Toon posts:

Tweakers huizenbezitters met een rieten dak?

Pagina: 1
Acties:

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik vraag me af of er hier Tweakers zijn met een huis met een rieten dak?

Ik heb een woning gekocht en daar zit op het achterste gedeelte van de woning een rieten dak. Hoewel riet erg mooi is als het nieuw is gelegd vind ik het er na een x aantal jaren niet meer uitzien. Ook heb ik het idee dat je altijd met onderhoud bezig bent, stukjes vervangen (kleurverschil) etc etc.

Mijn nieuwe woning is soort van beeldbepalend, hoewel er in mijn gemeente geen monumentenstatus aan huizen is toegekend. Ik ben dus in principe vrij om te doen en te laten wat ik wil.

Mijn voorkeur is om verglaasde pannen te gaan leggen, wel in de stijl van de omgeving met pannen die bij de streek passen. Voor zwart, achter rood. Maar ik weet niet of ik daar ook de gehele constructie voor aan moet passen.

Nu ben ik uiteraard benieuwd of er hier eigenaren zijn die een woning hebben met een rieten dak en hoe ze dit ervaren m.b.t. kosten en onderhoud. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:02

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb lang geleden op een boerderij gewoond met riet op de schuur. In de tien jaar dat ik er woonde hebben mijn ouders de hele kap 1x laten vernieuwen. Daarvoor of daarna hebben we er nooit iets aan gedaan. Zover ik me kan herinneren houdt een nieuw rieten dak wel 20 jaar.

Bij de vernieuwing destijds kregen we subsidie.

[Voor 8% gewijzigd door Varienaja op 29-05-2021 11:12]

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:16
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:15:
Maar ik weet niet of ik daar ook de gehele constructie voor aan moet passen.
Dat weten wij ook niet zonder informatie over de huidige constructie.
Nu ben ik uiteraard benieuwd of er hier eigenaren zijn die een woning hebben met een rieten dak en hoe ze dit ervaren m.b.t. kosten en onderhoud. :)
Bij ons viel het wel mee. Gewoon 1x in de paar jaar even een rietdekker een dag langs laten komen die even wat bij komt werken.

Hangt ook af van andere omgevingsfactoren. Staan er veel bomen om het huis heen? Dat heeft invloed op hoeveel mos er op het riet zal groeien. Zoveel mogelijk bomen rondom het huis kappen heeft bij ons erg goed geholpen.

Hadden een schroefdak. Dat was altijd prima. Isolatie is gewoon goed en het ziet er prachtig uit.

Houd er wel rekening mee dat je een speciale opstalverzekering afsluit voor rieten daken, een rietpolis.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47
Er is ook kunstriet tegenwoordig natuurlijk. Iets minder mooi IMO, enorm onderhoudsvriendelijk, bijna geen mos of verkleuring meer. :)

Bericht hierboven

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
Onderhoud en levensduur is erg afhankelijk van nabijheid van bomen, hoe stijl het dak is, of het dak voldoende kan drogen (dus zonder mos/blad) en of/hoe het dak is geïsoleerd.

Denk dat wij ongeveer 200-300 per jaar aan onderhoud kwijt zijn (spuiten tegen mos, kleine reparaties ten gevolge van eksters/marters en bijsteken van riet). Boerderij van 12x17m, flink dak dus. Helpt wel dat er hier een rietdekker in het dorp zit, ik betaal geen voorrijkosten of zo.

[Voor 4% gewijzigd door JaQ op 29-05-2021 14:29]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Paardenbloem
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:00
JaQ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:28:
Onderhoud en levensduur is erg afhankelijk van nabijheid van bomen, hoe stijl het dak is, of het dak voldoende kan drogen (dus zonder mos/blad) en of/hoe het dak is geïsoleerd.

Denk dat wij ongeveer 200-300 per jaar aan onderhoud kwijt zijn (spuiten tegen mos, kleine reparaties ten gevolge van eksters/marters en bijsteken van riet). Boerderij van 12x17m, flink dak dus. Helpt wel dat er hier een rietdekker in het dorp zit, ik betaal geen voorrijkosten of zo.
Hier dezelfde ervaring v.w.b. onderhoud/kosten. Zeker eksters zijn dol op het riet uit je dak trekken :(
Als er riet is bijgestoken, valt het kleurverschil even op maar het is ook zo weer bijgekleurd.

Ik vind een rieten dak wat niet meer nieuw is maar net nieuw af, juist het mooiste qua kleur!

