Afkortingen in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in Excel een afkorting in te vullen en ervoor te zorgen dat automatisch het volledige woord weergeven wordt.

Bijvoorbeeld:
Ik vul in de cel in "afk" en er komt te staan "afkorting".

Volgensmij is dit mogelijk met autocorrectie, maar dan gebeurt het in alle Excel bestanden. Ik wil dat het alleen zal gebeuren in één Excel bestand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ja, dat kan met een zgn. 'Worksheet.Change event'.
Je geeft daarin aan in welk bereik afk moet worden omgezet naar afkorting (bv. A2:A50) en dan gebeurt dat alleen in dát blad en in dát bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
dix-neuf schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:22:
Ja, dat kan met een zgn. 'Worksheet.Change event'.
Je geeft daarin aan in welk bereik afk moet worden omgezet naar afkorting (bv. A2:A50) en dan gebeurt dat alleen in dát blad en in dát bereik.
Of een wat minder nette oplossing: bij openen van het bestand met VBA de autocorrect-lijst aanvullen met de woorden die je wil en bij afsluiten weer verwijderen.

AutoCorrect.AddReplacement method (Excel)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alternatief zonder vba is het zo laten staan maar in een kolom er naast het uitschrijven via verticaal zoeken - waar je dan in een hulptabel afk en afkorting hebt staan. Minder gebruiksvriendelijk, maar VBA is niet overal bruikbaar (bv. als je het ook online gebruikt, of via mail deelt met derden).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
F_J_K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:58:
Alternatief zonder vba is het zo laten staan maar in een kolom er naast het uitschrijven via verticaal zoeken - waar je dan in een hulptabel afk en afkorting hebt staan. Minder gebruiksvriendelijk, maar VBA is niet overal bruikbaar (bv. als je het ook online gebruikt, of via mail deelt met derden).
Ervan uitgaande dat een cel alleen de afkorting bevat werkt dat, maar als de afkorting onderdeel van een zin is moet je denk ik werken met een 'dynamische' SUBSTITUTE().

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW