Kan mijn Tandarts die mij SMS’t, zien of ik het heb gelezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-04 21:45

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Helaas door een vervelend voorval heb ik een discussie met mijn tandarts. Ik was vergeten dat ik van de week een controle-afspraak had.

Zij hebben mij 2 dagen van te voren (Dinsdag) ge-sms’t met daarin een herinnering en vragenlijst voor Corona. Niks mis mee.

Maar, nu beweert mijn Tandarts dat ze zien dat ik de SMS heb gelezen. Maar, naar mijn weten is dit per SMS onmogelijk, en heb ik nooit toestemming gegeven voor de SMS-Dienst. Het ook pas iets wat ze recent hebben.

Ik heb ook niet geklikt op de link in de SMS (voor de vragenlijst), ik had deze ook nog niet ingevuld.

Dus, hoe kunnen zij weten dat ik het heb gelezen?
Of is dit gewoon bullshit vanuit hun?

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
Heb je al gezocht naar 'sms read confirmation'?

In theorie kan het, maar wat maakt dat uit? Wat is precies de discussie? Als jij van de afspraak wist, en het vergeten bent, dan zal jij toch moeten opdraaien voor de kosten, lijkt mij. Ongeacht of je een SMS hebt gekregen, en ongeacht of je die gelezen hebt of niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 02:20:
Heb je al gezocht naar 'sms read confirmation'?

In theorie kan het, maar wat maakt dat uit? Wat is precies de discussie? Als jij van de afspraak wist, en het vergeten bent, dan zal jij toch moeten opdraaien voor de kosten, lijkt mij. Ongeacht of je een SMS hebt gekregen, en ongeacht of je die gelezen hebt of niet.
De discussie gaat niet over het betalen voor de afspraak. Het is logisch dat ze de tijd in rekening brengen. Waar het echter wel over gaat hou ik wel privé.

Betreft Google. Ik had zelf ook al gegoogle’d, alleen niet in z’n Engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Ze kunnen i.i.g een ontvangstbevestiging meesturen met de sms doormiddel van een kleine code. Deze is voor de ontvanger niet zichtbaar.

https://www.appletips.nl/...iging-voor-sms-berichten/

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

job

Ik neem aan dat de vragenlijst dmv een url/link in de sms is opgenomen? Zoja, heb je op de link geklikt?
Ja dan zouden ze kunnen weten (met een unieke identifier in de url) dat je de vragenlijst hebt geopend (en dus de sms hebt ontvangen).

edit: nog niet helemaal wakker en de TS half gelezen.
Dit was het dus niet.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 29-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maakt het voor de discussie uit of het "ontvangen" is of daadwerkelijk ook "gelezen/geopend"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

job schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:55:
Ik neem aan dat de vragenlijst dmv een url/link in de sms is opgenomen? Zoja, heb je op de link geklikt?
Ja dan zouden ze kunnen weten (met een unieke identifier in de url) dat je de vragenlijst hebt geopend (en dus de sms hebt ontvangen).
Als je de topicstart nog een keer leest zal je zien dat deze vraag al is beantwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13
Zoals gesteld ondersteunt SMS afleverbevestigingen (ook wel ontvangstbevestiging genoemd).

Dat zit in het protocol.

Het zegt niets of de SMS ook gezien/geopend/gelezen is. Daarvoor moet je bijvoorbeeld op een link in het bericht klikken met daarin een unieke code.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:34
Maareh, je hebt hem gelezen, want je wist wat erin stond, waarom ga je dan liegen? Of ben ik nu gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 07:18
99ruud99 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:16:
Maareh, je hebt hem gelezen, want je wist wat erin stond, waarom ga je dan liegen? Of ben ik nu gek?
Omdat hij niet voor zijn vergeten afspraak wil betalen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:45

lasharor

7 december 2004

sorted.bits schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Omdat hij niet voor zijn vergeten afspraak wil betalen....
TS geeft toch aan dat het daar niet over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
lasharor schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:18:
[...]

TS geeft toch aan dat het daar niet over gaat.
Waar gaat het we over dan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:34
Wil te privé houden.
Dus dan is heel het topic al afgerond na je vorige post lijkt me?

Of komt er een vervolg vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
HKLM_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:19:
[...]

Waar gaat het we over dan?
Corona vragenlijst.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

99ruud99 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:16:
Kan ook zijn dat hij hem later heeft gelezen (na het dispuut). Denk niet dat de tandarts kan zien of jij je sms echt hebt gelezen (zoals bij whatsapp). Denk wel dat je de afspraak moet betalen, want het is je eigen verantwoordelijkheid om op tijd te zijn.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-04 18:17
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je moet betalen voor een afspraak die je zelf hebt gemaakt.
Zij hebben een plekje voor je vrijgehouden, dus dan moet je daar ook voor betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Nee, je kan niet zien of een sms gelezen is.
Het is wel mogelijk om te zien of een bericht is afgeleverd, maar dat is niet 100% betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:17

Onbekend

...

