Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dummyproof laptopvervanger voor moeders.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:07
Hallo Tweakers!

ik maak dit topic omdat ik niet zo goed weet wat te doen. Mijn moeder haar laptop is aan vernieuwing toe. Het ding was in de aanschaf al spot goedkoop, is ondertussen stront traag, en ik vermoed dat er een of meerdere virussen opzitten. Ik heb haar dan ook aangeraden er op z'n minst geen bankzaken meer op te doen. Heb haar vanmiddag zo ver gekregen dat er maar eens iets nieuws moet komen, eerst wou ze er niet van weten "want het ding doet het nog, ik koop pas een nieuwe als ie echt total loss is". Ik heb maar gezegd dat het ding in computer termen total loss is en ik er ook niet meer veel mee aan kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het standaard werk, beetje internetten, mailen, foto'tjes sorteren en af en toe een simpel spelletje. (Denk bubbleshooter en dergelijke)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we het even houden op 350, wellicht dat 400 ook nog gaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Hooguit een muis. De mogelijkheid om te printen op wifi printer wellicht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
nvt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zou ik een dummy proof iets willen. Ik zat te denken aan een Apple product, hoewel ik er zelf geen persoonlijke ervaring mee heb, kan daar vrij weinig vervelends mee gebeuren (?). Pa opperde al een chromebook, maar daar heb ik ook geen ervaring mee. Denk persoonlijk dat een iPad (met TB cover oid) wel meerwaarde heeft tegenover een chromebook.

Ga je overklokken?
nvt

Wat verwacht je van ons?[i]
Een antwoord/advies op de afweging: weer een goedkope laptop met Windows met alle nadelen van dien. Een android tablet, waarvan ik weet dat ze ook relatief snel langzaam worden. iPad, wellicht een wat duurdere optie maar lijkt me wel een veilige/gebruiksvriendelijke keuze. Of een chromebook. Het liefste een zo dummy proof omgeving, lekker veilig en gemakkelijk in gebruik, moeders is het type dat in paniek raakt als ze een melding krijgt..

Wat ik zelf al heb gevonden?

iPad - Maar 32gb opslag - wel Apple - dummy proof?

Galaxy Tab S6 - 64Gb ram - Goedkoper - Niet zo dummy proof...?

Heel veel chromebooks - Geen idee wat hier goed van is, waar ik op moet letten..

Genoeg cheapass laptops te vinden ook, denk dat dat 'the least favorable' optie is.

Hopelijk kunnen jullie me van een waardevol advies voorzien!

[ Voor 7% gewijzigd door Pyr0_ op 29-05-2021 19:29 ]

Alle reacties

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 16:39
Welke laptop heeft ze nu?
Is het voor haar ook al ‘te traag’ of vind jij het vooral irritant om ff een format te doen?

Voor 350-400 koop je natuurlijk niet veel, dus vandaar dat het oude blijven gebruiken misschien ook een optie is.

• Pyr0_
@Smobbo Een ancient Celeron 1.5Ghz met 2GB ram. Het gaat me niet eens persee om het feit dat er vast nog wel wát van te maken valt. Meer dat er het nooit veel is geweest, en dat Windows in haar handen inherent onveilig is.

Edit: En traag, als het 20-30sec duurt om überhaupt Settings te openen. Dan moet je toch écht engelen geduld hebben hoor... Ze klaagde ook dat het ding zo langzaam was de laatste tijd... Heb even ccleaner erover gehaald en Windows Defender laten scannen maar het baatte niets.

[ Voor 39% gewijzigd door Pyr0_ op 29-05-2021 19:47 ]

• hcQd
  • Laatst online: 09:28
Je zou eens kunnen kijken of en hoe CloudReady van Neverware erop loopt, dat is een after-market versie van ChromeOS. Ook als het niet geweldig loopt kun je misschien wel een indruk krijgen of een CromeBook iets voor haar is.

[ Voor 31% gewijzigd door hcQd op 29-05-2021 19:47 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Dat klinkt inderdaad of ze genoeg heeft aan een on-line omgeving. Chromebooks zouden perfect zijn ware het niet dat Google de ondersteuning voor hun software na een paar jaar stopt op de meeste modellen. Daarom zou ik inderdaad ook een licht Linux OS op de huidige laptop aanraden, die voornamelijk Firefox/Chromium, en wellicht iets als Shotwell voor de fotos hoeft te kunnen draaien - iets als Lubuntu, als dat bevalt kun je alsnog een iets betere laptop kopen en daar Ubuntu opzetten, kijk daarvoor eens in de Best Buy guide

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pyr0_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:42:
@Smobbo … en dat Windows in haar handen inherent onveilig is.
Neem een Windows laptopje met een SSD en 8GB RAM, uiteraard ook een degelijke processor, en je bent klaar. Let op: maak meteen een administrator account aan zodat JIJ daarop kunt inloggen. Je moeder krijgt een "gewoon" gebruikersaccount zodat ze haar dingen kan doen. Wil ze software installeren of heeft ze een programma nodig? Dan moet ze jou even inschakelen om dat te installeren.

