Nieuwe SSD voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Hoi,

Ik heb mijn oude laptop van het werk overgenomen. Nu moet ik daar alleen een nieuwe hardeschijf voor aanschaffen. Het gaat om een 13 inch Dell E5270.

Deze laptop ondersteund zowel M2 als "normale' SSD's. Omdat ik het meeste in de cloud of op externe schijven heb staan, zal 250gb ruim voldoende zijn, maar nu lees ik in reviews hier dat M2 schijven onder de 500gb minder presteren. Klopt dat?

Er zat nu een Samsung 860 EVO M.2 in van 256gb. Die was prima, maar wellicht is er voor bijna hetzelfde geld nog wat snellers te halen.

Ik ga de laptop niet super veel gebruiken, maar kon deze voor 2 tientjes overnemen en werkt nog perfect.

Klopt het wat er in de review staat? Of kan ik prima voor bijvoorbeeld een Kinston A2000 gaan?
De 250gb variant is slechts 38 euro. De 500gb is 16 euro duurder, dus dat voorzie ik als alternatief. Echter wil ik er zo weinig mogelijk aan uit geven 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
Wat ga je met deze laptop doen? Is die SSD versleten? Zo niet dan zou ik het geld in mijn zak houden, voor huis, tuin, keuken en kantoor gebruik voldoet de Samsung uitstekend, hij is niet de zwakste schakel in je laptop - het verschil met een iets rappere ga je in het dagelijks gebruik niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
martyw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:24:
Wat ga je met deze laptop doen? Is die SSD versleten? Zo niet dan zou ik het geld in mijn zak houden, voor huis, tuin, keuken en kantoor gebruik voldoet de Samsung uitstekend, hij is niet de zwakste schakel in je laptop - het verschil met een iets rappere ga je in het dagelijks gebruik niet merken.
Policy van het bedrijf is dat ik de laptop voor 2 tientjes mag overnemen, maar de schijf gaat er uit. Deze heb ik nu dus niet meer.
Ik heb eigenlijk nog geen doel voor de laptop, maar vond het een prima prijs en dat ding doet het echt nog perfect. Daarom wil ik er ook zo min mogelijk aan uitgeven, maar wel binnen de marges het beste.

[ Voor 15% gewijzigd door crimby op 28-05-2021 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:14
Ik zou lekker voor de 250 gb gaan. Je geeft het zelf al aan. het moet gewoon goedkoop. Zo heel vaak ga je hem ook niet gebruiken. Ik denk dat de CPU eerder een bottleneck vormt dan de SSD ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Lert er dan op dat de SSD een SATA interface nodig heeft, de Kingston die je linkt heeft een PCIe interface en werkt niet. Neem een goedkope uit deze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
martyw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:36:
Lert er dan op dat de SSD een SATA interface nodig heeft, de Kingston die je linkt heeft een PCIe interface en werkt niet. Neem een goedkope uit deze lijst.
Oh dus geen snellere ssd mogelijk dan dat ik nu heb? Dan ga ik denk ik gewoon voor dezelfde als dat erin zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Oh dus geen snellere ssd mogelijk dan dat ik nu heb? Dan ga ik denk ik gewoon voor dezelfde als dat erin zat.
Die staat inderdaad op de lijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het prijs verschil tussen 250GB of 500GB is vaak erg klein, ik zou zelf niet snel meer 250GB nemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Volgens:

https://www.dell.com/comm...irements-For/td-p/5072834

... is het M.2-slot in de E5270 met PCI-E x2 bedraad. Een PCI-E M.2 zou dus moeten werken, doch de maximale snelheid is vanwege de x2 zo'n 1500MB/s. Nog altijd een stuk hoger dan SATA. Let wel op dat voor NVMe een EFI-boot nodig is, je kunt geen BIOS-boot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op die pagina staat niets over SATA-bedrading van de M.2, dus geen garantie dat een SATA-SSD in het M.2-slot werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
dmantione schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:18:
Op die pagina staat niets over SATA-bedrading van de M.2, dus geen garantie dat een SATA-SSD in het M.2-slot werkt!
Deze SATA schijf is verwijderd Samsung 860 EVO m.2 250GB door de werkgever van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Voor de zekerheid hier een foto van het schijfje dat eruit gehaald is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ1SuoMdJRXluA98otM9xIjUpbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVhwwuZqw1SuZqqOiPzAJvWN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat is een SATA drive. Dat zie je aan het feit dat hij 2 "inkepingen" heeft in de m.2 connector.
En aan het feit dat er "serial ATA" op staat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De 800-serie bij Samsung is SATA, dus dat is dan bevestiging dat er wel SATA-bedrading op zit. Dan kun je kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Als ik zoek op Samsung CM871a M.2 2280 of op MZ-NTY256D kom ik dus uit op de 860. Als de rest niet merkmaar beter gaat zijn dan neem ik deze lekker :-)

Thanks voor alle snelle adviezen!
Pagina: 1