Weet je ook wat voor rieten dak je hebt? Een traditioneel dak of schroefdak? Wij hebben nu nog een traditioneel rieten dak en dat merk je wel qua kosten in je verzekering.
Ook zijn wij bezig om een dak van een bijgebouw te vervangen. Zit nu nog riet op maar komt dakpannen op
(oude holle, blauw gesmoord) omdat we dat in het gehele plaatje mooier vinden maar daarvan moet de dakconstructie wel versterkt worden.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:03
Wij hebben een rieten 2 kapper, het is nu 5 jaar na oplevering.
Er in nog geen onderhoud nodig geweest.

Moet zeggen dat juist de kleurschakeringen het mooiste zijn bij de kap 😉

• Paardenbloem
Na een x-periode is het trouwens ook mogelijk om je rieten dak te kammen en bij te steken. Zo verleng je de levensduur zeker nog met vele jaren. E.e.a. wel weer afhankelijk van hoeveel riet er nog op ligt en hoe dichtbij de krammen je zit.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
Paardenbloem schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:51:
Hier dezelfde ervaring v.w.b. onderhoud/kosten. Zeker eksters zijn dol op het riet uit je dak trekken :(
Wegjagen helpt 😉 en zo vroeg mogelijk beginnen (nog voor er een ei in het nest ligt).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paardenbloem
JaQ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Wegjagen helpt 😉 en zo vroeg mogelijk beginnen (nog voor er een ei in het nest ligt).
Dat ik dit in al die jaren niet eens zelf heb kunnen bedenken 8)7 |:( Misschien omdat ik er vanuit ging dat het toch niet zou helpen, maar toch... |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dank voor alle reacties! Ik weet niet wat voor soort rieten dak er op is gelegd, ik ben echt een leek op dat gebied. Mijn gedachte was dat je er eigenlijk veel onderhoud (en kosten) aan hebt waarbij je met een pannendak eenmaal een investering doet en er daarna 50 jaar vanaf bent (verglaasde pannen)

Kunststof riet kende ik niet, daar ga ik nog wel eens naar kijken. Mijn voorkeur is wel echt een pannendak, maar mocht het meevallen qua kosten dan overweeg ik het nog wel.

Het huis heeft aan 1 kant bomen, dus ik verwacht aan die kant extra onderhoud.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:17
De cursus rietdekken gaat niet door deze week, Riet is ziek.

Kon het niet laten :)

Als je het wilt vervangen voor een pannendak zou ik ook even naar de constructie van het dak (laten) kijken:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:48

Yucon

*broem*

Wat kost vervanging van zo'n dak? Grofweg dan, is de vervanging in de orde van de prijs van een pannendak, veel duurder, of juist wat goedkoper? afgezien van het onderhoud

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:47
Dat er geen monumenten status is betekend niet dat je er zomaar een ander dak op kan leggen. Er is altijd nog sprake van welstand. Ik zou dat eerst uitzoeken.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27
Kunstof riet zou ik niet aan beginnen.
Het ziet er echt niet uit.
Ik ben echt geen kenner maar van een afstand kun je het al zien en hoe vaker je er je oog op laat vallen hoe lelijker het oogt.
Net of je bij de Action tussen de kunstof bakjes staat...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05 15:06
Mn vriendin heeft een boerderij met een rieten kap, maar ik vind het er niet uit zien. Als het net gelegd is en strak is, dan is het wel mooi.

Het plan is om de boerderij ooit te verbouwen en de nok te verhogen, maar als we over zouden willen naar een andere dakbedekking, dan komen daar veel constructieve aanpassingen bij. Riet is namelijk veel lichter.
Wat wel een voordeel is, is dat riet goed isoleert, het huis blijft aanzienlijk koeler in de zomer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 11:26
Mijn ouderlijk huis heeft een rieten dak. Kosten en onderhoud vallen enorm mee. Het dak ligt er nu 30 jaar op en er is nog geen sprietje aan vervangen. De gemiddelde levensduur is 30-35 jaar, maar het lijkt erop dat dit dak nog wel een stuk langer mee zal gaan. Het hangt ook af van de locatie, windrichting, zon enz..

Persoonlijk vind ik riet wat er al een tijdje op ligt, veel mooier dan strak riet wat net gelegd is. Net als een houten vloer, gaat een rieten dak na een tijdje "leven" en krijgt het karakter. Dat hoort ook bij een boerderij of oud pand, vind ik.

