jaartje "proberen" of het wat is. In ieder geval levert het tijd op om e.e.a. goed uit te (laten) zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door XxOrpheusxX op 30-05-2021 19:10 ]

Pagina: 1