Afhangen binnendeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-01 13:39
Voor mijn nieuwe stompe deuren heb ik Renov8 Ecosy kozijnen geplaatst. Ik kom er nu achter dat de sponning diepte van deze kozijnen vrij groot is, nl. ca 47 mm tot aan het kozijnrubber. Als ik de deur (39mm dik) gelijk met het kozijn hang zit er dus een ruimte tussen de deur en het kozijnrubber van 8 mm. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en ik zoek naar een goede oplossing.

Eerste optie is dat ik de deur tegen de rubbers in het kozijn plaats, het scharnier op het kozijn op gebruikelijke wijze plaats en de scharnieren op de deur plaats zoals ze dan uitkomen. De deur ligt dan ca. 8 mm verdiept t.o.v het kozijn, maar dan kijk je tegen ca. 10 mm scharnierblad aan wat voorbij de deur steekt. Dit lijkt me wat veel en een lelijk gezicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu0DOvE3YyWn7RRCDm2porqFrCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J08DCAw8aTjvYGb7slyKVQKf.png?f=user_large

Een tweede optie is om ter plaatse van het scharnier (en een stuk daar boven t.b.v. het verwijderen van de deur) een deel van het kozijn weg te vrezen, en het scharnier t.o.v. het kozijn dieper liggend te plaatsen. De deur ligt dan nog steeds ca. 8mm verdiept.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XeJiFXP3TkoH5vFSasmpKKH2nQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xgCIopqfmvnSh9Qc4D7MC7Ag.png?f=user_large

Een derde optie is om dikkere deurrubbers te plaatsen (nog niet gevonden) of 6mm lat met een nieuw deurrubber te plaatsen, zodat de deur nog maar 2 mm verdiept ligt (niet 0 mm, want gelijk is ongelijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb2N7DTbM3XgPXy0lA9LdYpuAM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y2xChvGDtW4RS1X4kNNRLMi0.png?f=user_large

Zijn er nog meer opties, en wat is in dit geval een gebruikelijke manier om de deur af te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Er bestaan ook van die scharnieren die verstopt zitten. Dat lijkt beetje op situatie 2, maar dan zonder heel die bolling. (Onzichtbare scharnieren)
Dan kan je gewoon de deur en het scharnier 8 mm dieper steken, desnoods rand van kozijn iets afronden als dat scherp is.

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 29-05-2021 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 07:04
Tenzij je de rubbers echt nodig hebt (ik heb nog nooit een binnendeur met rubbers gezien) zou ik die weghalen. Latje op die plek lijmen zodat sponning juiste diepte heeft

Edit eigenlijk je laatste optie zonder rubbers 😀

[ Voor 14% gewijzigd door clements op 29-05-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-01 13:39
Onzichtbare scharnieren gaat helaas niet meer. Dit type kozijn is te dun voor een normale plaatsing van onzichtbare scharnieren, daar is een backplate voor nodig. Aangezien de kozijnen al zijn geplaatst kan ik die niet meer aanbrengen.

Dat rubber, tja dat zie je wel vaker bij renovatiekozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:08

MLLL

Palm Treo 650

Die scharnierkrozing had nog wel gegaan als de kozijnen nog niet geplaatst waren.
Nu kom je met freesmachine nooit meer tot de onderkant van de stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauline14456
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-03 16:30
Ik zit nu met een pertura renovatiekozijn met het zelfde probleem (volgens mij zelfde kozijn andere naam). Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?

Rubbers heb ik ook niet (bewust) eerder gezien bij een binnendeur, maar je zou denken ze stoppen het er niet voor niets in. Anders zou 2 latjes het snelste/netste zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:18
Eerste vraag is hoe ver de scharnieren in de deur zelf zitten. Daar kun je het makkelijkst ruimte winnen.
Hier 89 x 89 scharnieren in Ecosy renov kozijnen gezet.
Aan de deurkant vallen deze er 31 mm in. In combinatie met de 16mm knoop van de scharnieren pas het net langs het kozijn.
En valt de deur netjes tegen de rubbers.

Was in combinatie met RVS kogelstift paumelles en Svedex superlak stompe deuren met scharnierfrezing.
Als ik nu zou moeten kiezen nam ik de 89 x 89 scharnieren in de lichtere uitvoering met 12 mm knoop.
Pagina: 1