iCloud - workflow/algemene werking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik gebruik sinds een jaar ongeveer iCloud opslag voor persoonlijke documenten/workflows en werk gerelateerde workflows. Op iPad, iPhone, 2 windows pc's (werk/prive) en een Macbook pro.

Ik gebruik het op een intuïtieve manier en algemeen genomen gaat dit prima. Ik stel me weinig vragen over de achterliggende werking. Er gaat echt een wereld voor je open. Alles onmiddellijk beschikbaar op elke mogelijke device is erg prettig. Heb in het laatste jaar dan ook nauwelijks nog usb opslag gebruikt.

Echter volgende vragen:

1. bestanden wissen in iCloud op windows.

Ik merk dat bestanden wissen enkel vlot werkt op apple devices. (iPad, Macbook). Zodra ik op de werk pc (windows) bestanden wil wissen, lukt dit meestal niet. Vage error meldingen of bestand in gebruik. (wat meestal naar mijn weten niet het geval is).

Ik heb ook de indruk dat op iOS en macos minder moeilijk gedaan wordt over 'bestand in gebruik' en dat het sowieso gewist wordt, open op windows of niet. Moet ik even testen.

Dit is voorlopig opgelost door zelf manueel een mapje 'to delete' te maken. En bestanden die ik wil wissen daarnaar toe te slepen/verplaatsen, en dan met enige regelmaat vanop de iPad die folder leeg te maken.

2. Opstapeling van .tmp files (office)

Voor het werk maak ik vaak gebruik van office. En het is gemakkelijk om sommige bestanden op iCloud beschikbaar te hebben om eventueel te kunnen doorwerken op de Macbook, of op de iPad te bewerken ivm notities/aantekeningen maken.

Als je met regelmaat excel files of word files open hebt, komen er vaak een hoop van die tijdelijke office files (type 8 letters.tmp) bij die uit zichzelf niet opgeruimd worden. Wel jammer.

3. Office bestanden (niet vaak, soms) corrupt opgeslagen

Het gebeurt me soms dat ik een office bestand save (control+s), wacht tot het balkje onderin weg is (vaak zeer snel) en meteen de app afsluit. (Windows-pc). Soms wanneer ik het bestand dan meteen terug wil openen vind ik enkel een xxxxxx.tmp die nog aan het uploaden is, of waarvan de naam niet omgezet is naar de echte naam van het bestand. Het echte bestand is dan nergens terug te vinden, en de .tmp soms corrupt.

Ik probeer nu de apps minder snel af te sluiten, en iCloud wat tijd te geven, maar inspirerend is het niet.

4. Hoe werkt bestanden verslepen van lokale opslag naar iCloud.

Ik begrijp dat iCloud niet als een andere drive beschouwd wordt door het systeem, maar als eender welke normale map?
Het normaal gedrag met een andere drive is dat slepen (move) dan kopiëren wordt, en het origineel op de lokale opslag blijft staan. Soms dacht ik een bestand even naar iCloud te 'slepen' (waarbij ik het origineel wel lokaal wou houden) om erachter te komen dat het effectief verplaatst is. Op zich geen probleem, maar goed om te weten.

5. Werking bestanden knippen en plakken of kopiëren naar iCloud vanop lokale opslag

Ik ben soms ietwat onzeker of wat ik naar iCloud heb geknipt en geplakt, wel effectief beschikbaar is (offline in de iCloud map dan). Stel op het eind van een lange werkdag knip en plak ik 2 Gb aan bestanden even naar iCloud en klap ik de werk laptop dicht. Het kopiëren zelf gaat bijna ogenblikkelijk. (zoals bestanden lokaal kopiëren).

Ik hoef niet te wachten totdat alles is ge-upload naar iCloud? (hoeft niet per se meteen in de cloud beschikbaar te zijn) De bestanden staan lokaal in de iCloud map vermoed ik, en worden dan gaandeweg aan iCloud toegevoegd wanneer het apparaat online is (upload is niet overal even snel)

Hetzelfde met fotos op de iPhone. Voor het werk maak ik vaak honderden foto's. Om die zooi niet in m'n fotorol te hebben, verplaats ik die foto's regelmatig naar een apart album in Photos. Van daaruit 'select all', -> move to files -> naar een werkfolder op iCloud. Dit gaat erg snel. Paar Gb duurt luttele seconden. Ik begrijp dat de bestanden dan nooit al effectief op iCloud kunnen staan. Mag ik dan wel meteen 'select all' doen uit het album in de fotorol -> 'delete all'. en er vanuit gaan de foto's eerst via de lokale iCloud folder op de iPhone beschikbaar zijn, en van daaruit ge-upload worden naar iCloud?

