Op dit moment heb ik 12 zonnepanelen op het dak liggen en wil dit uitbreiden met 6 panelen op de uitbouw. De huidige panelen liggen op het zuid-westen, de panelen op de uitbouw komen op het zuid-oosten op een betonvoet onder een hoek van 10 graden.
De huidige panelen wekken rond een uur of 10.00 pas 1000Wp op en pas rond half 1 ongeveer 3000Wp (piek ligt op 4100 Wp welk rond half 3 bereikt wordt)
Omvormer is een SMA Sunny Tripower 4.0, waarop je totaal 8000Wp aan vermogen op kan aansluiten. Hij zal natuurlijk altijd aftoppen 4000W.
Afmeting van het dak van de uitbouw is 6,4m breed en 2,4m diep. Wil nog een randje over houden om de ramen te kunnen lappen, dus denk effectief 2,1m diep bruikbaar (precies de afmeting van een betonvoet)
Voor de panelen zit ik te denken aan:
6x Trina TSM-385 - 385Wp zonder optimizer o.i.d.
Op het moment dat er schaduw op de panelen van de uitbouw komt, leveren de panelen op het dak toch vol vermogen. Enige kant tekening hierbij is natuurlijk dat de zon niet altijd volop schijnt, maar vraag me af of het rendabel is om optimizer op de 6 panelen te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/T57pxVvsukEgyBsasJbjuOYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Full load hours van de omvormer zit nu op 960 uur, met de extra panelen erbij gaat dit naar 1460.
:strip_exif()/f/image/lz1qZXZ2TfPulxGqfQPiNhPs.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij moet dit wel zo kunnen, of zie ik nog iets over het hoofd?
De huidige panelen wekken rond een uur of 10.00 pas 1000Wp op en pas rond half 1 ongeveer 3000Wp (piek ligt op 4100 Wp welk rond half 3 bereikt wordt)
Omvormer is een SMA Sunny Tripower 4.0, waarop je totaal 8000Wp aan vermogen op kan aansluiten. Hij zal natuurlijk altijd aftoppen 4000W.
Afmeting van het dak van de uitbouw is 6,4m breed en 2,4m diep. Wil nog een randje over houden om de ramen te kunnen lappen, dus denk effectief 2,1m diep bruikbaar (precies de afmeting van een betonvoet)
Voor de panelen zit ik te denken aan:
6x Trina TSM-385 - 385Wp zonder optimizer o.i.d.
Op het moment dat er schaduw op de panelen van de uitbouw komt, leveren de panelen op het dak toch vol vermogen. Enige kant tekening hierbij is natuurlijk dat de zon niet altijd volop schijnt, maar vraag me af of het rendabel is om optimizer op de 6 panelen te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/T57pxVvsukEgyBsasJbjuOYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Full load hours van de omvormer zit nu op 960 uur, met de extra panelen erbij gaat dit naar 1460.
:strip_exif()/f/image/lz1qZXZ2TfPulxGqfQPiNhPs.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij moet dit wel zo kunnen, of zie ik nog iets over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/jnw4kYhXN0bgYul7bGsIhsdm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eMjcO7HZiKSezsJ6HCRXkCj3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HwCVcqc96vQ2ZeFNTGISypCN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fcW4TjKhBjWdatiMbMpK5gMj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/C0EvurffK9ysxRQijJFeVWGz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wVPwTbElUmQJW4Iya1jFzWwv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DqLW0Uffq7U5h726fMUwhdKb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yvrR0vXwLutSHFwavMxgYBMA.jpg?f=fotoalbum_tile)