AltTabKeys schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 02:15:
Helaas door een vervelend voorval heb ik een discussie met mijn tandarts. Ik was vergeten dat ik van de week een controle-afspraak had.

Zij hebben mij 2 dagen van te voren (Dinsdag) ge-sms’t met daarin een herinnering en vragenlijst voor Corona. Niks mis mee.

Maar, nu beweert mijn Tandarts dat ze zien dat ik de SMS heb gelezen. Maar, naar mijn weten is dit per SMS onmogelijk, en heb ik nooit toestemming gegeven voor de SMS-Dienst. Het ook pas iets wat ze recent hebben.

Ik heb ook niet geklikt op de link in de SMS (voor de vragenlijst), ik had deze ook nog niet ingevuld.

Dus, hoe kunnen zij weten dat ik het heb gelezen?
Of is dit gewoon bullshit vanuit hun?
Het is wel mogelijk om te zien of een sms is afgeleverd op een apparaat met dat telefoonnummer. Het is echter onmogelijk voor iemand om te bepalen dat jij een sms (volledig) hebt gelezen.
Pas als je op die link klikt om die vragenlijst in te vullen, kunnen ze (d.m.v. het websitebezoek) met enigszins zekerheid weten dat jij het sms-je zelf hebt gelezen.

Maar aan de andere kant, jij hebt die link niet aangeklikt. De tandarts had zelfs kunnen weten dat jij niet naar de afspraak komt omdat je die linkt niet hebt aangeklikt en geen vragenlijst had ingevuld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Laat de telefoon niet toevallig een preview zien van die URL? Mogelijk wordt daar al iets van ingeladen voordat je er op klikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 16:13

GforceNL

Out of memory....

Als het via iMessage gestuurd is, kunnen ze vaak wel zien of een bericht gelezen is.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Ja bijvoorbeeld bij MMS, Whatsapp en Signal ook.
Maar dat is, net als iMessage, geen SMS.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 29-05-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Zover ik weet is er geen manier om te zien of jij een SMS hebt gelezen, en zelfs als er "gelezen-meldingen" zijn zoals bij whatsapp e.d., is dat nog steeds geen bewijs dat _jij_ het hebt gelezen ipv per ongeluk hebt geopend o.i.d.

SMS heeft overigens wel een _delivery_ confirmation, maar dat is alsnog geen bewijs dat jij ze hebt gelezen, enkel dat-ie is aangekomen op je mobiel.

[ Voor 41% gewijzigd door Gamebuster op 29-05-2021 09:51 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AltTabKeys schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 02:52:
[...]

De discussie gaat niet over het betalen voor de afspraak. Het is logisch dat ze de tijd in rekening brengen. Waar het echter wel over gaat hou ik wel privé.
offtopic:
Het is je volste recht om niet te bespreken waar het over gaat, zeker wat medische situaties, maar ik kan niet ontkennen dat ik héél geïntrigeerd ben wat de tandarts voor smsjes stuurt die zo privé zijn :D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
anandus schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:50:
[...]
offtopic:
Het is je volste recht om niet te bespreken waar het over gaat, zeker wat medische situaties, maar ik kan niet ontkennen dat ik héél geïntrigeerd ben wat de tandarts voor smsjes stuurt die zo privé zijn :D
Er staat toch gewoon in de post van TS wat er in die SMS staat? Een afspraak herinnering en link naar Coronavragenlijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Accretion schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:58:
Maakt het voor de discussie uit of het "ontvangen" is of daadwerkelijk ook "gelezen/geopend"?
Er werd door de receptioniste nadrukkelijk gezegd gelezen.

Nu ken ik een verhaal, dat als kinderen liegen, ze een gaatje krijgen. Ik wil niet weten hoe haar gebit er uit zou zien nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Citroentjuh schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Er staat toch gewoon in de post van TS wat er in die SMS staat? Een afspraak herinnering en link naar Coronavragenlijst
Tuurlijk, maar er is blijkbaar ook iets anders aan de hand die niets met die afspraak of vragenlijst te maken heeft, maar wél met het smsje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

@AltTabKeys word eens volwassen, betaal voor die afspraak en lekker boeiend of die receptionist liegt of niet.