6. Hoe werkt iCould samen met SyncBack?

Hier loop ik volledig vast met hoe ik cloud opslag begrijp.

Het lijkt erop dat SyncBack (de gratis versie) niet goed samenwerkt met cloud opslag? En bij uitbreiding alle cloud opslag vermoed ik?

Weet syncback bij het syncen of een bepaald bestand in iCloud effectief weg is? Of enkel in de cloud beschikbaar is om plaats te besparen op het apparaat?

Indien dat al goed gaat, regelt het OS dan dat indien een nieuwer bestand op iCloud naar lokaal gesynct moet worden, dit bestand eerst even opgehaald wordt/offline beschikbaar wordt zodat syncback kan syncen? Of hoe werkt dit?

Deze usecase kan handig zijn voor bestanden die best lokaal blijven staan (snelle toegang zonder eerst te moeten downloaden, grote files voor specifieke software bvb), maar die je wel in iCloud wil hebben om 's weekends eventueel te werken zonder de werklaptop. En dan maandag terug syncen met de werklaptop.

7. Beter management voor 'offline beschikbaar'?

Zie ik iets over het hoofd of is steeds offline beschikbaar maken (of omgekeerd, steeds 'plaats besparen' en dus uploaden) soms nogal omslachtig? File per file vaak? Niet mogelijk op folder niveau?

8. iCloud/OneDrive/andere?

Werken sommige features anders/beter met andere cloud platformen? Wat is de ervaring op dit forum onder mac gebruikers met andere cloud oplossingen. Is de workflow met OneDrive goed, misschien zelfs beter dan iCloud op macos? Nog een ander? Google Drive?

Wat is de ideale setup voor een vlotte cloud tussen windows en mac? Naar prijs toe maakt het voor beide weinig uit. 50Gb is persoonlijk genoeg.

Cloud wordt enkel gebruikt voor 'hot files'. Administratie, persoonlijke items, reisdocumenten, werk documenten die op dat moment nodig zijn, ... Niet voor backup. Om de zoveel tijd probeer ik dan eens de cloud files wat op te schonen en cold storage items ofwel te verwijderen ofwel te backuppen.

Excuses als deze vragen nogal elementair zijn. Ik werk niet in IT en ben de typische apple gebruiker voor wie het 'gewoon moet werken'. ;) Klopt niet helemaal, ik kan aardig uit de voeten met windows en mac. Geavanceerd casual zeg maar. :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik ben het met je eens dat iCloud voor Windows niet ideaal werkt, ik heb zelf ook vreemde dingen mee gemaakt. Wat ik tegenwoordig doe is als ik ga werken met files op windows eerst rechter muisknop op 'iCloud Drive' en dan -> 'Always keep on this Device' dat weet je in ieder geval zeker dat je het lokaal hebt staan.

Vervolgens backup ik (zelf met Arq) die map: https://www.arqbackup.com/ zodat ik altijd een backup heb. Ik vind persoonlijk een cloud sync geen backup.

Persoonlijke mening: Als je er echt ACTIEF mee werkt op Windows zou ik zelf kijken naar OneDrive/Dropbox. Die hebben een betrouwbaardere Windows client en, ook prima Apple versies waarin minder mis gaat.

Ik werk voornamelijk privé op mijn iPad/iPhone met bestanden en de Windows versie is voor mij meer zodat ik er even 'snel bij kan' als het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Niet veel reacties gekregen. Die puntjes en vreemde acties die ik vermeldde, blijf ik echter tegenaan lopen.

Voornamelijk dan het niet verwijderen van .tmp bestanden bij het werken met office vanop iCloud. Het niet kunnen verwijderen van bestanden ("in gebruik" maar niet in gebruik), waardoor ik steeds het truukje van 'slepen naar een delete-map' moet toepassen...).

En dan vaak genoeg dat het 'refreshen'/updaten redelijk lang duur in de windows client. Ik annoteer vaak documenten, die ik dan meteen wil delen via de werk-pc en mail en dergelijke. (mailen vanop de iPad doe ik liever niet, aangezien ik de iPad simpelweg zonder toetsenbord gebruik, en ik niet dezelfde mail workflow heb als op outlook op windows).