Weet niet of je ook in een boerderij woont, maar verglaasde pannen lijken mij ontzettend lelijk op een boerderij. Maar dat komt misschien omdat je dat hier (brabant) ook nooit ziet.

[Voor 4% gewijzigd door DaneV op 01-06-2021 09:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31
mb1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:39:
Ik ben echt geen kenner maar van een afstand kun je het al zien en hoe vaker je er je oog op laat vallen hoe lelijker het oogt.
Ik moet de eerste kunstof die mooi blijft bij dag in dag uit zonlicht erop nog tegenkomen. Of het nou een plastic dak is, een overpriced meubelsetje in de tuin of composiet vlonderplanken zijn, de zon is onverbiddelijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 14:31
Onze rieten kap is nu bijna 100 jaar. Over de tijd nu deels 2 deels 3 keer vervangen. Elke 4/5 jaar hebben we onderhoud. Aan de zuidkant is dat nauwelijks nodig daar is het riet ook nog maar 1x vervangen geloof ik. De westkant is onder eikenbomen, daar ligt na 5 jaar wel wat mos op, wordt dan gekamd en is weer netjes. Die kant gaat meer dan 30 jaar mee. De noord en oostkant hebben geen bomen en blijft iets schoner en gaan langer mee.

West is net helemaal vervangen. Kosten zijn ongeveer 100 euro/m2. Kosten voor glazen pannen heb ik ter vergelijking ook uitgezocht (niet meer bij de hand). Voor pannen had de dakconstructie vervangen moeten worden. Het was initieel aanzienlijk duurder dan riet doordat er meer vervangen moest worden. Maar omdat het onderhoudsvrij is verdien je het over enkele decennia wel terug.

Hier zou het vervangen van het riet door pannen het huis optisch veel minder maken (is ook waarde). Van best een leuk en karakteristiek huis naar 13 in een dozijn. Bij nieuwbouw snap ik glazen pannen wel, maar zelfs dan zou ik liever iets kiezen dat elektriciteit oplevert terwijl het zo ligt te glimmen.

Edit: ik kan verder nog melden dat de vogels ons dak gewoon met rust laten. En er vliegt hier van alles.

[Voor 4% gewijzigd door apt op 01-06-2021 09:32. Reden: aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:23
Ik betaal door mijn rieten dakje wel fors extra premie.. Toen ik de Pelletkachel installeerde zorgde dat alleen al voor 300 extra premie. (ruim 2k per jaar). Mijn "schuur" is 14 bij 20 en de nekhoogte is 10 meter. Er ligt dus wel een flink pak riet op.

Bevalt het? Zoals hierboven al benoemd is riet karakteristiek. Je vind het mooi of niet. Nadeel is wel dat het flink kan stoffen als je geen schroefdak hebt. Dat is in mijn geval dus zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je had beter een nieuwbouwhuis kunnen kopen als je nu pas gaat bedenken wat je eigenlijk moet doen aan onderhoud van je historisch rijke huis...

Ruilen? Mag jij in de stad komen wonen in een betonnen bak, neem ik wel het mooie huis met dak over...

blup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 08:36
Qua gewicht per m2 ontlopen riet (+/- 30 cm dik 45kg m2) en keramische pannen (40-50 kg m2) elkaar niet zoveel. Echter is bij riet de isolatie het riet. Bij keramische pannen zal je (als je dat wil) een isolatie laag moeten aanbrengen. Hierdoor veranderd de dakopbouw en waarschijnlijk de draagconstructie ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:08
Wij hebben ook een huis met een rieten dan en ook op de schuur ligt riet. Die van het huis is zeker 60 jaar oud en wordt volgend jaar vervangen. Het dak op de schuur is minstens net zo oud en nog helemaal mooi en goed.

Levensduur is o.a. afhankelijk van bomen, detaillering en dakhoek. Windbelaste kant is bij ons meer versleten dan andere kant. Onderhoud valt erg mee. Schade door bijvoorbeeld vogels laat ik z.s.m. repareren maar, ik heb het voordeel dat mijn buurman rietdekker is.

Bij riet is een goede onderconstructie van groot belang en met name bij (na)isolatie. Geen goede luchtdichting is funest voor het riet door condensvorming.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apt
Halderknots schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:15:
Qua gewicht per m2 ontlopen riet (+/- 30 cm dik 45kg m2) en keramische pannen (40-50 kg m2) elkaar niet zoveel. Echter is bij riet de isolatie het riet. Bij keramische pannen zal je (als je dat wil) een isolatie laag moeten aanbrengen. Hierdoor veranderd de dakopbouw en waarschijnlijk de draagconstructie ook.
Qua gewicht ontloopt het elkaar misschien niet, maar de constructie is gewoon anders. Bij overstappen van riet naar pannen heb je een grote kans dat je je constructie moet aanpassen. Bij mij zou het moeten worden uitgevlakt en voorzien van isolatie, dakbeschot, latten en tengels.