Jeetje man, waar je je druk om kan maken in het leven. en "het gaat over iets anders dan betalen" ja, dat zal wel. Dat gelooft toch niemand hier hoop ik?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:16
TS heeft afspraak gemist, er is een Corona vragenlijst SMS waar wel of geen toestemming is gegeven, het is niet relevant, maar waar gaat dit topic dan wel over?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Grvy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:31:
@AltTabKeys word eens volwassen, betaal voor die afspraak en lekker boeiend of die receptionist liegt of niet.

Jeetje man, waar je je druk om kan maken in het leven. en "het gaat over iets anders dan betalen" ja, dat zal wel. Dat gelooft toch niemand hier hoop ik?
Volgens mij moet jij volwassen worden. Het feit dat je mijn bericht al in twijfel neemt of zelfs niet waar acht, ben je zelf niet 100%…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @AltTabKeys Men kan niet zien of jij een SMS hebt gelezen, alleen of het is ' afgeleverd'.
Dat wil niet zeggen dat jij de SMS in zijn geheel hebt gelezen. Het lijkt mij dat de receptioniste dat ook bedoelt met haar opmerking gelezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
In ieder geval.

De Tandarts wil me uit de praktijk zetten omdat ik in alle jaren (15 jaar) enkele afspraken ben vergeten. Hun motivatie om me er uit te zetten is omdat ze ‘weten’ dat ik de SMS heb gelezen.

Ik heb de link in de SMS niet geopend, en er werd geen preview geladen. Ook is het een SMS en geen iMessage o.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
AltTabKeys schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:43:
In ieder geval.

De Tandarts wil me uit de praktijk zetten omdat ik in alle jaren (15 jaar) enkele afspraken ben vergeten. Hun motivatie om me er uit te zetten is omdat ze ‘weten’ dat ik de SMS heb gelezen.

Ik heb de link in de SMS niet geopend, en er werd geen preview geladen. Ook is het een SMS en geen iMessage o.d.
In dat geval zou ik gewoon het gesprek met de praktijk/ tandarts aan gaan en kijken waar het probleem precies ligt. Blijkbaar ligt het je gevoelig, want je maakt er helemaal een topic over mbt de bewijslast van zo'n SMSje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dus je hebt de sms wel gelezen? En wist dus dat je een afspraak had maar toch weer vergeten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
In ieder geval.

Waar maak je je nou echt druk om? Je bent een tandarts afspraak vergeten en die sms dat is een extra service van de tandarts. Dat hele prive verhaal geloof ik geen snars van wordt volwassen maak een nieuwe afspraak, betaal de huidige en ga door met je leven.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14

pistole

Frutter

In ieder geval.

Dat laatste kan je in ieder geval weerspreken omdat het technisch niet mogelijk lijkt te zijn. Misschien kan je vragen of ze hun stelling kunnen onderbouwen door het te laten zien waarop ze het baseren?

Ga in ieder geval het gesprek aan. Als de relatie verpest is, is mischien sowieso verstandig om een andere tandarts te zoeken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:09
Klinkt eerder dat er meer speelt dan alleen dit. Een tandarts zet je niet zomaar uit de praktijk. Helemaal niet na zolang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 23-04 13:44
Het is in het recht van de praktijk/tandarts om jouw te weigeren. Is wat ingewikkelder bij een overeenkomst, maar persoonlijk ben ik nooit een overeenkomst aangegaan met een tandarts. Dus als de tandarts een wel of niet terechte reden heeft om jou uit te schrijven of tenminste z'n diensten niet meer aan jou wilt verlenen die je er goed aan om alvast een andere tandarts te zoeken ipv dit proberen aan te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

@AltTabKeys als de Tandarts aangeeft dat je verkeerd ruikt en je daarom weigert..

Dan heb je niks te maken. Dus het SMSje of niet; de Tandarts mag je gewoon weigeren, hoelang je dan al klant ben en wat nog meer maakt niks uit. Misschien vind die de stand van je gezicht wel gewoon stom en is er daarom klaar mee. Who knows?

Punt is het mag gewoon. Klaar.

Overigens, dit bedoelde ik dus met 'volwassen worden' (waarop je lekker kinderachtig reageert) de hele reden wordt nu pas duidelijk is niet eens zo privé en als je die meteen had aangegeven was je al veel eerder gewezen op "zoek gewoon iemand anders, maak je niet zo druk".

[ Voor 27% gewijzigd door Grvy op 29-05-2021 11:06 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40

liberque

Vrijzinnig!

In ieder geval.

