Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRook
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-09 21:31
Beste forumleden,
Ik ben aan een nieuwe computer toe. Mijn ervaring van windows computers is dat die na verloop van tijd steeds trager worden. Ik zit daarom serieus te denken om de nieuw iMac 24” aan te schaffen. Maar hoe zit dat in het besturingssysteem van Apple? Wordt dat in de loop van de tijd ook steeds trager ? Lezen er Apple gebruikers mee die hierover iets zinnigs kunnen zeggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die nieuwe M1 is snel en MacOS blijft net zoals Windows 10 gewoon snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ligt het trager worden van een computer met Windows niet vooral aan de prijs van de computer?

In het verleden had niet iedere computer een SSD. Apple verkoopt alleen high-end apparaten, die hebben al wat langer SSD's standaard. Daarbij in de goedkope modellen zit vaak ook een beperkte hoeveelheid werkgeheugen en wordt er tevens op de CPU bespaard. Logisch dat dat op den duur traag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je maar genoeg troep installeert dan wordt ook een macOS installatie steeds trager.
Veel fonts installeren bijvoorbeeld? ==> Traaaag.
De kunst is om je een beetje in te houden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
Ligt eraan wat je ermee doet of je het daadwerkelijk heel erg gaat merken.

Mijn MacBook Air uit 2011 die ik een paar maanden geleden heb verkocht, kon nog prima mee voor wat standaard office- en internet-werk. En dat na 10 jaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eens met @Hahn; ik werk nog elke dag op mijn MacBook Pro 13" late 2012... wel met SSD en 8GB ram maar dat gaat nog prima. 1 kanttekening: deze draait nog Catalina, niet Big Sur. Ik heb daarom ook een M1 MacBook Air met 16GB ram gekocht, en om eerlijk te zijn merk ik weinig verschil als het gaat om surfen/mailen/citrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
RRook schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:37:
Beste forumleden,
Ik ben aan een nieuwe computer toe. Mijn ervaring van windows computers is dat die na verloop van tijd steeds trager worden. Ik zit daarom serieus te denken om de nieuw iMac 24” aan te schaffen. Maar hoe zit dat in het besturingssysteem van Apple? Wordt dat in de loop van de tijd ook steeds trager ? Lezen er Apple gebruikers mee die hierover iets zinnigs kunnen zeggen ?
Deze mag u mij uitleggen. Of komt het erop neer dat er stiekem een goedkope computer is gekocht en deze nu vergeleken wordt met een splinter nieuw model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Berlinetta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Deze mag u mij uitleggen. Of komt het erop neer dat er stiekem een goedkope computer is gekocht en deze nu vergeleken wordt met een splinter nieuw model?
Of nog iemand uit het Windows XP tijdperk. XP had de neiging, zeker na SP3 om echt stronttraag te worden naarmate de installatie verouderde. Vanaf Vista/7 zitten er al zoveel achtergrondprocessen in die e.e.a. optimaliseren dat je er nog weinig last van hebt.

Maar ja, als je steeds een instap PC van €500 koopt met allemaal net-niet componenten dan wordt door de steeds zwaarder wordende software de PC voelbaar trager. De hardware moet wel een beetje ruimte hebben om mee te groeien met de software.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRook
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-09 21:31
Berlinetta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Deze mag u mij uitleggen. Of komt het erop neer dat er stiekem een goedkope computer is gekocht e n deze nu vergeleken wordt met een splinter nieuw model?
Ter aanvulling. De oude windows pc is een sony met een i7 quadcore en extra intern geheugen. Toendertijd het topmodel. Ik geloof rond de1200 euro.
Dat was wel in het windows 7 tijdperk. Toen was het apparaat super snel. Photoshop en premiere starten tegelijk op in enkele seconden. Nu loopt het vast als diezelfde programmas gelijktijdig starten. En als ik na elkaar start duurt het enkele minuten.
Inmiddels staat er een fonkel nieuwe imac op mijn bureau.

Allemaal dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RRook schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Ter aanvulling. De oude windows pc is een sony met een i7 quadcore en extra intern geheugen. Toendertijd het topmodel. Ik geloof rond de1200 euro.
Dat was wel in het windows 7 tijdperk. Toen was het apparaat super snel. Photoshop en premiere starten tegelijk op in enkele seconden. Nu loopt het vast als diezelfde programmas gelijktijdig starten. En als ik na elkaar start duurt het enkele minuten.
Inmiddels staat er een fonkel nieuwe imac op mijn bureau.

Allemaal dank voor de reacties.
Maar welk OS draait de PC? Windows 10? En heb je ooit de HDD vervangen voor een SSD? Zo ver ik het weet kon je destijds prima een pc voor 1200 euro kopen met HDD.

Een HDD is nu problematisch. Windows 10 vraagt eigenlijk om een SSD. Maakt alles vele malen sneller. Zorgt er voor dat alles instant laadt en voorkomt dat programma's langzaam laden. Iedere I7 zal capabel genoeg moeten zijn om niet over de nek te gaan bij het opstarten van de genoemde programma's.

Andere vraag blijft natuurlijk of je nog geld in z'n oud systeem wil steken. Zoals gezegd, iedere i7 is prima, maar het blijft een oud platform.

Oh nog een tip, je hebt toch wel een iMac met SSD en niet met een fusion drive gekocht? Ook een fusion drive is gegarandeerd stront en stront traag na een jaar.
Pagina: 1