Riet isoleert eigenlijk nauwelijks. Het moet goed kunnen doorwaaien om geen vochtprobleem te hebben. Als het niet doorwaait gaat je riet hard achteruit door schimmels en ben je een extra geld kwijt door sneller vervangen.

Je isolatie moet los staan van het riet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:33
Hier van een traditioneel riet gedekt dak naar een schroefdak. Geïsoleerd en staat gelijk aan een pannendak, dus premie omlaag.

We hebben overwogen om er pannen op te gooien, maar dat was onder aan de streep fors duurder. Daarnaast past riet gewoon beter bij de woning. Prijs was (4 jaar geleden) ong 70,- / m2 . Chinees of NL riet maakte qua prijs niet zoveel overigens.

Onderhoud is niet zo heel veel zolang je geen overhangende bomen hebt. We hebben 1x een marter gehad die in het dak heeft zitten trekken. En ja volgens trekker er soms wel een stengel uit. Naja, er zitten er zat in :)

@apt op een schroefdak ligt het riet strak op de platen, niets doorwaaien. Des te belangrijker dat het droog riet is wat er op komt.

• apt
vanisher schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:29:
@apt op een schroefdak ligt het riet strak op de platen, niets doorwaaien. Des te belangrijker dat het droog riet is wat er op komt.
Ja klopt, daarom zijn de meningen over de duurzaamheid van een schroefdak onder rietdekkers nog verdeeld.

Voordeel schroefriet: lagere premie ivm betere brandveiligheid.
Nadeel schroefriet: droogt minder snel en is daardoor minder duurzaam.

De rietdekkers die ik gesproken heb waren geen van allen echt enthousiast over schroefriet. Eén stelde zelfs dat hij nog nooit een huis met schroefriet gezien heeft dat niet in meer of mindere mate een vochtprobleem heeft in het riet.

Voor zover het nog niet duidelijke was: ik heb dus open riet. Alleen wanneer het riet direct op een plaat zit en dus zeer beperkt ventileert is het schroefriet en is de verzekering goedkoper. Als ik bij nieuwbouw voor riet zou kiezen zou ik waarschijnlijk wel schroefriet kiezen. Maar tegen de voordelen staan zeker ook nadelen.

Ik betaal overigens 50 euro per maand voor de opstal en 23 voor de inboedelverzekering. Ik weet niet wat ik zonder riet kwijt zou zijn. Iets minder wellicht, maar ik vind het nog wel betaalbaar.

• Paardenbloem
Ik betaal overigens 50 euro per maand voor de opstal en 23 voor de inboedelverzekering. Ik weet niet wat ik zonder riet kwijt zou zijn. Iets minder wellicht, maar ik vind het nog wel betaalbaar.
Zou je willen delen bij welke verzekeringsmaatschappij?

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:33
Ja zeker, AnderLicht Particulier.

• Niet online
Dankjulliewel voor alle reacties!

Ik heb vandaag een gesprek met de aannemer gehad, hij heeft ook zijn visie gedeeld. Ik mag, ondanks de beeldbepalende indruk van het huis, een pannendak leggen.

Hij adviseerde dit niet, ik heb besloten om het dan ook niet te doen. Het riet is in principe nog in goede staat en hoeft alleen wat extra onderhoud. We willen graag meedenken om het huis in de originele stijl te houden.

Voor de Tweaker die het heeft over dat ik beter een nieuwbouwwoning had kunnen kopen: ik heb exact een half uur de tijd gekregen om het huis te bezichtigen en kon daarna een bod uitbrengen. De tijd om er uitgebreid over na te denken was dus te kort. De overdracht is gepland voor 25 dagen na het accepteren van het bod.

Het gaat allemaal dus heel snel, vandaar dat we nu ook met een aannemer zijn gaan kijken om te bepalen wat we willen en wat goed bij het huis past.

• funxiun
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 21:21
Even wat leven blazen in dit topic :)

Wij gaan half januari 2023 verhuizen naar een woonboerderij waar ongeveer 1/3 van het dak bedekt is met riet.
De rest zijn dakpannen.
Ik ben nu druk bezig met het aanvragen van offertes voor een rieten dak verzekering.

