Raveelopties ivm lichtstraat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Beste mede-tweakers,

Wij willen graag een lichtstraat in onze aanbouw, en hiervoor ben ik aan het plannen/tekenen gegaan. Daarvoor ben ik eerst aan de slag gegaan om de huidige situatie uit te werken, zodat ik vervolgens kan bepalen welke opties er zijn.

Het houtwerk en het bouwen van het geheel is niet zozeer een probleem, maar het bouwkundige vraagstuk is boven mijn pet. Daarvoor richt ik mij tot jullie.

In de huidige situatie gaat het om een rechthoek van 5.49 meter breed en 3.17 meter diep. Het plafond bestaat uit 11 balken, waarvan 2 (links en rechts) aan de muur zitten. Om een lichtstraat te maken zou ik dus enkele balken door moeten zaten en met raveeldragers en raveelbalken een nieuwe ondersteuning te maken. Hier wordt het dus iets te ingewikkeld voor mij.

Hoeveel balken zou ik veilig in mogen korten zonder de draagkracht van de constructie te klein te maken? Ik zou me in kunnen denken dat het inkorten van 1 balk niet zo'n probleem hoeft te zijn, maar wanneer het om 2 balken zou gaan dan wordt de kracht op de raveelbalken al een stuk groter.
In mijn scenario zou ik 5 balken in moeten korten om 1 groot gat te krijgen voor de lichtstraat.
Ik heb het gevoel dat dit teveel is. De balken die dan als raveelbalken zouden dienen en de hele constructie moeten dragen zijn daar wellicht niet dik genoeg voor. En het is de vraag of er ruimte/mogelijkheden zijn om dikkere balken aan te brengen. Aangezien dit gebaseerd is op een aanname, leg ik het echter liever voor aan degene die hier wel verstand van heeft.

De huidige situatie:
Elke balk is 59 bij 156 mm en ongeveer 3200 mm lang. Aan de kant van het huis zijn ze bevestigd op een stalen balk, aan de kant van de tuin zitten ze met muurankers vast en leunen ze op de binnenmuur.
Hart-op-hart liggen de balken 610 mm uit elkaar.
In totaal gaat het om 11 balken, waarvan de meest linkse en meest rechtse aan de muur vast zitten.

Onder de balken hangt een gipsplaten plafond. Bovenop de balken ligt 10cm isolatieplaat met dakbedekking erop.

Op de tekening hieronder heb ik uitgewerkt wat de huidige situatie is. De rechthoek in het midden (met pen getekend) is het gat voor de lichtstraat. Om de tekening niet te rommelig te maken heb ik het ontwerp voor de raveelbalken enzo hier nog niet in verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXkBoOdFRrUWu2QpzfMHyW7bzkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVX0ZgManrELgWe5RgKRjMCE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Links en recht naast je sparing een dubbele houten balk, en misschien wel een stalen balk.

Dan moet het wel kunnen. Maar om te bepalen welke afmetingen de balken moeten hebben zul je toch echt naar een constructeur moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Thanks BBB-Nick. Ik heb weleens foto's gezien van situaties waarbij er simpelweg extra balken op de oude balk gemonteerd werden, maar die dan niet in de muur geankerd werden. Bedoel jij zoiets? Of waarschijnlijk toch een situatie waarin alles aan de muren verankerd werd + aan elkaar gelijmd/gemonteerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ligt alles open?
Even rule of thumb.
De nieuwe overspanning van de raveling wordt 3500, daar heb je dus een balk 1/20 vd overspanning = ca 175mm hoogte voor nodig. De bestaande twee balken zal je er denk ik één naast moeten leggen met een oplegging op een schoen en de stalen ligger.

Maar ga met dit soort vraagstukken even bij een constructeur langs, die kan het zo voor je uitrekenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
supervinnie40 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
Thanks BBB-Nick. Ik heb weleens foto's gezien van situaties waarbij er simpelweg extra balken op de oude balk gemonteerd werden, maar die dan niet in de muur geankerd werden. Bedoel jij zoiets? Of waarschijnlijk toch een situatie waarin alles aan de muren verankerd werd + aan elkaar gelijmd/gemonteerd wordt?
Het gaat voornamelijk inderdaad om de doorbuiging te beperken en in de muur werken is misschien niet nodig. Maar.... Ga naar r een constructeur... Dit kan niet zonder constructie berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Ik heb hier praktisch hetzelfde raam en aabouw zo te zien. Heb hier voor de zekerheid een dubbele balk in de lengte gedaan. Mijn aanbouw is 6,70x2,30

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/56zdvVb/13-C01006-7563-4377-8-A00-D7754-D6-B96-C1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fqxXGCP/42625-E85-525-C-4-F18-8-F63-E10-D8-E98-C71-F.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de tips en adviezen. Vooral die regel van 1/20 voor de balkdikte kan erg handig zijn. De vraag is even of er ruimte is voor zo'n hoge balk.
Ik ga het een en ander nog verder uitwerken in tekeningen, zodat ik de constructeur duidelijk voor kan leggen wat de situatie is en wat ik graag zou willen bereiken.

Het dak ligt nu gewoon dicht. Alles is zo'n 20 jaar geleden gebouwd, maar aangezien de dakbedekking binnen een jaar helemaal vervangen moet worden, EN ik zeer ontevreden ben over de afwatering, is het de planning om het dak in 1 keer uitgebreid aan te pakken. Dan zou de lichtstraat ook meteen gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-05 14:37
supervinnie40 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:40:

Hoeveel balken zou ik veilig in mogen korten zonder de draagkracht van de constructie te klein te maken?
0, als het huidige dak goed is ontworpen.

Het gat dat je wilt gaan maken moet gewoon correct constructief beschouwd worden.
Pagina: 1