Normaliter betaal je gewoon als je niet komt opdagen bij de tandarts. Als je dit 1 keer doet kost het je 50 euro oid. Doe je dit 100 keer heb je in totaal 5000 euro gelapt aan extra "pauze"-tijd voor de tandarts. Ik vind dat een hele absurde reden om iemand uit de praktijk te zetten. Wellicht ben je vergeetachtig, wellicht heb je tandartsvrees, wellicht heb je de pech dat er altijd wel iets dringends tussendoor komt.. het maakt geen drol uit. Je betaalt gewoon voor de gemiste afspraken en meestal bellen ze gewoon een andere patient op of die eerder wil komen, ze lezen even een Donald Duckje of ruimen de boel een beetje op. Het kost ze echter nog steeds niks, want je betaalt ervoor. Belachelijk standpunt dus van de praktijk.

Wat betreft het SMS'je: een ontvangstbevestiging kan meegestuurd worden en wordt door je mobiel bevestigd zodra deze hem heeft ontvangen. Dit gebeurt overigens ALTIJD dus ook wanneer er geen ontvangstbevestiging wordt gevraagd. Je mast blijft namelijk een SMSje sturen totdat jouw mobiel aangeeft dat hij het ontvangen heeft. (Je mobiel kan immers uit staan). Dit zelf aan de lijve omdat mijn mobiel geen bevestiging wilde sturen (of de mast dit niet registreerde) en ik SMSjes gewoon honderden keren binnen kreeg. (Erg irritant). Vraagt de zender een ontvangstbevestiging dan wordt deze bevestiging op de mast gewoon doorgezet.

Is dit dan waterdicht dat je hem ontvangen hebt en gelezen zou kunnen hebben? Absoluut niet. Er zijn zoveel mogelijkheden die kunnen veroorzaken dat je een SMS niet hebt ontvangen. Een client zoals FB die controle over je SMSjes heeft overgenomen, een virus op de mobiel, het blokkeren van onbekende nummers op je mobiel. Je zou het moeten hebben kunnen ontvangen en je zou het moeten hebben kunnen lezen, maar dat is geen garantie dat het ook daadwerkelijk zo is en houdt juridisch imho ook geen stand. De SMS is dan ook ter herinnering en kan dan ook niet als stok achter de deur gebruikt worden door de tandarts.

toevoeging:
Ze mogen je echter wel uit de praktijk zetten als je meerdere afspraken niet nakomt, maar dat mag alleen als ze de praktijk aan het 'inkrimpen' zijn. Dus als ze teveel patienten hebben of te weinig tandartsen. Zijn ze niet aan het inkrimpen dan mag het niet. Daarbij moeten ze iedere patient individueel behandelen. Dus dat jij uit de praktijk gezet wordt vanwege inkrimping en het niet nakomen van afspraken wilt niet zeggen dat dit voor de rest van je gezin telt. Daarnaast moeten ze je helpen aan een andere tandarts (een lijstje geven van tandartsen in de buurt is daarbij afdoende). Heb je pijn (dus geen routinecheck) dan zijn ze wel altijd verplicht je te helpen. Zie ook bijvoorbeeld https://tandartsmondain.n...arts-verplicht-te-helpen/

[ Voor 13% gewijzigd door liberque op 29-05-2021 11:19 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
In ieder geval.

Nou wat is dan nog het probleem. Ze betichten je in dat geval van liegen, nou dan zou ik sowieso niet terugkomen. Zij blij, jij blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:03
liberque schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:07:
[...]
Ik vind dat een hele absurde reden om iemand uit de praktijk te zetten.
Er zal dan waarschijnlijk dan ook heel veel meer meespelen dan een afspraak vergeten. Als je ziet hoe meneer hier anderen aanvalt bij een beetje kritiek. Dan snap ik de tandarts wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
In ieder geval.

Zo te zien is het hoog opgelopen.

Liegen over of je het smsje wel of niet hebt gelezen (want dat heb je wel, anders wist je niet dat er een link in stond) zal waarschijnlijk weinig uitmaken.
En zelfs als je het niet gelezen zou hebben, dan wist je dat je de afspraak had, zo'n smsje is gewoon extra service. In de praktijk maakt het natuurlijk niets uit of je dat smsje over die afspraak wel of niet hebt gelezen, die afspraak die stond gewoon.

Kijk of je in dialoog kan gaan (in plaats van een welles-nietes-spelletje) en of jullie er nog uit kunnen komen.

Zo niet, zoek een andere tandarts en zorg dat je in de toekomst je afspraken nakomt (sowieso is dat een goede tip: Afspraken nakomen ;) ).

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
In ieder geval.

Sowieso dat je pas na 5 posts uitkomt voor wat een achterliggend probleem is, geeft al aan dat je blijkbaar heel veel details achterwege laat. Waardoor het eigenlijk alleen maar vager wordt.