Op dit moment heb ik offertes uit staan bij riet-verzekering.nl en rietpolis.nl. Daarnaast nog bij onze eigen verzekeraar (Noord Hollandse).

Hebben jullie nog meer tips voor verzekeraars waar ik een offerte zou kunnen plaatsen?

Ik zag al eerder Anderlicht voorbij komen (wat nu Noordelinge heet) maar die werken met externe adviseurs. Ik heb liever direct contact met de verzekeraar.

• apt
ASR zitten wij.

• Janha1983
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
Ik zit ook bij ASR, heb destijds inspectie gehad maar de aanvraag is zonder problemen er door gekomen. Traditioneel dak trouwens.

Qua onderhoud: 1 keer per jaar spuit ik het dak zelf, formaline (formaldehyde) verdund met water. Ongeveer 1 op 60.
Vreet super de algen op.
Af en toe laat ik de rietdekker wat bijwerken als ik wat zie, en heb nu voor het eerst sinds 10 jaar groot onderhoud gehad. Het hele dak laten bijwerken en ziet er weer uit als nieuw.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27
Janha1983 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:58:
Ik zit ook bij ASR, heb destijds inspectie gehad maar de aanvraag is zonder problemen er door gekomen. Traditioneel dak trouwens.

Qua onderhoud: 1 keer per jaar spuit ik het dak zelf, formaline (formaldehyde) verdund met water. Ongeveer 1 op 60.
Vreet super de algen op.
Af en toe laat ik de rietdekker wat bijwerken als ik wat zie, en heb nu voor het eerst sinds 10 jaar groot onderhoud gehad. Het hele dak laten bijwerken en ziet er weer uit als nieuw.
Werkt prima maar is alleen zwaar kankerverwekkend…

• apt
Ik woon in een buurt buitenaf in Salland waar veel mensen riet hebben, maar niemand spuit hier zijn dak in. Is ook nogal slecht voor het milieu lijkt me. Beetje jammer ook, heb je een dak van een natuurlijk materiaal, wellicht duurzamer dan dakpannen, moet er weer gif op. Neem dan dakpannen. Of een groen dak.

Er is wel iemand die kunstriet heeft genomen, maar daar wordt om gelachen.

• Janha1983
Als je het dak niet zou spuiten krijg je steeds meer algen waardoor het riet eronder verstikt en niet meer kan 'ademen'. En dan zal het dak een keer zo snel vervangen moeten worden omdat het riet eronder volledig weg rot. Dus tja wat zou dan duurzamer zijn?

Heb je zelf ook riet?

• apt
Natuurlijk anders was een reactie op @funxiun niet zinvol geweest.

Bij mij gaat een dak 30 a 40 jaar mee zonder gif. Ik weet wel wat gezonder is voor mens en milieu. Jij doet er eens zo lang mee? Dus 60 a 80 jaar gif spuiten? Jammer.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:40

Sharky

Skamn Dippy!

mb1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:39:
En het is nog schreeuwend duur ook.

This too shall pass

• Janha1983
apt schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:49:
Natuurlijk anders was een reactie op @funxiun niet zinvol geweest.

Bij mij gaat een dak 30 a 40 jaar mee zonder gif. Ik weet wel wat gezonder is voor mens en milieu. Jij doet er eens zo lang mee? Dus 60 a 80 jaar gif spuiten? Jammer.
Ik betwijfel het.... ik spuit met alle liefde 100 jaar gif... meneertje groenlinks 7(8)7

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat leuk, een (nog niet zo) groot riet topic :)

Ook hier is 't riet gewoon riet, niets geen gespuit of gecoat.

Maar dan kennelijk wel zo'n natuurlijke omgeving dat er nu bomen op het dak groeien 8)7. Het is blijkbaar een bijzonder goed zaai jaar voor de linde, want we komen de jonge lootjes overal en nergens tegen. Inclusief ruim 20 stuks in één strook naast een dakkapel (en dik 30 meter van de linde), waar de zaden kennelijk niet tijdig zijn weggewaaid..

Rietdekker had 't wel 'ns eerder gehoord. Komt braaf onkruid wieden. Ik stond toch wel raar te kijken. Hier wel 'ns iemand zoiets gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apt
Thuis niet. In het vakantiehuisje waar ik nu zit groeit een zaailing van een eik op het dak. Snel verwijderen zorgt ervoor de wortels minder vertakt zijn in het riet... Actie ondernemen is wel verstandig m.i.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee