Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjohn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-04 22:02
Ik heb plaats voor 8 zonnepanelen op een overkapping (plat dak) en nog eens 4 op het platte dak van de nabijgelegen schuur. Nu zat ik zelf te denken om hier 3 sets van 4 panelen + QS1 te gebruiken.Mijn vraag is nu hoe ik de afstand tussen beide daken ga overbruggen. Is het mogelijk om dit bijvoorbeeld met een ymvk kabel in combinatie met de APS AC connectors te doen? Dus ongeveer zo:

APS bus cable <AC connector> YMVK <AC connector> APS bus cable <AC connector> grid

Aan de eerste bus cable komt dan 2 keer een QS1 te hangen, aan de tweede bus cable 1 QS1. Gezien de stekkers die aan de bus cable zitten zal hier ook gewoon fase, nul en aarde in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

In principe wel. De aps kabel is niets meer dan nul, fase en aarde met speciale connectoren. Van bus kabel naar de ymvk moet dan wel netjes en waterdicht zijn. Ik heb zelf een waterdichte lasdoos onder een paneel aan het frame gemaakt waar de ymvk en twee aps buskabels bij elkaar komen (1 van een yc600 en 1 van een QS1).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjohn
Ik snap dat je de yc600 en qs1 min of meer parallel aangesloten hebt? Dat was ook nog iets wat ik me af vroeg: of de bus cable iets "serieels" in zich heeft, maar leek me al onwaaschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Die bus kabel doet het uiteraard ook parallel.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 15:47
Ja gaat prima werken. Ik zelf knip die AC connector nog wel eens van de QS1 af en strip dan de kabel, scheelt weer een connector maar geen idee hoe dit qua garantie gaat.

Hier komen 2 ymvk kabels van 2 QS1 omvormers (schuur en dak huis) samen in 1 lasdoos welke vervolgens door een enkele ymvk naar de meterkast lopen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjohn
Super, bedankt voor de reacties. Hoe zijn de ervaringen met het APS systeem verder? In mijn situatie zullen de pannelen verschillend georiënteerd zijn, dus een simpele string omvormer lijkt me dan niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wat is de planning? Ik ga iets vergelijkbaars doen, heb alleen gehoord dat in oktober nieuwe omvormers op de markt komen van aps. Deze kunnen meer vermogen verwerken in tegenstelling tot de max van 300wp per paneel van de yc600 en de qs1. Zit zelf te twijfelen om nog even uit te stellen tot dan.

[ Voor 10% gewijzigd door plaspvd op 28-05-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjohn
3 x 1200W van de QS1 iis voor mij een prima optie. Mijn idee is om dat te combineren met 12 panelen van rond de 380 WP. De panelen met nog hogere vermogens zijn weer langer, zo rond de 2 meter, waarvan er nog maar 6 op mijn overkapping zouden passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 15:47
Mijn ervaringen met APS zijn prima, zeker voor een kleine DIY installatie.

Omvormers werken top en uitlezen is ook goed te doen met de ECU-R. Maar ook zonder de ECU-R prima bruikbaar. Vooral het feit dat elk paneel zijn eigen MPPT heeft is hier ideaal doordat ze lager liggen (schuur) en daardoor op verschillende momenten van de dag een ander schaduwbeeld hebben.

Komen inderdaad andere omvormers aan, vooral meer keuze in 3-fase. Heb vernomen dat de YC600 al tot 660W gaat, al staat er officieel nog 600 op.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Je plan lijkt me perfect. Zo heb ik het hier ook gedaan.

Ik heb de connectors er ook afgeknipt, 18 euro voor een aansluitkabeltje vond ik te gortig. De kleuren in die kabel was wel niet volgens conventie (rood, zwart, groen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

arjohn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:36:
Super, bedankt voor de reacties. Hoe zijn de ervaringen met het APS systeem verder?
Prima. Jammer dat je een relatief dure ECU nodig hebt maar die geeft wel weer mooi info. Ook is de support voor de ECU snel en goed. Maar die support zou niet nodig zijn als die ECU qua instellen net iets gemakkelijker zou zijn :S

Qua garantie uitstekende ervaringen. Ik had een setje YC600's uit 2019 gekocht tweedehands met onbekende reden. Eentje bleek DOA en ik dacht pech te hebben. Maar APS heeft me direct een nieuwe opgestuurd nadat ze over afstand een hardware fout gevonden hebben. Geen bonnetjes of opsturen van de oude nodig dus wat dat betreft kan je die connectors er gewoon afknippen...

Blijft over dat al je spulletjes en aansluitingen buiten in weer en wind liggen maar dat is nou eennmaal zo bij een Micro opstelling. Toen mijn YC600 stuk was, kon ik erg weinig vinden over stukke omvormers van APS online. Dat geeft wel moed.
larsg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 02:11:
Ik heb de connectors er ook afgeknipt, 18 euro voor een aansluitkabeltje vond ik te gortig. De kleuren in die kabel was wel niet volgens conventie (rood, zwart, groen)...
Hmm, ik had gewoon blauw-bruin-groen/geel..
Marcusso schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:23:
Heb vernomen dat de YC600 al tot 660W gaat, al staat er officieel nog 600 op.
Voor de QS1 heb ik max. 310w gemeten tot nu toe op 28 mei, ding is pas 2 maanden in de running. Wat ik best netjes vind voor een 320wp paneel in een 10 graden oost-west opstelling :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 31-05-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjohn
Wederom dank voor de uitgebreide reacties. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-05-2022
larsg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 02:11:
Je plan lijkt me perfect. Zo heb ik het hier ook gedaan.

Ik heb de QS1 ook in handen gekregen met deze kleuren en afgeknipte connector. Weet jij nog welke kleur voor wat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
@HansF
Ik dacht dat groen aarde en de rest kan je kiezen
Pagina: 1