Hoeveel is 'enkele afspraken vergeten'? 2 keer in 15 jaar? Of stiekem toch heel veel meer? Of speelt er misschien nog meer mee? Want als jij 2, of zelfs 10 keer, je afspraak vergeet, en gewoon betaalt voor die afspraken, dan lijkt me dat een tandartspraktijk daar op zich vrede mee heeft.

En nogmaals: wat boeien die SMS'jes, gelezen of niet, nou eigenlijk?
Ben je die afspraken inderdaad vergeten, en geef je dat ook toe?
Of is de discussie dat jij beweert dat je niks van een afspraak weet, en zij aangeven "we hebben je een SMS erover gestuurd, en die heb jij gelezen!"..?

Al met al komt het heel erg over alsof je 'schuldig' bent, maar wanhopig op zoek bent naar iets als 'jullie mogen/kunnen helemaal niet zien of ik die SMS gelezen heb!!' om je eer te redden, ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:19
Advocaat vd duivel hiero...

De enige reden dat de tandarts je er uit wil zetten is dat je waarschijnlijk (voor de zoveelste keer) niet wil betalen voor je gemiste afspraak.
Is uiteraard een aanname, maar ik vermoed dat de tandarts je in het verleden zelfs wel eens gematst heeft door je niks in rekening te brengen, en dat het hele verhaal nu (over het al dan niet gelezen hebben van de sms) waarschijnlijk pas ging spelen vanuit de tandarts, doordat je nu ook probeerde een "smoes" te verzinnen waardoor je niet kon komen opdagen en niet wilde betalen.
Een andere reden lijkt me veel te ver gezocht (en dus ook minder waarschijnlijk). Geen enkele praktijk weigert zomaar een cliënt die een enkele keer in 15 jaar een afspraak mist.
Sterker nog, als dit eens een keer voorkomt zijn ze over het algemeen zelfs zeer coulant is mijn eigen ervaring. Is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Als bovenstaande een onterechte aanname is... Wat ook zeker mogelijk is ... Dan excuus bij voorbaat...
Snap ik het probleem echter nog steeds niet, ik zou dan zelf al niet eens meer bij die tandarts langs willen gaan en snel een andere zoeken. En eerst even de oude gewoon betalen voor de gemiste afspraak natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:35

DataGhost

iPL dev

T-Forever schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Er zal dan waarschijnlijk dan ook heel veel meer meespelen dan een afspraak vergeten. Als je ziet hoe meneer hier anderen aanvalt bij een beetje kritiek. Dan snap ik de tandarts wel weer.
Dat heeft waarschijnlijk voor een groot deel te maken met de moeite die sommigen lijken te hebben met lezen. In de eerste reactie van TS zelf verduidelijkt hij dat het niet gaat om het betalen voor de afspraak, en dat hij het logisch vindt dat hij moet betalen. Als er vervolgens uren daarna nog door vijf verschillende mensen op het "niet zeiken, gewoon betalen" wordt doorgegaan kan ik begrijpen dat je daardoor een beetje geïrriteerd raakt. Ook de personen die stellen dat TS de SMS voor de afspraak al gelezen heeft omdat hij weet wat de inhoud is (nu de afspraak allang voorbij is) denken schijnbaar dat het een zelf-vernietigende SMS is die na de afspraak spontaan verdwijnt. Afgaande op de verstrekte informatie ligt het voor de hand dat de SMS pas na de afspraak gelezen is, en dat TS daarom van de inhoud op de hoogte is.

Afgaande op de eerste reactie van TS gok ik dat deze gewoon de tandarts gebeld zou hebben om de afspraak af te zeggen als er een bepaalde reden was waardoor de afspraak niet door kon gaan, ook al was het te kort van tevoren en moest er sowieso betaald worden, als deze de afspraak niet daadwerkelijk vergeten was. Dat is helaas niet gebeurd, want vergeten. Tsja.

De vraag gaat daar ook helemaal niet over, de vraag gaat over of het technisch mogelijk is dat zijn tandarts kan zien dat TS een SMS gelezen (dus niet slechts ontvangen!) heeft of niet. Zeker als dat het enige concrete punt is wat ze zouden kunnen hebben "hij is moedwillig niet naar de afspraak gekomen" en ze dat ook claimen ondanks welke redenen TS ook had voor het niet komen, is het wel fijn als daar uitsluitsel over kan komen. Natuurlijk is het niet netjes om meermaals afspraken te missen maar over een periode van 15 jaar kan dat best eens voorkomen en dat kan uiteenlopende redenen hebben die voor eenieder een andere weging hebben.