Vaak is de ge-annoteerde pdf nog de originele pdf in windows iCloud. Truukje daar is op de iPad 'duplicate file' gebruiken, waardoor die er een kopie van het ge-annoteerde document naast zet.

Misschien is m'n werk-pc simpelweg slecht geconfigureerd, of heeft die andere problemen (updates en dergelijke...)

@ex87

Ik zal je advies eens opvolgen en alles naar windows OneDrive migreren en beoordelen hoe het werkt. Aangezien m'n workflow echt 20/40/40 MacOS/iOS/windows is, mag het op windows net iets beter functioneren

De onderhuidse werking is me ook nog niet helemaal duidelijk, voornamelijk met het willen syncen, backuppen van de cloud directories (iCould of OneDrive) naar een lokale map met SyncBack of dergelijke software... Als SyncBack aan de slag gaat, en het bestand staat niet lokaal maar in de cloud, wat gebeurt er dan? De vraag geldt in beide richtingen...

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 03-07-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:06
Ik heb negatieve ervaringen met iCloud onder Windows. De Sync bijvoorbeeld met de lokale map werkte soms niet, foto's is heel onhandig en de installatie is een rommel. Gaf me ook gedoe met nieuwe installatie enzo. Ik vond het wat dat betreft prettiger om dan maar de web interface te gebruiken, al vind ik die eigenlijk te sloom om lekker mee te werken.

Over het algemeen vind ik de werking tussen Apple en niet apple devices/software heel frustrerend, zelfs frustrerender dan enkel Windows en Linux (heb ik weinig ervaring met dat laatste, maar heb het idee dat de community dat sneller aan fixxes werken om iets wel te laten werken).
Zodra je echter binnen Apple's ecosysteem tussen devices en/of software zit, werkt niets zo goed als dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@PrimusIP

De webinterface is me te 'teletubby'. Veel white space, beetje log... Ik heb vaak meerdere bestanden en mappen tegelijk nodig en moet vaak heen en weer tussen de werkomgeving (windows pc), en de tablet (iPad) die in deze workflows enkel gebruikt wordt omwille van de stylus, het annoteren, ... En wat ook soms nog aardig wil werken is het samenvoegen van losse bestanden in 1 pdf (in de iOS file browser).

Dus webinterface is nutteloos (want dan moet ik weer alles handmatig downloaden en alles zoeken in de 'downloads' folder, ipv in de georganiseerde mappenstructuur waar ik op de iPad al in aan het werken en zoeken was. (en dus gemakkelijk terug over te nemen in precies dezelfde structuur in de windows file verkenner)

Inderdaad, tussen de macbook pro en de iPad werkt alles dik prima. Binnen het ecosysteem dus. Als ik al 2 puntjes zou kunnen oplossen, namelijk het gemakkelijk kunnen deleten van niet geopende bestanden vanuit windows iCloud, en het automatisch opruimen van alle .tmp die gegeneerd wordt door office, zou het al heel wat beter zijn.

Ik denk dat ik toch maar eens OneDrive ga proberen. Op windows werkt het waarschijnlijk prima, en microsoft heeft tegenwoordig wel een correcte reputatie ivm het samenwerken met andere platformen, dus misschien is de OneDrive integration in iOS files app nog wel ok.

Dan heb ik nog een aantal andere puntjes maar dat is meer gerelateerd aan het gebruik van de files app in iOS. Het annoteren wil prima, en ik kan 80% native doen vanuit de files app en de file previewers zeg maar die in iOS zitten ingebakken. Maar soms kom ik net dat beetje flexibiliteit te kort om het helemaal perfect te maken.

Zoals het kunnen wissen van dingen die je niet zelf hebt aangebracht. Dus delen van de basis van de pdf zelf kunnen wissen. Work around is met witte marker erover gaan. Maar als je dan per ongeluk de witte marker zone aanraakt met de eraser, komt alles wat je gemaskeerd hebt terug.

Een andere is dat de pagina vaak te groot wordt weergegeven en onder de menu bar bovenaan, of de pagina indexing rechts valt, waardoor je niet helemaal tot de rand kan werken. Pinch to zoom in or out werkt ook niet, om een pdf pagina eventueel wat kleiner weer te geven om gemakkelijker met de stylus te werken.

En combine to pdf is echt een krachtige functie, vooral als het al ingebakken zit in de files app. Gewoon selecteren wat je nodig hebt, en een pdf maken. Helaas ontbreekt het nog aan een beetje finetunen. Pagina volgorde kunnen kiezen bvb, of bepaalde pagina's wel of niet roteren.

Soms is het irritant om daarvoor naar een andere app te moeten (als je al vindt wat je specifiek zoekt).

Maar goed, deze laatste paragrafen gaan dus niet over iCloud an sich, maar meer over de iOS files app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Amos_x schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:31:
Echter volgende vragen:

1. bestanden wissen in iCloud op windows.
...
2. Opstapeling van .tmp files (office)
...
3. Office bestanden (niet vaak, soms) corrupt opgeslagen
...
5. Werking bestanden knippen en plakken of kopiëren naar iCloud vanop lokale opslag
...
7. Beter management voor 'offline beschikbaar'?
...
8. iCloud/OneDrive/andere?
...
Ik quote mezelf even.

iCloud op windows blijft geen onverdeeld goede indruk nalaten. Het is niet zo dat ik met zekerheid kan zeggen dat het buggy is, of fout loopt, omdat het hele cloud gebeuren (ook andere clouds zoals OneDrive, ...) nogal 'ontransparant' is. Maar je weet nooit echt goed wat er onder de motorkap gaande is. En dan vooral bij iCloud voor windows.

Veel van bovenstaande puntjes blijven twijfels oproepen.

iCloud voor windows, in de windows app store, heeft ook slechts een score van 2/5, met reviews die laten blijken dat het gewoon niet lekker werkt. Ik heb het dan ook niet langer geïnstalleerd staan, om zeker te zijn dat een verkeerde sync niet m'n hele cloud om zeep helpt.

Bvb, het gebeurde wel vaker dat ik op de macbook of iPad folderstructuren had aangepast, of folders had gewist/hernoemd. Maar dat kwam niet terug in de iCloud map op verkenner. (wel zag je bijna ogenblikkelijk die veranderingen gesynced worden op Apple clients: iPad, iPhone, ...)

Op windows uitloggen, inloggen, niets hielp, en er is geen 'sync' knop die ik kan forceren om alles gelijk te trekken. Mijn eerste bezorgdheid is dan dat de cloud bestanden mogelijks overschreven kunnen worden door een client die over de zeik gaat, met oude bestanden. Misschien werkt het helemaal niet zo, maar dat kan ik niet weten.

Op een ander moment, na lang m'n persoonlijke windows pc niet te hebben gebruikt, zag ik dat die bij het opstarten een viertal bestanden aan het uploaden was naar iCloud. Is geen enkele reden voor, en intussen had ik al een maandje in folders en bestanden gewerkt op andere devices. Dus weer: is dit een sync in de verkeerde richting?
Of bvb folders die hernoemd worden met een underscore in de naam (die ik zelf niet heb getypt)

Het niet kunnen wissen van bestanden, of het achterlaten en niet wissen van veel office .tmp files, is intussen al veel beter. Heb beide windows pc's waar ik iCloud op benader ofwel helemaal geüpdatet of opnieuw geïnstalleerd, en ik krijg niet meer de melding dat het bestand in gebruik is (wat vroeger wel vaker gebeurde, ook al was het programma dicht, waardoor ik de workaround nodig had van een 'wissen' map, waar ik bestanden naar toe sleepte die ik dan op een apple client kon wissen)

Ik houd nu de persoonlijke bestanden op iCloud, en voor werk (waar ik vaker over en weer moet met notities naar een windows pc) houd ik OneDrive aan. Dat lijkt, op gevoel, een stuk beter te 'flowen'. OneDrive op iPad is geen probleem, en OneDrive op windows is 'native', dus goed geïntegreerd.

Vind het wel jammer dat ik op de persoonlijke Windows-pc nu dus heel omslachtig te werk ga. Ipv uit verkenner direct te openen, bewerken, en saven, ga ik via de webinterface. Dus downloaden, bewerken, en terug uploaden, erg omslachtig.

Trouwens, de webinterface is compleet achterlijk en onbruikbaar met die grote iconen. En nog steeds geen enkele mogelijkheid om op de webinterface voor een list of detail view te kiezen :( :( 8)7 8)7

Waar OneDrive in Edge bijna als native verkenner aanvoelt (logisch, allemaal windows) is dat bij iCloud op MacOS of windows totaal niet het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 21-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Tja, ik lijk de enige te zijn bij wie het syncen met iCloud niet zo vlot verloopt vanop een windows pc, en excuses om steeds op diezelfde spijker te kloppen maar...

Op mijn werk-pc (die echt wel up to date is, correct gemanaged, geen admin rechten en redelijk dichtgetimmerd) werkt het matig.

En dit kan niet het gevolg zijn van de policies, want vaak werkt het wel, en af en toe niet. Maar dat maakt het in een normale workflow dus onbetrouwbaar.

Zoals gisteren, ik had een aantal excel's bijgewerkt (3 bestanden) rechtstreeks uit de iCloud map in explorer. Na afsluiten van Excel bleef de status bleef maar staan op 'sync pending'. In de taakbalk stond er 'sync complete' of iets van die strekking.

Tot vanmorgen geen bijgewerkte bestanden (pc stond aan). Vandaag een aantal keer de pc herstart, nog eens opnieuw m'n paswoord ingegeven, en toen ging 'ie ineens wel uploaden. Dan stond er in de taakbalk, 61 documents pending. :?

Blijkt dus dat er dus al een aantal dagen geen sync naar de cloud meer had plaatsgevonden. :X En effectief, toen ik er m'n Files op na sloeg op de iPad kwamen er ineens wat mappen bovenaan te staan die in de voorbije dagen waren bijgewerkt (maar waar de laatste actie dus al een paar dagen oud was)

De sync lijkt nu over(ik kan m'n bestanden benaderen vanop iPad/Macbook), maar blijft staan op de volgende melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxFCPWUH7gfRIuo1yltEJKYtyT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zrsH1Gmtzvq92wxu1BCBZpPF.png?f=user_large

Ik heb me nog niet de moeite getroost alles te migreren naar OneDrive. Ik heb sowieso de cloud functionaliteit nodig tussen Windows en MacOS/iOS.

Als iCloud dus brak werkt op Windows, maar OneDrive prima zou werken in een Apple omgeving (binnen windows sowieso perfect), is de enige piste naar een betrouwbare oplossing (zowel voor werk als prive) dus OneDrive gebruiken...

Edit: en serieus apple, wanneer krijgen we lijst/detail weergave in de webversie van iCloud ipv die belachelijke teletubbie iconen! :( 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 24-05-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:26

talin

ES-MA

mijn mening:

waarom zouden ze dat fixen? het zou de brug kunnen zijn voor mensen zoals jou en mij die op het werk gebruik maken van een Windows omgeving en dingen met eigen omgeving ( MacOs ) willen laten syncen.
maar die 2 moeten elkaar niet en er zal wel iets van een water bij de wijn gedaan moeten worden door een van de 2 en die willen beide niet.

ik gooi het op de windows omgeving, ik heb daar ook nog nooit een OneDrive 100% vlekkeloos gesynct gezien.

heb dat schip dus ook maar laten varen en heel soms log ik dan ff in op icloud.com of ik trek mn losse tavel HD uit mn tas en die plug ik dan thuis wel op de MacOs omgeving in als het moet.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Ik blijf er toch moeite mee hebben. Blijkbaar ben ik de enige (weinig 'bugs' of problemen te vinden hier). Ofwel gebruikt iedereen iCould exclusief binnen het apple eco-systeem, zonder ook soms via windows te willen gaan.

In mijn geval heb ik geen keuze. De laptop die ter beschikking wordt gesteld door het werk is windows (logisch, geen probleem) maar ik gebruik m'n iPad vaak in parallel omwille van een aantal handigheidjes die bijdragen tot m'n workflow.

In die zin is het dus belangrijk dat iCloud goed geintegreerd is in File Explorer. Ik begrijp ook niet waarom dat zo moeizaam is (getuige ook de reviews in de MS store), want andere cloud plugins werken gewoon zoals het hoort. (dropbox en zo)

Het nadeel van via de webinterface te gaan is dat je steeds zelf bestanden terug heen en weer moet downloaden en uploaden naar de webinterface, en je zo dus snel met een rommeltje bestanden met verschillende versies zit. Dus downloaden, bewerken, en terug slepen in Edge naar iCloud. Vanuit File Explorer open je meteen een bestand uit de Cloud en zorgt de software er voor dat die terug weggeschreven wordt naar de cloud.

