Telecomprovider Voys hoeft geen boete te betalen wegens weig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Topicstarter
nieuws: Telecomprovider Voys hoeft geen boete te betalen wegens weigering dat...
Relevant Vonnis / uitspraak rechtbank.

@JayStout

Bij dit artikel mis ik een aantal passages uit het vonnis, die wat kanttekeningen plaatsen bij het artikel.
Het bedrijf stelde de vraag in 2010, kreeg naar eigen zeggen tot op heden nog geen ‘onderbouwd antwoord’ op zijn vraag naar het CIOT.
quote: Vonnis 12.2
Daar komt bij dat verweerder niet voorafgaand aan of tijdens zijn besluitvorming, maar pas in de beroepsfase eiseres duidelijkheid heeft geboden omtrent de door haar herhaaldelijk gestelde vraag naar de verantwoordelijkheidsafbakening.
In het vonnis, onder 12.2, zeggen ze dat pas in de beroepsfase die duidelijkheid er is gekomen. Dus tot op heden klopt niet; weliswaar te laat, maar ondertussen hebben ze de toelichting wel gehad.
De vooraf bepaalde dwangsom en boete hoeft het bedrijf niet betalen omdat het geen antwoord kreeg op de vraag wie aansprakelijk kon worden gesteld bij eventuele privacyschendingen en onrechtmatige raadplegingen van de databank.
quote: Vonnis 13.4 en 17
Daarbij merkt de rechtbank op dat van de zijde van verweerder ter zitting is opgemerkt dat niet tot invordering wordt overgegaan nu eiseres inmiddels is aangesloten op het CIS. (...) De boete kan geen stand houden maar de last onder dwangsom wel.
De dwangsom hoeft dus niet betaald te worden, maar alleen omdat ze ondertussen al wel zijn aangesloten, niet vanwege de niet beantwoorde vragen. Zouden ze niet zijn aangesloten, dan zouden ze de dwangsom wel moeten betalen.
Daarmee liep het bedrijf en haar partners een risico omdat het niet duidelijk was welke rechtspersoon aansprakelijk kon worden gesteld voor de veiligheid en bescherming van de data.
quote: vonnis 12.2
Eiseres heeft er ter zitting onweersproken op gewezen dat in de eerdere verwerkingsovereenkomst was opgenomen dat het CIOT niet aansprakelijk is voor eventuele boetes die aan eiseres worden opgelegd vanwege de schending van privacyregels.
Het is dus nog sterker: Voys zou hierbij aansprakelijk worden gesteld, maar het CIOT weigerde dus om duidelijkheid te geven omtrent de status van hun veiligheidssystemen, of aan te geven waar hun aansprakelijkheid eindigt. Zoals ik het lees, zou Voys dus volgens haar aansprakelijk worden gesteld, en schade nergens anders kunnen neerleggen.
De rechtbank is van oordeel dat VoIPGRID bijgevolg geen verwijt kan worden gemaakt omdat het geen antwoorden kreeg van het CIOT en het daarom geen boete kan worden opgelegd.
quote: Vonnis 12.2
Verweerder heeft in zijn besluitvorming weliswaar het standpunt ingenomen dat hijzelf dient uit te gaan van de rechtmatigheid van de bevragingen en dus niet bevoegd is iets te zeggen over de rechtmatigheid van concrete bevragingen door de inlichtingendiensten en de politie, maar hij heeft telkens nagelaten in te gaan op de vraag waar de verantwoordelijkheid van eiseres eindigt, terwijl het CIOT die vraag evenmin adequaat heeft beantwoord.
Het gaat dus specifiek op de vraag waar de verantwoordelijkheid eindigt van Voys waar geen antwoord op kwam. Die specifieke vraag is volgens de rechtbank niet afdoende beantwoord. Omdat deze vraag niet goed is beantwoord, kan ook geen bestuurlijke boete worden opgelegd. De vragen over veiligheid lijken hierbij niet relevant.