Als wanbetaling, zoals door de persoon boven mij gesugeereerd wordt, toch de achterliggende oorzaak van de discussie met de tandarts (die helemaal niet onze discussie en ook niet de vraag is) zou zijn, lijkt me het enorm vreemd dat de tandarts een technisch niet-bestaande feature gebruikt als enige argument, en niet gewoon wanbetaling aanvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hahn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Sowieso dat je pas na 5 posts uitkomt voor wat een achterliggend probleem is, geeft al aan dat je blijkbaar heel veel details achterwege laat. Waardoor het eigenlijk alleen maar vager wordt.

Hoeveel is 'enkele afspraken vergeten'? 2 keer in 15 jaar? Of stiekem toch heel veel meer? Of speelt er misschien nog meer mee? Want als jij 2, of zelfs 10 keer, je afspraak vergeet, en gewoon betaalt voor die afspraken, dan lijkt me dat een tandartspraktijk daar op zich vrede mee heeft.

En nogmaals: wat boeien die SMS'jes, gelezen of niet, nou eigenlijk?
Ben je die afspraken inderdaad vergeten, en geef je dat ook toe?
Of is de discussie dat jij beweert dat je niks van een afspraak weet, en zij aangeven "we hebben je een SMS erover gestuurd, en die heb jij gelezen!"..?

Al met al komt het heel erg over alsof je 'schuldig' bent, maar wanhopig op zoek bent naar iets als 'jullie mogen/kunnen helemaal niet zien of ik die SMS gelezen heb!!' om je eer te redden, ofzo :?
Wil je hier als Tweaker (niet tandarts, niet rechter) nou een oordeel aan hangen over wat jij persoonlijk teveel vindt? Of staat dat ergens vastgelegd misschien? Het achterliggend probleem is vaak wel, maar nu niet de vraag en niet relevant, geeft alleen maar ruis in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DataGhost schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Wil je hier als Tweaker (niet tandarts, niet rechter) nou een oordeel aan hangen over wat jij persoonlijk teveel vindt? Of staat dat ergens vastgelegd misschien? Het achterliggend probleem is vaak wel, maar nu niet de vraag en niet relevant, geeft alleen maar ruis in het topic.
Het antwoord op de daadwerkelijke vraag, of een sms een leesbevestiging kan hebben, is volgens mij allang gegeven: ja, het is technisch mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DataGhost schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:49:
[...]
De vraag gaat daar ook helemaal niet over, de vraag gaat over of het technisch mogelijk is dat zijn tandarts kan zien dat TS een SMS gelezen (dus niet slechts ontvangen!) heeft of niet.
Maar dat is de vraag eigenlijk niet. Zo'n smsje is alleen maar een extraatje, niet een bevestiging van afspraak of zoiets. Die afspraak die stond er gewoon.

Het is ook de verkeerde vraag die de TS stelt.
De vraag zou iets moeten zijn als "De tandartspraktijk wil onze samenwerking opzeggen omdat ik een paar keer mijn afspraak niet ben nagekomen, hoe moet ik hiermee omgaan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:03
DataGhost schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk voor een groot deel te maken met de moeite die sommigen lijken te hebben met lezen.

"lijkt me het enorm vreemd dat de tandarts een technisch niet-bestaande feature gebruikt als enige argument, en niet gewoon wanbetaling aanvoert."
En dat is dus precies waarom er meer aan de hand is! Wij weten niet wat de tandarts gezegd heeft, wij weten enkel wat meneer beweert de tandarts gezegd heeft, en door vaag te blijven snijdt hij in zijn eigen vlees.

Wij zien dat hij smoezen aanbrengt, om dingen heen draait, aanvallend reageert terwijl hij ook gewoon die mensen kan negeren.

Als hij dit bij ons doet, doet hij dit waarschijnlijk ook bij de tandarts, oftewel er zijn meerdere factoren van belang en niet enkel die ene afspraak, dat smsje is slechts een afleidingsmaneurvre. Want antwoord op die technische vraag is allang gegeven, dus ik beaam je opmerking dat mensen beter moeten lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:33
Voor de duidelijkheid, een tandarts mag niet 'zomaar' een behandelrelatie beëindigen. Hij moet hiervoor goede redenen hebben. Een 'paar keer' een rekening niet op tijd betaald hebben is dat niet.
Uit de gedragsregels voor tandartsen:

De tandarts heeft het recht om te weigeren een patiënt In de praktijk op te nemen. Daarnaast kunnen er voor Tandartsen redenen zijn een behandeling af te breken en/of Een patiënt uit te schrijven. Betreft het de beëindiging van de behandelingsovereenkomst dan zijn hiervoor gewichtige redenen vereist. Deze dient hij aan de patiënt mede te delen. De behandeling van een patiënt mag niet worden beëindigd wanneer dit leidt tot directe schade voor de tandheelkundige
gezondheid van de patiënt.

