Garantie op randzaken die stuk zijn gegaan door defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
In het algemeen, als een apparaat defect gaat binnen de garantie termijn en daardoor gaat er iets anders kapot wat niet bij dat produkt of de aankoop hoort, wie is er dan aansprakelijk?

De kans is misschien bijzonder klein, maar het zou kunnen gebeuren met luidsprekers op een defecte versterker bijvoorbeeld. Als die dingen een paar duizend euro kosten ...

Meer concreet, ik vermoed dat ik een defecte voeding in mijn PC heb die verantwoordelijk is voor het stuk maken van 2 gloednieuwe 8 TB disks, een jaar oude 960 GB SSD en nu ook een oude 1TB die ik bij wijze van test heb aangesloten om "aan te tonen" dat de voeding er voor verantwoordelijk is.

Deze voeding is in de garantie, en een van de SATA power kabels uit de voeding sloopt alles wat ik erop aan sluit.

Ik heb verschillende dingen opgezocht over garantie bepalingen en aansprakelijkheid, maar ik vind deze situatie niet specifiek terug, ik wil graag weten hoe dit zit en welke rechten ik heb in zo'n geval.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via InflatableMouse op 29-05-2021 11:54)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit zou je het beste met je verzekering kunnen bespreken inderdaad. Ik had bij een zekere dikke blauwe webreus een vriezer gekocht, die ging na 3 maanden kapot met 160 euro aan eten erin. Nou, vergoeden ho maar. Ik leg het voor aan mijn verzekeraar en binnen een dag stond het op m'n rekening. Uit coulance, gezien ik nooit claimde, terwijl 't eigenlijk alleen bij stroomstoring vergoed wordt. Omdat normaliter de verkoper dit zou moeten vergoeden maar die weigerde. Dus het kan een heel vermoeiend verhaal worden als je het op de verkoper wil verhalen, verzekeraar was bij mij een stuk fijner in de omgang.

I have stability. The ability to stab.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:47
Valt dit niet als gevolgschade onder je eigen inboedelverzekering? Ik zou gewoon je verzekeringsmaatschappij even bellen en navragen. Zij kunnen je dat het beste vertellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit zou je het beste met je verzekering kunnen bespreken inderdaad. Ik had bij een zekere dikke blauwe webreus een vriezer gekocht, die ging na 3 maanden kapot met 160 euro aan eten erin. Nou, vergoeden ho maar. Ik leg het voor aan mijn verzekeraar en binnen een dag stond het op m'n rekening. Uit coulance, gezien ik nooit claimde, terwijl 't eigenlijk alleen bij stroomstoring vergoed wordt. Omdat normaliter de verkoper dit zou moeten vergoeden maar die weigerde. Dus het kan een heel vermoeiend verhaal worden als je het op de verkoper wil verhalen, verzekeraar was bij mij een stuk fijner in de omgang.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

InflatableMouse schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:16:
In het algemeen, als een apparaat defect gaat binnen de garantie termijn en daardoor gaat er iets anders kapot wat niet bij dat produkt of de aankoop hoort, wie is er dan aansprakelijk?

De kans is misschien bijzonder klein, maar het zou kunnen gebeuren met luidsprekers op een defecte versterker bijvoorbeeld. Als die dingen een paar duizend euro kosten ...

Meer concreet, ik vermoed dat ik een defecte voeding in mijn PC heb die verantwoordelijk is voor het stuk maken van 2 gloednieuwe 8 TB disks, een jaar oude 960 GB SSD en nu ook een oude 1TB die ik bij wijze van test heb aangesloten om "aan te tonen" dat de voeding er voor verantwoordelijk is.

Deze voeding is in de garantie, en een van de SATA power kabels uit de voeding sloopt alles wat ik erop aan sluit.

Ik heb verschillende dingen opgezocht over garantie bepalingen en aansprakelijkheid, maar ik vind deze situatie niet specifiek terug, ik wil graag weten hoe dit zit en welke rechten ik heb in zo'n geval.