De problemen die ik hierboven aangaf blijven echter gewoon aanwezig.
  • iCloud upload stopt gewoon met werken. Dan kom je er achter dat er al een aantal uur niets is gesynct en dat openstaande bestanden op de pc gewoon enkel 'offline' bestaan, en op de iPad achter lopen. Vooral dit is storend, want er verschijnt niets op je iPad (als je snel even iets wil aantekenen) en moet je gewoon wachten. Hoelang? Geen idee. Omgekeerd ook trouwens, de oplossing is dan om een duplicate te forceren op de iPad waardoor het bestand verschijnt in File Explorer op windows
  • Soms ben je een bestand aan het aantekenen/bewerken op de iPad (met pencil) en klapt 'ie er gewoon uit, vermoedelijk om dat de pc zijde terug een sync probeert? Ben je ineens alle aantekeningen kwijt
  • En onlangs een probleem dat wanneer je File Explorer op windows opstart, alles gewoon bijna meteen vastloopt (blauwe cirkel) en je nergens kan doorklikken. Ook niet op lokale folders of OneDrive Folders. 10 minuten, 15 minuten, 30 minuten, ... Uit pure troubleshoot alvast iCloud verwijderd op de pc, en alles liep terug prima zoals het hoort.
Misschien zijn de policies te strak en is de laptop te hard dicht getimmerd door IT, dat kan. Maar ik betwijfel het. Ook op m'n persoonlijke pc vaak wat vaag gedrag.

Uiteindelijk het volgende gedaan:
Een nieuw gratis outlook account aangemaakt (heb weinig cloud opslag nodig) en dat toegevoegd in windows (werkt perfect, MS <-> MS) en het toegevoegd in Files App in iPadOS (werkt ook perfect)
En daar m'n werkfolders naar verplaatst.

Wat is dus over en weer moet bewerken, editen of meenemen komt dan gewoon in OneDrive terecht. Ook een foldertje aangemaakt waar ik bestanden die ik dan ook in iCloud wil, op de iPad van OneDrive naar iCloud kan slepen.

TLDR: OneDrive (MS) werkt beter in Files (iPadOS) dan dat iCloud/Apple (op windows) werkt in windows. Wil je dus vlot tussen windows en iPad kunnen werken, gebruik dan OneDrive.

Er is ook de OneDrive app, maar die is beperkter dan de native Files App in iPadOS om te bewerken met pencil bvb.

En dan als laatste:
De webinterface van iCloud Files is nog steeds compleet onaanvaardbaar. Nog steeds dezelfde teletubby interface met iconen. Ik had gehoopt dat met de nieuwe look and layout er ook iets was gedaan aan de bruikbaarheid van de File Browser in de webinterface, maar helaas.

Iconen zijn gewoon dikke rommel in een professionele omgeving. Leuk voor hier en daar een bestandje, maar het toont weinig overzicht, weinig informatiedichtheid, weinig informatie over metadata (datums, grootte, ...) moeilijk aan te klikken voor downloads, lange bestandsnamen die enkel op het eind verschillen kan je niet lezen zonder ze een voor een aan te klikken.

Alles wat werk is dus naar OneDrive. Alles wat prive is blijft op iCloud en benader ik op windows via webinterface. En de iCloud app op windows komt er gewoon niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:26

talin

ES-MA

Amos_x schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:35:
Ik blijf er toch moeite mee hebben. Blijkbaar ben ik de enige (weinig 'bugs' of problemen te vinden hier). Ofwel gebruikt iedereen iCould exclusief binnen het apple eco-systeem, zonder ook soms via windows te willen gaan.

In mijn geval heb ik geen keuze. De laptop die ter beschikking wordt gesteld door het werk is windows (logisch, geen probleem) maar ik gebruik m'n iPad vaak in parallel omwille van een aantal handigheidjes die bijdragen tot m'n workflow.

In die zin is het dus belangrijk dat iCloud goed geintegreerd is in File Explorer. Ik begrijp ook niet waarom dat zo moeizaam is (getuige ook de reviews in de MS store), want andere cloud plugins werken gewoon zoals het hoort. (dropbox en zo)

Het nadeel van via de webinterface te gaan is dat je steeds zelf bestanden terug heen en weer moet downloaden en uploaden naar de webinterface, en je zo dus snel met een rommeltje bestanden met verschillende versies zit. Dus downloaden, bewerken, en terug slepen in Edge naar iCloud. Vanuit File Explorer open je meteen een bestand uit de Cloud en zorgt de software er voor dat die terug weggeschreven wordt naar de cloud.