Een betalingsachterstand in het verleden én het missen van een afspraak zal niet voldoende zijn om de behandelrelatie te beëindigen. Mocht dit zo zijn, dan zit de tandarts fout. Verder zal de tandarts je, bij voorkeur schriftelijk, moeten aangeven waarom hij / zij de behandelrelatie éénzijdig beëindigt. Zie ook (pdf alert) deze link.

Dus TS, stuur je tandarts een mailtje waarin je aangeeft dat je van de assistente hebt begrepen dat de tandarts de behandelrelatie wenst te beëindigen en dat je graag, schriftelijk, verneemt wat de redenen hiervoor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bernard038 op 29-05-2021 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
AltTabKeys schreef:
Ik was vergeten dat ik van de week een controle-afspraak had.
Kan een keer gebeuren. Tandarts brengt kosten in rekening omdat ze tijd/ruimte/mensen voor je hebben gepland, dus die betaal je.
AltTabKeys schreef:
Zij hebben mij 2 dagen van te voren (Dinsdag) ge-sms’t met daarin een herinnering en vragenlijst voor Corona.
De praktijk helpt door een herinnering te sturen welke je kennelijk hebt gelezen, aangezien je weet wat er in de SMS staat.
AltTabKeys schreef:
Maar, nu beweert mijn Tandarts dat ze zien dat ik de SMS heb gelezen [...] Er werd door de receptioniste nadrukkelijk gezegd gelezen.
Denk je nou echt dat een receptionist helemaal thuis is in read confirmations en/of delivery confirmations van SMS-berichten? Diegene heeft ooit een mailtje o.i.d. gehad dat de praktijk tegenwoordig werkt met een herinnering per SMS en heeft verder natuurlijk helemaal niks te maken met hoe dat technisch gezien werkt. Voor hem/haar is het niet helemaal duidelijk dat een een ontvangstbevestiging niet hetzelfde is als een leesbevestiging. Of diegene versprak zich. Of diegene had een slechte dag. Doet er niet toe, dus maak er ook niet zo'n punt van. En al helemaal niet omdat je toegeeft dat je de inhoud van de SMS hebt gelezen.
AltTabKeys schreef:
En heb ik nooit toestemming gegeven voor de SMS-Dienst. Het ook pas iets wat ze recent hebben.
Daar zul je (kennelijk onbewust) op enig moment toestemming voor hebben gegeven.
AltTabKeys schreef:
De Tandarts wil me uit de praktijk zetten omdat ik in alle jaren (15 jaar) enkele afspraken ben vergeten.
Als ze er klaar mee zijn dat jij de afspraken meermaals niet nakomt dan lijkt het mij redelijk dat ze op een gegeven moment een lijn trekken.

Conclusie: Google een andere tandarts, schrijf je in bij de nieuwe tandarts, schrijf je uit bij de huidige tandarts. Fijn weekend! :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hahn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Het antwoord op de daadwerkelijke vraag, of een sms een leesbevestiging kan hebben, is volgens mij allang gegeven: ja, het is technisch mogelijk.
Voor zover ik weet is dat niet zo, en is dat ook niet het gegeven antwoord. Een SMS kan slechts een ontvangstbevestiging hebben, en dat is iets wat volautomatisch gebeurt bij aflevering. Zegmaar het tweede vinkje bij WhatsApp, nog voordat de vinkjes blauw worden (of wat het dan ook is, ik heb leesbevestigingen al jaren uitstaan). De link in de eerste reactie laat mij een aantal resultaten zien waarin duidelijk wordt dat leesbevestigingen bij MMS en RCS wel mogelijk zijn, maar niet bij SMS. Als ik in de Berichten-app op mijn telefoon kijk, zie ik bij zowel SMS als MMS de optie tot het sturen van ontvangstbevestigingen staan, maar bij MMS ook de optie tot het sturen van leesbevestigingen, niet bij SMS dus.
anandus schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Maar dat is de vraag eigenlijk niet. Zo'n smsje is alleen maar een extraatje, niet een bevestiging van afspraak of zoiets. Die afspraak die stond er gewoon.

Het is ook de verkeerde vraag die de TS stelt.
De vraag zou iets moeten zijn als "De tandartspraktijk wil onze samenwerking opzeggen omdat ik een paar keer mijn afspraak niet ben nagekomen, hoe moet ik hiermee omgaan?"
Dat is wat jij graag wilt wat de vraag is. Door TS is concreet gezegd:
AltTabKeys schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 02:15:
Dus de vraag is: is het uberhaupt mogelijk om te zien dat een SMS gelezen is? Dat de tandarts de samenwerking wil opzeggen op basis hiervan is voor dit topic niet relevant, maar voor TS wel. Als het technisch niet mogelijk is hebben ze een slecht argument namelijk, wellicht zelfs een leugen. Waarom dat zo zou zijn kunnen we alleen over gissen en dat is niet aan ons.
T-Forever schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:58:
[...]