Alvast bedankt!
Lees oa eens Art.6:185BW

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Bedankt voor de vlotte reacties. Ik ga contact opnemen met mijn eigen verzekering en anders met mijn rechtsbijstand om advies in te winnen. Belletje met de webshop levert niets op, die weten gewoon niet hoe het in elkaar zit en weten niet wat ze moeten zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
Zou even de uitgangsspanning van de voeding meten. Die zal waarschijnlijk te hoog zijn.

De harddisk zou je mogelijk nog kunnen reden. Op het printplaatje ervan zit waarschijnlijk een onderdeeltje (een TVS diode) dat enigzins vergelijkbaar werkt als een zekering. Bij te hoge voltages gaat die kapot en zorgt ervoor dat er geen spanning meer op de harddisk komt, waardoor de harddisk niet langer zal draaien. Grote kans dat als je dat onderdeeltje eraf sloopt, de harddisk weer werkt, maar wel zonder beveiliging tegen overspanning. Maar dan moet je m niet op dezelfde voeding aansluiten, dan sloop je 'm defenitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in SF

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 17:35
koektrommeltje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:44:

Op het printplaatje ervan zit waarschijnlijk een onderdeeltje (een TVS diode) dat enigzins vergelijkbaar werkt als een zekering. Bij te hoge voltages gaat die kapot en zorgt ervoor dat er geen spanning meer op de harddisk komt, waardoor de harddisk niet langer zal draaien. Grote kans dat als je dat onderdeeltje eraf sloopt, de harddisk weer werkt, maar wel zonder beveiliging tegen overspanning.
Bijna goed, bij overspanning zorgt een TVS er inderdaad voor dat er geen spanning meer bij de rest van het circuit kan komen. Dit doet die door kapot te gaan en een kortsluiting te vormen. Omdat die een kortsluiting vormt gaan er hoge stromen door dit component vloeien wat tot heel veel warmte kan leiden (ergens gaat er iets roken).
Hierdoor gaat een TVS diode vaak gepaard met een zekering zodat de zekering kapot gaat voordat er iets gaat roken/branden.

Met een TVS er af halen ben je dus nog niet klaar, de zekering zal ook vervangen moeten worden. Daarnaast zou ik nooit een TVS er afhalen zonder deze te vervangen door een gelijkwaardig component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
Het is de producent die verantwoordelijk is. Niet de webshop(in beginselen).
Maar om welke voeding gaat het? Als het bv een sweex plofvoeding van 40 euro is. Dan ga je daar weinig vandaan halen.

https://www.ictrecht.nl/b...akt-door-verkocht-product

[ Voor 25% gewijzigd door loki504 op 30-05-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

loki504 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:26:
Het is de producent die verantwoordelijk is. Niet de webshop(in beginselen).
Maar om welke voeding gaat het? Als het bv een sweex plofvoeding van 40 euro is. Dan ga je daar weinig vandaan halen.

https://www.ictrecht.nl/b...akt-door-verkocht-product
Je hebt een overeenkomst met de webshop, niet met de producent.
Dus volgens mij moet je inderdaad de webshop aansprakelijk stellen. Die kunnen op hun beurt de producent aanspreken.

Maar IANAL. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Idd, ook nog even meten, sta je ook weer wat sterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
Pietervs schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Je hebt een overeenkomst met de webshop, niet met de producent.
Dus volgens mij moet je inderdaad de webshop aansprakelijk stellen. Die kunnen op hun beurt de producent aanspreken.

Maar IANAL. :)
Voor garantie moet je inderdaad bij de verkoper zijn. Voor vervolgschade bij de producent. Wel moet de verkoper zijn medewerking geven om de producent te achterhalen en evt gegevens geven. En mocht dat niet kunnen dan zal de verkoper aansprakelijk zijn. En ook als hij hem zelf importeert. Daarom is dropshipping van goedkope Chinese spullen ook niet risico vrij.

Maar dit staat gewoon(Inc wetsartikelen) in mijn link.
Pagina: 1