Eveneens mis ik de kern van de zaak in het artikel, als ik het vonnis zo lees:
Nu eiseres echter niet verwerkingsverantwoordelijk is voor het verstrekken van haar klantgegevens ten behoeve van het CIS, is zij dat ook niet voor verwerkingen die daarna plaatsvinden in de vorm van het raadplegen van het CIS.
Als laatste mis in het artikel de conclusie:
Voys mag de gegevens niet weigeren, want ze heeft een wettelijke verplichting. Echter, Voys is niet verantwoordelijk voor een juiste verwerking, of veiligheidsmaatregelen van de gegevens bij CIOT. Daar is het CIOT zelf verantwoordelijk voor. Daarom is de vraag van Voys of de gegevens juist verwerkt worden door CIOT, netjes, maar geen verantwoordelijkheid van Voys, of reden voor Voys om de gegevens niet te verstrekken.
CIOT heeft op vragen hierover te laat of onvoldoende beantwoord duidelijkheid gegeven, daarom is een boete niet terecht.

[ Voor 34% gewijzigd door gorgi_19 op 29-05-2021 07:57 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Er gaat hier een hele hoop mis (ook hier boven).
De vooraf bepaalde dwangsom en boete hoeft het bedrijf niet betalen omdat het geen antwoord kreeg op de vraag wie aansprakelijk kon worden gesteld bij eventuele privacyschendingen en onrechtmatige raadplegingen van de databank.
Dit is pertinent onwaar. De freelance-redacteur heeft duidelijk niet eens het vonnis bestudeerd voordat hij er over ging schrijven. R.o. 13.3 stelt heel duidelijk:
3.
Naar het oordeel van de rechtbank heeft verweerder in redelijkheid kunnen besluiten eiseres een last onder dwangsom op te leggen.
Waar het eigenlijk om draait voor bestraffende sancties is er een verwijt nodig (geen straf zonder schuld). Dat ontbrak hier en daarom geen boete. De dwangsom kon wel instand blijven omdat het geen bestraffende sanctie maar herstelsanctie is en verwijtvraagstuk hier geen rol speelt.

Er kloppen trouwens wel meer dingen niet maar dit is wel het belangrijkste. Bijv ook:

Edit staat notabene zelfs duidelijk in de samenvatting aan het begin:
Wel is de rechtbank van oordeel dat de staatssecretaris terecht een last onder dwangsom aan de telecomaanbieder heeft opgelegd om haar ertoe te bewegen alsnog haar klantgegevens ter beschikking te stellen
Hier ontbreekt trouwens het woordje 'Centraal', als je de afkorting gebruikt noem hem dan ook goed.
om privacygevoelige klantinformatie te delen met het Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT)
.

@Olaf beter even het artikel offline te halen en alles rustig te herschrijven, zie ook de feedback hierboven. De journalistieke kwaliteit van her artikel is gewoon ondermaats atm.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 29-05-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Er staat nog een taalfoutje in:
Tot 2019 weigerde VoIPGRID weigerde dan elke overhandiging van data.
"Weigerde" staat er dubbel in, en ik snap de functie van het woord "dan" in de zin binnen de context eigenlijk ook niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Pwuts op 29-05-2021 13:44 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@JayStout nieuws: Japanse overheid getroffen door gegevenslek bij Fujitsu

Volgens mij bedoel je projectmanagement ipv productmanagement...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayStout
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-05 20:24

JayStout

Redacteur
Beste @gorgi_19, @CyberMania en @Pwuts,

Bedankt voor de feedback op het artikel. De kwaliteit was inderdaad niet van wat verwacht mag worden van een journalistiek medium. Ik neem de terechte opmerkingen dan ook mee en ga na hoe ik dit in de toekomst vermijd (dubbelchecken hoort daar bij, collega's inschakelen bij twijfels ook). Ondertussen heb ik de nodige aanpassingen gedaan en blijf ik hard werken om jullie in correct nieuws te voorzien.

Bedankt voor jullie feedback.

Jay