En dat is dus precies waarom er meer aan de hand is! Wij weten niet wat de tandarts gezegd heeft, wij weten enkel wat meneer beweert de tandarts gezegd heeft, en door vaag te blijven snijdt hij in zijn eigen vlees.

Wij zien dat hij smoezen aanbrengt, om dingen heen draait, aanvallend reageert terwijl hij ook gewoon die mensen kan negeren.

Als hij dit bij ons doet, doet hij dit waarschijnlijk ook bij de tandarts, oftewel er zijn meerdere factoren van belang en niet enkel die ene afspraak, dat smsje is slechts een afleidingsmaneurvre. Want antwoord op die technische vraag is allang gegeven, dus ik beaam je opmerking dat mensen beter moeten lezen.
Ik moet zeggen dat je nogal een denigrerende en vooringenomen toon hebt met herhaaldelijk "meneer beweert" en je aanname dat irritatie over het niet beantwoorden van een vraag (of om het antwoord heen draaien, als je het zo wilt) betekent dat TS een naar persoon is. Als je jezelf ergens onterecht van beschuldigd voelt helpt het natuurlijk niet als een stel Tweakers daar nog een schepje bovenop doen. Daar wordt helemaal niemand beter van. Je argument "we weten niet wat de tandarts gezegd heeft" terwijl je er daarna zelf allerlei in principe ongefundeerde beweringen bij doet is ironisch te noemen.
Daan XVII schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:25:
De praktijk helpt door een herinnering te sturen welke je kennelijk hebt gelezen, aangezien je weet wat er in de SMS staat. [..] En al helemaal niet omdat je toegeeft dat je de inhoud van de SMS hebt gelezen.
Het lijkt me nogal wiedes dat TS deze gelezen heeft maar dat zegt helemaal niks over wanneer. Wij hebben ook van de inhoud kennisgenomen terwijl de afspraak allang geweest is.
[...]

Denk je nou echt dat een receptionist helemaal thuis is in read confirmations en/of delivery confirmations van SMS-berichten? Diegene heeft ooit een mailtje o.i.d. gehad dat de praktijk tegenwoordig werkt met een herinnering per SMS en heeft verder natuurlijk helemaal niks te maken met hoe dat technisch gezien werkt. Voor hem/haar is het niet helemaal duidelijk dat een een ontvangstbevestiging niet hetzelfde is als een leesbevestiging. Of diegene versprak zich. Of diegene had een slechte dag. Doet er niet toe, dus maak er ook niet zo'n punt van.
Dit lijkt me toch zeker belangrijk als dit schijnbaar een belangrijk argument is om de behandelrelatie met TS stop te zetten. Als je een technisch hulpmiddel gebruikt dien je te weten hoe het werkt, anders dien je het niet te gebruiken, in ieder geval niet als onderbouwing ergens van. Het lijkt me trouwens dat een receptionist niet de persoon is die een behandelrelatie eenzijdig stop kan zetten. Ook voor de tandarts kan het nuttig zijn om te weten dat ze het een en ander verkeerd interpreteren, zeker als hun hele argument hierop hangt. Misschien is hun reactie straks wel van "oeps... dan hebben we X mensen onterecht uit de praktijk gegooid denkend dat ze moedwillig afspraken maakten en niet nakwamen om ons te pesten met gratis geld".
Als ze er klaar mee zijn dat jij de afspraken meermaals niet nakomt dan lijkt het mij redelijk dat ze op een gegeven moment een lijn trekken.
Zeker. Maar daar zijn blijkbaar richtlijnen voor. Ik kan me niet voorstellen dat het qua argumentatie aan moeten laten komen op een technisch niet-bestaande feature binnen die richtlijnen valt. Of er is een duidelijke case nav het aantal gemiste afspraken en wanbetalingsgeschiedenis, of niet. Het al dan niet lezen van een geautomatiseerd gestuurde SMS valt daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ga er van uit dat een receptioniste niet de technische details zal kennen inderdaad...

Maar goed. De technische vraag is beantwoord. De rest van de welles-nietes zaken zijn hier niet zinvol (en dat doel ik op reacties als Grvy in "Kan mijn Tandarts die mij SMS’t, zien of ik het heb gelezen?"). Succes, @AltTabKeys.

Lees bernard038 in "Kan mijn Tandarts die mij SMS’t, zien of ik het heb gelezen?" nog even goed, maar als je daar op door wil gaan kan je beter een los topic er over openen in general chat, met alle relevante info daarover.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 31-05-2021 11:46 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.