Brother DCP-L3550CDW series - Grijs/zwarte vlekken afdruk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyNH
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-04 04:28
Sinds een tijdje heb ik op iedere pagina (ook lege pagina's) die ik afdruk grijs/zwarte vlekken/strepen. Geen idee waar ze vandaan komen, maar ik zou ze graag weer weg hebben. Onderstaande foto's beschrijven het probleem het beste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL5nI4OBjZuJPum2FTeSJ83kXd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QecMhLxDAjIx2lOpVc5lodbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo7l_16vVfZbVgdyEqXaYmtcnnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPQDOkLM0DVELr8s5LpOaLRN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf9E6w-3Zv8-wXj7SzFudR5rUBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvI0yF0h4RvAR5A7b5Q92RZH.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat dus om een Brother DCP-L3550CDW, Firmware Version MAIN U2104151019
SUB1 1.59 SUB5 1.00. Afdrukken vanuit Ubuntu/Windows 8.1/iOS of direct een kopie geeft in alle gevallen hetzelfde resultaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerste de handleiding doorgenomen en alle punten uitgevoerd die daar beschreven staan om het probleem te verhelpen:
- Papierrollen schoonmaken
- Drumeenheid schoonmaken
- Belteenheid schoonmaken
- Coronadraad schoonmaken
- LED kop schoonmaken

Helaas zonder resultaat, er zaten wat punten en krassen op de drumeenheid dus besloten deze te vervangen, net als de toner (die was op). Dat hielp helaas niets, dus ook de belteenheid vervangen, hoewel daar niet eens 10% van de voorgeschreven aantal vellen mee geprint was (onderdeel: DR-243CL en BU 223 CL). Daarna even opgegeven en besloten het probleem bij customer service neer te leggen.

Ik heb contact met Brother Support, na veel over en weer mailen, serienummers doorgeven, het probleem nogmaals beschrijven, nogmaals er op wijzen dat ik al wat onder delen heb uitgewisseld kwam vandaag het antwoord: u kunt verbruiksartikelen opsturen en deze worden vervangen. Maar ik heb aangegeven (misschien niet expliciet genoeg) dat het probleem voor het wisselen van de verbruiksartikelen al bestond en dat het wisselen niets heeft opgeleverd. Dus deze terugsturen lijkt mij onzinnig. Naar mijn idee ligt het ergens anders aan, maar ik heb helaas onvoldoende kennis over laserprinters om te zeggen waar het aan ligt.

Wie kan mij verder helpen of heeft suggesties wat het probleem zou kunnen zijn? Voordat ik van alles op ga sturen wat niets op gaat leveren (behalve nieuwe spullen) en een nog steeds onbruikbare printer :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit soort vlekken zijn doorgaans een versleten drum, maar die heb je al vervangen?

Om dit probleem te diagnosticeren moet je begrijpen wat er gebeurt: De printer geeft de drum eerst door middel van meestal iets metaalhaardraden een elektrische lading opdat deze toner afstoot. Vervolgens schijnt de laser op de drum en het speciale materiaal op de drum krijgt dan een omgekeerde elektrische lading opdat het toner aantrekt op de plaats waar de laser heeft geschenen.

Dus of het afstoten gaat niet goed en dat betekent dat de elektrische lading de metaaldraden niet bereikt, of er wordt onterecht toner aangetrokken.

Wat nuttig kan zijn is om de drumrollen van plek te verwisselen, wissel bijvoorbeeld geel met zwart en kijk of het de rol of de positie volgt. Als het de rol volgt, nieuwe rol, als het de positie volgt, probeer de draden waarmee elektrische lading aangebracht/aangevoerd wordt te vinden en te volgen en kijken of het contact verbroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyNH
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-04 04:28
Even de truc met het wisselen van de drum en toner geprobeerd. Helaas wil de printer dan niets meer, geeft een foutmelding dat de drum/toner op de verkeerde plaats zit.

Ik heb inderdaad de drum al vervangen. Ik ga nogmaals de customer service een mail sturen en benadrukken dat het (naar mijn mening) niet aan de verbruiksonderdelen ligt. Want het probleem is niet verdwenen na het vervangen van die onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn Laserjet CP5225dn heeft een optie "hou je waffel en printen", chips worden dan genegeerd en je kunt de toners naar hartelust omwisselen, eruit laten e.d. Reuze handig in dit soort situaties. Je zou kunnen kijken of je het apparaat voor de gek kunt houden: De printer identificeert de toners met chips. Zijn de chips van de tonercassettes makkelijk te verwisselen? En bij drum zal het iets soortgelijks zijn, een drumrol is uiteindelijk een drumrol. Maar ik kan me voorstellen dat je een nieuwe drummodule niet direct uit elkaar gaat schroeven.

Om zeker te zijn: Aan de rechterkant van het papier zie je de vlekken dikkker en dunner worden, klopt die afstand ongeveer met de omtrek van de drumrol?

Iets kunnen vinden via welke contacten te printer de drum elektrisch laadt? Een fout daar lijkt me vrij plausibel, als je de drum al hebt vervangen, dan zou je zeggen dat er iets moet zijn met laden/ontladen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polydor
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01 22:30
ik heb een gelijkaardig probleem, al is mijn zwarte inkt nog meer egaal verspreid. Niet duidelijk wat best te vervangen. Is het bij jou al opgelost geraakt ?