De problemen die ik hierboven aangaf blijven echter gewoon aanwezig.
  • iCloud upload stopt gewoon met werken. Dan kom je er achter dat er al een aantal uur niets is gesynct en dat openstaande bestanden op de pc gewoon enkel 'offline' bestaan, en op de iPad achter lopen. Vooral dit is storend, want er verschijnt niets op je iPad (als je snel even iets wil aantekenen) en moet je gewoon wachten. Hoelang? Geen idee. Omgekeerd ook trouwens, de oplossing is dan om een duplicate te forceren op de iPad waardoor het bestand verschijnt in File Explorer op windows
  • Soms ben je een bestand aan het aantekenen/bewerken op de iPad (met pencil) en klapt 'ie er gewoon uit, vermoedelijk om dat de pc zijde terug een sync probeert? Ben je ineens alle aantekeningen kwijt
  • En onlangs een probleem dat wanneer je File Explorer op windows opstart, alles gewoon bijna meteen vastloopt (blauwe cirkel) en je nergens kan doorklikken. Ook niet op lokale folders of OneDrive Folders. 10 minuten, 15 minuten, 30 minuten, ... Uit pure troubleshoot alvast iCloud verwijderd op de pc, en alles liep terug prima zoals het hoort.
Misschien zijn de policies te strak en is de laptop te hard dicht getimmerd door IT, dat kan. Maar ik betwijfel het. Ook op m'n persoonlijke pc vaak wat vaag gedrag.

Uiteindelijk het volgende gedaan:
Een nieuw gratis outlook account aangemaakt (heb weinig cloud opslag nodig) en dat toegevoegd in windows (werkt perfect, MS <-> MS) en het toegevoegd in Files App in iPadOS (werkt ook perfect)
En daar m'n werkfolders naar verplaatst.

Wat is dus over en weer moet bewerken, editen of meenemen komt dan gewoon in OneDrive terecht. Ook een foldertje aangemaakt waar ik bestanden die ik dan ook in iCloud wil, op de iPad van OneDrive naar iCloud kan slepen.

TLDR: OneDrive (MS) werkt beter in Files (iPadOS) dan dat iCloud/Apple (op windows) werkt in windows. Wil je dus vlot tussen windows en iPad kunnen werken, gebruik dan OneDrive.

Er is ook de OneDrive app, maar die is beperkter dan de native Files App in iPadOS om te bewerken met pencil bvb.

En dan als laatste:
De webinterface van iCloud Files is nog steeds compleet onaanvaardbaar. Nog steeds dezelfde teletubby interface met iconen. Ik had gehoopt dat met de nieuwe look and layout er ook iets was gedaan aan de bruikbaarheid van de File Browser in de webinterface, maar helaas.

Iconen zijn gewoon dikke rommel in een professionele omgeving. Leuk voor hier en daar een bestandje, maar het toont weinig overzicht, weinig informatiedichtheid, weinig informatie over metadata (datums, grootte, ...) moeilijk aan te klikken voor downloads, lange bestandsnamen die enkel op het eind verschillen kan je niet lezen zonder ze een voor een aan te klikken.

Alles wat werk is dus naar OneDrive. Alles wat prive is blijft op iCloud en benader ik op windows via webinterface. En de iCloud app op windows komt er gewoon niet meer op.
is MS Teams dan niet een oplossing voor je?
daar kan je documenten, foto's en weet ik veel wat allemaal in kwijt en kan je en in de webversie werken en je hebt voor beide platformen locale apps

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Amos_x schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:35:

(...)

(...)

Alles wat werk is dus naar OneDrive.
Dit is inderdaad ook mijn bevinding. Zeker nu OneDrive native op Apple Silicon draait (daarvoor memory leak)
En als Offcie 365 in je workflow zit is het helemaal een no-brainer, zelfs als je voor de rest in het Apple eco system zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
TS hier.

iCloud op windows blijft een matige ervaring.

En ja, ik heb een macbook pro, mac mini, iPad, enz... maar ik maak zowel prive als op het werk gebruik van windows. Een correcte windows integratie zou dus fijn zijn, aangezien het hele idee van een cloud is dat je data overal vlot toegankelijk is en in sync. Ik betaal ook voor 200GB bij apple.