Zo werkt dat al een paar jaar heel goed op het laptopje van mijn moeder. In de eerste paar maanden na deze opzet een paar programma's toegevoegd. Daarna draait het zoals het moet en blijft het vrij van flauwekulprogramma's met troep.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Als ik kijk naar mijn moeder en schoonouders is een tablet leuk voor erbij, maar ook niet meer dan dat.

Het voordeel van ChromeOS is dat het eigenlijk gewoon werkt. Sinds mijn moeder een chrome-box heeft hoef ik nooit meer de computer te fixen.

Ik zou bij een laptop voor ouders minstens een 15" IPS scherm kiezen. De meeste chromebooks hebben zo'n 5-6 jaar support. De Acer 315 serie is supported t/m 2026. Deze pricewatch: Acer Chromebook 315 CB315-3HT-P6T9 of deze pricewatch: Acer Chromebook 315 CB315-3HT-C6DH zijn wellicht interessant.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 16:39
Pyr0_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:42:
@Smobbo Een ancient Celeron 1.5Ghz met 2GB ram. Het gaat me niet eens persee om het feit dat er vast nog wel wát van te maken valt. Meer dat er het nooit veel is geweest, en dat Windows in haar handen inherent onveilig is.

Edit: En traag, als het 20-30sec duurt om überhaupt Settings te openen. Dan moet je toch écht engelen geduld hebben hoor... Ze klaagde ook dat het ding zo langzaam was de laatste tijd... Heb even ccleaner erover gehaald en Windows Defender laten scannen maar het baatte niets.
Haha, oké dat is echt weinig soeps.
Ik zou dan denk ik ook kijken of ze met een chromebook uit de voeten zou kunnen qua programma’s.
Anders toch een Windows laptop met beperkte rechten.
Een MacBook lijkt me echt buiten het budget te liggen.

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:21
Ik kan natuurlijk niet inschatten hoeveel je moeder met de laptop doet…. Maar na verschillende laptops geprobeerd te hebben (altijd ellende dat weer iets niet werkt) overgestapt op een ipad. Doet alles wat ze nodig had, snel, gebruiksvriendelijk… en eigenlijk kan r nix kapot.
Voor standaard zaken zijn er apps

• Pyr0_
Bedankt voor de reacties heren. Word erg gewaardeerd!

Als ik zo een inschatting maakt, gaat denk ik de voorkeur uit naar een Chromebook. Voordelen daarvan zijn dat het een groter scherm heeft en een fysiek toetsenbord. Maar toch een gesloten omgeving waar weinig 'onderhoud' aan nodig is en redelijk beperkt is in wat er mis kan gaan lijkt me.

Maar ook een iPad zoals ik 'm linkte zal ik haar voorstellen, want dat bied dan ook weer vrijheid dat ze het ding op schoot kan houden en dergelijke. En daar krijg je vast ook TB covers voor. En ik denk dat het Apple ecosysteem toch weer meerwaarde bied qua apps en functionaliteit.

Suggesties als een Linux OS/ChromeOS waardeer ik ook, maar dat vereist weer een hoop gedoe, installatie, uitleg etc. En mocht het niet werken of ze snapt het niet kan ik alsnog komen opdraven.. Dat beperk ik het liefste zoveel mogelijk. ;)

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 22:02

rickysedai

Whoop whoop

Mijn moeder van 66 is een volstrekte digibeet. Had ook altijd een laptopje en dat was een haat-liefde verhouding. Elke melding voor updates zorgde voor paniek. Ik stelde voor een iPad aan te schaffen en ook dat zorgde initieel voor paniek haha! Maar inmiddels is ze aan haar tweede iPad en ze wil nooit meer iets anders. Werkt intuïtief en er kan nagenoeg niks mis gaan. Haar wereld is zelfs uitgebreid met facetimen, Netflix streamen, etc. Zelden dat ik nog eens haar ergens mee moet helpen (digitaal dan hè). Als de overstap ‘eng’ is dan zou je nog kunnen voorstellen om het tijdelijk naast elkaar te gebruiken.

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Pagina: 1