Ik ga m'n iCloud bij apple niet opgeven, maar ik ben wel bezig om alles, voora files/data, te migreren naar een OneDrive cloud.

Op m'n apple iCloud houd ik dan wat simpele files aan, administratie, rekeningen, andere dingen, foto's. En wat ik meer nodig heb op de windows kant, gaat op de OneDrive.

TLDR, OneDrive werkt beter op macOS en iOS, dan iCloud op windows werkt.

En wat nog steeds compleet onaanvaardbaar is, is dat de webversie van iCloud nog steeds zo'n teletubbie interface heeft voor de Drive. Op zich kan je rond een windows app/plugin heen werken als de webinterface iets of wat bruikbaar is voor 'power' users.

Maar nee, nog steeds gigantische iconen. Geen 'list' of 'detail' views om meer bestanden te kunnen zien....

OneDrive in Edge ziet er vertrouwd uit, als explorer. Wellicht omwille van de sterke integratie van O365, windows en edge. Maar toch.

Apple kan het wel, maar het is duidelijk dat ze het niet willen.

Hoe dan ook, ik heb een DS220+ draaien, en ga ook daar meer op inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:21
Amos_x schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:38:
TS hier.

iCloud op windows blijft een matige ervaring.
Dat ben ik met je eens. Ik maak ook bewust de keuze om Microsoft bij Microsoft te houden en Apple bij Apple. Werken met het spul van de eigen fabrikant. Voorkomt bij mij constante irritatie.
Ik ga m'n iCloud bij apple niet opgeven, maar ik ben wel bezig om alles, voora files/data, te migreren naar een OneDrive cloud.

Op m'n apple iCloud houd ik dan wat simpele files aan, administratie, rekeningen, andere dingen, foto's. En wat ik meer nodig heb op de windows kant, gaat op de OneDrive.
Met dat als uitgangspunt, kun je het dan vervolgens niet samen laten komen op je NAS als backup?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:37:
[...]

Dat ben ik met je eens. Ik maak ook bewust de keuze om Microsoft bij Microsoft te houden en Apple bij Apple. Werken met het spul van de eigen fabrikant. Voorkomt bij mij constante irritatie.
Vooral dan apple bij apple houden, merk ik uit mijn ervaring, veel meer dan microsoft bij microsoft. Bizar genoeg (en zeker gezien hun geschiedenis) werkt microsoft op apple eigenlijk prima. En dat is ook de oplossing dus om een ietwat performante, bugvrije, crossplatform cloud oplossing te kunnen gebruiken over windows en apple heen.
[...]

Met dat als uitgangspunt, kun je het dan vervolgens niet samen laten komen op je NAS als backup?
Ik ben vooral ook een n00b. Ik probeer me wel in te richten met een goede robuuste opstelling voor m'n IT needs, maar het is niet mijn expertise en voor mij dus niet evident. Dus naar instellen/onderhoud/configureren kom ik nogal wat skills te kort.

Ik heb een DS220+ draaien, recent helemaal opnieuw netjes van 0 ingericht. Maar dan enkel voor de basis functies, de synology draait nu voornamelijk als een soort "back-up" repository voor bestanden van verschillende computers.

Ik denk niet dat ik alles zo ingesteld krijgt dat ik dezelfde naadloze integratie kan bekomen met een self hosted oplossing (synology) zoals microsoft of apple dat doen met hun clouds.

Er is zeker wel meerwaarde in het gebruik van een (managed/veilige) cloud van de grote tech jongens (apple, MS) voor dagdagelijks gebruik en integratie. Bvb integratie in finder op iOS. Of alle andere dingen waar je apple cloud voor gebruikt (keychain, wifi passwords delen, settings opslaan, backups van je iOS devices, find my, bookmarks, noem maar op,...)

Maar ik maak wel keuzes. De NAS is voor 'cold storage'. Long term storage van bestanden die ik niet vaak nodig heb. De cloud is een kleine selectie van 'live' bestanden die op dat moment nodig zijn. (admin, projectjes, plannetjes)

Een van de workflows die ik vaak gebruik, is het annoteren van bestanden (pdf, schema's, schets). Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg via m'n NAS bvb. Dan is het gemakkelijk om die bestanden even in een OneDrive cloud te slepen, te bewerken op de iPad en van daaruit weer te gebruiken in windows of mac.
Pagina: 1